Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Warren Ellis tenorikitara
1
Mare552
06.10.2018 18:50:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä viime aikoina katsellut/kuunnellut paljon Nick Cave & Bad Seedsin musiikkia.
 
Huomioni kiinnittyi partaukkoon, eli Warren Ellisiin joka soittaa viulua sekä tenorikitaraa, lienee paljoa muutakin.
 
Kiinnostuin tenorikitarasta. Sehän on kai yleisesti kvinttivireessä, sama viritys kuin mm. Mandolassa?
 
Mutta se miten möyräkät äänet joskus Ellisin Eastwoodista lähtee mm. Grindermanin bändissä soittaessaan, ihmettelen miten sellainen pikkuinen skitta siihen pystyy.
Ja paljonko saundilla on tekemistä kitaran rakenteen kanssa?
 
Tässäkin kappaleessa tuo Eatwood soi todella hienosti.
 
https://www.youtube.com/watch?v=-Rpsx87yEQg
 
Ai tähänks riville?
robertjohnson
26.10.2018 00:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen pärähtänyt noihin nelikielisiin vähän laajemminkin ja tenorikitaran (Ibanez AVT1) lisäksi olen hankkinut nelikielisen banjon, sikarilaatikkokitaran 27" skaalalla ja ukulelen. Perusvire tenorikitarassa taitaa olla CGDA, mutta itse soitan kaikkia soittimiani avoimella vireellä, koska linnunaivoni eivät oikein taivu muuhun. Toki joskus vaihtelun vuoksi laitan EADG:n tai jonkun oman custom-viritelmän. Hauskoja soittimiahan nämä on, ei siitä mihinkään pääse.
 
Olen mikittänyt oman Ibanezini Dimarzio DP138 -mikrofonilla ja kyllähän siitä todella murakat soundit lähtee, varsinkin vähän paksummilla kielillä. Vireenä on yleensä joko avoin G tai F. Nelikielisestä sikarilaatikkokitarasta saakin sitten pitkän skaalan ja paksujen kielten avulla semmoiset soundit, että linnut tippuvat puista. Sillä päästään soundillisesti jo aika lähelle bassoa, mutta armottoman särön ryydittämänä.
 
Joku Eastwoodin nelikielinen kyllä houkuttelisi, mutta voin myös lämpimästi suositella tuota Ibanezin keppiä, jos tenorikitaroiden maailma kiinnostaa. Se on ohkaisen kaulansa ja pienen kokonsa ansiosta todella lupsakka peli soittaa.
 
Flying J
06.01.2020 10:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niillähän on se baritonipituinen (suunnilleen) nelikielinenkin. Tai "tenor baritone", kuten ne sanoo. Taitaa olla se.
 
Flying J
06.01.2020 10:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä, siis:
 
https://eastwoodguitars.com/products/warren-ellis-tenor-baritone-2p
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «