Aihe: Kesällä Basso, bassocombo ja flight case
1 2
venalait
20.06.2004 13:45:34 (muokattu 20.06.2004 13:47:25)
Aikomuksenani on hankkia kesällä basso, bassocombo ja flight case. Olen päätynyt valitsemaan Ibanezin, Yamahan tai Warwickin väliltä perusteluinani merkkien tunnettavuus, saatavuus, jälleenmyyntiarvo ja sopiva hinta. Koska kaikkia en ole päässyt kokeilemaan eikä minulla ole kokemusta soittamisesta pyytäisin, että kertoisitte mielipiteitä seuraavista bassovaihtoehdoista. Jos listasta puuttuu vielä samaan luokkaan kuuluvia vaihtoehtoja niin ottakaa nekin esille. Ehdottakaa lisäksi edullisia ostopaikkoja, jotka sijaitsisivat Seinäjoella, Porissa, Tampereella, Hämeenlinnassa tai Helsingissä. Basso tulee poppin, funkiin, rockiin ja iskelmään.

basso
Ibanez SRX-500 (Thomann 529.00 EUR)
Ibanez SRX300BBL (Thomann 359.00 EUR)
Yamaha BB604YNS (Thomann 419.00 EUR)
Yamaha BB404YNS (Thomann 349.00 EUR)
Warwick RockBass Corvette Basic Active 2-way (Musamaailma 512.00 EUR)
Warwick RackBass Streamer Standard Passive Dual Pickup (Musamaailma 364.00 EUR)

Bassocomboksi valitsen joko keskikokoisen tai pienen vaihtoehdon. Bassocombossa arvostan kohinattomuutta, laadukasta yleisilmettä, hyvää ääntä, alhaista virrankulutusta ja tarpeellisiksi havaittuja liitäntöjä.

Bassocombo keskikokoinen
AMPEG - BA112COMBO (Thomann 588.00 EUR)
Gallien Krüger - BL115 (Thomann 599.00 EUR)
Hartke - Kickback 10 (Thomann 369.00 EUR)
Vox - T60 (Thomann 379.00 EUR)
Warwick - Sweet15 (Thomann 469.00 EUR)

Bassocombo pieni
Yamaha - F-20B (Thomann 144.00 EUR)
Ibanez - SW35 (Thomann 179.00 EUR)
BEHRINGER - BX300 Ultrabass (Thomann 138.00 EUR)
Harley Benton - HB-40B (Thomann 105.00 EUR)

Kotelolta toivon kestävyyttä, toimivuutta, sopivuutta eri bassoille sekä sähkökitaroille ja keveyttä.

Kotelo
Warwick Bass Flight Case (Thomann 85.00 EUR)
Niskamies
20.06.2004 17:32:58
Itse kuitenkin ostaisin Fenderin basson, tai muun laadukkaan jazz basson. Mutta mä tykkäänkin vanhoista toimivista malleista.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Karlsson
20.06.2004 17:33:53
Itse kuitenkin ostaisin Fenderin basson, tai muun laadukkaan jazz basson. Mutta mä tykkäänkin vanhoista toimivista malleista.

Sussa on varmaa sitte jotai vikaa.
Mersukuski.
Niskamies
20.06.2004 17:45:18
Sussa on varmaa sitte jotai vikaa.

Niin, mä oon varmaan sairas.
Karlsson
20.06.2004 17:48:23
Niin, mä oon varmaan sairas.

Vakavasti ja vielä jotain kuolemaan johtavaa.
Mersukuski.
pardy
20.06.2004 19:28:20 (muokattu 20.06.2004 19:34:42)

Toivottavasti en ollut aistivinani jonkinlaista ivaa tossa kommentissa... Siitä nimittäin sai aika helposti sen kuvan, että Fender on ainoa hyvä ja toimiva basso, toisin kuin nuo muut...

No, saanen olla eri mieltä. Ainoat tohon hintaluokkaan mahtuvat Fenderit on meksikaaneja, jotka eivät kyllä mielestäni voita yllä mainittuja bassoja millään tavoin. Meksikon jatsari olisi toki hyvä lisä tuohon listaan, mutta en kyllä ite automaattisesti kääntyis Fenderin puoleen vaan sen takia "ku se on Fender"...

Ja toimivuudesta puheen ollen, mikä saa sut Niskis niin varmaks siitä että noi ei olis yhtä lailla toimivia bassoja ku Fender?

EDIT: Ja niin joo, ite valitsisin tosta listasta tuon Corvette standard Rockbass:n (monipuolinen ja muutenkin hyvä basso), sen G-K:n keskikokosen combon (myös Warwick ja Ampeg hyviä, Hartkea en vaan jostain syystä pysty suosittelemaan), ja sen kyseisen flightcasen. Itselläni toi case just on, ja se täyttää erittäin hyvin kaikki Venalaitin vaatimukset.
"Jansku-Bansku!" -Tyttöystäväni
Niskamies
20.06.2004 19:42:37
Toivottavasti en ollut aistivinani jonkinlaista ivaa tossa kommentissa... Siitä nimittäin sai aika helposti sen kuvan, että Fender on ainoa hyvä ja toimiva basso, toisin kuin nuo muut...

No, saanen olla eri mieltä. Ainoat tohon hintaluokkaan mahtuvat Fenderit on meksikaaneja, jotka eivät kyllä mielestäni voita yllä mainittuja bassoja millään tavoin. Meksikon jatsari olisi toki hyvä lisä tuohon listaan, mutta en kyllä ite automaattisesti kääntyis Fenderin puoleen vaan sen takia "ku se on Fender"...

Ja toimivuudesta puheen ollen, mikä saa sut Niskis niin varmaks siitä että noi ei olis yhtä lailla toimivia bassoja ku Fender?

EDIT: Ja niin joo, ite valitsisin tosta listasta tuon Corvette standard Rockbass:n (monipuolinen ja muutenkin hyvä basso), sen G-K:n keskikokosen combon (myös Warwick ja Ampeg hyviä, Hartkea en vaan jostain syystä pysty suosittelemaan), ja sen kyseisen flightcasen. Itselläni toi case just on, ja se täyttää erittäin hyvin kaikki Venalaitin vaatimukset.

Ei ollut ivaa, lähinnä vain tarkoitin että mä diggaan ns. "perinteisistä" bassoista. Ja ne mexico jazzarit millä mä oon soittanut on ollut tosi hyviä. Ainakin ne soi hyvin, mikä on mulle tärkeetä. Metalliosathan ja mikit voi sitten helposti vaihtaa. Mutta jos jostain löytyy vaikka 80-luvun tai 90-luvun Tokai jazzari, niin sellasta voisin kanssa suositella.
pardy
20.06.2004 19:56:47

Ei ollut ivaa

No se on hyvä se.

Ja ne mexico jazzarit millä mä oon soittanut on ollut tosi hyviä.

Sitä en missään vaiheessa epäillytkään (enkä toivottavasti antanu sellasta kuvaakaan), koska munki mielestä ne on hyviä bassoja. Mutta ei kuitenkaan sen parempia kuin nuo muutkaan, se on taas tyypin mausta kiinni että kääntyykö sinne Jatsarin vai Corveten puoleen.

Mutta jos jostain löytyy vaikka 80-luvun tai 90-luvun Tokai jazzari, niin sellasta voisin kanssa suositella.

Niin voin mäki. Tokaihan tekee myös hyviä soittimia, sen eron tekee monilla ihmisillä vaan se että siellä lavassa lukee Fenderin sijasta Tokai... Ellen nyt ihan läpiä päähäni puhu?
Ylläri
21.06.2004 00:07:44 (muokattu 21.06.2004 00:10:57)
Bassocomboksi valitsen joko keskikokoisen tai pienen vaihtoehdon. Bassocombossa arvostan kohinattomuutta, laadukasta yleisilmettä, hyvää ääntä, alhaista virrankulutusta ja tarpeellisiksi havaittuja liitäntöjä.

Sinuna unohtaisin sen pienen vaihtoehdon saman tien. Nuo pikkuboksit ovat täysin hyödyttömiä bändikäytössä, eikä soundikaan useimmiten ole hyvä fysiikan lakien asettamien rajoituksien takia. Ja ekologinen ajattelu on tietysti ihan hienoa, mutta tämän kokoluokan kamojen virrankulutus on niin mitättömän pientä, että en huolehtisi siitä asiasta. Kohinakaan harvoin nousee ongelmaksi; enemmänkin se kannattaa huomioida bassoa valitessa. Yksikelaiset mikit ja puuttellinen häiriösuojaus tuottavat paljon ei-toivottua mölyä.

Muuten ehdottamasi vaihtoehdot ovat kaikki ihan mukiinmeneviä vehkeitä. Itse olen tykästynyt 12-tuumaisiin kaiuttimiin (mielestäni hyvä kompromissi roudattavuuden ja soundin välillä), mutta nämä jos mitkä ovat niitä kuuluisia makuasioita. Ei muuta kuin kauppoihin kokeilemaan.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Puavali
21.06.2004 03:02:47
Bassocombona voisi olla Ampeg tai Hartken isommat kickbackit, 12" tai 15". Kumpikin Hartke on ihan hyvä roudattava, ja saundi kelpaa ainakin mulle.

Bassona voisi menetellä OLP:n Stinray-kopio, luultavasti sopisi hintaluokkaan.
JK
21.06.2004 09:04:21 (muokattu 21.06.2004 13:31:40)

Bassocombo keskikokoinen
AMPEG - BA112COMBO (Thomann 588.00 EUR)
Gallien Krüger - BL115 (Thomann 599.00 EUR)
Hartke - Kickback 10 (Thomann 369.00 EUR)
Vox - T60 (Thomann 379.00 EUR)
Warwick - Sweet15 (Thomann 469.00 EUR)

Mielenkiintoinen pointti tuo alhainen virrankulutus :)

Mutta...asiaan....

Bassoksi ehdottaisin käytettyä taas kerran. Noiden uusien hinnalla löytyy varmasti ihan kohtuulaadukas peli vaikka tuolta torilta.

Noista comboista on kokemusta

Vox T-60 combosta. Tuo on kohtuuhinta siitä. Täällä (Suomessa) hinta on noin 500 eur.
12" elementti, tykkäsin itse soundeista. Yllättävän paljon antaa ääntä 60w comboksi ja on tyylikäs ulkonäöltään (jos sillä on merkitystä)

Ampegin BA115 combosta. Tuon mainitsemasi "isoveli". Tehoja riittää kyllä, mutta soundipuoli on lähinnä sellaista matalaa "puhinaa". Tweeteri suhisee ärsyttävästi. En tykännyt itse, kun ei meinannut sellaista hyvää soundia löytyä millään. Liitännät kuitenkin monipuoliset.

Unohda heti ne pienet 20w combot. Ei riitä kuin kotisoitteluun, jos siihenkään...
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
rattledad
21.06.2004 10:39:44

Kotelolta toivon kestävyyttä, toimivuutta, sopivuutta eri bassoille sekä sähkökitaroille ja keveyttä.

Mihin meinasit lentää kun flight casea tarvitset? :) Kestävyys ja keveys ei yleensä kohtaa ja topattu pussi on huomattavasti kätevämpi muutenkin.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Vemmy
21.06.2004 17:27:16
Mihin meinasit lentää kun flight casea tarvitset? :) Kestävyys ja keveys ei yleensä kohtaa ja topattu pussi on huomattavasti kätevämpi muutenkin.

Jos ei meinaa ehdottomasti selässä fillarilla polkiessaan bassoa kuljettaa, niin suosittelen kyllä ennemmin kovan laukun hommaamista. Kyllä se kova kotelo suojaa bassoa kuitenkin huomattavasti paremmin kuin tuo pussukka, etenkin kaulan osalta. Naarmujen ehkäisyyn keikkapussikin käy, mutta kyllä itseäkin vähän hermostuttaa tuon basson kantaminen Warwickin rokkibägissä, kun on tottunut siihen että soittimet ovat kunnollisissa kuljetuskoteloissa eikä tarvitse juurikaan välittää siitä miten sitä koteloa käsittelee. Kyllä tuo bassonkaula vielä joku kaunis päivä napsahtaa, kun laukku tulee heitettyä liian rajusti jonnekin... Niin, ja potikat ovat toinen osa, jonka kestävyyteen kova laukku tuo lisäaikaa.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
rattledad
21.06.2004 23:11:06 (muokattu 21.06.2004 23:15:21)

... kun on tottunut siihen että soittimet ovat kunnollisissa kuljetuskoteloissa eikä tarvitse juurikaan välittää siitä miten sitä koteloa käsittelee. Kyllä tuo bassonkaula vielä joku kaunis päivä napsahtaa, kun laukku tulee heitettyä liian rajusti jonnekin...

Tarkemmin ajatellen tarkoitin just tota ;) Ei kun miten vaan, itse en ole jaksanut kovaa laukkua raahata sen jälkeen kun bägin hommasin, mutta jos joutuu roudaamaan paljon eikä pysty vahtimaan niin silloin varmaan kunnon case on hyvä - sellainen joka kestää tallomistakin.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
pardy
22.06.2004 18:59:05

Tarkemmin ajatellen tarkoitin just tota ;) Ei kun miten vaan, itse en ole jaksanut kovaa laukkua raahata sen jälkeen kun bägin hommasin, mutta jos joutuu roudaamaan paljon eikä pysty vahtimaan niin silloin varmaan kunnon case on hyvä - sellainen joka kestää tallomistakin.

Tuostapa tulikin mieleeni hassu juttu: satuin tässä noin 1½ kuukautta sitten unohtamaan bassolaukkuni viikonlopuksi treenikämpälle, tietysti keskelle lattiaa. Onneksi oli sentään tyhjä. Noh, kun sitten samassa kämpässä soittavan toisen bändin kaverit päättivät sitten perjantai-iltana tulla hieman ilakoimaan n. 15 miehen voimin sinne kämppään, ni jopas sattuki että ku tulin maanantaina paikalle ni laukun toinen puoli ihan täynnä rapaa ja kurasia kengänjälkiä. Kaverithan olivat tietysti jättäneet laukun keskelle lattiaa, ja jokainen vuorollaan sitten polkenut sen päälle ja oli joku vissiin sen päälle kaatunut ihan kunnollakin.

Onneksi tästä kaikesta selvittiin kostealla rätillä ja pahalla mielellä. Laukku itse ei ollut pienestä temuamisesta moksiskaan. Eli jos olisi sattunut basso olemaan laukun sisällä, niin eipä olisi sekään haitannut. Ei meinaan anna senttiäkään periks laukku, vaikka seisois koko painollaan siinä ihan keskellä, josta sen pitäis painua kaikista pahiten. Ja laukkuhan siis oli tuo Warwickin flightcase.
Johannes_t
22.06.2004 19:18:48

Fiksua toimintaa... Eikö alaikäiset enää ryyppää puistoissa? Pitääkö sitä mennä treenikämppää sotkemaan?
Karlsson
23.06.2004 08:10:31
Fiksua toimintaa... Eikö alaikäiset enää ryyppää puistoissa? Pitääkö sitä mennä treenikämppää sotkemaan?

Oman kokemukseni mukaan esim. kaupungin järjestämät treenikämpät ovat ensisijassa dokaamista varten. Siinä viinan sipomisen lomassa voidaan välillä vähän soitellakin. Ehkä. Jos kykenee.
"if you wonna know how to play the bass get yourself a woman" -twyla
pardy
24.06.2004 17:17:55

Oman kokemukseni mukaan esim. kaupungin järjestämät treenikämpät ovat ensisijassa dokaamista varten. Siinä viinan sipomisen lomassa voidaan välillä vähän soitellakin. Ehkä. Jos kykenee.

Niin no, tästä on juuri kyse. Kämppä oli kaupungin puolesta, ja kyseiset jampat toimivat juuri tällä tavalla. Lähettiin sitten oman bändini kanssa menemään sieltä muutama viikko sitte. Eipä siinä mitää, kyllä se vähän huvitti ku aluks kämppä oli täynnä kitaroita, bassoja, kaappeja, vahvistimia, sun muita tavaroita (esim. 3-paikkanen nahkasohva, 3 kpl nojatuoleja, jääkaappi, stereot), mutta sitte ku lähettiin pois sieltä, ni sinne ei jääny käytännössä juuri mitään.

Ja vietiin siis pelkästään omat kamamme pois. Lopputulos: sinne jäi rummut, 1 kitara, 1 kitaravahvari, 1 pieni pöytä ja 1 tuoli. Otin omat julisteeniki pois seinältä (vaikken niillä mitään teekään...:) Sekä omat nastani joilla niittenki julisteet roikku seinällä. Heh. Se oli hauska lähteä sieltä ja ajatella miten niitä vituttaa se meijän poistuminen, ku ne kuitenki oli niin paljon siellä pelkästään meijän kamojen varassa...:) Ja että ne vielä tajuaa että se oli niitten oma vika. Mitäs törttöilivät...:)

Sittemmin siellä ei ole enää taidettu pahemmin ryypiskellä; kukapa nyt tykkäisi istua lattialla ja juoda lämmintä kaljaa? Ja vieläpä ilman hyvää musiikkia taustalla. Nyt iski vahingonilo...:D
venalait
11.07.2004 16:55:54
Olen viime hetkillä päättänytkin valita viisikielisen basson, eli mikä näistä olisi paras vaihtoehto.

http://www.musamaailma.fi/bandikama … tuotteet/201/streamer_std_5_d.phtml
ROCKBASS BY WARWICK
STREAMER STANDARD - DUAL PICKUP
5-KIELINEN
Carolena Body
2-pcs Maple Neck w/Rosewood Fingerboard
24 Frets
2 Passive MEC Vintage Humbucker
Passive Electronics
2 Volume, 1 Tone
Chrome Hardware
Highpolish Finish
Hinta:
385.00 € |

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_yamaha_bb405_nat_prodinfo.html
Yamaha
BB405YNS
Yamaha BB405YNS e-bass 5-string,
like the Nathan East bass,
alder body, maple neck with rosewood fretboard,
24 frets,
2 humbucker passively,
color natural
EUR 379,-
(FIM 2.253,43)

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-169960.html
IBANEZ
SR505BM
IBANEZ SR505BM 5-String E-Bass.
Wenge/ Bubinga neck,
BodyBasswood with Maple flame Top,
Medium Frets, Accu Cast B20Bridge,
Bartolini MK1 Bridge and Neck Pu`s,
Bartolini MK13-Band EQ.
Color - Brown Mahagony
Hinta:
EUR 677,-
(FIM 4.025,25)

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-167674.html
IBANEZ
SRX305VBL
IBANEZ SRX305VBL E-Bass. 5
-String SRX5 Neck,
Basswood Body,Medium Frets,
B105 Bridge, PFR-5N Neck pu,
PFR-5B Bridgepu,
EQB-II DX 2-Band EQ. C
olor - Vintage Blue
Hinta:
EUR 419,-
(FIM 2.491,26)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)