Aihe: Hyvän kaapin salaisuus?
1 2 3 4 5
hallu
28.09.2018 21:04:28
harryk: Tämä riippuu myös käyttötarkoituksesta. Hifi-kaapeissa halutaan mahdollisimman neutraali ja suora taajuusvaste, jotta kaappi toistaa kaikki taajuudet ns. oikein. Toinen äärilaita on esim. Fender Tweed Deluxe 5e3, joka tehtiin aikanaan mäntykoteloon 9 mm paksulla etuseinällä luultavasti kustannussyistä. Tämä kotelo ja sen etuseinä resonoi kovaa soitettaessa ja on hifi-mielessä täysin käyttökelvoton. Tuosta vahvistimesta on kuitenkin tullut yksi rock- ja blues-musiikin ikoneista juuri tuon tietyn saundimaailmansa takia. Jos tuo kytkentä laitetaan täysin stabiiliin ja resonoimattomaan koteloon, joku sanoo, että se saundi on pilalla.

Eikös kitarakaapeissa käytetä vieläkin ohuempaa etuseinää? niin mä olen ainakin luullut.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
harryk
28.09.2018 21:09:16

hallu: Eikös kitarakaapeissa käytetä vieläkin ohuempaa etuseinää? niin mä olen ainakin luullut.

Riippuu kaapista ja valmistajasta. Mielestäni 9 mm etulevy on jo aika rimpula, enkä ikinä laittaisi esim. EVM12L-tyyppistä elementtiä sellaiseen kiinni sen elementin painon takia.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Kontiak
28.09.2018 23:14:44 (muokattu 28.09.2018 23:15:07)
varakeef: Toki kaapeissa ja kaiuttimissa on eroja, mutta itse käytäisin soundin muokkaamiseen etupäässä välineitä, joita voi säätää. Siis tatsin lisäksi, ja sen jälkeen:
1. Soitin
2. Vahvistin
3. Lisälaitteet.

Sitten sen jälkeen voi alkaa arpomaan elementeillä ja aivan viimeisiksi kaapilla.

:)

Theres also a theory that I have people go insane about comparing different amps, and I can prove this because Ive done it. If you have four or five amp heads of the same class of tube - two 6L6, or two 6V6 or whatever - if you compare all five of those amps through the same cabinet and you record it, you can get them to sound pretty much identical as long as theyre nicely made amps of course.

So the cabinet and speakers, to me, that makes far more difference than the actual amp head. Its a physical thing at that point. Once you take away the variables - the cabinet, and keep it the same - most amps can start to sound remarkably similar. The feel can be different of course.

https://www.musicradar.com/news/mic … d-speakers-make-far-more-difference

Thomas Blugilta myös mielenkiintoinen demo:

https://youtu.be/aJb9WMIbLjk?t=1m12s
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
varakeef
28.09.2018 23:49:43
ituvirtanen: "Ostin kymppitonnin efektit, kepit ja styrkkarit muttei tuosta pahvilaatikosta vieläkään saa sitä..."

Jätä iso säätäminen muualla vähemmäksi ja hanki hyvä kaappi. Sitten on mukavampi siirtyä hienosäätämään saundia.

Kuten jo aiemmin taisin mainitakin, jotakuinkin kaikissa Fenderin komboissa - ja varmaan muissakin - on aivan riittävän hyvä kaappi, siis se tehtaan komero, joka on juuri sen kokoinen että siihen mahtuu haluttu kaiutinkombinaatio ja materiaali ja konstruktio on jota kuinkin halvin mahdollinen. Näillä olen mennyt, aion mennä edelleenkin.

En kyllä erityisemmin säädä vahvistintakaan, mutta on kyllä kätevämpää esimerkiksi poistaa piikikkyyttä kitaran tone-tai vahvistimen treblepotikalla kuin arpoa kotelon ulottuvuuksia.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hallu
29.09.2018 10:05:40
varakeef: Kuten jo aiemmin taisin mainitakin, jotakuinkin kaikissa Fenderin komboissa - ja varmaan muissakin - on aivan riittävän hyvä kaappi, siis se tehtaan komero, joka on juuri sen kokoinen että siihen mahtuu haluttu kaiutinkombinaatio ja materiaali ja konstruktio on jota kuinkin halvin mahdollinen. Näillä olen mennyt, aion mennä edelleenkin.

En kyllä erityisemmin säädä vahvistintakaan, mutta on kyllä kätevämpää esimerkiksi poistaa piikikkyyttä kitaran tone-tai vahvistimen treblepotikalla kuin arpoa kotelon ulottuvuuksia.

Minäkin olen soitellut paljon fendereillä ja nimenomaan koboilla enkä niiden kanssa koskaan tuntenut tarvetta vaihtaa elementtiä. Ilmeisesti ne tehtaalla laittaa valmiiksi neutraalit ja laadukkaat elementit niihin että niillä pärjää ainakin normimenossa.

Mutta v30 ei ole neutraali elementti. V30 on elementti jolle ei saa näyttää pelkoaan, muuten se puree varmasti :-D .
ubik
29.09.2018 13:46:44
Thiele/EV Tl806 1x12 rakenteilla tällä hetkellä. Osat leikattu 15mm koivuvanerista laser leikkurilla alkuperäisten mittojen mukaan. Sen verran muutin syvyyttä että tilavuus pysyy samana (alkuperäiset piirustukset tehy 19mm vanerille). Elementiksi tulossa Eminencen Delta pro 12a, joka on kaapin alkuperäisen elementin kopio. Mielenkiinnolla odotan minkä kuuloinen on lopputulos :D Huolella kasattu ja toleranssit on tosiaanki tarkat, etu- ja takalevy ei paikalleen ilman paukuttamista mene. Tarkoituksena siis pieni mutta iso soundinen komero kun ei tota Orangen 4x12 komoottia jaksaisi ihan joka paikkaan roudata.
hallu
29.09.2018 14:21:11
ubik: Thiele/EV Tl806 1x12 rakenteilla tällä hetkellä. Osat leikattu 15mm koivuvanerista laser leikkurilla alkuperäisten mittojen mukaan. Sen verran muutin syvyyttä että tilavuus pysyy samana (alkuperäiset piirustukset tehy 19mm vanerille). Elementiksi tulossa Eminencen Delta pro 12a, joka on kaapin alkuperäisen elementin kopio. Mielenkiinnolla odotan minkä kuuloinen on lopputulos :D Huolella kasattu ja toleranssit on tosiaanki tarkat, etu- ja takalevy ei paikalleen ilman paukuttamista mene. Tarkoituksena siis pieni mutta iso soundinen komero kun ei tota Orangen 4x12 komoottia jaksaisi ihan joka paikkaan roudata.

Thielehän on suunnitletu juurikin kevyksi ja kompaktiksi isosoundiseksi joten sulla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet päästä maaliin. Itseänikin juurikin Thiele kiehtoi, mutta nyt en enää tarvitse sitä.
Guitarfreak
29.09.2018 19:41:59
ubik: Thiele/EV Tl806 1x12 rakenteilla tällä hetkellä. Osat leikattu 15mm koivuvanerista laser leikkurilla alkuperäisten mittojen mukaan. Sen verran muutin syvyyttä että tilavuus pysyy samana (alkuperäiset piirustukset tehy 19mm vanerille). Elementiksi tulossa Eminencen Delta pro 12a, joka on kaapin alkuperäisen elementin kopio. Mielenkiinnolla odotan minkä kuuloinen on lopputulos :D Huolella kasattu ja toleranssit on tosiaanki tarkat, etu- ja takalevy ei paikalleen ilman paukuttamista mene. Tarkoituksena siis pieni mutta iso soundinen komero kun ei tota Orangen 4x12 komoottia jaksaisi ihan joka paikkaan roudata.

Mulla oli toi Mesan thiele. Se on mielenkiintoinen eikä suuremmin väritä soundia. Ei niin paljon alamiddleä ku 4x12:ssa mut botnea riittää iha tarpeeks :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
ubik
02.10.2018 21:25:38
Toivotaan että kaappi on sitä mitä haen, ainakin teidän kokemusten perusteella suunta on oikea.
speedyclarke
02.10.2018 23:03:06
Hyvän kaapin salaisuus on sinne piilotettu Jallupullo, joka on on helppo ottaa esille tarpeen niin vaatiessa. Ja pullon vajetessa soundimaailmakin kehittyy yllättäen vallan mainioksi ;)
HÄMYT JORAA....
Laulava Kylätohtori
04.11.2018 11:48:09
Mikä vaikutus kaapin sisälle laitettavalla täytteellä on (esim vaahtomuovi, ym.)?

Muuttuko ison kaapin soundi ikäänkuin pienemmäksi?

Entäs jos haluaa pienemmän kaapin, joka soi kuin isompi kaappi?

Bändikäytössä nyt 2x12 kaappi, mutta suunnitelmissa 1x12 os, joka soundaisi kuin 2x12? Liekö mahdollistakaan, ellei se 1x12 ole yhtä iso kuin 2x12?
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Guitarfreak
04.11.2018 12:02:31 (muokattu 04.11.2018 12:04:03)
Laulava Kylätohtori: Mikä vaikutus kaapin sisälle laitettavalla täytteellä on (esim vaahtomuovi, ym.)?

Bändikäytössä nyt 2x12 kaappi, mutta suunnitelmissa 1x12 os, joka soundaisi kuin 2x12? Liekö mahdollistakaan, ellei se 1x12 ole yhtä iso kuin 2x12?

https://www.qtasystems.co.uk/articles/how-to-damping.htm

Vaikutetaan laatikon sisäiseen akustiikkaan/seinien värähtelymoodeihin niin että kotelo ei voimistaisi mutataajuuksia jne...

Btw. Toi Mesan 1x12 widebody closedback on aika muhevasoundinen pytty tohon sun keissiin.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
04.11.2018 12:17:58
Laulava Kylätohtori: Mikä vaikutus kaapin sisälle laitettavalla täytteellä on (esim vaahtomuovi, ym.)?

Minä olen käsittänyt, että lähtökohta kitarakaapeissa on ettei laiteta mitään täytteitä vaan kaappi tehdään sellaiseksi ettei se kumise. Isosoundinen 1x12 on varmaan vähän haastava yhtälö, mutta Änäkäisen Rumble on sellainen ja käsittääksen myös Mesan thiele (ne on molemmat refleksirakenteisia joten kaappi pitää sovittaa tietylle elementille). Tuli mieleen, että fyysisesti pienempi kaappi isolla soundilla voisi olla myös 2x10 (ainakin jokin aika sitten torilla oli Änäkäisen Heikki, joka on juurikin 2x10 siinäkin on etulevyssä ne refleksiaukot). En ole Heikkiä kokeillut, mutta Änäkäinen on tunnettu pienistä mutta isosoundisista kaapeistaan. Mulla on yksi ja suosittelen lämpimästi tutustumaan (soundtoolsissa niitä on kai hyllyssä).
J.Nikkanen
04.11.2018 12:24:56

Täytteellä saadaan neutralisoitua kaapin saundia, eri täytteet ja niiden ainevahvuudet vaikuttavat eri taajuuksiin. Kitarakaapeissa voi ja kannattaakin kokeilla muutamaa eri tyyppistä vaihtoehtoa, mutta bassokaappi tai hifikaappi tyyliin vuorattu kitarakaappi kuulostaa mun mielestä todella omituiselle.

Kitarakaappi saa ja sen jopa pitää (IMO) värittää saundia, eri kaapeilla samalla elementillä erilainen saundi. Vaihtoehtoja on melkolailla loputtomasti mutta riittää että luottaa omiin korviinsa. Ideoita ja toteuttamistapoja voi etsiskellä interwebsistä ja osa kaappimallinnos softistakin osaa jollain tapaa käsitellä vaimennusmatskun tuomia muutoksia mutta mun mielestä melko kehnosti. Testihommia, saundi edellä.
Barska
04.11.2018 13:39:19 (muokattu 04.11.2018 15:32:31)

Jees, toi mainittu Mesan Thiele on hyvä. Kyllä 1x12 joka refleksiviritetty on yllättävän tukeva soundinen. Mulla on jokin 90-lukuinen (?) Marshallin 1x12 jossa lukee edessä alakulmassa vain Anniversary ja tehonkesto takana 200w. Mitään hajua ei ole mikä tötterö siellä on, mutta ihan eri soundi, kuin mun 1912:ssa. Pitääkin vilkaista mikä malli se oikein on j amitä se on syönyt kun käyn kämpällä..

EDIT: Tosiaan suljettu on suljettu, ajatusakatko korjattu. Pahoittelut vihlonnasta alle :)
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
J.Nikkanen
04.11.2018 15:06:54
Barska: Jees, toi mainittu Mesan Thiele on hyvä. Kyllä suljettu 1x12 joka refleksiviritetty on yllättävän tukeva soundinen.

Hieman vihlaisi aivoista.

Suljettu kaappi on suljettu kaappi.

Refleksikaappi on refleksikaappi.

On toki mahdollista rakentaa refleksikaappi niin päin persettä että se käyttäytyy (lähes) kuin umpikaappi mutta siinä pitää olla jo moni asia pielessä.
Barska
04.11.2018 15:33:50

J.Nikkanen: Hieman vihlaisi aivoista.

On toki mahdollista rakentaa refleksikaappi niin päin persettä että se käyttäytyy (lähes) kuin umpikaappi mutta siinä pitää olla jo moni asia pielessä.

Pahoittelut. Ajatus sekosi kun mietin takaa-avointa kaappia, ei siis kuitenkaan dipolia :)

Kiitos korjauksesta!
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Guitarfreak
04.11.2018 16:02:10
J.Nikkanen: Hieman vihlaisi aivoista.

Jos toi on sit tommonen refluksikaappi.... :D
J.Nikkanen
04.11.2018 16:36:52
Guitarfreak: Jos toi on sit tommonen refluksikaappi.... :D

Khyl! Semmoisiakin olen muutaman tehnyt, olivat niin "hyviä" että päätyivät kaappijumalille uhrilahjoiksi roviolla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)