Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kun on niin kosteaa
1
Tinnittus
31.08.2018 22:59:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten te työstätte osia näin kosteina aikoina?
 
Yritin tässä jyrsiä mänty bodya ja heti ekassa kaarroksessa leikkas kiinni lohkaisten ison palan.
Pitääkö näitä kuivattaa jotenkin uunin kautta vai täytyykö vaan odotella niitä kuivempia aikoja?
 
basisti1971
01.09.2018 07:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tinnittus: Miten te työstätte osia näin kosteina aikoina?
 
Yritin tässä jyrsiä mänty bodya ja heti ekassa kaarroksessa leikkas kiinni lohkaisten ison palan.
Pitääkö näitä kuivattaa jotenkin uunin kautta vai täytyykö vaan odotella niitä kuivempia aikoja?

 
?
 
Olen toki vain pahainen harrastelija, mutta näiden reilun kolmen harrasteluvuosikymmenen aikaana ei ole koskaan tullut eteen tilannetta jossa perus- tai puusepänkuiva stabiloitu(nut) puumateriaali olisi imankosteuden vaihteluiden vaikutuksesta merkittävästi muuttunut työstettävyydeltään.
 
Kun mainitsemasi kaltainen tilanne kuitenkin aina silloin tällöin sattuu kohdalle, itse syytän ensiksi omaa hutilointia, seuraavaksi terän teroittajaa ;).
 
Toisaalta tuulenkaatomänty jota on kiitettävästi tarjolla jos ei ole tarkka -ja miksei nykyinen tehokasvatettu mäntykin- ruukaa lohkeamaan kun hivenen tuimemmin vilkaisee.
 
T:Samuli
 
MPU
03.09.2018 21:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näillä keleillä en soitinkalikoihin koske. Turhan kosteaa. Kevättalvi on parasta aikaa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Tinnittus
09.09.2018 13:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
?
 
Olen toki vain pahainen harrastelija, mutta näiden reilun kolmen harrasteluvuosikymmenen aikaana ei ole koskaan tullut eteen tilannetta jossa perus- tai puusepänkuiva stabiloitu(nut) puumateriaali olisi imankosteuden vaihteluiden vaikutuksesta merkittävästi muuttunut työstettävyydeltään.
 
Kun mainitsemasi kaltainen tilanne kuitenkin aina silloin tällöin sattuu kohdalle, itse syytän ensiksi omaa hutilointia, seuraavaksi terän teroittajaa ;).
 
Toisaalta tuulenkaatomänty jota on kiitettävästi tarjolla jos ei ole tarkka -ja miksei nykyinen tehokasvatettu mäntykin- ruukaa lohkeamaan kun hivenen tuimemmin vilkaisee.
 
T:Samuli

 
Mulla on kotosalla kaksi palaa(n. 2600g/kpl) mahonkia ja kevättalvella uunikuivatun ja kesäsään kosteusero oli yhdessä palassa noin desi vettä(88g).
Ja yhden palan painoero makkarin lattialla eri kesäsäissä oli n. 35g
Desi vettä luulisi jo vaikuttavan työstettävyyteenkin.
 
Mutta joo, taidan syyttää sitä terää repäisystä. Tuntuu melko helposti tarttuvan männyn pihka siihen kiinni näin kesäsäillä ja onhan se vanha ja paljon käytetty terä muutenkin.
 
basisti1971
14.09.2018 07:59:27 (muokattu 14.09.2018 07:59:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tinnittus: Mulla on kotosalla kaksi palaa(n. 2600g/kpl) mahonkia ja kevättalvella uunikuivatun ja kesäsään kosteusero oli yhdessä palassa noin desi vettä(88g).
Ja yhden palan painoero makkarin lattialla eri kesäsäissä oli n. 35g

 
Tuo 88g on 3,4 prosenttiyksikön ero, eli ainakin mun tietääkseni (ja tasapainokosteusdiagrammista luntaten ;)) varsin normaali juuri kuivatun ja jonkin aikaa levänneen pillisolukkoisen puun kosteuden ero.
 
Sama ilmiö tulee eteen toki muillakin kuin pillisolukkoisilla, ja vaihtelee tietysti kuivaustavan, -ajan ja puumateriaalin mukaan.
 
35g:kaan ei ole kuin 1,3 prosenttiyksikön ero, vieläkin normaalimpaa.
 
Vaikka painon muutos onkin pitkälti se ainoa tapa jolla harrastaja pystyy puutavaransa kosteuden vaihtelua havainnoimaan, niin kuivatessa kuin stabiloituessakin, on se pienissä erissä ja pitkälti kontrolloimattomissa olosuhteissa varsin epätarkka indikaattori puutavaran todellisesta kosteusprosentista.
 
Toisaalta absoluuttisen tarkasta kosteusprosentin tiedosta ei varsinaista iloa ole hitaassa yksittäisvalmistuksessa.
Käytetyt menetelmät, kuten myös materiaali- ja rakenneratkaisut vaikuttavat lopputuotteen stabiiliuteen huomattavan paljon enemmän kuin prosentin, parin kosteusvaihtelut.
 
Nopeassa masstuotannossa tilanne toki muuttuu, kovastikin.
 

 
Tinnittus: Desi vettä luulisi jo vaikuttavan työstettävyyteenkin.
 
Mulla ei sen enempää kokemus kuin tietokaan riitä varmaksi sanomaan, mutta epäilen edelleen kovasti.
 
Koska olen testimielessä jyrsinyt tuorettakin puuta pinnanlaatua lukuunottamatta onnistuneesti, noin perstuntumalta väittäisin että kosteuden pitäisi muuttua kymmenkunta prosenttiyksikköä jotta terävin työstövälinein vaikuttaisi muuhunkin kuin em. pinnanlaatuun.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
14.09.2018 08:26:40 (muokattu 14.09.2018 08:27:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: perstuntumalta väittäisin että kosteuden pitäisi muuttua kymmenkunta prosenttiyksikköä jotta terävin työstövälinein vaikuttaisi muuhunkin kuin em. pinnanlaatuun.
 
T:Samuli

 
Joo ei se minustakaan työstettävyyteen voi vaikuttaa. Mutta se näkökohtahan siinä on, että kun puu on kitaraa tehdessä mahdollisimman kuivaa, ovat mahdolliset omia aikojaan halkeilemisen riskit jatkossa pienemmät. Tätä MPU varmaan tarkoitti.
 
En ole musiikin asiantuntija.
MPU
14.09.2018 17:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Joo ei se minustakaan työstettävyyteen voi vaikuttaa. Mutta se näkökohtahan siinä on, että kun puu on kitaraa tehdessä mahdollisimman kuivaa, ovat mahdolliset omia aikojaan halkeilemisen riskit jatkossa pienemmät. Tätä MPU varmaan tarkoitti.
 
Juuri näin. Plus nauhanpäiden törrötykset kuivalla kelillä. Kun tekee kuivemmalla kelillä tarttee vähemmän fiksailla.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «