Aihe: Aloittelija, flatwound, katkennyt G
1
MasseV
05.09.2018 00:44:59
Terve!
Olen jonkun vuoden kropsuttelut bassoa. Lähinnä puhallinsoittajana ei oo hirveesti praktiikkaa/tatsia kitaroista. Kumminkin, laitoin japanilaiseen jazzaribassoon tässä kieliä. Just kun ajattelin että tästähän tää lähtee, kieli kyrvähti. Sekä basso että kielet on 34", Thomastikin flatwoundit ja Tokain jatsari. Ihmettelin jo aluksi, että pirun lyhyeltä vaikuttaa etenkin G. Venyttelin mielestäni maltillisesti.
Eihän se oikeen vakuuttavasti kiertynyt viritystapin ympärille, mittaa oi ehkä 5cm tapin ohi.

Sitten ne kysymykset:
Onki toi normaalia noilla kielillä? Pitääkö vaatia/ voiko saada uuden tilalle?
basisti1971
05.09.2018 07:21:11
Moi.

MasseV: Sitten ne kysymykset:

Omat kokemukset fläteistä ovat melko rajalliset, ja kohdistuvat lähinnä lyhytskaalaisiin instrumentteihin.
Soittanut olen toki normiskaalaisillakin, omistanut en ole.

Daddario on mulla ollut SE merkki jo tovin, joten Thomastik-kokemuksetkin ovat vuosien takaa joten nykytilanteesta ei jälkimarkkinoinnin tiimoilta tietoa ole.

Flätit ovat jo valmistusteknisestikin hankalampia kuin perus pyöreäpunoksiset, mutta vaivana on yleensä päälimmäisen punoksen löystyminen tai katkeaminen, ei ydinlangan katkeaminen.

Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä myyjätahoon ja/tai valmistajaan, nettikeskusteluiden perusteella voi päätellä että suurimmat valmistajat -etenkin sellaiset jotka valmistavat kielensä itse- suhtautuvat hyvinkin vakavasti jälkimarkkinointiin.
Itsellä ei ole ollut vuosikymmeniin tarvetta reklamoida kielistä.
Äärivähän viallisia kieliä kuitenkin liikkuu, joten siitä voisi päätellä että jälkimarkkinointi myös toimii.

Fläteissä on vähemmän varaa kielen pituuden vaihteluille kuin RW:issä, silkin alkupään olisi hyvä sijaita satulan ja viritystapin välisellä alueella, ja suojata punosta etenkin pienihalkaisijaisen viritystapin ympärillä.
Ainakin itse olen ollut siinä (väärässä?) käsityksessä että etenkin perus normiskaalaiset flätit ovat suunniteltu Fender-tyyppiselle lavalle.
Ainakin tuon käsityksen olen saanut kun olen katsellut flättikielityksiä kuvista.
2+2 lapaiselle optimoidussa setissä G jäisi helposti lyhkäiseksi neljä puolellaan lavassa.

Kielitystavasta riippuen, 5 senttiä yli viritystapin ei mun mielestä ole millään tapaa liian vähän, mielumminkin optimi ;).
Toki, jos silkkien alkupäät eivät ole linjassa, ja A&D ja E&G ovat saman mittaisia, voisi päätellä että kyseessä on 2+2 lavalle suunniteltu setti.

T:Samuli
ituvirtanen
05.09.2018 09:45:38

Oma kokemus - tosin pitkän ajan takaa - Thomastikeista oli, että ovat hyvin lyhyet. Kestosta ei jäänyt muistikuvaa, kun vaihdan kieliä kohtalaisen usein.
Kefiiri
05.09.2018 10:39:15
basisti1971: Toki, jos silkkien alkupäät eivät ole linjassa, ja A&D ja E&G ovat saman mittaisia, voisi päätellä että kyseessä on 2+2 lavalle suunniteltu setti.

Tämä logiikka ei nyt aukea. Eikös se metallipunoksen ja silkin liittymäkohta ole saman setin kaikilla kielillä saman verran satulasta virityskoneistoon päin?
En ole musiikin asiantuntija.
bassopekka
05.09.2018 14:14:47
MasseV: Terve!
Olen jonkun vuoden kropsuttelut bassoa. Lähinnä puhallinsoittajana ei oo hirveesti praktiikkaa/tatsia kitaroista. Kumminkin, laitoin japanilaiseen jazzaribassoon tässä kieliä. Just kun ajattelin että tästähän tää lähtee, kieli kyrvähti. Sekä basso että kielet on 34", Thomastikin flatwoundit ja Tokain jatsari. Ihmettelin jo aluksi, että pirun lyhyeltä vaikuttaa etenkin G. Venyttelin mielestäni maltillisesti.
Eihän se oikeen vakuuttavasti kiertynyt viritystapin ympärille, mittaa oi ehkä 5cm tapin ohi.

Sitten ne kysymykset:

Ethän vaan virittänyt g kieltä vahingossa g-oktaaviin jolloin se on pirun kireällä ja venyttämällä kiristyy vielä lisää ja naps, poikki.
basisti1971
06.09.2018 08:01:46 (muokattu 07.09.2018 08:01:40)
Moi.

Kefiiri: Tämä logiikka ei nyt aukea.

Näin seuraavana päivänä lukien en ihmettele yhtään jos ei aukea, kokolailla huonosti ilmaisin itseni.

Varsin usein normiskaalaisissa Fenkuissa silkit ovat samassa linjassa kuin virikoneistotkin, eli samoin kuin tuossa lukihäriöisen Squierissa:

https://101basses.com/bass-number-12-squire-jazz-bass-fretless/

Mikähän siinä lienee ettei etenkään Jenkit osaa lukea edes mitä lapaan on oikeasti kirjoitettu??

Kefiiri: Eikös se metallipunoksen ja silkin liittymäkohta ole saman setin kaikilla kielillä saman verran satulasta virityskoneistoon päin?

Ei ole, riippuu valmistajasta.

Muistelen joskus muinoin TalkBassissa seuranneeni sivusta kun tosibasistit väänsivät kättä kumpi silkkien orientaatio näyttää Fenkku-lavassa paremmalta, satulansuuntaiset vai virikoneiden suuntaiset.
Ko. viestiketjussa taisi olla jotain listaakin siitä miten mikäkin valmistaja on homman ratkaissut.

Ainoastaan tuossa Höfnerissäni (182) on tällä hetkellä flätit joissa on silkki, ja ovat pituuksiltaan ihan mitä sattuu, A-kielestä puuttuu kokonaan.

D'Addario ECB81M kielissä jotka ostin HB Resobassoon (sopivat myös tuohon Höfneriin ja Jolanaan) silkit ovat kaikki satulan suuntaisesti samalla linjalla.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)