Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tämän päivän vaatimusten mukainen setup..?
1
Avelonz
12.09.2018 19:10:02 (muokattu 12.09.2018 19:11:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut noin 8 vuotta pois musantekokuvioista, enkä myöskään ole seurannut yhtään, mitä "scenessä" tapahtuu teknologian puolella. Nyt olen aikeissa kuitenkin palata sorvin ääreen ja haluaisin koota hyvän mutta mahdollisimman kompaktin setupin.
 
Tarkoitus olisi siis tuottaa musiikkia ja pyörittää (luultavasti) Cubasea ja sen kanssa softasynia (esim. Omnisphere, Native Instruments tms.) ja -efektejä.
Lisäksi haluaisin äänittää lauluja ja satunnaisia kitaroita & bassoja (yhtäaikaisesti ei tarvitse äänittää kuin yhtä, max. kahta kanavaa).
Lisäksi haluaisin soittaa softasynia myös livenä sujuvasti.
 
Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että tietokoneena olisi Macbook Pro, mikä olisi siihen sopiva audiointerface ja "pitääkö" sen olla thunderbolt, firewire vai usb?
Pyörittääkö nykyinen Macbook sujuvasti esim. Cubasea jos projekti koostuu pelkistä softasyna ja -efektiraidoista?
Lisäksi olisi tarve saada realiaikaisesti monitoroitua esim. lauluraitaa efektiketjun läpi ilman huomattavaa latenssia.
 
Ehdotelkaa vapaasti omia ajatuksianne, miten itse tekisitte ja miksi.
 
Kiitos!
 
jones88
12.09.2018 23:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avelonz: Olen ollut noin 8 vuotta pois musantekokuvioista, enkä myöskään ole seurannut yhtään, mitä "scenessä" tapahtuu teknologian puolella. Nyt olen aikeissa kuitenkin palata sorvin ääreen ja haluaisin koota hyvän mutta mahdollisimman kompaktin setupin.
 
Tarkoitus olisi siis tuottaa musiikkia ja pyörittää (luultavasti) Cubasea ja sen kanssa softasynia (esim. Omnisphere, Native Instruments tms.) ja -efektejä.
Lisäksi haluaisin äänittää lauluja ja satunnaisia kitaroita & bassoja (yhtäaikaisesti ei tarvitse äänittää kuin yhtä, max. kahta kanavaa).
Lisäksi haluaisin soittaa softasynia myös livenä sujuvasti.
 
Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että tietokoneena olisi Macbook Pro, mikä olisi siihen sopiva audiointerface ja "pitääkö" sen olla thunderbolt, firewire vai usb?
Pyörittääkö nykyinen Macbook sujuvasti esim. Cubasea jos projekti koostuu pelkistä softasyna ja -efektiraidoista?
Lisäksi olisi tarve saada realiaikaisesti monitoroitua esim. lauluraitaa efektiketjun läpi ilman huomattavaa latenssia. Tietty esim. reverbin saa auxin kautta järkättyä huomaamattomaksi äänittäessä
 
Ehdotelkaa vapaasti omia ajatuksianne, miten itse tekisitte ja miksi.
 
Kiitos!

 
Firewiren voinee jo heittää unholaan.
 
Livekäytöstä ei ole kokemusta, mutta äänittämiseen ottaisin itse:
Audient iD14 https://www.thomann.de/fi/audient_id14.htm
tai
Focusrite 2i2 https://www.thomann.de/fi/focusrite … tt_2i2_2nd_gen.htm?ref=search_prv_2
 
JOS Macbookista löytyy Thunderbolt 3 (tuoreimmista) ja on laittaa lisää kääpää tiskiin, UA Arrow vois olla aika kova. Signaalin prosessointi hoituu 'latenssittomasti' jo interfacen sisällä; ei kuormita konetta eikä bonuksena tarvi myöskään erillistä virtalähdettä. Äärikompakti setuppi.
https://www.thomann.de/fi/universal_audio_arrow.htm?ref=search_prv_7
Itseä juurikin vituttaa kun nykyinen Macbook on mid 2015 ja on vain Thunderbolt 2...
 
Toi Focusritekaan ei tarvi erillistä virtalähdettä, mutta eipä se mitään prosessoikaan. Ja on vain USB 2.0. Zoomilta löytyy vastaavaa vehjettä sekä USB 3.0 että Thunderbolt. Käsittääkseni näistä on etua etenkin esim. konkkamikillä lauluja äänittäessä kun USB 2 ei ilmeisesti jaksa riittävästi ruokkia etuasteita.
https://www.thomann.de/fi/zoom_tac_2r.htm?ref=search_prv_8
https://www.thomann.de/fi/zoom_uac_2.htm?ref=search_prv_7
 
Jos hinta tai virtalähteellisyys ei ole ongelma, niin sitten tästä vaan asteikolla ylöspäin:
https://www.thomann.de/fi/universal_audio_apollo_twin_mkii_solo.htm
 
anapena
13.09.2018 10:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jones88: Firewiren voinee jo heittää unholaan.
 
Näio, ellei sitten saa kahvipaketilla jostain jotain toimivaa.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Avelonz
13.09.2018 14:38:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota UAD Arrowia olin vähän katsellutkin. Siinähän tulisi mukanakin aika kiva setti noita pluggareita. Mulla olis periaatteessa mahdollisuus hankkia työnantajan piikkiin uus MacBook Pro ;)
 
Jos puhutaan uusista MacBookeista, niissähän on SSD-levy(t), mutta esim. Omnisphere ja vastaavat vievät niin paljon levytilaa, että varmaan on pakko hommata joku ulkopuolinenkin levy. Onko senkin sitten "paras" olla thunderbolt vai miten?
 
Mikä tätä nykyä on state of the art "sekvensseriohjelma"?
Itse olen aikanaan käyttänyt Cubasea ja sen kanssa työt sujuvat. Silloin monet vannoivat Logicin nimeen, mutta ymmärtääkseni enää ei aivan niinkään..?
 
Vessajono
13.09.2018 16:34:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avelonz: Jos puhutaan uusista MacBookeista, niissähän on SSD-levy(t), mutta esim. Omnisphere ja vastaavat vievät niin paljon levytilaa, että varmaan on pakko hommata joku ulkopuolinenkin levy. Onko senkin sitten "paras" olla thunderbolt vai miten?
 
Kyllä kai USB:lläkin pärjää, mutta enemmän vauhtiahan Thunderboltissa on.
 
Mikä tätä nykyä on state of the art "sekvensseriohjelma"?
Itse olen aikanaan käyttänyt Cubasea ja sen kanssa työt sujuvat. Silloin monet vannoivat Logicin nimeen, mutta ymmärtääkseni enää ei aivan niinkään..?

 
Monet vannovat edelleenkin Logicin nimeen, hinta ja hupi ovat siinä aika lyömättömässä suhteessa toisiinsa. EDM-hahmot tykkää käyttää Ableton Liveä.
 
Tosin kyllähän Cubase on ihan relevantti softa edelleenkin ja jos se on joka tapauksessa jo hanskassa, niin kannattaa ehkä jatkaa sen kanssa. Uuden softan opettelussa menee kuitenkin aikansa ja harvoin siitä vaihtamisesta lopulta muuta hyötyä saa kuin pelkän vaihtamisen ilon. Samat asiathan niillä kaikilla kuitenkin tekee.
 
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
Antti1
13.09.2018 19:04:59 (muokattu 13.09.2018 19:06:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SSD:tä vaan sampleille, ei se nykyään enää kallista ole. Vaikka sit Crucialia, jos haluaa edullisemmin. Koteloita saa halvalla, ei tarvitse tyytyä kaupan valmisratkaisuihin.
 
Btw, jos on tarvetta Omnispherelle, niin sopii laittaa viestiä.
mhelin
15.09.2018 11:27:26 (muokattu 15.09.2018 11:27:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thunderboltilla on periaatteessa pienempi latenssi joo, mutta esim. RME Babyface Pro (USB 2) latenssi 64 sämple puskurilla 44.1 kHz:lla on vain 1.5ms. Tuohon tietty sitten tulee päälle Core Audion vaatimat safety buffer (32) ja safety offset (16 sämpleä) aiheuttama ylimääräinen latenssi, mutta sama tulee thunderbolteille joten ei niin iso ero käytännössä. Tuo Babyface Pro tarjoaa tuon TotalMix mikserin jolla livetilanteessa pärjää varmaan hyvin, jos on ulkopuolista audiota paljon niin joku ADAT muunnin (ADA8200 tjsp). kehiin.
 
Tuosta Macbook vs. Macbook Pro kysymyksestä en osaa sanoa, mutta prossutehoissa kahdeksannen sukupolven i5 ja i7 prossut ovat huomattavasti 7. sukupolven vastaavia tehokkaampia joten kunhan uusinta prossua löytyy niin ihan sama. Uudet 2018 Macbookit eivät kai ole vielä myynnissä, eli vain uusia Pro malleja saatavilla? Ei kannata ehkä sortua ostamaan 2017 Pro mallia ainakaan (vaikka kyllä sellaisellakin pärjäisi), tahtoo isommalla SSD:llä vaan uusien mallien hinnatkin nousta aika isoksi, 512 SSD:llä yli 3 keur (esim. https://www.gigantti.fi/product/tie … SA/macbook-pro-15-2018-tahtiharmaa, i5 prossulla https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … h-Barilla-16-Gt-512-Gt-SSD-kannetta)
 
jones88
17.09.2018 15:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Logicissahan tulee mukana kivasti kaikkea plugaria ja virtuaali-instrumenttia. Hintakin halvempi kuin Cubasen täysversio tai Pro tools :D
 
Hanuriin
18.09.2018 09:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jones88: Logicissahan tulee mukana kivasti kaikkea plugaria ja virtuaali-instrumenttia. Hintakin halvempi kuin Cubasen täysversio tai Pro tools :D
 
Jos maccileiriin olet menossa niin kyllä kait Logic on se luontevin vaihtoehto ja livehommiin Mainstage. Kun laitat koneeseen ihan v*tusti rahaa kiinni, ei haitanne jos ohjelmisto on juuri sille kokoonpanolle optimoitu.
 
Logicissa bang-for-the-buck-suhde on paras verrattuna mihin tahansa DAW-softaan ja mitään muuta et oikeastaan tarvitse. Siis softapuolelle. Ja samaan hintaanhan tulee huomattavan laajat looppi- ja samplekirjastot instrumenttien ja plugareiden lisäksi.
 
WanhaWetäjä
28.09.2018 07:22:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Jos maccileiriin olet menossa niin kyllä kait Logic on se luontevin vaihtoehto ja livehommiin Mainstage. Kun laitat koneeseen ihan v*tusti rahaa kiinni, ei haitanne jos ohjelmisto on juuri sille kokoonpanolle optimoitu.
 
Logicissa bang-for-the-buck-suhde on paras verrattuna mihin tahansa DAW-softaan ja mitään muuta et oikeastaan tarvitse. Siis softapuolelle. Ja samaan hintaanhan tulee huomattavan laajat looppi- ja samplekirjastot instrumenttien ja plugareiden lisäksi.

 
Jep, ja taas tuli uutta päivitystä https://9to5mac.com/2018/09/27/logic-pro-x-mainstage-update/
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
JPQ
03.10.2018 00:42:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin sanoa Logicista hyvin kattava paketti tosiaan heti ei välttämätät josko lainkaan tarvii muuta riippuu tekijästä tokikin mutta vajavaisempia paketteja on paljon.
Ps. harmillisesti jostain syystä jotkut soundit jotka toimi ennen ovat lakanneet itsellä Loicissa (vanhempi versio) toimimasta kuten haitarit.(käyttäisin mielummin kuin Kontaktin kirjaston ja ei ole parempiikin sampleihin budjettia eikä kykyä soittaa oikeaa)
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «