Aihe: Jazzmaster kampi
1
jaripat
04.09.2018 17:19:45
Omistan tuollaisen halpiskitaran, joka tyyliltään on vähän jazzmasterin kaltainen. Kitara on kiva ja sain tuon kampisysteeminkin toimimaan tosi nätisti. Itse kampihan siinä vain pudotetaan paikalleen ja se usein melkein pysyykin paikallaan, mutta onkossiihen jtn kikkaa, millä sen yleisesti saa paremminkin pysymään aloillaan?
Stratossahan kammen alle kuuluu pikku jousi, joka hoitaa homman, mutta miten näissä jazzmaster/ jaguar jne..?
Tomi_R
07.09.2018 23:32:00

Itse systeemi on melkoisen yksinkertainen, joten jos haluaa että kampi jää paikoilleen, avaa vibralaitteiston ja kiristää mutterin joka pitää sitä putkea paikallaan mihin kampi tulee. Koneiston sisältä voi myös painaa ko. putken toista päätä hieman kasaan, jolloin kampi pysyy jämäkämmin aloillaan.
Viimeinen Samurai
09.09.2018 20:50:11
En osaa kopioiden vibroista sanoa, mutta ainakin vanhemmissa Fenkuissa ja vastaavissa kampi painetaan paikoilleen, joka saattaa vaatia vähän voimaa jos vibratoyksikkö on bränikkä. Kammen runsas käyttö kuitenkin löystyttää holkin siten että kampi ensinnäkin heiluu vapaana kolossaan ja saattaa myös tippua kokonaan. Tämä on tilanne mun Squierin Jaguarissani.

Staytremiltä saa ainakin jotain vibratoyksikköön asennettavia osia, jotka poistaa nämä ongelmat, mutta en sitten tiedä, että toimiiko ne jos vibrato on eri kuin Fenkuissa.
Tomi_R
09.09.2018 22:13:45

Viimeinen Samurai: Kammen runsas käyttö kuitenkin löystyttää holkin siten että kampi ensinnäkin heiluu vapaana kolossaan ja saattaa myös tippua kokonaan. Tämä on tilanne mun Squierin Jaguarissani.

Staytremiltä saa ainakin jotain vibratoyksikköön asennettavia osia, jotka poistaa nämä ongelmat, mutta en sitten tiedä, että toimiiko ne jos vibrato on eri kuin Fenkuissa.

Omassa holkin toista päätä pystyy litistämään hieman pihdeillä, niin kampi pysyy taas jämäkämmin paikalla, eikä tipu pois. Itsellä oli myös tätä ongelmaa.
Kefiiri
10.09.2018 08:25:44 (muokattu 10.09.2018 09:00:41)
Tässähän tuo holkkiosa (tai ainakin alkuperäinen ratkaisu) näkyy... noita alapään liuskoja tosiaan voinee puristaa kiinni päin niin ettei kampi hölsky. Kammen pää ilmeisesti tulee näkyviin holkin alta, kun kampi on paikoillaan? Ehkä kampi paksunee aavistuksen alapäätä kohti? Silloinhan se ei pääsisi lipsahtamaan pois, jos tiukkuus on sopiva, ja paikoilleen laittaminen vaatisi hieman voimaa.

https://www.angela.com/jazzmasterja … arvibratoarmmountingreceptacle.aspx
En ole musiikin asiantuntija.
Viimeinen Samurai
12.09.2018 18:24:51
Tomi_R: Omassa holkin toista päätä pystyy litistämään hieman pihdeillä, niin kampi pysyy taas jämäkämmin paikalla, eikä tipu pois. Itsellä oli myös tätä ongelmaa.

Mites, löystyykö se holkki taas miten pian kun kampea käyttää? Mä vatkaan kampea jatkuvasti soittaessa, niin kiinnostaa, että onko tämä miten pysyvä ratkaisu ongelmiin?
runrunrun
14.09.2018 13:07:51 (muokattu 14.09.2018 13:13:59)

Viimeinen Samurai: Mites, löystyykö se holkki taas miten pian kun kampea käyttää? Mä vatkaan kampea jatkuvasti soittaessa, niin kiinnostaa, että onko tämä miten pysyvä ratkaisu ongelmiin?

Ainakin mun CIJ Jazzmasterista napatussa tremolossa pysyy kampi jokusen kymmenen tuntia soittoa paikoillaan mutta löystyy uudestaan käytössä. Sitten sitä saa taas hamuta sieltä alhaalta asti. Varsinkin jos ei kovin usein vaihtele kieliä niin aika rasittavaa on irrottaa tremolo jatkuvasti uudestaan jotta sen saa kiristettyä.

Kaverin Classic Player Jazzmasterin kampi on paikoilleen veivattavaa mallia eli pysyy paikoillaan ja lepää sopivasti seitsemisen senttiä kielten alapuolella. Tremolon tatsi on muutenkin hieman jämäkämpi. Suosittelen hommaamaan sellaisen tilalle (oisko ihan sama tremolo kuin AVRI-fenkuissa), tai jos lompakko antaa periksi, Masteryn tremolon joka on monella tapaa paranneltu versio.

Noista tremoloon asennettavista lisäpulikoista tai muista patenteista ei ole kokemusta. Kun ei itse jaksa säätää mitään patentteja niin tämä ongelma on alkanut rassaamaan siinä määrin että ajattelin vaan hommata parannellun tremolon tilalle.

EDIT: Tajusin että aloittajalla ei ole Fenkku käytössä... taitaa mennä patenttihommiksi, tai sitten hommaat siihen Fenderin AVRI-tremolon mikäli se siihen istuu.
"Play from your fucking heart!" - Bill Hicks
Viimeinen Samurai
14.09.2018 22:14:08
runrunrun: jos lompakko antaa periksi, Masteryn tremolon joka on monella tapaa paranneltu versio.

Tähän kommentoidakseni, että mulla on toisessa kitarassani Masteryn vibrato jota voin joko suositella tai sitten en, riippuen tosiaan lompakosta. Vibrato on itsessään aivan loistava, muttei ehkä kuitenkaan sen 200€ arvoinen, kun ottaa huomioon mihin hintaan Fenkun vibrat maksaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)