Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocaster vs. Telecaster
1 2 3 4 5 6 7 8
Andamaani
29.09.2018 23:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Omistan muutaman kitaran, Fender Stratocaster American standard mukaan lukien. Olen käynyt fiilistelemässä Telecasteria kitarakaupoissa ja tykkäsin soundista.
 
Kertoisitteko, konkarit mitkä ovat erityiset erot Stratossa ja Telessä? Haluaisin hankkia Telen, mutta en ole varma meneekö liikaa nostalgia fiiliksen piikkiin.
 
Soittelen vaihtelevasti vanhaa rockia(Stones yms), 1980 rockia (GNR/ kasari /ysäri punkia(Ramones ja kaikki).
 
tuskiz
29.09.2018 23:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vissiin ihan sama kumpi kitara siinä vaiheessa jossei tunnista Telen soundin eroa Stratocasteriin vaikka on käyty kokeilemassa.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Andamaani
29.09.2018 23:29:17 (muokattu 29.09.2018 23:35:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli siis tarkoitus kysellä eroja. Ei ollut tarkoitus kuulla kommentteja paskoista korvista. Eli siis ihan mitä tykkäätte soittaa kitaroilla. Telehän on Countrympi instrumentti ja etumikki on cleanilla kivempi äkkiseltään. On noita joku vuosi soitettu.
Aika vihamielinen suhtautuminen täällä uusiin jäseniin :D.
 
Antsa Lipsanen
29.09.2018 23:37:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Vissiin ihan sama kumpi kitara siinä vaiheessa jossei tunnista Telen soundin eroa Stratocasteriin vaikka on käyty kokeilemassa.
 
Parahin Tuskiz, minä ihmettelen (kerrankin?) samaa asiaa samalta kantilta:)
 
Andamaani
29.09.2018 23:39:23 (muokattu 29.09.2018 23:45:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antsa Lipsanen: Parahin Tuskiz, minä ihmettelen (kerrankin?) samaa asiaa samalta kantilta:)
 
Ai että oli siis turha ja huono kysymys? Tarkoitus oli vaan nöyrästi kysyä vanhemmilta neuvoja.
 
Krice
29.09.2018 23:45:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telecaster on vähän niinkuin strato, mutta siitä puuttuu kaikki ergonomiset keksinnöt, jotka tehtiin stratocasteriin (korjaamalla telecasterin virheet). Jotkut tosin edelleenkin haluavat, että esim. ranneviistettä ei ole ja ranne rutisee ikävästi rungon terävään reunaan.
 
Andamaani
29.09.2018 23:47:49 (muokattu 29.09.2018 23:48:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Telecaster on vähän niinkuin strato, mutta siitä puuttuu kaikki ergonomiset keksinnöt, jotka tehtiin stratocasteriin (korjaamalla telecasterin virheet). Jotkut tosin edelleenkin haluavat, että esim. ranneviistettä ei ole ja ranne rutisee ikävästi rungon terävään reunaan.
 
Juu, toki Stratossa digaan bodyn muotoa vasten mahaa ja pick kättä yms. Lähinnä mikkien ja säätöjen eroja ja mahdollisuuksia mietin American standard Stato vs. American Prof. Tele.
 
tuskiz
29.09.2018 23:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andamaani: Oli siis tarkoitus kysellä eroja. Ei ollut tarkoitus kuulla kommentteja paskoista korvista. Eli siis ihan mitä tykkäätte soittaa kitaroilla. Telehän on Countrympi instrumentti ja etumikki on cleanilla kivempi äkkiseltään. On noita joku vuosi soitettu.
Aika vihamielinen suhtautuminen täällä uusiin jäseniin :D.

 
Kyllä minua henk.koht. vituttaa edelleen ja aina tämmöset Google-luokan kysymykset. Myös saitin omalla hakutoiminnolla olisi löytynyt oma Telecaster-ketju.
 
Tervetuloa, nauti ilmapiiristä. Minä lähden nyt takaisin saunaan.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Andamaani
29.09.2018 23:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Kyllä minua henk.koht. vituttaa edelleen ja aina tämmöset Google-luokan kysymykset. Myös saitin omalla hakutoiminnolla olisi löytynyt oma Telecaster-ketju.
 
Tervetuloa, nauti ilmapiiristä. Minä lähden nyt takaisin saunaan.

 
Kiitos positiivisesta asenteesta! Hyvää elämän jatkoa sinulle!
 
Antsa Lipsanen
29.09.2018 23:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andamaani: Ai että oli siis turha ja huono kysymys? Tarkoitus oli vaan nöyrästi kysyä vanhemmilta neuvoja.
 
No ei se ollut, pahoittelut lässäyttämisestä. Minä vaan ihmettelin samaa, että jos sinulla on vuosia jo ollut stratoja ja olet käynyt teleä soittamassa, niin mihin sinä meidän vanhojen keljujen höppänöiden mielipidettä tarvitset? Ne kuulostaa eriltä ja sinähän itse parhaiten havaitset kumpi korvaa miellyttää.
 
Minä olen Tele-uskovainen, kaikki strato-kokeilut ovat menneet pieleen. Huom Tuskiz, ei vain Gibson...
 
Andamaani
29.09.2018 23:59:31 (muokattu 30.09.2018 00:03:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antsa Lipsanen: No ei se ollut, pahoittelut lässäyttämisestä. Minä vaan ihmettelin samaa, että jos sinulla on vuosia jo ollut stratoja ja olet käynyt teleä soittamassa, niin mihin sinä meidän vanhojen keljujen höppänöiden mielipidettä tarvitset? Ne kuulostaa eriltä ja sinähän itse parhaiten havaitset kumpi korvaa miellyttää.
 
Minä olen Tele-uskovainen, kaikki strato-kokeilut ovat menneet pieleen. Huom Tuskiz, ei vain Gibson...

 
Lessulla soittelen sooloja ja kasarirockia, Stratolla punkia. Stonesia kummallakin. Ihan tollanen nöyrä kysymys oli ja aika suolainen vastaus :D
 
Onhan noita enkkusaitteja, mutta ajattelin että olisi kiva jutella suomalaisten kanssa.
 
elon arska
30.09.2018 00:46:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andamaani: mutta ajattelin että olisi kiva jutella suomalaisten kanssa.
 
Sinisilmäistä. Taidat olla nuori?
 
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
Laulava Kylätohtori
30.09.2018 00:54:55 (muokattu 30.09.2018 00:57:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andamaani: Oli siis tarkoitus kysellä eroja. Ei ollut tarkoitus kuulla kommentteja paskoista korvista. Eli siis ihan mitä tykkäätte soittaa kitaroilla. Telehän on Countrympi instrumentti ja etumikki on cleanilla kivempi äkkiseltään. On noita joku vuosi soitettu.
Aika vihamielinen suhtautuminen täällä uusiin jäseniin :D.

 
Mä tykkään, että molemmissa kaulamikin soundi on aika samalla tontilla. Riippuu toki vähän mikeistäkin, mutta mielestäni enemmän eroa on tallamikillä. Toki itse pistän yleensä single coil -kokoisen humbuckerin tallaan, kun en niin yltiötwangin ystävä ole.
 
Mikityksellä tosiaan saa eroja, mutta esim. itsellä, kun on stratossa Duncanin SSL-1:t plus JB jr tallassa ja telessä on Twang King kaulassa ja Little 59 tallassa, niin ei noilla nyt sellaista merkittävää soundieroa ole, että toisella pystyisi soittamaan jotain spessua, mikä ei toisella onnistuisi.
 
Stratossa merkittävää on vibratalla, jos sellaista tarvitsee. Sillä pystyy tekemään juttuja, jotka telellä ei onnistu.
 
E. Tuskiz on Tuskiz, sen elämä tuntuu olevan pelkkää tuskaa. Ainakin foorumikirjoitusten perusteella. Useimmiten asiat on enemmän tai vähemmän huonosti.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
30.09.2018 10:16:58 (muokattu 30.09.2018 11:46:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näköjään foorumin ilkimykset ehti sulle ilkeilemään heti kärkeen. Mä luulen, että niiden missiona on karkoittaa kaikki tältä foorumilta tolla peikkoilullaan. Älä välitä niistä, se taitaa olla tämän ajan trendi tuo kirjoitustyyli ja jengi kilpailee sillä kuka onnistuu olemaan kaikkein ikävin ihminen.
 
Mitä tulee stratoon ja teleen, niin mun mielestä ne on aika samanlaisia monessa mielessä, mutta itse tykkäsin telen tallasoundista ja siitä soundista kun talla ja kaulamikki on kytketty sarjaan. Niitä ei stratosta löydä ja joidenkin mielestä oma arvonsa on silläkin, että tallamikin kaltevuutta voi telessä säätää. Telen kolmipalainen talla vaatii omat konstinsa ja joskus se tallalevyn reuna hiersi kättä kun demppasi plektrakäden kämmensyrjällä, mutta ei se pahemmin häirinnyt. Omasta mielestäni se telen tallatsydeemi mikkeineen on pitkälti telen sielu ja jos sitä muuttaa (kuten moderneissa on muutettu) niin se on pikkuisen vähemmän tele ja jos se on poistettu kokonaan ja korvattu jollain humpparilla, niin se ei ole enää tele lainkaan vaan ainoastaan telen muotoinen kitara.
 
Itse tykkäsin telestä, mutta luovuin siitä kuitenkin lopulta (muistaakseni rahoittaakseni tuon Ibanezin ostoa). Stratolla pärjään itse sen mitä tuotaosastoa enää tarvitsen.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Rämppy
30.09.2018 11:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratossa on viisteet mahalle ja käsivarrelle sekä vibrasysteemi ja kolme mikkiä. Mun mielestä tele on viisteettömyyksistä huolimatta ergonominen ja tasapainoinen kitara. Keskimäärin tele painaa vähemmän kuin strato, ainakin mun kokemusten mukaan. Ratkaisevin ero on soundeissa: telen tallamikkisoundi on jäljittelemätön: rapsakka ja pureva. Hyvä telen tallamikki ei ole liian piikikäs tai ohut. Kaulamikkisoundi on perinteisesti tummempi kuin stratossa. Molemmat mikit päällä erittäin funky soundi, jota myöskään ei stratosta irtoa. Stratossa on hieman ilmavammat soundit ja tallamikki hieman kesympi. Straton erityisjuttuna ovat kahden mikin vastavaihesoundit. Telen "käyttöliittymä" on erittäin suoraviivainen: soundivaihtoehdot löytyvät helposti ja nopeasti ja kaikki soundit ovat hyviä. Stratossa on enemmän ruuvattavaa, mutta kyllä siinäkin tuo käyttöliittymä on helppo. Tallan ja vibran säätö vaatii omat temppunsa.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
parek
30.09.2018 12:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Statossa on mun mielestä pääpiirteittäin parempi soundi, mutta perinnehenkiset telet on maailman hienoimpia kitaroita ja se bodyn kulmikkuus on sylissä parasta.
 
Eki C
30.09.2018 12:33:09 (muokattu 30.09.2018 12:34:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telecastereitakin ( kuten stratojakin) on erilaisia, ja ehkä tässä pitäisi keskittyä vain perusmallien eroihin. Telen tyypillinen tallamikin twang ja straton kaulamikin soundi lienevät alkuperäisten mallien ominaiseroja. Strato oli myös monipuolisempi alun perin kolmine mikkeineen ja 5-asentoisine switcheineen, ja rakenteellisesti mukavampi kolhoon teleen verrattuna.
Nykyään tilanne on hyvin erilainen.
Esimerkiksi oma valintani on monipuolinen ja nykyaikainen American Elite Tele, jossa on HSS mikitys, viisteet, compound radius kaula yms. Olen aina tykännyt telen ulkonäöstä enemmän kuin straton ja halusin myös kitaran, jolla hoituu mahdollisimman laaja skaala musaa, ettei tarvitse keikoille raahata montaa keppiä.
Soundit, soittotuntuma ym. ovat tänä päivänä niin paljon kustomoitavissa osin laitteilla/signaaliketjulla, osin rakenteellisilla ratkaisuilla, että halutun lopputuloksen kannalta kaulassa voi roikkua melkein mikä tahansa, missä on kielet ja mikit.
Silloin kun tele ja strato 50-luvulla syntyivät tilanne oli toinen ja kitaran ominaissoundilla olikin merkitystä.
 
"Taking care of business, working at nothing all day"
Barska
30.09.2018 12:47:51 (muokattu 30.09.2018 20:21:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän toi tyhmä kysymys ollenkaan. Älä aloittaja välitä noista.. Ja tervetuloa!
 
Ja tosiaan, tolla ei ole mulle mitään tekemistä miltä ne soundaa. Mulle telen ja straton ero on just siinä miltä ne tuntuu. Noissahan on ihan eri tatsi, kun telessä ei ole viisteitä, se asettuu sylissä/hihnassa ihan eri tavalla. Ei o kampea. Eri mikit. Vaikka mitä. Ja just se fiilis! Tele on mulle niinkuin luolamiehen kivesta ja puusta tekemä vasara, alkusähkökitara, mitä se muuten onkin LesPaulin kanssa. :) Strato taas siitä kehittyneempi versio... Telellä tulee luonnostaan roiskittua vähän raisummalla otteella. Ja aina olkapäälle hyppää pikkuinen Keith Richards, joka onneksi kyllä on näemmä vieläkin niin kännissä, että se putoaa kyllä helposti siitä, jos tarvii soitella humppaa-jazzia tai mitä vaan. Tele kun näennäisestä simppeliydestään huolimatta taittuu moneen. Ja on jossain soundeissa ihan lyömätön.
 
Mähän olen, tunnustan, strato-miehiä. Mutta bändin kanssa (proge-hardrock meininkiä) olen soitellut thinline-telellä. Siis sellasella jossa, perus tele-mikit. Pikkasenhän tuo kiertoherkkä tallamikillä kovemilla säröillä on, mutta se kai vaan hyvä mulle. Telen monipuolisuudesta kertoo se, että meillä mennään biiseissä PinkFloydeistä-Marillionin ja Dream Theaterin kautta flirttailemaan nykymetallin kanssa. Mä jotenkin oon päätynyt siihen, ettei kanavanvaihto ole mun juttu, eikä omia biisejä soittaessa olennaista (coverit ois eri juttu). Vaan puhtaasta säröön ja kaikkeen siinä välillä, mennään kitaran säätimillä. Varmaan ensi treeneihinkin menen jomman kumman perus-telen kanssa :)
 
EDIT: Ja tosiaan, nykyään on telejä jos monenlaisia. Mulla on toi thinlne ja sitten vintage vehjes.. Niitä lähinnä tuossa ajattelin.
 
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
juici
30.09.2018 15:31:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No suurimmat erot onkin jo lueteltu eli Stratossa on vibrakoneisto ja se on paljon ergonomisempi soittaa. Omasta mielestäni se onkin vähän sellainen hienostunut kitara, jolla soitetaan kaunista ja kuulasta (Esa Pulliainen -efekti) ja Tele on sit se (vapaavalintainen) työkalu, jolla paiskotaan menemään ja hiki virtaa. Stratossa on totta kai enemmän soundivaihtoehtojakin mutta itse en ole koskaan 2. ja 4. asennolle lämmennyt, 1., 3. ja 5. asento ovat riittäneet. Siihen verrattuna puolestaan Telen keskiasento on itselle se kaikkein paras ja tällä hetkellä käytetyin.
 
Tempastaanpas villi kortti esiin. Mites olis Telen sijaan Jazzmaster? Vähän isompi body ja totta kai erilainen vibrakoneisto ja mikit tekevät tehtävänsä mutta itselle se on ollut mieluisa Straton "korvike".
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Antsa Lipsanen
30.09.2018 15:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on ollut pari vuotta käytössä semmottinen HotRod-Tele, jossa on kaulamikkinä SD:n minihumppari ja tallassa muistaakseni myös SD:n Vintage Tele -mikki. Tämä tarjoaa keikkakitarana aika laajan kattauksen soundeja. Suosittelen testaamaan!
 
Juu eläkä ole moksiskaan toisten hölmöyksistä. Tämä on oikeasti ihan mielenkiintoinen foorumi, kunhan ei vietä liikaa aikaa täällä ja kuvittele, että tämä korvaa normaalin kanssakäymisen ihmisten lanssa:)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «