Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvän kaapin salaisuus?
1 2 3 4 5
hallu
14.09.2018 23:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut elämäni aikana muutama kaiutinkaappi joista osa on ollut itse tehtyjä ei ehkä niin hyviä ja osa, nämä viimeiset muutamat, ovat olleet varsin hyviä. No mistä mä tiedän, että ne on hyviä? siitä tietenkin, että ne on olleet riittävän kalliita ja niissä on joku hyväksi tiedetty merkki (Mesa Boogie, Änäkäinen, Zilla..).
 
Onko merkin ja hintalapun lisäksi jotain muuta josta sen hyvän kaapin tunnistaisi? minä en totta puhuen tiedä mitkä ovat kaapin laatutekijöitä. Mietin, että no soundi tietenkin. Jos se soi hyvin (eli ei kumise eikä resonoi, etc. virheitä), niin sen täytyy olla hyvä. No tietenkin viimeistely eli asialliset tolexoinnit ja muut rakenteet asiallisesti tehty. Laadukkaat materiaalit ja elementit tietty. Rakenteisiin voinee lisätä, että se on mitattu elementeille sopivaksi (mutta tämä ei taida olla kriittinen juttu muissa kuin refleksirakenteissa ja ehkä bassokaapeissa, mutta kitarakaapeissa kai riittää kun on vaan riittävästi litroja).
 
Onko muuta? minä en ole ihan varma olenko ikinä edes huonoa kaappia nähnyt. Kaikki millä olen soittanut, ovat täyttäneet sen vaatimuksen, että ovat olleet tukevia ja resonoimattomia. Ne vanhat itse tehdyt oli tietty painavia kun olivat jostain lastulevystä tehty eikä siten siis kovin kestäviäkään, mutta näissä viimeisissä en ole isommin eroja huomannut.. paitsi tuo Änäkäinen on tietty rakenteeltaan ja soundiltaan erilainen kuin mitä olen muissa ikinä kuullut.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
spacelord
15.09.2018 00:22:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spoilausvaroitus. Siitä mikä on paras (ok hyvää Hallu tässä haki) voidaan keskustella loputtomiin, mutta jos ostaa suorilla kalleimman niin tietää mitä saa ;-)
 
Keep it simple - stupid!
ituvirtanen
15.09.2018 00:25:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Salaisuus on hyvässä suunnittelussa. Ei tolexissa tai pelkässä ulkonäössä.
 
Mitoituksen merkitystä voi aina vähätellä mutta onnistunut kokonaisuus vaatii vähän enemmän kuin elementtien rätkimisen satunnaiseen laatikkoon.
 
On hyvin ymmärrettävää, että tonnin tahi kahden vahvistin on kiinnostava eri hanoimeen ja vipstaakeineen. Vahvistimen suunnittelu on kyllä parhaimmillaan taidetta sekin mutta kaappi vaatii erilaisia tietoja. Hihipuolen ohje on käyttää kaiuttimiin puolet stereosetin kokonaiskustannuksista. Samaa ajatusta löyhästi varioiden yksi kaappi saisi maksaa saman kuin vahvistin. 1 000 + 1 000 €, huokeammissa enemmän: 300 + 500 €.
 
Kaappi on usein yksi vähätellyimpiä komponentteja äänentuottoketjussa, vaikka sen harteille asetetaan iso työ: se muuttaa ja tuuttaa äänen kuuluvaksi.
 
J.Nikkanen
15.09.2018 09:36:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarakaapit ovat mun mielestä melkoista salatiedettä, bassokaapit huomattavasti helpompia eli suunnittele ja mitoita oikein valitun elementin mukaan, rakenna järkevästi ja tukevasti niin pam pam, bassokaappi on valmis.
 
Isot merkit ovat jo monta vuosikymmentä rakentaneet kaapit "väärin" niin kitara kuin bassopuolelle. Mitoitetaan kaappi silleen kivasti että nuppi näyttää siinä päällä hyvältä ja lyödään elementit kiinni ja oho, soi niin maan perkuleen hyvin. Esimerkkinä nyt vaikkapa Marsun 4x12" sekä H/H samanmoinen. Molempien merkkien 4x12" bassokaapitkin peruslaatikoita joissa ei äkkiseltään ole mitään järkeä mutta tarjoilevat taivaallista rokkibassosaundia. (IMO)
 
Vasta viime vuosina on yleistynyt kitarakaapeissa muutamilla valmistajilla tarkka mitoitus ja elementin valinta mikä on hyvä juttu, tiedetään suurinpiirtein jo suunnitteluvaiheessa mitä ollaan saamassa. Ongelma on siinä että jos kitarakaappi on "väärin" rakennettu (sama pätee bassokaappeihinkin) se voi silti saundata helvetin hyvältä. Suosittelenkin että joka ikinen jossakin kohtaa kamarunkkausta rakentaisi muutaman kaapin. DIY kaappi kaikkine virheineen ja kittauksineen sekä surkeine pinnoituksineen (tai ilman pinnoitusta) saattaa saundata just eikä melkein omaan korvaan parhaalta. Vanerit maksaa muutamia kymppejä, ylimääräisiä elementtejä yhdella jos toisella pyörii nurkissa kuitenkin että siis miksipä ei? Pakko muuten todeta tähän äkkiä että useankin kitaristin paskaksi haukkuma Peaveyn Blue Marvel soi vallan kivasti muutaman kympin DIY OS umpikaapissa.
 
Mutta siis salaisuuksiin, no yksi salaisuus hyvässä kaapissa on mielikuva. Kun se on kunnossa, saundaa kaappi paljon paremmalta kuin 1:1 samanlainen kaappi jossa ei ole sitä semmoista mojoa.
 
harryk
15.09.2018 10:01:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

50-luvun Fender Tweed Deluxe combon kotelo rakennettiin bulkkimännystä ja vanerista kustannusten hallinnan takia. Mm. kotelon etuseinä tehtiin n. 9 mm ohuesta vanerista em. seikkojen takia. Kun vahvistinta soitetaan täysillä, koko kotelo elää ja resonoi, joka mielletään osaksi tämän legendaarisen mallin kokonaissaundia. Harva kitarakaiutin on tehty ns. hifi-periaatteella, jossa pyritään eliminoimaan kaikki kotelosta aiheutuvat resonanssit. Nämä resonanssit pilaavat hifi-käytössä ääntä. Hifi-kaiuttimen kotelon suunnittelussa keskeinen kriteeri on myös sisäisten seisovien aaltojen eliminointi. Tämä tehdään yleensä testaamalla samaan kuutiotilavuuteen eri mallisia kotelorakenteita. Hifi-kaiutin kotelon "viritys" tarkoittaa yleisimmin bassorefleksiaukon ja alimpien bassotaajuuksien mitoitusta valitun kaiutinelementin mukaan. Kitarakaapeissa ei yleensä pyritä viivasuoraan taajuustoistoon. Siksi niissä harvemmin nähdään bassorefleksikotelotyyppisiä ratkaisuja pois lukien muutamat mallit kuten Änäkäinen.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hallu
15.09.2018 10:06:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: ..................... Pakko muuten todeta tähän äkkiä että useankin kitaristin paskaksi haukkuma Peaveyn Blue Marvel soi vallan kivasti muutaman kympin DIY OS umpikaapissa.
 
Mutta siis salaisuuksiin, no yksi salaisuus hyvässä kaapissa on mielikuva. Kun se on kunnossa, saundaa kaappi paljon paremmalta kuin 1:1 samanlainen kaappi jossa ei ole sitä semmoista mojoa.

 
Olin vähällä ostaa torilta BlueMarvelin, kun taannoin vaihdoin elementit kaappiini, mutta kun en löytänyt niitä kahta niin luovuin sitten ideasta.
 
Tuo mielikuva ja hintalappu on ollut itselleni semmoinen ohjenuora kun en oikein mitään noista tajua. Tässä ketjussa toivoinkin, että muihin tekijöihin saisi vähän ajatuksia ja valaistusta kuten nyt heti kävikin :-) kiitos siitä. Tuota mitoitusasiaa olinkin miettinyt varsinkin kun Änäkäisen kaapissa se tuli niin merkittävänä mukaan puheisiin, mutta siinä on se refleksirakenne joka piti virittää ja olin luullut että mitoitus ei ihan niin kriittinen olisi tavallisessa umpikaapissa ja varsinkaan avokaapissa. Toki esimerkiksi nyt elementtejä vaihtaessani mietin sellaista asiaa (varmaan ihan turhaan) kuin elementin alapään toistoa ja hylkäsin ensimmäisen ideani korvata kaksi V30 elementtiä kahdella EVM:lä siksi että ajattelin EVM:ien olevan PA elementteinä pitkäiskuisempia ja vaikka tuo kaappi onkin oversize lisämääreellä valmistettu, niin en arvannut tosissani EVM:iä lähteä siihen metsästämään. Sen sijaan valitsin aika neutraalit ja suositut kitaraelementit ja luotin siihen, että kyllä ne siihen kaappiinkin istahtaa kun kerran niitä niin monenlaisiin kaappeihin laitetaan.
 
Sen sijaan pohdiskelin kaapin valmistusmateriaalin merkitystä juurikin kitarakaapissa. Itse en ole ikinä nähnyt muita kuin vanerista tehtyjä kaappeja (lukuunottamatta sitä nuoruuteni DIY lastulevykaappia), mutta olen kuullut/lukenut että niitä olisi tehty massiivipuustakin. Ja että puulajeillakin olisi eroja silloin kaapin sointiin (tosin tehdäänhän niitä vanerisinakin ainakin mänty ja koivuvanerista), mutta aina vähän mietityttää että vaikuttaakohan se läheskään aina yksinomaan suotuisasti. Ainakin umpipuu pitäisi olla kevyempää kuin vaneri.... ainakin teoriassa. Tuo mainitsemasi toleksoinnin vaikutus soundiin tuli vähän puun takaa enkä ollut tullut ajatelleeksi, että sekin tosiaan voi vaikuttaa. Kaiutin kaappihan on akustinen soitin ja varmasti Elviksen nahalla päällystetty Martinkin soi ihan eri tavalla kuin puinen Martin ilman nahkapintaa :-).
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
harryk
15.09.2018 11:54:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiutinkotelo voidaan rakentaa monista eri materiaaleista kuten massiivipuusta, keisaripuusta, koivuvanerista, havuvanerista, lastulevystä, mdf-levystä, kivestä tai vaikka muovista. Kaikki materiaalit vaikuttavat omalla tavallaan loppusaundiin elementin ja kotelon koon+muodon kanssa. Yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua ei ole olemassa. Jos halutaan lämmin, botnekas ja avara jazz-saundi, kaiuttimen pitää toistaa myös kitaran alataajuudet hyvin. Toinen äärilaita voi olla ns. sirkkelisärösaundi, jossa alataajuuksia ei tarvita juurikaan. Tällainen saundi leikkaa bändin muiden soittimien läpi hyvin. Jos soittelet yksin esim. kotona, haluat että vahvistin toistaa laajalti kaikki kitaran taajuudet. Tällainen saundi ei välttämättä toimi bändisoitossa ollenkaan samalla lailla.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Juzpe
15.09.2018 12:47:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kaiutin kaappihan on akustinen soitin ja varmasti Elviksen nahalla päällystetty Martinkin soi ihan eri tavalla kuin puinen Martin ilman nahkapintaa :-).
 
No itsehän sen sanoit jo. Mojo ja intter-netissä keuliminen sekä Elviksen nahka päällysteenä (tää lienee joku Uhrilampaat-läppä) on tärkeimmät soundiin vaikuttavat tekijät. Lisäksi sokea usko omaan paremmuuteen ja oikeassa olemiseen.
Kefiiri
15.09.2018 13:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Lisäksi sokea usko omaan paremmuuteen ja oikeassa olemiseen.
 
No sullahan on sitten takuulla hyvät soundit ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
15.09.2018 14:25:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: No sullahan on sitten takuulla hyvät soundit ;)
 
Kyllä, ei ois ehkä pitäny vuotaa tota täydellisen soundin reseptiä tänne... se oli vähä niingy oma salainen juttu ja nyt kaikki voi kopioida sen. Sqtn. Mut joo, egohan on 10 kertaa stadionin torni ja tiesin kaiken paremmin kuin muut jo 10 vuotta ennen syntymääni.
Kefiiri
15.09.2018 14:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon sun Bluetone-soundia livenä kuullutkin eikä se huono tosiaan ollutkaan :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
15.09.2018 15:09:22 (muokattu 15.09.2018 15:10:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Oon sun Bluetone-soundia livenä kuullutkin eikä se huono tosiaan ollutkaan :D
 
Mitä niistä ja missä kontekstissa? :D Ja millä kaapilla :D
Kefiiri
15.09.2018 15:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsori, en tsekannut kalustoa niin tarkkaan... siitä lienee noin vuosi, pystyykö siitä päättelemään laitteiston?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
15.09.2018 15:57:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tsori, en tsekannut kalustoa niin tarkkaan... siitä lienee noin vuosi, pystyykö siitä päättelemään laitteiston?
 
Riippuu kyl minkä bändin kaa oon ollu ja kuinka laiska roudimaan... lisäks otin about vuosi sitten uuden nupin käyttöön tohon isoon kiskaan... Jos muistat edes paikan missä oot nähny niin sit pystyn kyl kertoon millä oon vetäny.
Kefiiri
15.09.2018 16:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ryhmä oli Kreisi Mama A:lla alkavassa tapahtumassa jossa pyörii paljon M.nettiläisiä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
15.09.2018 16:17:51 (muokattu 15.09.2018 16:26:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ryhmä oli Kreisi Mama A:lla alkavassa tapahtumassa jossa pyörii paljon M.nettiläisiä.
 
Juujuu. No sit kalustona oli Aslakin tai Foxin wanha twini ja ainoo pedaali välissä lienee ollut jäsen Kojonesin rakentama Sexy Tone, joko mun oma tai jäsen kimurantti1:ltä lainattu. Kitara oli valokuva-aineiston perusteella Kojonesin tekemä strato.
Kefiiri
15.09.2018 16:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Juujuu. No sit kalustona oli Aslakin tai Foxin wanha twini ja ainoo pedaali välissä lienee ollut jäsen Kojonesin rakentama Sexy Tone, joko mun oma tai jäsen kimurantti1:ltä lainattu. Kitara oli valokuva-aineiston perusteella Kojonesin tekemä strato.
 
Mitä? Eikö ollutkaan Bluetone?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Juzpe
15.09.2018 16:33:11 (muokattu 15.09.2018 16:33:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Mitä? Eikö ollutkaan Bluetone?
 
Ei. Oli ihan talon oma backline. Ton tyyppisiä tilanteita varten mulla on nykysin oikein snadi spedualutakin, mutta sillä kertaa mentiin yhden pedaalin järjestelmällä. Kieltämättä Kojonesin SexyTone on tosi kiva "foundation"-särö ja siitä saa about millä tahansa perusvahvarilla mua miellyttävää soundia. Ei oikein kehtaa festareille paukata millään ameriikan kalustolla joka vie puolet lavasta ja jonka kasaaminen kestää kolme varttia ja siihen tarvitaan 4 vahvaa miestä ja 2 hevosta.
Kefiiri
15.09.2018 16:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meneehän tää nyt sitten vähän ohi aiheen :D
Niihin aikoihin olit juuri mainostanut uutta Bluetonea täällä, ja kuvittelin kuuntelevani juuri sitä :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Guitarfreak
15.09.2018 16:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Meneehän tää nyt sitten vähän ohi aiheen :D
Niihin aikoihin olit juuri mainostanut uutta Bluetonea täällä, ja kuvittelin kuuntelevani juuri sitä :)

 
Mainostuksen uhri :D
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «