Aihe: Two Notes Torpedo - keinokuormat ja/tai kaiutinsimulaattorit
1 2 3 4 520 21 22 23 24 25 26 27
paskiaispaska
08.09.2018 23:00:11

Teinpä taas pienen havainnon torpedon soundimaailmasta. Ylivoimaisesti parhaan soundin saan kun käännän inputin täysille ja sitten vahvarin masterista käännän sopivalle volumelle ettei inputti clippaa, enkä edes yritä keinokuormalla jarruttaa vahvaria. Tämän saman olen itseasiassa huomannu ihan perus keinokuormillakin, että ku ruvetaan vastuksilla jarruttamaan vahvaria, hävii soundista sellanen jokin orgaanisuus ja läsnäolo. Vaikee selittää, mutta kuulen eron selkeästi tässä torpedossakin. Olin ihan huuli pyöreenä, kun tossa taannoin kokeilin soittaa mun mesalla ilman että sisäänrakennettu keinokuorma oli päällä. Väänsin masteria vaan sen verran pienemmälle, että volumetaso oli samoissa ku kuorman kanssa, ja aivan huikee ero. Toki tätä pitäis kokeilla jollain toisellaki vahvarilla. Voihan se olla, että tää mun mesan pääte paskoo soundin ku avaa masteria noin puoleenväliin - ei kestä korvat kuunnella ilman kuormaa. Mutta vähän epäilen kyllä tätä vaihtoehtoa. Ja mesaa ajan siis 50w moodissa torpedoon. Tästähän vois melkeen tehdä jotkut vertailuclipit.
TTV
09.09.2018 17:18:28
paskiaispaska: Teinpä taas pienen havainnon torpedon soundimaailmasta. Ylivoimaisesti parhaan soundin saan kun käännän inputin täysille ja sitten vahvarin masterista käännän sopivalle volumelle ettei inputti clippaa, enkä edes yritä keinokuormalla jarruttaa vahvaria. Tämän saman olen itseasiassa huomannu ihan perus keinokuormillakin, että ku ruvetaan vastuksilla jarruttamaan vahvaria, hävii soundista sellanen jokin orgaanisuus ja läsnäolo. Vaikee selittää, mutta kuulen eron selkeästi tässä torpedossakin. Olin ihan huuli pyöreenä, kun tossa taannoin kokeilin soittaa mun mesalla ilman että sisäänrakennettu keinokuorma oli päällä. Väänsin masteria vaan sen verran pienemmälle, että volumetaso oli samoissa ku kuorman kanssa, ja aivan huikee ero. Toki tätä pitäis kokeilla jollain toisellaki vahvarilla. Voihan se olla, että tää mun mesan pääte paskoo soundin ku avaa masteria noin puoleenväliin - ei kestä korvat kuunnella ilman kuormaa. Mutta vähän epäilen kyllä tätä vaihtoehtoa. Ja mesaa ajan siis 50w moodissa torpedoon. Tästähän vois melkeen tehdä jotkut vertailuclipit.

Teinpäs itsekin saman testin ja en allekirjoita vastaavaa lopputulosta omalla kohdallani. Vahvarina Bluetone Bugaboo I, jonka pääätteessä 2x6550. Testissä en koskenyt etuasteen säätöihin enkä kanavavolumeen lainkaan, ainoastaan Masteriin ja Two Notes Torpedo Liven input gainiin.

Torpedon gainin ollessa maksimissaan ja input level säädetty vihreäksi vahvistimen Masterilla, soundi on treblekäs ja ohut. Kun käännän potikat "normaaliin" asentoon, eli Torpedon gain noin klo 15 ja vahvistimesta enemmän Masteria, niin soundi muodostuu tasapainoisemmaksi ja sisältää jo mataliakin taajuuksia.

Eli, riippunee hyvin paljon vahvistimen etuasteen ja päätteen rakenteesta ja yleisesetä soundimieltymyksestä, kuinka Torpedon ja vahvistimen tasoja kannattaa käyttää. Jokatapauksessa tämä on mielenkiintoista tongittavaa, sillä just Torpedon kaltaisella kuormalla näin voi tehdä, eli saadaan uusia ulottuvuuksia vahvarista.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
paskiaispaska
09.09.2018 18:12:52

Joo, mä mietinki et olis kiva koittaa jollai toisellaki vahvistimella. 100w modissa masterin joutuu kääntämään jo liian pienelle, niin sillon tapahtuu tuo sama efekti, eli ohkanen soundi ja alapäätä puuttuu. 50w modissa masteria saa kuitenki avattua tarpeeks että soundi on tukeva.
TTV
09.09.2018 18:17:48
paskiaispaska: Joo, mä mietinki et olis kiva koittaa jollai toisellaki vahvistimella. 100w modissa masterin joutuu kääntämään jo liian pienelle, niin sillon tapahtuu tuo sama efekti, eli ohkanen soundi ja alapäätä puuttuu. 50w modissa masteria saa kuitenki avattua tarpeeks että soundi on tukeva.

Samalla tavalla on kiva tasapainotella kanavavolumen ja masterin kesken, koska sillä taas saa etuasteelle ja vaiheenkääntäjälle erilaista hönkää, jonka myös kuulee :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Muovinen
10.09.2018 11:17:13

Hmm, en ole perehtynyt Torpedon tekniseen puoleen kovin syvällisesti mutta ei kai kuorma vaikuta siihen soundiin, joka tulee sitten kaappimallinnuksen kautta pihalle? Eikös siinä ole kuorma vain siksi, kun se pitää olla ettei vahvari kärähdä? Olettaisin input gainin toimivan ihan eri periaatteen kuin vaimennusasteen perusteella.

Ja mitä tuohon input gain vs. master vola tasapainotteluun tulee, niin sehän on aivan täysin kiinni vahvarista. Vahvarin master volalla voi kuitenkin olla niin iso vaikutus itse soundiin, että en uhraisi sitä. Jos alan vääntämään Marsusta masteria alas, niin soundista tulee äkkiä ohut. Ehkä jollain modernilla mörssärillä se master ei vaikuta niin paljon itse soundiin, kun se tehdään siellä etusessa jo.
hallu
10.09.2018 12:01:24
Muovinen: Hmm, en ole perehtynyt Torpedon tekniseen puoleen kovin syvällisesti mutta ei kai kuorma vaikuta siihen soundiin, joka tulee sitten kaappimallinnuksen kautta pihalle? Eikös siinä ole kuorma vain siksi, kun se pitää olla ettei vahvari kärähdä? Olettaisin input gainin toimivan ihan eri periaatteen kuin vaimennusasteen perusteella.

Ja mitä tuohon input gain vs. master vola tasapainotteluun tulee, niin sehän on aivan täysin kiinni vahvarista. Vahvarin master volalla voi kuitenkin olla niin iso vaikutus itse soundiin, että en uhraisi sitä. Jos alan vääntämään Marsusta masteria alas, niin soundista tulee äkkiä ohut. Ehkä jollain modernilla mörssärillä se master ei vaikuta niin paljon itse soundiin, kun se tehdään siellä etusessa jo.

Jos se "input gain" on siinä torpedossa, niin se tietenkin on vasta kuorman jälkeen eli siitä varmaan säädetään sen mallintimeen tulevan linjasignaalin tasoa??? luulisin ja arvailisin. Se kuorma pitää olla mallinnusaparaatin ja vahvistimen kaappilöhdön välissä, muutenhan se ei voisi tehdä tehtäväänsä. Kuorma vaikuttaa kyllä vahvistimen päätteen dynamiikkaan ja sen vuoksi reaktiiviset kuormat kai on nykyisin muodissa, että niillä vahvistin käyttäytyy hiukan luonnollisemmmin kuin resistiivisillä kuormilla. Mutta jos vahvistinta soitetaan "mykkänä" eli kuormasta ei päästetä kaappisignaalia kaapille, vaan kaikki ohjataan kuormasta linjatasoisena mallinnusrasiaan, niin silloin kuorma ottaa vastaan kaiken mitä vahvistin antaa ja muuttaa sen lähinnä kai lämmöksi.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin Torpedo Live on tavallinen reaktiivinen kuorma johon on vain lisätty aktiivinen kaappimallinnin eli jokseenkin samanlaisen tilanteen saisi aikaiseksi jos käyttää reaktiivista keinokuormaa (esim. twonotesin sitä mikäsenniminytolikaan kuormaa) ja ohjaa sen linjalähdöstä signaalin vaikka twonotesin C.A.B boksiin tai jos haluaa päästä halvemmalla eikä halua ihan viimeisintä huutoa olevia purkkeja niin Mooerin siihen kaappimallintimeen tai vaikka Blueboxiin (ne ei ehkä soundillisesti kilpaile ihan twonotesin kanssa,mutta toimintaperiaate on kai sama) tai vaikka tietokoneelle ja ajaa siellä sen impulssin. Silloinkin äänikortissa olisi inputgain ja kaipa noissa erillisissäkin purkeissa inputgainit löytyy mutta passiivisissa kaappisimuissa sitä ei mielestäni ole.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
paskiaispaska
10.09.2018 13:40:33

Hmmm... Mites se sitten toimii vaikka 5w vahvistimen kanssa, jos kuorma on mitotettu hiljentämään signaali sopivaksi 100w nuppia täysillä ajettaessa? En ole ihan perillä tollasen loadboxin toiminnasta.
Muovinen
10.09.2018 14:10:30

paskiaispaska: Hmmm... Mites se sitten toimii vaikka 5w vahvistimen kanssa, jos kuorma on mitotettu hiljentämään signaali sopivaksi 100w nuppia täysillä ajettaessa? En ole ihan perillä tollasen loadboxin toiminnasta.

Ei kai se ole sen kummempaa, input gainia joutuu vain todennäköisesti nostamaan hiukan. Itse ajelen pääasiassa 50W vahvarilla Torpedoon master vola suht isolla ja toisena vahvarina 15W Orange. Ei tartte paljon gainia nostaa.

Ja tosiaan, tokihan se kuorma vaikuttaa jonkin verran soundiin, koska se reagoi vahvistimeen (ja toisinpäin) ja siihen minkälaista vuorenhuippua ja laaksoa sieltä puskee. Pitää itsekin kokeilla tuota input gainin säätämistä täysille jos nyt vihdoin saisi virrat päälle vehkeisiin pitkän kesäloman jälkeen. Tainnu viimeksi soitella sähköillä joskus toukokuussa!
Shredator
10.09.2018 14:44:32

Muovinen: Itse ajelen pääasiassa 50W vahvarilla Torpedoon master vola suht isolla ja toisena vahvarina 15W Orange. Ei tartte paljon gainia nostaa.

Tämä on muuten jännä Torpedon kanssa kun huomaa miten eri vahvistimet on täysin eri tasolla ulostulovoluumissa vaikka olisi sama teholuokka. Vrt. 100w Marshall vs 100w Engl. Aivan eri maailmasta.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
10.09.2018 18:01:58 (muokattu 10.09.2018 21:34:57)
paskiaispaska: Hmmm... Mites se sitten toimii vaikka 5w vahvistimen kanssa, jos kuorma on mitotettu hiljentämään signaali sopivaksi 100w nuppia täysillä ajettaessa? En ole ihan perillä tollasen loadboxin toiminnasta.

Ihan hyvin toimii, anna mennä vaan. Kuormassa on ainoastaan se maksimi kuinka paljon sähköä se pystyy muuttamaan joksikin muuksi kuin ääneksi (tavallisesti kai lämmöksi).

Keino kuormaa tarvitaan siksi, että vahvistin tuuttaa kaappilähdöstä sähköä ulos enemmän tai vähemmän merkittäviä määriä riippuen vahvistimen koosta ja kuinka kovaa sitä soittaa. Se energia menee yleensä kaiuttimelle heiluttelemaan sitä elenttiä, joka heiluttelee ilmaa jne. jos kaiutin elementtiä ei ole, niin tarvitaan keinokuorma, joka ottaa sen energian vastaan ja muuttaa sen joksikin muuksi kuin ääneksi (yleensä ainakin osittain lämmöksi). Jos vahvistimen perässä ei ole kuormaa elikkäs kajaria tai keinokuormaa, se energia ei pääse mihinkään ja aiheuttaa ongelmia siellä vahvistimessa eli rikkoo jotakin käräyttää jotain päätevastuksia, polttaa sulakkeita pahimmoillaan voi hajottaa päätemuuntajan. Vahvistimen perässä on siis oltava jotakin muuten ei hyvä hötky.

E: tuli tietenkin oiottua aika pahasti mutkia tuolla edellisella, mutta oiotaan vähän lisää ja otetaan mukaan se kuormaulottuvuus. Eli kaiutin vähän niinkö vastustaa vahvistinta, niin että vahvistimen täytyy puskea vähän sitä vasten. Se minkä verran se vastustaa ja kuinka kovaa vahvarin pitää "työntää", niin sitä kutsutaan impedanssiksi. Kuorman täytyy myös tarjota tätä "vastusta" vahvistimelle. Jos kuormaa ei olisi, niin kävisi vähän niinkuin jos työntäisit kovasti suljettua ovea joka äkisti antaisikin periksi.... sitä siis menisi "nenälleen" ja vahvistimessa tätä tilannetta kai vastaa se, että päätemuuntajassa jännite pääsisi äkisti nousemaan niin että siellä voisi olla vaarana palaa jotakin.

Tämä on vähän tämmöistä kansantajuistamista..... niinkö miten lapsi asian ymmärtäisi. En osaa sähköoppia riittävänhyvin selittääkseni tai edes ihan tarkkaan ymmärtääkseni miten tuo juttu menee, mutta tärkeintä on että vavhstimella on jokin reitti "ulos" sähköakustisesta ympäristöstä. Kaiutin on sellainen liikkeen kautta ja keinokuorma lämmön kautta.
Keinokuormat on nerokas keksintö jonka avulle uuden tai vanhan putkivahvistimen liitettävyyttä ja toiminnallisuutta eli sanalla sanottuna käytettävyyttä erilaisissa olosuhteissa erilaisiin tarkoituksiin, voidaan laajentaa niin pitkälle, että isoa putkivahvistinta voi luukuttaa vaikka korvakuulokkeisiin. Minusta keinokuorma on ihan ehdoton kaveri kaikille putkivahvistimella soittaville.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
kimurantti1
10.09.2018 19:08:12
Muovinen: Hmm, en ole perehtynyt Torpedon tekniseen puoleen kovin syvällisesti mutta ei kai kuorma vaikuta siihen soundiin, joka tulee sitten kaappimallinnuksen kautta pihalle? Eikös siinä ole kuorma vain siksi, kun se pitää olla ettei vahvari kärähdä? Olettaisin input gainin toimivan ihan eri periaatteen kuin vaimennusasteen perusteella.

Kuorma vaikuttaa aivan huomattavan paljon soundiin. Kuorma ei muuta itse kaappimallinoksen soundia vaan sitä, miten vahvistin käyttäytyy. Sen sijaan jos Torpedo on kytketty nupin ja kaapin väliin, niin nuppi näkee kaiuttimen kuormana ja Torpedon kuorma kytkeytyy pois päältä. Tällöin Torpedo toimii vain line out -boksina ja kaappimallintajana, eikä sen kuorman pitäisi vaikuttaa soundiin mitenkään.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
santakasa
02.10.2018 11:18:57
Millasilla kaappisäädöillä porukka täällä käyttää wall of soundia? Kuinka lähellä pidätte mikkejä kaappeihin nähden ja kuinka sivulla? Myös kiva kuulla, millä kaapeilla soittelette.

Ite oon todennut Revv 4x12 Open Back V1, Recto Over, AnglPro212 ja Brit VintC yhdistelmien hyväksi tyyliin Revv+Recto over, Revv+AnglPro212 ja Revv+Brit VintC. Mikit on 10-20% pois kajarista ja sivussa 10-20%. EQ:lla sitten ottanut turhat ala- ja ylätaajuudet pois, ottanut keskitaajuutta pois sekä putsannut ärsyttäviä taajuuksia pois. Vahvarina toimii Randall Satan. Kyllä lähtee Nilet ja muut kaahaukset.
Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691
Boltsa
10.10.2018 19:42:04
Two Notes tuotteisiin tuli saataville Mesan ilmeisesti itse tekemät impulssit. Testasin noi demot ja hyvältähän ne soundaa! Voisi jopa investoida.
Joku muu kokeillut? https://store.two-notes.com/en/56-mesa-boogie
Boltsa
hallu
10.10.2018 23:04:09
Onko kukaan vertaillut sitä Two Notesin plugaria siihen liveen? saako livestä jotain soundillista etua verrattuna pelkkään tietsikalla ajettavaan plugiin?
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
paskiaispaska
11.10.2018 06:23:38

Kyselinkin jo kertaalleen tätä, mutta onko kukaan tehnyt omasta kaapista impulssia torpedoon? Mun piti kertaalleen jo tehdä, mutta ei "kerenny". Jos nyt viikonloppuna kerkeis vähän kokeilla miten onnistuu.
Shredator
11.10.2018 07:33:48

Boltsa: Two Notes tuotteisiin tuli saataville Mesan ilmeisesti itse tekemät impulssit. Testasin noi demot ja hyvältähän ne soundaa! Voisi jopa investoida.
Joku muu kokeillut? https://store.two-notes.com/en/56-mesa-boogie

Kyllä! Ostopäätökseen kului 2 sek :) Aika nannaa, tätä olen odottanutkin. Viimeinkin kunnollinen impulssi 4x12 Tradiotional-kaapista joka on mun mielestä maailman paras kaappi. Jos et koko pakettia osta, niin yksittäiset maksaa yhtä paljon kuin normaalistikin.
hallu
11.10.2018 08:36:05
hallu: Onko kukaan vertaillut sitä Two Notesin plugaria siihen liveen? saako livestä jotain soundillista etua verrattuna pelkkään tietsikalla ajettavaan plugiin?

Ilmeisesti ei, onhan se ihan ymmärrettävää ettei varmaan ole sille plugarille tarvetta jos on jo ostanut liven.
Shredator
11.10.2018 08:56:04

hallu: Ilmeisesti ei, onhan se ihan ymmärrettävää ettei varmaan ole sille plugarille tarvetta jos on jo ostanut liven.

Olen kyllä vertaillut ja tästä on aiemmilla sivuilla paljonkin juttua. Yritin vetää ensin keinokuorma+plugari -yhdistelmällä, mutta totesin nopeasti Liven paljon paremmaksi ja käytännöllisemmäksi. Plugarissa oli hyvä puoli se että saat kaksi kaappia samaan patchiin, mutta se ominaisuus on käsittääkseni tulossa myös Liveenkin.
hallu
11.10.2018 09:25:01
Shredator: Olen kyllä vertaillut ja tästä on aiemmilla sivuilla paljonkin juttua. Yritin vetää ensin keinokuorma+plugari -yhdistelmällä, mutta totesin nopeasti Liven paljon paremmaksi ja käytännöllisemmäksi. Plugarissa oli hyvä puoli se että saat kaksi kaappia samaan patchiin, mutta se ominaisuus on käsittääkseni tulossa myös Liveenkin.

Kiitos tämä on hyödyllinen tieto. Mä kokeilin tuota plugaria ja se ei oikein isommin sytyttänyt, niin mietin että mahtaako siitä Livestä saada jotain lisäarvoa (en ole saanut aikaiseksi/päässyt testaamaan sitä). Toinen mua mietityttävä asia on, että mahtaako C.A.B päästä samalle tasolle Liven kanssa C.A.B olisi kumminkin aika paljon halvempi. Toisaalta tää on vähän näitä, että jos omistaa Liven, niin miksi ostaa C.A.B:ia? eli ei varmaan monikaan ole sitä rinnakkain päässyt vertaamaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)