Aihe: Ammattitason Autotune Cubaseen
1
Biitzilla
13.08.2018 10:24:37
Moi,

olen käyttänyt Cubasen omaa Pitch Correct pluginia ja GSnap pluginia.

Olen kokeillut eri säädöillä ja mielestäni niillä ei saa ammattitason autotunea aikaan.

Onko ehdotuksia ilmaisista tai halvoista autotune plugareista Cubaseen. Halpa on jotain 30 euron luokkaa.

Vai onko kiinni jostain toisesta efektistä? Itsellä on vaan compressor, EQ, GSnap, ja kaikua tilanteen mukaan lauluraidalla.

Kiitti tiedosta!
piivei
13.08.2018 10:33:37
Itsellä kokemusta Melodynestä ja Waves Tunesta. Molemmilla saa hyvää jälkeä mutta niiden käyttö vaatii paljon opettelua ja tietämystä vokaalien virityksestä. Youtubessa löytyy paljon tutorialeja aiheesta. Hyvä lauluotto ja leikkaa/liimaa editointia niin paljon kuin mahdollista ennen virekorjaimen käyttöä parantaa onnistumisen edellytyksiä.

Jos plugarin edullisuus on etusijalla niin sitten tietty tuo Waves on hyvä vaihtoehto mutta melodyne on sitten todella monipuolinen työkalu.
Biitzilla
13.08.2018 11:52:50
piivei: Itsellä kokemusta Melodynestä ja Waves Tunesta. Molemmilla saa hyvää jälkeä mutta niiden käyttö vaatii paljon opettelua ja tietämystä vokaalien virityksestä. Youtubessa löytyy paljon tutorialeja aiheesta. Hyvä lauluotto ja leikkaa/liimaa editointia niin paljon kuin mahdollista ennen virekorjaimen käyttöä parantaa onnistumisen edellytyksiä.

Jos plugarin edullisuus on etusijalla niin sitten tietty tuo Waves on hyvä vaihtoehto mutta melodyne on sitten todella monipuolinen työkalu.

Melodynes 4 yli 600 USD
Wave Tunes 140 USD

On kalliita työkaluja. Mutta varmaan kannattaa investoida jos vakavasti meinaa lauluraitoja editoida?
Antti1
13.08.2018 12:02:23 (muokattu 13.08.2018 12:03:45)
Jos ei ole kamala kiire, niin Melodyne on välillä erinäisissä alennuksissa ja siitä on olemassa myös niitä kevyempiäkin versioita, jotka ovat yksinkertaisiin vireenkorjausoperaatioihin vallan kelvollisia. Sama toki Wavesilla ja about kaikilla muillakin.

Mä en ole kuin nopeasti testannut Wavesia, mutta siitä jäi jotenkin vähän laiha maku. Varmaan täysin omaa osaamattomuuttani, mutta kuulin sen kanssa korjaillessa enemmän erilaisia epätoivottuja artefakteja kuin Melodynellä. Melodynellä tosin satunnaista käyttötaustaa on mulla jo monta vuotta, joten vähän epäreilu asetelma sikäli.
smoltron
13.08.2018 13:49:19

Melodyne Essential maksaa alle satasen ja sillä kyllä hoitaa normaalin vireenkorjauksen. Se tulee kylkiäisenä mukana esim Studio Onen pro-versiossa.
CryptoFib
13.08.2018 14:49:49
Onko iäkäskin Cubase? Siitähän löytyy myös VariAudio -ominaisuudet jostain versiosta alkaen.
-Q-
13.08.2018 14:55:55 (muokattu 13.08.2018 14:58:17)
Cubasen on Variaudio on kyllä aika kova työkalu. Ei kyllä kuulu elements-versioon, eli jos sillä ajelet niin päivitystä vaatis.

Waves Tunessa oli minusta kauhea käyttöliittymä kun ruudun kokoa ei voi muuttaa ja askarteluikkuna on hirmu pieni. Wavesilla on tuosta myös se real-time versio joka oletettavasti on sama algoritmi mutta hierottu livekäyttöön soveltuvammaksi, eli sillä ei samalla tavoin hierota.

..hankintakriteereissä joutuu kyllä vähän tarkentamaan, harvassa asiassa ammattitason vehkeet irtoaa kolmeen kymppiin.
Kalmo
13.08.2018 17:41:33
-Q-:

..hankintakriteereissä joutuu kyllä vähän tarkentamaan, harvassa asiassa ammattitason vehkeet irtoaa kolmeen kymppiin.

Tuotapa minäkin...
Aika usein kysytään tyyliin "mikä olisi paras sejase plugari", ja sivulauseessa todetaan, että sen parhaan pitäisi olla myös suunnilleen halvin.

Melodyneä kehtaa kyllä suositella. Sitä en tiedä, mitä maksaa halvin versio Autotunesta.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
MustaKissa
14.08.2018 19:26:02
Wavesillä pyörii alennukset lähes viikottain ja välillä on Waves Tunen täysversiokin löytynyt 29 eurolla. Niiden sivuja vaan pitää vilkuilla suht. usein jos jotain tiettyä plugaria metsästää.
Olipa kerran kissa, kaappi ja kitara.
sami_sumea
15.08.2018 07:54:23 (muokattu 15.08.2018 07:55:52)

Biitzilla: Moi,

olen käyttänyt Cubasen omaa Pitch Correct pluginia ja GSnap pluginia.

Olen kokeillut eri säädöillä ja mielestäni niillä ei saa ammattitason autotunea aikaan.

Kyllä mää tiedän ns. ammattijätkiä jotka vääntää Cubasen variaudiolla kaikki tunetukset. Vähän siitä voi tulla glitchiä esim. melodyneen verrattuna jos ei tiedä mitä tekee, mut on se melko käypä peli, eikä maksa mitään.

Ps. yks juttu mikä tekee vokaalista ammattimaisen kuuloisen on se, että se on alun alkaenkin hyvin laulettu. Jos vire on aivan missä sattuu, ei sitä mikään plugari pelasta...

...
http://www.soundreel.com
Antti1
15.08.2018 08:10:26
sami_sumea: Ps. yks juttu mikä tekee vokaalista ammattimaisen kuuloisen on se, että se on alun alkaenkin hyvin laulettu. Jos vire on aivan missä sattuu, ei sitä mikään plugari pelasta...

Juurikin näin.

Mä itse tykkään korjata vain ne yksittäiset sävelet, jotka häiritsevät ja joita ei saatu parhaalla otollakaan täysin kohdilleen. Muuten saa olla täydellisen vireen vierestä niin paljon kuin sattuu olemaan. Kaikki "epävire" ei ole häiritsevää laatua ja riippuu kontekstistakin. Poikkeuksena ehkä kuitenkin jossain määrin stemmat yms. Ne korjaan tarvittaessa rajumminkin tukemaan sitä leadia.
-Q-
15.08.2018 12:14:07
sami_sumea: Kyllä mää tiedän ns. ammattijätkiä jotka vääntää Cubasen variaudiolla kaikki tunetukset. Vähän siitä voi tulla glitchiä esim. melodyneen verrattuna jos ei tiedä mitä tekee, mut on se melko käypä peli, eikä maksa mitään.

Niin, toi Variaudio on asiallinen työkalu mutta tuo pitch correct plugari on varsin eri asia. Variaudio tulee Cubasen täysversion mukana ja pitch correct taitaa olla jo elementsissä. Sillä tekee sen T-Pain efektin mutta ei varsinaisesti ole huomaamaton vireenkorjaus työkalu liidilauluun.
gunner
15.08.2018 14:20:38
MustaKissa: Wavesillä pyörii alennukset lähes viikottain ja välillä on Waves Tunen täysversiokin löytynyt 29 eurolla. Niiden sivuja vaan pitää vilkuilla suht. usein jos jotain tiettyä plugaria metsästää.

Jep, esim. juurikin nyt

https://www.audiodeluxe.com/products/waves-tune

YNY23-alennuskoodilla hinnaksi tulee 23.82 dollaria.
Vauhti korjaa virheet
Timo JM
15.08.2018 17:17:05

Tää menee nyt vähän aiheen vierestä, mutta olen monta kertaa ihmetellyt onko Auto-Tune huono, vai käytetäänkö sitä huolimattomasti, koska sen käytön kuulee usein häiritsevästi. Melodynellä ainakin saa sellaista jälkeä, ettei korjauksia välttämättä huomaa ollenkaan.
Antti1
15.08.2018 18:48:42
Timo JM: Tää menee nyt vähän aiheen vierestä, mutta olen monta kertaa ihmetellyt onko Auto-Tune huono, vai käytetäänkö sitä huolimattomasti, koska sen käytön kuulee usein häiritsevästi. Melodynellä ainakin saa sellaista jälkeä, ettei korjauksia välttämättä huomaa ollenkaan.

Kyse on usein tavasta käyttää sitä, koska monet haluavat ns. Auto-Tune soundin poppiksensa joukkoon. Onhan se ollut pitkän aikaa jo aika suosittu soundi, enkä tarkoita nyt edes mitään T-Painin överihommia. Mun vähäisellä kokemuksella Auto-Tune plugarista kuitenkin Melodynellä tosin on ehkä helpompi tehdä huomaamattomampia korjauksia. Sen takia siihen päädyinkin. Voi jälleen olla vaan omaa osaamattomuuttakin.
Mikael
16.08.2018 09:43:23 (muokattu 16.08.2018 09:43:44)

Kyse on monesta asiasta. Tietysti mitä enemmän pitää korjata, sitä isommat mahikset on siihen että se kuuluu. Jos on hyvin laulettu raita jossa on vain muutama ääni siellä täällä mitä pitää korjata on hyvät mahikset onnistua huomaamattomasti. Jos taas laitetaan vähän kehnommin laulettuun raitaan se Autotune tms. koko biisin ajaksi presettinä niin tokihan se kuuluu. Huomaamattomouus vaatii usein myös muutenkin enemmän käsityötä ja vaivannäköä... Itse en pidä näiden kanssa värkkäämisestä, mutta välillä on pakko :D
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Biitzilla
17.08.2018 15:47:57
sami_sumea: Kyllä mää tiedän ns. ammattijätkiä jotka vääntää Cubasen variaudiolla kaikki tunetukset. Vähän siitä voi tulla glitchiä esim. melodyneen verrattuna jos ei tiedä mitä tekee, mut on se melko käypä peli, eikä maksa mitään.

Ps. yks juttu mikä tekee vokaalista ammattimaisen kuuloisen on se, että se on alun alkaenkin hyvin laulettu. Jos vire on aivan missä sattuu, ei sitä mikään plugari pelasta...

...

Variadudio on Cubase prossa. Cubase elementsissa vain on Picth correct joka vähän korjaa taajuuksia oikeille sävelille.

Toki laulajassa on vikaa ja paljonkin. Sitä sitten yritetään harrastus mielessä parantaa.

Pitää zekkaillla alennuksia.
sticky fingers
07.09.2018 09:27:06 (muokattu 07.09.2018 09:28:33)
Yön "Tällainen mies" tuli somessa vastaan. Etenkin ekassa kertsissä särähtää korvaan efekti, joka vetää jo hiukan Cherin suuntaan. Onko mun nettiyhteys huono ja signaali muljuu sen takia, vai onko tossa oikeasti jo tosi räikeä tunetus käytössä?

https://open.spotify.com/track/39NbRLjrCxAAlgVgu3uHc2

EDIT: ketjuun sinänsä liittymättä, mutta onpahan taas tehty biisi, jota baarin nurkkapöydässä voi tuopin pohjaa katsellessa hyräillä.
"'I've got, as they say, a well-developed talent for observation when it's already too late and some unpleasantness has happened"
Timo JM
07.09.2018 13:05:37

sticky fingers: Yön "Tällainen mies" tuli somessa vastaan. Etenkin ekassa kertsissä särähtää korvaan efekti, joka vetää jo hiukan Cherin suuntaan. Onko mun nettiyhteys huono ja signaali muljuu sen takia, vai onko tossa oikeasti jo tosi räikeä tunetus käytössä?

En kyllä pikaisella kuuntelulla huomannut tuossa mitään ihmeellistä. Musta Ollin laulu on kaivannut aina huolellista tunettamista. Tähänkin on jäänyt pieniä vireongelmia sinne tänne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)