Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5351 352 353 354 355399 400 401 402 403
-Jere-
02.09.2018 22:58:29
''joo teiän neuvot on perseestä, enkä aio niitä kokeilla, koska kaikki on jo täydellistä''

^ tossa on sulta suora laina aiemmin mainitsemaasi asiaan.

Nojoo, mut kaipa nyt kuka tahansa HALUAIS osata tehä kaiken täydellisesti. Eri asia, löytyykö sellasta yksilöö mistään. Jos napin painalluksella sais ihmeitä aikaan, ja mun soittotekniikan 10/10, ni kyllä mä ainaki sitä painaisin :D.

No ei haluais. Loppupeleissä tehokkain tapa olis sellainen nappi, josta lähtee henki. Siihenhän elämä tähtää. Ihmiselämä on lapsesta asti oppimista. Siinä vaiheessa kun tulee sellainen olo että osaa kaiken ja on valmis, ei todennäköisesti ymmärrä aiheesta mitään. Radikaalimpi vertaus vois olla sellainen että: valitseeko elämän, keinoruokinnassa syntymästä asti ja kun osaat painaa nappia, ni henki lähtee. Vai elätkö elämän, jossa joka päivä opit jotain uutta ja otat sen osaksi tietoisuutta. Jos kyseenalaistat sina kaiken, olet yksin asiasi kanssa. Luulet että olettamuksesi on totta, mutta kyseenalaistat sen, pitääkö se paikkansa. Sen sijaan jos otat jokaisesta kohtaamastasi asiasta ikäänkuin uuden näkökulman, joka on jollekkin totta tai fysikaalisesti totta, näet asian laajemmin. Kuitenkin nämä kaikki ovat isoa kokonaisuutta ja olet soittamassa yhtä elämäsi biisiä. Sun kandeis lukea zen kitara ja perehtyä taistelulajien filosofiaan. Sieltä saa hyvää informaatiota myös rumpujensoittoon ja ergonomiaan. Esim. One inch punch, suoritettuna ovvovoov xD

Oikeastaan noi on toistensa permutaatioita, mutta pelkästään tuosta käsijärjestyksessä saat 256 erilaista aksenttikuvioa. Jos pystyt hahmottaan sen kokonaisuuden, ni siinä voi olla hyvä treeni sulle.

Tyyliin esim.

ovvovoov
ovvovooV
ovvovoOv
ovvovOov
ovvoVoov
ovvOvoov
ovVovoov
oVvovoov
Ovvovoov

ovvovoOV
ovvovOOv
ovvoVOov
ovvOVoov
jne.

ovvovoOV
ovvovOoV
ovvoVooV
ovvOvooV
jne.

ovvovOOV
ovvoVOOv
jne.
ovvoVoOV
jne.
ovvoVOoV
jne.

Sit 4 aksenttia, 5, 6, 7, 8

Sit on menny kaikki läpi, oot soittanut oikeita rytmejä ja harjoitellut paradittlen yhtä käännöstä, noita käännöksiä on neljä, voit myös lukea aksentit esim. New breed kirjasta, ihan miten vaan mutta joku systemaattisuus siihen kannattaa ottaa.

Sitten jos vielä lähdet orkestroimaan ennenkuin aksentit on näpeissä, ranteissa ja käsivarsissa, muualle virvelistä ja randomilla, päädyt todennäköisesti soittamaan maneereista, jotka ovat jostain omasta toistohistoriastadi peräisin.

Siis tossa sun kannattaa selvittää mitä on full, down, tap ja up stroke. Näin sä teet ergonomisesti ja energia tehokkaasti ton aksentoinnin. Ota vinkiksi toi 1-3 tuumaa, jonka laitoin aiemmin, sen pidempää matkaa et tarvitse. Tietenkin ääri liike esim, kyynärvarrella, pystystä vaakatasoon. Käsivarsia ja vyötäröä tarvitset kun siirryt rummulta toiselle, sormilla pomputtamalla lyöt täpit ja ranteella aksentit, kuitenkin kyynärvarren on hyvä ottaa sivuilta vauhtia.
-Jere-
02.09.2018 23:04:16
Lisäksi kun teet systemaattisesti jonkin asian, oikeanlaisella, itsellesi sopivalla tekniikalla, osaat sen, siitä tulee sanavarastoasi ja voit siirtyä seuraavaan.

Tuollaista kun teet esim. viikon, huomaat rentoutta soitossasi ja timen oarantumista.

Soitto vaatii toistoja, 8000 kertaa että se menee lihasmuistiin.

Tuollaisen jälkeen sitte orkestroimaan käsillä ja jaloille joku kuvio, thats it.
Ihmis surun haaskansyöjä
03.09.2018 00:07:57

-Jere-: Lisäksi kun teet systemaattisesti jonkin asian, oikeanlaisella, itsellesi sopivalla tekniikalla, osaat sen, siitä tulee sanavarastoasi ja voit siirtyä seuraavaan.

Tuollaista kun teet esim. viikon, huomaat rentoutta soitossasi ja timen oarantumista.

Soitto vaatii toistoja, 8000 kertaa että se menee lihasmuistiin.

Tuollaisen jälkeen sitte orkestroimaan käsillä ja jaloille joku kuvio, thats it.

Must tuntuu, et seuraava pätkä minkä tänne linkkaan, on jtn erilaista. Kasuaalia soittoa, jossa rudimenttien yms. yhdistelyä. Tasasta biittiä, ja ainaki pyrkimys jonkin sortin rentouteen. Ja erittäin selkeestä kuvakulmasta. Yhen oton jamipätkät ei välttämät anna tarkinta mahollista kokonaiskuvaa. Katotaan selviydynkö. Luen/kuuntelen noi sun juttus parin päivän aikana, koska sen verran paljo yksityiskohtasta juttua, jota en pysty/jaksa/halua sisäistää nyt kerralla =).
Mutsis oli hamsteri ja faijas haisi seljanmarjoilta!
Sbiogenecto
28.09.2018 16:17:14 (muokattu 28.09.2018 16:19:11)

TheRev
29.09.2018 10:55:31

Julkaistiin eilen ensimmäinen sinkku tulevalta debyyttialbumilta. Kappale kantaa nimeä Zombijive. Tuli myös editoitua ensimmäinen musavideo. Tuosta linkistä kuuntelemaan ja katselemaan! https://youtu.be/E8FzpOzf_PI
haunted
29.09.2018 13:48:41
Sbiogenecto: 8-bit Rock and Roll.

https://www.youtube.com/watch?v=IqfCCSNGg1k

Te, Herra, olette muusikko. Näitä on aina kiva katsoa ja kuunnella.
Ei minulle tarvitse todistaa. Minä tiedän että olet väärässä. - Eemil
Sbiogenecto
30.09.2018 16:15:44

haunted: Te, Herra, olette muusikko. Näitä on aina kiva katsoa ja kuunnella.

Kiitos! =)
Ihmis surun haaskansyöjä
01.10.2018 17:47:49 (muokattu 01.10.2018 17:56:28)

https://www.youtube.com/watch?v=fwN2F22I05I Kasuaalia jamittelua, eli hatusta jtn vaa reenien loppuun. Pidän itteäni aika huonona jamittelijana. Vaikee keksiä mitään jännää, jossei suunnittele yhtää etukäteen. Ihan hauskaa silti, ja oon mä kai tossaki snadisti alkanu pääseen oikeeseen moodiin. Saa kritisoida iha mitä vaan, mut Soundeista/viritys valinnoista haluisin yhä kuulla, mitä mieltä. Tässä hyvät IMO.
statistiÖ
01.10.2018 23:21:41

Huomasin viime viikolla, etten ole rumpuja pitkään aikaan soittamalla soittanut, olen vain toistellut kaikennäköistä teknistä eri tavoilla. Naapurikin vaan soittaa aina. Toiseen jammiin viikolla kerkesin, niin mietin, mitähän kummaa mä olen oikeastaan reenannut. Eikai siinä mitään, jos naapurikin soitti paremmin. Sipsejä on mennyt kitusiin hirmuiset määrät helteiltä alkaen. Tämä on samaa sarjaa, kuin se 'toinen jammi'. https://maihinnousu.net/s/28525
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "Im just an average guy"
hollmi-5
02.10.2018 07:39:29 (muokattu 02.10.2018 09:08:56)
Ihmis surun haaskansyöjä: https://www.youtube.com/watch?v=fwN2F22I05I Kasuaalia jamittelua, eli hatusta jtn vaa reenien loppuun. Pidän itteäni aika huonona jamittelijana. Vaikee keksiä mitään jännää, jossei suunnittele yhtää etukäteen. Ihan hauskaa silti, ja oon mä kai tossaki snadisti alkanu pääseen oikeeseen moodiin. Saa kritisoida iha mitä vaan, mut Soundeista/viritys valinnoista haluisin yhä kuulla, mitä mieltä. Tässä hyvät IMO.

Ei rumpujensoitossa tarvitse keksiä mitään jännää. Rumpalin tehtävä on soittaa ryhdikäs ja mahdollisimman hyvin biisiä palveleva beatti. Pienet asiat kompin seassa antavat mehua. Turhan alleviivatut aksentit ja fillit eivät välttämättä palvele biisiä.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kefiiri
02.10.2018 08:59:25
No juu mutta tolla lailla kaksistaan jammaillessa niin saahan siinä vähän rönsyilläkin.
Jos olisi soitettu eleettömämmin, olisi joku kohta huomauttanut, että älä jännitä, yritä irrotella hieman!
En ole musiikin asiantuntija.
hollmi-5
02.10.2018 09:11:01
Kefiiri: No juu mutta tolla lailla kaksistaan jammaillessa niin saahan siinä vähän rönsyilläkin.
Jos olisi soitettu eleettömämmin, olisi joku kohta huomauttanut, että älä jännitä, yritä irrotella hieman!

Tässä tapauksessa irroittelu ei tule rennosti. Irroittelu on irrallaan ja katkoo kompin. Fillaaminen groovaavasti niin, ettei kompin tunne katkea, on se mikä erottaa taiturin tunarista.
Kefiiri
02.10.2018 12:39:30
hollmi-5: Tässä tapauksessa irroittelu ei tule rennosti. Irroittelu on irrallaan ja katkoo kompin. Fillaaminen groovaavasti niin, ettei kompin tunne katkea, on se mikä erottaa taiturin tunarista.

Tottahan tuo, mutta kyse onkin harjoittelusta. Kyllä se siitä kohenee ja taituruuden osuus lisääntyy.
En ole musiikin asiantuntija.
Ihmis surun haaskansyöjä
02.10.2018 12:50:37 (muokattu 02.10.2018 12:54:53)

hollmi-5: Tässä tapauksessa irroittelu ei tule rennosti. Irroittelu on irrallaan ja katkoo kompin. Fillaaminen groovaavasti niin, ettei kompin tunne katkea, on se mikä erottaa taiturin tunarista.

Ei rumpujensoitossa tarvitse keksiä mitään jännää. Rumpalin tehtävä on soittaa ryhdikäs ja mahdollisimman hyvin biisiä palveleva beatti. Pienet asiat kompin seassa antavat mehua. Turhan alleviivatut aksentit ja fillit eivät välttämättä palvele biisiä.

Joo siis en tarkota et pitäis heittää vitusti fillejä, ja keksii jtn miljoonan dollarin komppeja. Se fiilis on tärkeetä, ja et se tuntuu ''oikeelta''. Mun oli vaan joskus TODELLA vaikee jamitellessa ees pitää komppi yllä, jos joku lähtee vetään liian random settiä, mitä en osaa odottaa. Tuntu sit liian ''väärältä'' tai jtn. Oli vaikee sit keksiä sopiva komppi yms. mikä ei tunnu aivan väärältä soittaa. Tossaki nyt vaan pidin suht samantyylistä juttua ton koko 13 minaa. Koen, et pitäis osaa vähän enemmän muunnella kyl, jos kitaristiki lähti tossa vetään raskaampaa riffiä pidennetyn kokaiinin yms sooloilun jälkeen.

Nii ja en mä ton biisin rakenteesta tiiä mitään, ku en oo kerinny viel perehtyyn. Muistan/tiiän, että katkeematon shuffle pääbiittinä koko biisin ajan, ja jtn aika hienostuneita buzzroll fillejä. Ei olla opeteltu biisiä vielä, ni en ees yrittäny soittaa autenttisesti, vaan tein mitä huvitti. Ehotin vaan mm. tätä biisiä, et otettais opeteltavaks, koska mun maneerit tällasen musan soittamiseen on aika paskat. Haluan asian muuttaa, koska pidän tollasen soittamisesta, ja haluun joskus kaukasessa tulevaisuudes olla muutaki, ku vaan hevi rumpali. Kuitenki hyvin opeteteltavissa, ku ei sisällä mitään liian teknistä. Ja kuten näkyy, ni ainaki mun mielestä toi mun haikkakäsi on yks pahimpia tekniikan puutteita mulla. Voin soittaa hyvin nopeesti kyllä, ja onnistuu suht vaikeetki jutut, mut kaikki toi kimmoke tulee mulla käden avaamisesta & sormista. Ranne ei tee juuri mitään. Sais ranteen jotenki vähemmän jäykäks, ni säästäis mm. nopeita juttuja soittaessa staminaa varmaan aika vitusti. Tosi hitailla temmoilla saan ranteita käytettyä normisti, mut motorisesti erittäin vaikee hyödyntää sitä ees etäisesti nopeemmilla temmoilla. Teen tolle nyt hitaita harjotteita padilla, ja soittaessa haikkaa. Paranee sen 0,5% per kerta toki, mut hyvin vaikee kuvitella soittavani tolleen vakiosti.

PS. Mitä mieltä noista soundeista, vai onko niin kamalat, ettei sanaa saa suusta :D? En oo meinaan mikään mestari virittäjäkään, ja audioo ei oo käsitelty yms.
hollmi-5
02.10.2018 13:15:37
Ihmis surun haaskansyöjä:
PS. Mitä mieltä noista soundeista, vai onko niin kamalat, ettei sanaa saa suusta :D? En oo meinaan mikään mestari virittäjäkään, ja audioo ei oo käsitelty yms.

Virvelissä on paljon demppiä ja sen kulma on alhaalla. Kanttilyönnillä saisi lisää botnea soundiin, mutta tuolla virppakulmalla se ei onnistu.

Soundiin vaikuttaa kapulan osumiskulma ja kapulaote sekä -tekniikka aika paljon. Kädenliike lähtee tarvittaessa korkealtakin, mutta rennosti. Lähetä kapula matkaan ja ota pompusta kiinni. Kapula pitää saada kontrolloidusti pomppaamaan yhdellä lyönnillä 1-5 kertaa.
Ihmis surun haaskansyöjä
02.10.2018 13:32:30 (muokattu 02.10.2018 15:44:46)

hollmi-5: Virvelissä on paljon demppiä ja sen kulma on alhaalla. Kanttilyönnillä saisi lisää botnea soundiin, mutta tuolla virppakulmalla se ei onnistu.

Soundiin vaikuttaa kapulan osumiskulma ja kapulaote sekä -tekniikka aika paljon. Kädenliike lähtee tarvittaessa korkealtakin, mutta rennosti. Lähetä kapula matkaan ja ota pompusta kiinni. Kapula pitää saada kontrolloidusti pomppaamaan yhdellä lyönnillä 1-5 kertaa.

Joo laulaja demppas kysymättä, ku en ollu paikalla, koska toi virveli peittää kaiken alleen ilman. Otin vähän demppejä pois, ja soundi on ihan jees. Tos on vähän oudot kalvot nyt. En ees muista tarkkaa merkkiä, mut niit ihmeen ilmareikiä reilusti, mikä ehkä tekee ton lujan soundin. Tilaki toki hyvin kaikuva, verrattuna aiempaan eristettyyn pommikellariin.

Tajusin just viimeks, miks toi mun yleinen soittokulma on mikä on. Liittyy eniten ite setin korkeuteen. Tomit tossa nyt nii alhaal, ku saa. Haikka sen verran korkeella suhteessa snareen, ettei kädet/kapulat voi osua toisiinsa, muttei myöskään joudu olkapäitä nosteleen ulottuakseen. Snaren voisin muuten kyl nostaa, mut sit joku muu noista kusee. Ei häiritsis itteä siis, jos pelkkä snare nousis, ja kaikki muu pysyis samanlaisena. Settiä jos sais matalammaks, ni kaikki korjaantuis. Ei tietenkään saa. Snareen saa just ja just kantin, mut vaatii hieman akrobatiaa, ja aika paljo vaivaa. 5 pomppua, tai vaikka 6 onnistuu kyl, mut täytyykö niitten olla kuinka samanlaisia volyymiltaan?
Epämuusikko
03.10.2018 00:02:36
Itekki pitkästä aikaa soitin jotain

komppailua
https://youtu.be/A7ijXtGL3wU
käsihommia
https://youtu.be/ZAmuEMaERps
uliuli
hollmi-5
03.10.2018 07:31:48
Epämuusikko: Itekki pitkästä aikaa soitin jotain

komppailua
https://youtu.be/A7ijXtGL3wU
käsihommia
https://youtu.be/ZAmuEMaERps

Komppailussa hienot soundit ja hyvää soittoa. Käsihommissa äänentaso on tosi alhaalla.
Ihmis surun haaskansyöjä
03.10.2018 15:59:19 (muokattu 03.10.2018 16:00:35)

hollmi-5: Ei rumpujensoitossa tarvitse keksiä mitään jännää. Rumpalin tehtävä on soittaa ryhdikäs ja mahdollisimman hyvin biisiä palveleva beatti. Pienet asiat kompin seassa antavat mehua. Turhan alleviivatut aksentit ja fillit eivät välttämättä palvele biisiä.

Mua jäi tää viel vaivaan, ku oot maininnu tästä useemman kerran. Fillejä sun muitahan mä en ainakaan suunnittele mitenkään, jos sitä meinaat. En siis vedä mitään ''HA! näiksä ton? Valmistelin tota minuutin etukäteen tohon!''. Enemmänki jtn impulsseja/hetken mielijohteita, ja korkeintaan parin sekan ''suunnittelulla''. Eri asia, jos joku biisi, mitä koko bändi opetellu soittaan autenttisesti, ni sit toki haluun vetää kunniallisesti tietyt jutut. Ehkä meinaat jtn eri asiaa. Jos ei oo liikaa pyydetty, ni voitko tosta videolta vaikka osottaa yhen tollasen =)? Ymmärtäisin paremmin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)