hallu 26.09.2017 10:50:55 | |
---|
passe: Minä, joka tulen vähän kitaristi-ladun ulkopuolelta, koen Govanin vähän sellaisena kitaristien kitaristina. Monet kitaristit häntä hehkuttavat estoitta. Eikä siinä, onhan hänen tekninen taituruutensa ihan omissa sfääreissään. Itseltäni toki tuosta taituruudesta menee valtaosa yli puun latvojen. Pitäähän sitä aina tsekata uudet tuttavuudet kun heitä tarpeeksi hehkutetaan. Itselleni on erittäin tärkeää se kitaristin tatsi/soundi/fiilis, ennen kaikkea teknistä osaamista. Soundi lähtee sormista ja nämä tutut vuodatukset tähän kohtaan. Toki valittu musatyylikin vaikuttaa asiaan, mutta Govan ei kyllä allekirjoittanutta liian usein säväytä. Sellainen vähän hajuton ja mauton, kuitenkin supervarma sessiomuusikko. Vaara, vauhti ja tekemisen meininki eivät oikein välity minulle asti. Meinasin mainita myös takatukka-fuusio termin, mutta se olisi jo ollut liian provosoivaa. Onhan Govan tosi etevä poika ei kai kukaan voi sitä kiistää. Olen kuunnellut hänen nettivideoitaan itsekin ja olen kuulevinani sieltä kaikuja tämän tyylilajin varhaisemmilta mestareilta (Larry Carlton ja John Scofield), joita Govan on ihan varmasti itsekin kuunnellut ja opetellut. Näistä itse pidän enemmän John Scofieldistä, joka teknisen taituruuden lisäksi onnistuu olemaan kiinnostavampi minun korvaan. Larry Carlton on ehkä enemmän Govanin kaltainen soittaja (vai pitäisikö sanoa että Govan on Carltonin kaltainen) kontrollifriikki, jonka ultimaattinen tekniikka tekee soitosta pahimmoillaan vähän tylsää kun kaikki jännite (mitä se tekee seuraavaksi?) puuttuu. Toisaalta suurten mestareiden soitto on aina vähän tylsää siksi, kun niitä kopioidaan niin paljon, niin ne likit banalisoituu väkisinkin asiaan vihkiytyneiden korvissa (kukaan muuhan ei tämmöstä jazzin paskaa kuuntele :-D ). Elämä reiässä on rattoisaa...... |
arppah8 26.09.2017 11:16:15 | |
---|
passe: Vaara, vauhti ja tekemisen meininki eivät oikein välity minulle asti. Vauhtia ja tekemisen meininkiä Kutrin soitosta löytyy minusta ihan kiitettävästi, vaaraa ei tosiaan niinkään kun homma on niin hyvin kontrollissa. Itse en näe sitä huonona tai latistavana asiana. Ja omaan korvaan Govanilla on oma soundi ja tyyli. Meinasin mainita myös takatukka-fuusio termin, mutta se olisi jo ollut liian provosoivaa. Tiedostaa itsekin että f-sanalla on vähän huono kaiku, kuulemma yrittävät Aristocratsilla korjata asiaa. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata! |
Lunnu 26.09.2017 20:15:55 | |
---|
arppah8: Vauhtia ja tekemisen meininkiä Kutrin soitosta löytyy minusta ihan kiitettävästi, vaaraa ei tosiaan niinkään kun homma on niin hyvin kontrollissa. Itse en näe sitä huonona tai latistavana asiana. Ja omaan korvaan Govanilla on oma soundi ja tyyli.
Tiedostaa itsekin että f-sanalla on vähän huono kaiku, kuulemma yrittävät Aristocratsilla korjata asiaa. Kitaristien vertaaminen on tietysti typerää mutta tuo vaaran tuntu tuo vähän särmää siihen improon. Jos nyt edellisestä poiketen nostan esiin esim Setzrin niin siinä on välillä just sellasta fiilistä että tekee mieli istua tuolin reunallla ja ku se kuitenkin (toki) hoitaa homman kunnialla maaliin niin tulee sellainen helpotuksen tunne ja hymyntapainen huulille. Nostalgy is not what it used to be |
arppah8 27.09.2017 08:01:12 | |
---|
qal: Kitaristien vertaaminen on tietysti typerää mutta tuo vaaran tuntu tuo vähän särmää siihen improon. Jos nyt edellisestä poiketen nostan esiin esim Setzrin niin siinä on välillä just sellasta fiilistä että tekee mieli istua tuolin reunallla ja ku se kuitenkin (toki) hoitaa homman kunnialla maaliin niin tulee sellainen helpotuksen tunne ja hymyntapainen huulille. Juu, asia on toki juuri näinkin. Kyllähän semmoinen "on the edge" -meininki luo oman jännitteensä soittoon positiivisessa mielessä. Ja Setzeristä pidän myös oikein kovasti. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata! |
planet_z 28.09.2017 21:57:41 (muokattu 02.10.2017 18:13:56) | |
---|
|
VIPMetal 02.10.2017 12:48:07 | |
---|
No perhana, olis kyllä mielenkiintoinen. Itellä on tuo Govanin Creative guitar 2 -kirja, jossa on kyllä paljon asiaa. |
iPadGuitarist 06.11.2017 21:10:47 | |
---|
|
Shredator 25.11.2017 13:36:13 | |
---|
Tänään Govanin masterclass Sellosalissa! Minkä sormet heittää, sen wahi peittää |
Hamsteri Kukkonen 25.11.2017 22:41:41 | |
---|
Tais olla eka kerta, kun kuulin Guthrien käyttävän fuck-sanaa. Kaks kertaakin vielä. Monumentaalista. "You have KELA. Don't worry." -Kiko Loureiro |
|
Pande 10.09.2019 11:58:18 | |
---|
|