Aihe: Hyvän kaapin salaisuus?
1 2 3 4 5
LaXu
24.09.2018 21:33:32
Mä sanoisin, että hyvän kaapin salaisuus on vahvistimen kanssa hyvin yhteen toimiva kaiutin (tai useampi) ja sopivan kokoinen kaappi. Tuli taannoin käytyä tyyppaamassa Friedmanin vahvareita ja vähän korpesi, kun pieni Runt 20 tuntui soivan vähän laatikkomaisesti sen kaveriksi tarkoitetun 1x12 kaapin kautta. Sama vahvistin Friedmanin 2x12 skoben kautta kuulosti heti paljon paremmalta. Vastaavasti taas ylisuuren Bognerin 1x12 comboni kaiutinkotelo lähentelee mitoiltaan pientä 2x12 kaappia eikä siitäkään löydy mitään "pientä" soundia.

Sanoisin siis, että jos on vain yksi 10 tai 12 tuumainen elementti, niin mieluummin isompi kaappi kuin mahdollisimman kompakti. Ei se paljoa painossa tai roudattavuudessa näy, mutta kuuluu kyllä äänessä. 2x12 ja isommat toimivat sitten vaatimattomammillakin mitoilla. Tosin mä kuulun siihen koulukuntaan joka kääntää 1x12 vahvaristakin bassoa pienemmälle kun jotkut taas valittelee, että joku Mesan 4x12 on ainoa joka jytisee tarpeeksi.

Harmillista muuten, että elementtien suhteen erilliskaapeissa on lähes poikkeuksetta Celestionia sisällä. Mulla on vaan hyviä kokemuksia Eminencen elementeistä, joten olisi ihan kiva jos niitä näkisi ns. paremmissakin kaapeissa niiden ainaisten V30 sijaan.
hallu
24.09.2018 23:09:45
LaXu: Mä sanoisin, että hyvän kaapin salaisuus on vahvistimen kanssa hyvin yhteen toimiva kaiutin (tai useampi) ja sopivan kokoinen kaappi. Tuli taannoin käytyä tyyppaamassa Friedmanin vahvareita ja vähän korpesi, kun pieni Runt 20 tuntui soivan vähän laatikkomaisesti sen kaveriksi tarkoitetun 1x12 kaapin kautta. Sama vahvistin Friedmanin 2x12 skoben kautta kuulosti heti paljon paremmalta. Vastaavasti taas ylisuuren Bognerin 1x12 comboni kaiutinkotelo lähentelee mitoiltaan pientä 2x12 kaappia eikä siitäkään löydy mitään "pientä" soundia.

Sanoisin siis, että jos on vain yksi 10 tai 12 tuumainen elementti, niin mieluummin isompi kaappi kuin mahdollisimman kompakti. Ei se paljoa painossa tai roudattavuudessa näy, mutta kuuluu kyllä äänessä. 2x12 ja isommat toimivat sitten vaatimattomammillakin mitoilla. Tosin mä kuulun siihen koulukuntaan joka kääntää 1x12 vahvaristakin bassoa pienemmälle kun jotkut taas valittelee, että joku Mesan 4x12 on ainoa joka jytisee tarpeeksi.

Harmillista muuten, että elementtien suhteen erilliskaapeissa on lähes poikkeuksetta Celestionia sisällä. Mulla on vaan hyviä kokemuksia Eminencen elementeistä, joten olisi ihan kiva jos niitä näkisi ns. paremmissakin kaapeissa niiden ainaisten V30 sijaan.

Mä vaihdoin omaan 2x12 kaappiini V30:ien tilalle WGS E65 ja olen todella tyytyväinen se alkoi soimaan toivomallani tavalla. Samalla huomasin, että V30 on todella botnekkaat elementit WGS:sillä se muhkea alapää pieneni huomattavasti, mutta tykkäsin kun soundi muuttui tasapainoisemmaksi omiin tarpeisiini. Mä luulen, että V30 on erityisen hyvä jos haluaa tukevan alapään ja semmoista ameriikan jynkkää niin sitä siitä tuntuisi lähtevän. Se riipivä ylämiddle oli se minkä kanssa en itse tullut toimeen.

Eminencen elementtejä itsekin katselin ja harkitsin pitkään, mutta päädyin sitten näihin.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
LaXu
25.09.2018 22:18:15
hallu: Mä vaihdoin omaan 2x12 kaappiini V30:ien tilalle WGS E65 ja olen todella tyytyväinen se alkoi soimaan toivomallani tavalla. Samalla huomasin, että V30 on todella botnekkaat elementit WGS:sillä se muhkea alapää pieneni huomattavasti, mutta tykkäsin kun soundi muuttui tasapainoisemmaksi omiin tarpeisiini. Mä luulen, että V30 on erityisen hyvä jos haluaa tukevan alapään ja semmoista ameriikan jynkkää niin sitä siitä tuntuisi lähtevän. Se riipivä ylämiddle oli se minkä kanssa en itse tullut toimeen.

Eminencen elementtejä itsekin katselin ja harkitsin pitkään, mutta päädyin sitten näihin.

Kuten jossain toisessa ketjussa mainitsin, V30 on hyvä kauiutin mutta siinä jos missä on se oma soundinsa joka sopii moneen, mutta ei ihan kaikkeen. Juurikin se ylämiddlepiikki tekee siitä ärhäkän.
hallu
25.09.2018 22:38:20
Siellä olisi muuten torilla nyt jossain tampereessa myytävänä Änäkäisen Heikki 2x12 kaappi. Mä olen itse hurahtanut korviani myöten Änäkäiseen kun mulla on tuo Änäkäisen (Rumbleko tuo nyt on?) 1x12 ja se on kyllä hyvä kaappi. Melkein ostaisin itse tuon torin Heikin, mutta kun mulla on molemmille vahvareille kaapit ja kaksi kaappia kyllä riittää yhdelle ihmiselle. Mutta kyllä houkuttelee ja hintakin aika maltillinen (niinkuin kotimaisissa melkein aina).
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
pliksu
26.09.2018 09:03:36 (muokattu 26.09.2018 09:27:16)
hallu: Siellä olisi muuten torilla nyt jossain tampereessa myytävänä Änäkäisen Heikki 2x12 kaappi. Mä olen itse hurahtanut korviani myöten Änäkäiseen kun mulla on tuo Änäkäisen (Rumbleko tuo nyt on?) 1x12 ja se on kyllä hyvä kaappi. Melkein ostaisin itse tuon torin Heikin, mutta kun mulla on molemmille vahvareille kaapit ja kaksi kaappia kyllä riittää yhdelle ihmiselle. Mutta kyllä houkuttelee ja hintakin aika maltillinen (niinkuin kotimaisissa melkein aina).

Vähän pitää nyt myyjänä omaa torvea soitella sanomalla, että Änäkäinen on kyllä bonjannut jotain olennaista. Todella erotteleva kaappi tämä Heikki. Bassoa löytyy, mutta se ei peitä alleen säkenöivää yläkertaa. Kaappi on siis 2x10", mutta kuulostaa rutkasti isommalta. En ole hifimpään vanerikoppaan toistaiseksi näissä piireissä törmännyt. Kytkemättömänä kombonalusena ei kuitenkaan hintansa veroinen, joten siksi ajattelin luopua :)
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
Gary the pine
27.09.2018 08:57:42 (muokattu 27.09.2018 08:58:33)
hallu: ...ja kaksi kaappia kyllä riittää yhdelle ihmiselle.

Jaa, tjooo, mitäs tuohon nyt sanois...

Älä mieti liikaa, hae pois jos ei ole kuukauden näkkärirahoista pois ja tilaa löytyy.

Nykäsen Masa sano että elämä on ihmisen parasta aikaa ja sehän pitää sit käyttää kaikenlaiseen touhuamiseen, eiks vaan?
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
27.09.2018 09:02:49
Gary the pine: Jaa, tjooo, mitäs tuohon nyt sanois...

Älä mieti liikaa, hae pois jos ei ole kuukauden näkkärirahoista pois ja tilaa löytyy.

Nykäsen Masa sano että elämä on ihmisen parasta aikaa ja sehän pitää sit käyttää kaikenlaiseen touhuamiseen, eiks vaan?

Blussa!

Sitähän ihmiset aina vanhana katuu, mitä EI tullut tehtyä, ei sitä, mitä tuli tehtyä.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
27.09.2018 14:40:16
Laulava Kylätohtori: Blussa!

Sitähän ihmiset aina vanhana katuu, mitä EI tullut tehtyä, ei sitä, mitä tuli tehtyä.

Muusikoiden netissä tietty kadutaan mitä ei tullut ostettua :-D . Kyllähän tuon kaapin kanssa pikkuisen tuo maksuvalmiuden vajekin vaikuttaa. En luultavasti epäröisi jos se viissatanen sattuisi lojumaan pöytälaatikossa eikä kaapin osto vaatisi kummempia järjestelyitä..... enkä tarvitsisi niitä samperin monitoreja reenikämpälle ostaa :-) .

Huvittavaa, että kitarakamoihin tuhlaa ihan ilokseen, mutta PA-kamat on kuin joku helvetin pyykinpesukone, että vituttaa maksaa ja tulee haettua halvinta mahdollista kun on ensin miettinyt päänsä puhki miten tulisi toimeen ilman :-D
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
MKK
28.09.2018 10:27:46
hyvää keskustelua ja pohdintaa kaapeista. Aihe kiinnostaa myös itseäni.
Olen ollut siinä mielessä etuoikeutettu, että minulla on ollut mahdollisuus päästä testaamaan lukuisia määriä erilaisia soittimia ja laitteita, myös kitarakaappeja. Vuosia lähdin muokkaamaan soundia vahvistimen tai kitaran kautta ja kymmeniä tai satoja vahvistimia ja kitaroita meni sormien läpi.. Tämän jälkeen kikkailin kitaranmikeillä, kielillä, vahvistimen putkilla, modauksilla ja kyllähän niillä saa jonkunlaisen vivahde-eron soundiin. Loppujen lopuksi kuitenkin hyvinkin minimalistisen. Jossain vaiheessa koin herätyksen ja huomasin, että kitarakaapilla on hyvin iso merkitys soundissa. Sillä mustalla rumalla laatikolla, joka painaa yleensä aivan perkeleesti ja veemäinen roudata keikalle tai treenikselle. Kikkailin myös elementeillä ja huomasin, että niilläkin on iso merkitys soundiin ja varsinkin, että elementit ovat jotenkin sopusuhteessa ja harmoniassa kaappiin. Jotkut elementit tuntuvat sopivan paremmin tietynlaisiin kaappeihin. Itse kaapeissa on suuria eroja soundin suhteen. Olen nyt puolen vuoden aikana testaillut erilaisia 2x12 kaappeja varmaan vajaan tusinan verran ja erilaisilla elementeillä ja kyllä ne vaan soivat hyvin erilailla. Jotkut kuulostavat pahvilaatikolle, joissain korostuu tietyt taajuudet ihanasti tai ärsyttävästi, toki riippuen elementeistä. Olen tällä hetkellä mieltynyt Bluetonen 2x12 kaappiin, jonka Harry teki tilaustyönä muutama vuosi sitten ja siihen on asennettu EVM12L-elementit. Se tuntuu toimivan hyvin balansissa Fender/Dumble tyylisten vahvistimien ja Plexi tyylisten vahvistimien kanssa.

Suosittelen oikeasti testailemaan erilaisia kaappeja ja elementtejä, tai kun kuulet jonkun hyvän soundin esim kaverilla tai keikalle, että milainen kaappi ja elementit siinä ovat ja mitä vahvistinta sillä soitetaan. Tällöin oman korvasi ja ymmäryksesi alkaa kehittymään kun pystyt yhdistelemään vahvistimia, kaappeja ja elementtejä ,sekä tietysti kitaroita yhteen ketjuun, eikä markkinatalouden voimat muokkaa ymmärtämystäsi liikaa, kuten hyvin usein me kitaristit tunnumme olevan markkinatalouden eikä korvien varassa tonen suhteen :)
Mikä ihmeen tone...?
Laulava Kylätohtori
28.09.2018 16:00:06
MKK: ...

Samaa mieltä. Tuossa juuri testailin elementtejä 2x12 ja 4x12 kaapeissa. Isoja eroja on paitsi kaapeissa ja elementeissä itsessään, niin siinä, miltä mikäkin elementti soundaa eri kaapeissa.

Kyse on kait siitä, miten mikäkin palikka korostaa tai vaimentaa mitäkin taajuuksia. Ja siksi elementti, joka ei välttämättä kuulosta hyvältä 2x12 kaapissa, saattaakin olla loistava 4x12 kaapissa. Jne..

Itse en esim. noista G12H30-75 kopioista niin välittänyt, enkä ole 4x12 kaapeista välittänyt oikein ikinä, mutta kun laitoin nuo elementit tuohon 4x12 kaappiin, niin sehän oli aivan loistava yhdistelmä.

Aivan loputon suo tämä ja pitäisi vaan jaksaa testailla kaikennäköisiä yhdistelmiä niiden helmien löytämiseksi. Mutta hommaa siinä riittää.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
28.09.2018 16:54:42
Laulava Kylätohtori: Samaa mieltä. Tuossa juuri testailin elementtejä 2x12 ja 4x12 kaapeissa. Isoja eroja on paitsi kaapeissa ja elementeissä itsessään, niin siinä, miltä mikäkin elementti soundaa eri kaapeissa.

Kyse on kait siitä, miten mikäkin palikka korostaa tai vaimentaa mitäkin taajuuksia. Ja siksi elementti, joka ei välttämättä kuulosta hyvältä 2x12 kaapissa, saattaakin olla loistava 4x12 kaapissa. Jne..

Itse en esim. noista G12H30-75 kopioista niin välittänyt, enkä ole 4x12 kaapeista välittänyt oikein ikinä, mutta kun laitoin nuo elementit tuohon 4x12 kaappiin, niin sehän oli aivan loistava yhdistelmä.

Aivan loputon suo tämä ja pitäisi vaan jaksaa testailla kaikennäköisiä yhdistelmiä niiden helmien löytämiseksi. Mutta hommaa siinä riittää.

No mä olen itse ajatellut, että jos se kuulostaa hyvältä, niin se on hyvä ja jos se kestää käyttöä, niin se on myös laadukas. Minä en ole vielä lähtenyt "hienovirittämään" soundia titraamalla kaappeja ja elementtejä, mutta ensimmäistä kertaa hain ratkaisua havaitsemaani suoranaiseen soundiongelmaan elementin vaihdolla ja hämmästyin kuinka tehokas työkalu elementin vaihto on noin ylipäätään. Mutta nyt kun noi kaapit soundaa hyvältä, niin ei mulla enää ole tarvetta vaihtaa elementtejä kun en enää pysty havaitsemaan "ongelmaa" jota haluaisin yrittää korjata. Nimittäin jos hyvää alkaa korjaamaan, saattaa tuloksena olla vetelät housuun :-). Mulla on vähän semmoinen periaate, että "jos se toimii, älä koske siihen" :-D .

Yllätyin toki siitä, että osuin kerralla maaliin. Että kun aloin elementtejä vaihtamaan, niin ensimmäisellä kerralla osuin niin keskelle häränsilmää ettei tarvii enää kikkailla. Tosin tein valintani eri tavalla kuin aikaisemmin eli en ostanutkaan fiilispohjalta kalleinta ja sitä joka kiiltää kauneimmin, vaan selvitin ja vertailin ihmisten kokemuksia ja kuvauksia ja päättelin mikä täytyy olla tarpeisiini sopivin ja siis se mitä olen hakemassa. Eli aika kultaista keskitietä neutraalilla maaperällä päätyen ratkaisuun johon monet muutkin ovat päätyneet. Mutta katsotaan nyt koska tulee taas mieleen korjata jotain.
hallu
28.09.2018 18:39:33
hallu: No mä olen itse ajatellut, että jos se kuulostaa hyvältä, niin se on hyvä ja jos se kestää käyttöä, niin se on myös laadukas. Minä en ole vielä lähtenyt "hienovirittämään" soundia titraamalla kaappeja ja elementtejä, mutta ensimmäistä kertaa hain ratkaisua havaitsemaani suoranaiseen soundiongelmaan elementin vaihdolla ja hämmästyin kuinka tehokas työkalu elementin vaihto on noin ylipäätään. Mutta nyt kun noi kaapit soundaa hyvältä, niin ei mulla enää ole tarvetta vaihtaa elementtejä kun en enää pysty havaitsemaan "ongelmaa" jota haluaisin yrittää korjata. Nimittäin jos hyvää alkaa korjaamaan, saattaa tuloksena olla vetelät housuun :-). Mulla on vähän semmoinen periaate, että "jos se toimii, älä koske siihen" :-D .

Yllätyin toki siitä, että osuin kerralla maaliin. Että kun aloin elementtejä vaihtamaan, niin ensimmäisellä kerralla osuin niin keskelle häränsilmää ettei tarvii enää kikkailla. Tosin tein valintani eri tavalla kuin aikaisemmin eli en ostanutkaan fiilispohjalta kalleinta ja sitä joka kiiltää kauneimmin, vaan selvitin ja vertailin ihmisten kokemuksia ja kuvauksia ja päättelin mikä täytyy olla tarpeisiini sopivin ja siis se mitä olen hakemassa. Eli aika kultaista keskitietä neutraalilla maaperällä päätyen ratkaisuun johon monet muutkin ovat päätyneet. Mutta katsotaan nyt koska tulee taas mieleen korjata jotain.

Justiinsa kun pääsin rehvastelemasta että mä en kikkaile kaapeilla, niin tuli mieleen kytkeä noi molemmat kaapit samanaikaisesti ja voihan juma, että oli tarjuntaa räjäyttävä kokemus :-D. Soundi on kaapeissa juuri sopivan samankaltainen, mutta ei kuitenkaan ihan samanlainen ja kun kaapit oli aseteltu horisontaalisesti pikkuisen diakonaalisesti osoittamaan kohti soittajaa, niin olipa mahtavan syleilevä soundi. Ihan tuttu soundi tietty kun molempia kaappeja on tullut soitettua niin paljon, mutta yhtäaikaa soitettuna tuli todella stereofoninen fiilis :-D . Wow enpä ollutkaan tullut ajatelleeksi, että ne voi vaikuttaa tolla tavalla.
iec
28.09.2018 18:49:10

hallu: No mä olen itse ajatellut, että jos se kuulostaa hyvältä, niin se on hyvä ja jos se kestää käyttöä, niin se on myös laadukas. Minä en ole vielä lähtenyt "hienovirittämään" soundia titraamalla kaappeja ja elementtejä, mutta ensimmäistä kertaa hain ratkaisua havaitsemaani suoranaiseen soundiongelmaan elementin vaihdolla ja hämmästyin kuinka tehokas työkalu elementin vaihto on noin ylipäätään. Mutta nyt kun noi kaapit soundaa hyvältä, niin ei mulla enää ole tarvetta vaihtaa elementtejä kun en enää pysty havaitsemaan "ongelmaa" jota haluaisin yrittää korjata. Nimittäin jos hyvää alkaa korjaamaan, saattaa tuloksena olla vetelät housuun :-). Mulla on vähän semmoinen periaate, että "jos se toimii, älä koske siihen" :-D .

Laitatko vielä meille tiedoksi, että mitkä elementit laitoit mihinkin kaappiin? Kiinnostaa tietää millä pääsit haluamaasi soundiin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
varakeef
28.09.2018 19:46:24
Toki kaapeissa ja kaiuttimissa on eroja, mutta itse käytäisin soundin muokkaamiseen etupäässä välineitä, joita voi säätää. Siis tatsin lisäksi, ja sen jälkeen:
1. Soitin
2. Vahvistin
3. Lisälaitteet.

Sitten sen jälkeen voi alkaa arpomaan elementeillä ja aivan viimeisiksi kaapilla.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
ituvirtanen
28.09.2018 20:20:51

varakeef: Sitten sen jälkeen voi alkaa arpomaan elementeillä ja aivan viimeisiksi kaapilla.

"Ostin kymppitonnin efektit, kepit ja styrkkarit muttei tuosta pahvilaatikosta vieläkään saa sitä..."

Jätä iso säätäminen muualla vähemmäksi ja hanki hyvä kaappi. Sitten on mukavampi siirtyä hienosäätämään saundia.
LaMotta
28.09.2018 20:36:04 (muokattu 28.09.2018 20:37:00)

Hyvän kaiutinkotelon salaisuus on resonoimattomuus. Paksua seinämänvahvuutta järkevämpää on jäykistää rakennetta tukilameleilla. Tätä ratkaisua ei ole näkynyt soitininstrumenttien kaiutinkoteloissa mutta sen tietää jokainen hifikaiutin/subwoofer-valmistaja maailmassa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
28.09.2018 20:37:54
varakeef: Toki kaapeissa ja kaiuttimissa on eroja, mutta itse käytäisin soundin muokkaamiseen etupäässä välineitä, joita voi säätää. Siis tatsin lisäksi, ja sen jälkeen:
1. Soitin
2. Vahvistin
3. Lisälaitteet.

Sitten sen jälkeen voi alkaa arpomaan elementeillä ja aivan viimeisiksi kaapilla.

Joo mulla on ihan sama järjestys. Tuolla edempänä selitinkin asian. Ne muutokset joista puhuin oli nimenomaan siinä soundin luurangossa jota ei voinut efekteillä tai ekulla korjata..... ainakaan kokonaan. Kyllä esim Mesassa on niin voimakkaat taajuustyökalut, että kyllä niillä tekee kaikenlaista, mutta nää mun ongelmat ei ollut silleen taajuuksilla ratkottavissa, vaan ne oli siinä soundin rungossa.
hallu
28.09.2018 20:44:11 (muokattu 28.09.2018 20:46:45)
LaMotta: Hyvän kaiutinkotelon salaisuus on resonoimattomuus. Paksua seinämänvahvuutta järkevämpää on jäykistää rakennetta tukilameleilla. Tätä ratkaisua ei ole näkynyt soitininstrumenttien kaiutinkoteloissa mutta sen tietää jokainen hifikaiutin/subwoofer-valmistaja maailmassa.

Itseasiassa nuo Änäkäisen kaapit on tehty silleen, että siellä sisällä on ristikkäiset tuet jotka on sahattu samasta viidentoista millin vanerista josta kaappikin on tehty niin että siinä on semmoinen jännä kaksoisrakenne, joka tekee siitä jäykän ja resonoimattoman ja samaan aikaan aika kevyen. Se sano että käyttää bassokaapeissa 18 millin vaneria ja kitarakaapeissa 15 millin vaneria ja rakenteen vuoksi sen kaikki kaapit on edestä ladattavia eli kaappia ei tarvitse purkaa huoltotoimia varten (eikä varmaan pystyisikään rikkomatta sitä). Se sanoi keksineensä kaappinsa rakenteen helikopterista jossa kuulemma käytetään samanlaisia tukirakenteita jäykistämään runkoa. joka tapuksessa sanoisin, että toimiva systeemi ja käsittääkseni jokseenkin ainoa laatuaan tai en ainakaan ole kuullut toisesta valmistajasta joka tekisin noin. No se jäbä onkin basisti niin sillä on hyvä tuntuma resonointiin.

E: öh sori, mä aloin taas paasaamaan ja tajusin vasta jälkeenpäin, että sähän palasit offtopikista takas aiheeseen :-). Juu olen samaa mieltä, että kotelon jäykkyys ja resonoimattomuus on tärkeää..... ja sitten se elementti.
harryk
28.09.2018 20:53:01

LaMotta: Hyvän kaiutinkotelon salaisuus on resonoimattomuus. Paksua seinämänvahvuutta järkevämpää on jäykistää rakennetta tukilameleilla. Tätä ratkaisua ei ole näkynyt soitininstrumenttien kaiutinkoteloissa mutta sen tietää jokainen hifikaiutin/subwoofer-valmistaja maailmassa.

Tämä riippuu myös käyttötarkoituksesta. Hifi-kaapeissa halutaan mahdollisimman neutraali ja suora taajuusvaste, jotta kaappi toistaa kaikki taajuudet ns. oikein. Toinen äärilaita on esim. Fender Tweed Deluxe 5e3, joka tehtiin aikanaan mäntykoteloon 9 mm paksulla etuseinällä luultavasti kustannussyistä. Tämä kotelo ja sen etuseinä resonoi kovaa soitettaessa ja on hifi-mielessä täysin käyttökelvoton. Tuosta vahvistimesta on kuitenkin tullut yksi rock- ja blues-musiikin ikoneista juuri tuon tietyn saundimaailmansa takia. Jos tuo kytkentä laitetaan täysin stabiiliin ja resonoimattomaan koteloon, joku sanoo, että se saundi on pilalla.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)