Aihe: Straton kelluvan tallan kanssa eläminen 1 2 | |
---|---|
![]() 01.10.2018 14:44:57 (muokattu 01.10.2018 14:47:20) | |
Mä en usko tohon kallistusjuttuun... jos talla olisi jotain kumia, se toimisi... mutta ihan sama vaikka sen kouran ruuvaisi toisin päin vinoon. Jousien tuottama kokonaisjännitys vaan muuttuu verrattuna siihen, että jousten antaisi olla suorassa. Tästä tulee varmaan kakkaa niskaan ja voin olla väärässäkin, luulenpa että se on suorastaan todennäköistä ;) Confidentumin kirjoitus edellisellä sivulla on asiaa. Satulaurat väljiksi ja lubrikanttia, stringtreet liukkaiksi ja ennenkaikkea kielet kunnolla virityskoneistoon kiinni. Sieltä lähtee paljon väljyyttä/epävireisyyttä jos lsittas kielet huolimattomasti. Itsellä perus mehikostrato meni keikkakäytösdä vuosia ongelmitta ja kesti Roadrunneritkin kammeta. Locking tunerit tuo myös helpotusta mutta satula lienee se kriittisin kohta. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 01.10.2018 16:10:35 | |
tomaattiorava: Ihanniinkuin tuossa videossa opastettiin, vinoon niin että jousten jännitys mätsää kielten jännitykseen koska paksummat kielet luonnollisesti vetää lujempaa mitä ohuemmat. Ei ole vaikee homma, parikytä minuuttia säätämistä. Josko posti vihdoin kantais huomenna uudet kielet (lähimpään musaliikkeeseen 45km) kun tällä hetkellä ei ole niin pääsis testailemaan tuota. Kovasti on tuota ilmeisesti muuallakin kehuttu, joten tuskimpa sitä kokeillessa mitään menettää :D Katotaan sitten huomenna..! | |
![]() 01.10.2018 16:12:40 | |
Kefiiri: Mä en usko tohon kallistusjuttuun... jos talla olisi jotain kumia, se toimisi... mutta ihan sama vaikka sen kouran ruuvaisi toisin päin vinoon. Jousien tuottama kokonaisjännitys vaan muuttuu verrattuna siihen, että jousten antaisi olla suorassa. Tästä tulee varmaan kakkaa niskaan ja voin olla väärässäkin, luulenpa että se on suorastaan todennäköistä ;) Confidentumin kirjoitus edellisellä sivulla on asiaa. Kyllä tuo hieman oudolta kieltämättä vaikuttaa, vaikka ihan periaatteessa loogistahan tuo on. Kunhan saan kokeiltua niin sitten voi tuomita, eipä siinä mitään häviä jos testaa. Vielä tässä vaiheessa kyllä kuitenkin oma järki sanoo että sen kouran tulisi olla suorassa :D | |
![]() 01.10.2018 16:31:23 | |
Mun strato piti vireen ihan suht asiallisesti, mutta joskus kammetessa lujempaa ylös tai alas (painotan lujaa) vire rupes heittään helpommin. Tuon Y-tube videon jälkeen piti vireen paremmin vaikka kampes isomminkin, et mulla toiminut normi Fender tremolo tallalla. Eikös ajan kanssa muutenkin kielet löysty jos käyttää kampea paljon? Noin ainakin muistaisin floikasta. Toki enempi varmaan silloin jos kampeaa taaksepäin joka venyttää kieliä ei löysää. Muistaisin myös, että floikassa käytettäis tuota vino niksiä myös. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 01.10.2018 16:49:06 | |
Ihan siis tarkennuksen vuoksi itelläni on "2 point" tremolo | |
![]() 01.10.2018 20:22:53 | |
En ole millään tavoin fyysikko, mutta tuntuis että tuo Verheyenin vinokynsi-idea ei pitäis paikkaansa. Ensinnäkään kielten vetojännitys ei aina mene järjestyksessä yläE vähiten, alaE eniten. Ja toiseksi, vinouden vaikutuksen luulisin kumoutuvan viimeistään modernin tallan tolpissa ja etenkin vintagemallin kuudessa ruuvissa. Mutta mitä minä mistään ymmärrän, kun näppituntuma pistää luulemaan, että sama vetojännitys (= talla kelluvana eli balanssissa kielten vetoon nähden) käyttäytyy eri tavalla eri määrällä jousia... ;) | |
![]() 01.10.2018 21:25:31 (muokattu 01.10.2018 21:29:39) | |
Mä olen salainen Strato ihailija olllut vuosia. Sain käsiini 60th Anniversary USA Straton kullatuilla systeemeillä ja siinä on kelluva talla. Hitsi kun voi olla näin floikkamiehenä mukava peli. Satulaa tuunasin milliriikkisen ja vire pysyy. On todella kuulas ääni ja puhtailla soundeilla ehdoton ykkönen kitaroissani. Tässä talla on tolppien varassa ja oikeasti kelluu eikä 6:n ruuvin talla. Vielä kun keksin sopivan tuen kammen ja tallan väliin jotta kammen liike ei klappaa. Joku kuminen/muovinen läpinäkyvä putki kuulemma toimii hyvänä blokkina heilumiselle? edit: Pitäisikö tässä olla joku jousi kammen alla...sitä ei ole? Katkennut kieli ei ehjäksi muutu. | |
![]() 01.10.2018 21:37:53 | |
73nd3r: En ole millään tavoin fyysikko, mutta tuntuis että tuo Verheyenin vinokynsi-idea ei pitäis paikkaansa... Tiedähäntä, vaikuttaako se mainitulla tavalla. Itse olen vääntänyt nuo vinoiksi siksi, että se tuo eräänlaisen progression joustoon. Pikkuvibra kevyt ja tuhdimpi veivaaminen jäykkä. Kuvittelen että se myös palaa lähtopisteeseen (vireeseen) helpommin. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 01.10.2018 22:45:09 | |
Joo. Kai siinä jokin ero on, jos kärjistetään vaikka niin, että olisi joko yksi jämy jousi tai sitten kymmenen vetelää, jotka yhdessä tuottaisivat vaadittavan vedon. Luulisi, että kampituntuma olisi näissä tapauksissa väkisinkin erilainen. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 01.10.2018 23:13:43 | |
Kefiiri: ...että olisi joko yksi jämy jousi tai sitten kymmenen vetelää,... Temppu on siinä että se lyhin jousi on normaaliasennossa vain sen verran kireällä että pysyy paikallaan. Liikkeen lisääminen kasvattaa vastusta toisella lailla kuin "samassa vireessä" olevien jousien kanssa. Paksummilla seteillä soittavan pitää joskus lisätä yksi jousi keskelle, jos meinaa säilyttää ko ilmiön. Yllättävän tarkkaa nysväämistä siitä virittelystä tulee uuden kitaran kanssa. Jos meinaa että kampi nousee vielä sävelaskelen ylöskin, saa hetken räpeltää. Tuubissa on kaikenlaisia ohjeita, kuinka mittapalojen ja sen sellaisten kanssa homma helpottuisi, mutta ei ainakaan minun kohdallani. Vaihto toisenmerkkisiin kieliin sotkee jo savotan. Joskus jopa uusi samanmerkkinenkin. Siksi kannattaa soitella stratolla Hendrix-tyyliin. Ei ne perkeleet ole ikinä vireessä kuitenkaan, joten parasta on pauhata muutenkin vähän sinnepäin ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 02.10.2018 07:32:45 | |
BugBadWolf: Temppu on siinä että se lyhin jousi on normaaliasennossa vain sen verran kireällä että pysyy paikallaan. Liikkeen lisääminen kasvattaa vastusta toisella lailla kuin "samassa vireessä" olevien jousien kanssa. Paksummilla seteillä soittavan pitää joskus lisätä yksi jousi keskelle, jos meinaa säilyttää ko ilmiön. Yllättävän tarkkaa nysväämistä siitä virittelystä tulee uuden kitaran kanssa. Jos meinaa että kampi nousee vielä sävelaskelen ylöskin, saa hetken räpeltää. Tuubissa on kaikenlaisia ohjeita, kuinka mittapalojen ja sen sellaisten kanssa homma helpottuisi, mutta ei ainakaan minun kohdallani. Vaihto toisenmerkkisiin kieliin sotkee jo savotan. Joskus jopa uusi samanmerkkinenkin. Siksi kannattaa soitella stratolla Hendrix-tyyliin. Ei ne perkeleet ole ikinä vireessä kuitenkaan, joten parasta on pauhata muutenkin vähän sinnepäin ;D Itsellä uutena tuossa Classic Player 60's mallissa oli kelluva talla, jonka jousia kiristämällä vedin bodyyn kiinni jo ostopäivänä, mutta kun sitä on muutaman kerran yrittänyt palauttaa takaisin kelluvaksi niin ei siinä koskaan mitään kummempaa räpeltämistä ole ollut, saatika mitään mittapaloja ole tarvittu. Clawin ruuveja vaan löysemmälle niin kauan että ylä E kielellä saa puolikkaan sävelaskeleen ylös, B kielellä kokonaisen ja G kielellä 1.5. Korkeintaan 10min homma. Kieliä joutuu hieman laskemaan mutta oman mieleisen actionin saamiseen meneekin sitten toiset 10min. | |
![]() 02.10.2018 23:06:07 | |
Striku:...orkeintaan 10min homma....toiset 10min. Juu. Ei se nyt vuosikausia ota. Vaan ei se kyllä kerralla putoa kohdalleen jos on kovinkin kaukana halutusta. Korkeus, liikevara ja intonaatio menevät kaikki uusiksi kun talla on ollut kiristettynä lankkuun asti. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 03.10.2018 07:27:33 | |
BugBadWolf: Juu. Ei se nyt vuosikausia ota. Vaan ei se kyllä kerralla putoa kohdalleen jos on kovinkin kaukana halutusta. Korkeus, liikevara ja intonaatio menevät kaikki uusiksi kun talla on ollut kiristettynä lankkuun asti. Niin intonaatio täytyy tosiaan tietenkin säätää.. Ihan kokonaan unohtui.. :D | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)