Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko tavalliseen umpikaappiin vaihtaa noin vain elementit?
1 2 3
hallu
30.08.2018 17:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kaksi kaappia Änäkäinen 1x12 ja Zilla FatBoy oversize 2x12. Änäkäisen kohdalla törmäsin siihen, että kaappiin tuleva kaiutinelementti mitattiin ja kaappi viritettiin elementille sopivaksi. No tuloksena olikin ehkä paras kaappi millä olen ikinä soittanut ja eipä siinä sen kummempaa.
 
Mutta toisaalta jengi täällä tuntuu vaihtelevan elementtejä kaappeihinsa nuin vain kummempia miettimättä joten, onko niin että jos kaapissa ei ole refleksiaukkoa (joka tässä änäkäisen kaapissa on kai se joka tuolle elementille mitattiin), niin voin tavalliseen kaappiin suhteellisen vapaasti valita minkä vaan elementin? vai pitääkö kaapin rakennetta vielä huomioida elementtiä suunnitellessa? tuo Zilla johon elementtien vaihtoa harkitsen on ylikoon kaappi umpinaisena tai sitten takalevyn voi irroittaa ja käyttää sitä avokaappina.
 
Nyt jos mieleesi tulee kirtjoittaa katovittugooglesta, niin totean jo katsoneeni eikä sielä löytynyt oikein kiistatonta vastausta. Tai mä aavistelen, että elementit voi vaihtaa, mutta kaipaisin vahvistusta käsitykselle. Tuo Zilla kaappi on juurikin se johon haluaisin kokeilla toisenlaisia elementtejä. Siinä on nyt Celestion V30 12 tuumaiset kajarit paikalla. Se on itseasiassa toinen kaappi mulla jossa on tuo sama Celestionin V30. Kokeilemalla kahta kaappia rinnakkain samoilla asetuksilla ja kitaralla, keksin että se on tuo elementti kun mua rassaa. Eli kliinillä se toimii ihan kohtuu hyvin (vähän kuivakka ehkä mutta ei haittaa), mutta säröillä siihen keskialueen yläosaan ilmestyy semmoinen vittumainen sirinä josta ei meinaa päästä eroon millään. Nyt kun huomasin, että Änäkäistä ei tarvii säädella ollenkaan vaan se on just semmoinen smootie ja miellyttävä heti, niin aloin miettiä elementin vaihtoa. Ajattelin, että tietty kyse olisi voinut olla jostain muustakin, mutta kun mulla oli edellinenkin kaappi Mesa Recto 1x12 V30 elementillä ja siinä oli tuo sama sirinä, niin aattelin että se on tuon elementin ominaisuus. Kyllä sen kanssa elämään pystyy, mutta kun olen kaavaillut näistä itselleni loppuelämän kamoja, niin aattelin virittää tuon kaapin täydelliseksi jos se elementtiä vaihtamalla vain onnistuisi.
 
Niin ja tietty jos on ideoita mitkä elementit voisi olla hyvät kun halutaan suht avaraa ja kuulasta mielellään yläpäästään kirkasta sointia mutta botnea ei tarvitse olla koska tuo kaappi on melko botnekas niin elementin ei varmaan sitä tarvii eneää korostaa. Mietin, että tuo EVM mikä tuossa Änäkäisessä on voisi olla hyvä kun tykkään sen soinnista, mutta se painaa ihan perkeleesti ja muutenkin kaksi sellaista 300w pa elementtiä voi olla vähän yliampuavaa joten joku muu ehkä kuitenkin. En nyt sinällään ole säntäämässä kauppaan ja vähän torin tarjontaakin olen kyttäillyt jos sattuisi passelit hägärit olemaan jollain jouten.
 
Niin ja jos oikein olen ymmärtänyt niin 8 ohmin elementeistä saan sarjaan kytkettynä 16 ohmin kuorman ja rinnakkain kytkettynä 4 ohmin kuorman eli jos haluan kaappiin 8 ohmin kuorman niin tarvitsen 4 ohmin elementit jotka kytken sarjaan tai 16 ohmin elementit jotka kytken rinnakkain ? toisaalta vahvistimestani löytyy myös 4 ohmin kaappipistokkeet joten asia ei ole ihan kriittinen. Mutta vaikuttaako impedanssi soundiin? tai vaikuttaako sarjaan tai rinnakkain kytkentä soundiin? mikeissähän se vaikuttaa.
 
Minä en mitään ihan ihmeitä siltä elementiltä vaadi, kunhan se olisi soinniltaan vähemmän kireä kuin tuo V30 niin olisin luultavasti tyytyväinen.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
J.Nikkanen
30.08.2018 17:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi. Anna palaa vaan.
 
Laulava Kylätohtori
30.08.2018 18:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, todellakin voi vaihtaa. Anna mennä vaan. Kitarasoundissa kun ei ole absoluuttista oikeaa, niin se on juuri oikea, mikä omaa korvaa miellyttää.
 
Tuo V30 on kait kuuluisa tuosta sirityksestä tai ylämiddlepiikkistä, kuten jotkut asian ilmaisee.
 
En mä nyt osaa mitään suositella. Omia suosikkeja voi listata, mutta mitä se sitten hyödyttää, kun ei tiedä, kuinka lähellä soundimieltymyksemme ovat toisiaan. Mutta ehkä joku neodyymimagneettinen, jos keveyttä kaipaat. Esim. itsellä on Lil Texas ja se on mielestäni hyvä. Tosin amerikkahenkinen, mutta sillä mä kaikki keikat vedän Bluetonen Marshall-henkisen vahvarin kanssa. Ja vieläpä toisena elementtinä Texas Heat. Ja siihen vielä od ja tallahumppari ja niillä vetelen Hendrixiä, niin ehkä mä olen palstan väärin ihminen kommentoimaan soundeja... :D
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
JuSu
30.08.2018 18:05:41 (muokattu 30.08.2018 18:06:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mutta vaikuttaako impedanssi soundiin? tai vaikuttaako sarjaan tai rinnakkain kytkentä soundiin? mikeissähän se vaikuttaa.
 
Kyllä ne väittää maalimavvoorumeilla että vaikuttaa. Ite en oo kuullut eroa, tosin en oo ikinä tämmöiselle antanut paljon ajatustakaan.
 
Minä en mitään ihan ihmeitä siltä elementiltä vaadi, kunhan se olisi soinniltaan vähemmän kireä kuin tuo V30 niin olisin luultavasti tyytyväinen.
 
Koita siihen 2x12" -kaappiin toisen V30:n kaveriksi G12T-75. Vaikka onkin epäherkempi (=soi hiljempaa), niin nuo mainitaan hyväksi yhdistelmäksi. G12T-75 on vielä epämuodikas tötterö, niitä saa halpalla.
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
hallu
30.08.2018 18:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, todellakin voi vaihtaa. Anna mennä vaan. Kitarasoundissa kun ei ole absoluuttista oikeaa, niin se on juuri oikea, mikä omaa korvaa miellyttää.
 
Tuo V30 on kait kuuluisa tuosta sirityksestä tai ylämiddlepiikkistä, kuten jotkut asian ilmaisee.
 
En mä nyt osaa mitään suositella. Omia suosikkeja voi listata, mutta mitä se sitten hyödyttää, kun ei tiedä, kuinka lähellä soundimieltymyksemme ovat toisiaan. Mutta ehkä joku neodyymimagneettinen, jos keveyttä kaipaat. Esim. itsellä on Lil Texas ja se on mielestäni hyvä. Tosin amerikkahenkinen, mutta sillä mä kaikki keikat vedän Bluetonen Marshall-henkisen vahvarin kanssa. Ja vieläpä toisena elementtinä Texas Heat. Ja siihen vielä od ja tallahumppari ja niillä vetelen Hendrixiä, niin ehkä mä olen palstan väärin ihminen kommentoimaan soundeja... :D

 
No et todellakaan ole väärä ihminen kommentoimaan ja suosittelemaan :-). Mitä mä olen sun klippejä kuunnellut, niin meidän soundit on luultavasti lähempänä toisiaan kuin kamalistauksesta voisi ikinä kuvitella :-D . Eminencellä oli joku EVM tyylinen elementti, mutta en nyt muista sen mallia. Sitä olen miettinyt. Niin ja sitten Celestionin nää greenbäkit ja se 12G65 tuntuu olevan suosittuja. Aattelin, että olen avoin kaikille ehdotuksille, mutta tuosta V30 elementistä pitäisi vaan lähteä pehmeämpään suuntaan. Toisaalta jos vetelet stratolla, niin sulle voi sopia vähän tummempi elementti kun mä taas soittelen enemmäkseen nykyään humppareilla niin se kirkas ja avara yläpää on sellainen jota arvostan (ei kihisevä kuitenkaan).
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
hallu
30.08.2018 18:10:50 (muokattu 30.08.2018 18:11:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Kyllä ne väittää maalimavvoorumeilla että vaikuttaa. Ite en oo kuullut eroa, tosin en oo ikinä tämmöiselle antanut paljon ajatustakaan.
 

 
Koita siihen 2x12" -kaappiin toisen V30:n kaveriksi G12T-75. Vaikka onkin epäherkempi (=soi hiljempaa), niin nuo mainitaan hyväksi yhdistelmäksi. G12T-75 on vielä epämuodikas tötterö, niitä saa halpalla.
 
JuSu

 
Thanks, tuotapa voisin todellakin kokeilla. Niin en ollut tullut ajatelleeksi vielä niin pitkälle, että elementtejä voi kokeilla yhdistellä. Mulla oli yhdessä kombossa Celestionin 12H100 jonka muistan aika kirkassointisena ja botnettomana elementtinä, sitäkin olin miettinyt, mutta se voi olla vähän liiankin kirkas.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
JuSu
30.08.2018 18:12:42 (muokattu 30.08.2018 18:13:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Thanks, tuotapa voisin todellakin kokeilla. Niin en ollut tullut ajatelleeksi vielä niin pitkälle, että elementtejä voi kokeilla yhdistellä.
 
Tervetuloa hermoromahduksen partaalle. Elementtien miksailu on loputon suo.
 
=)
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
LaXu
30.08.2018 18:53:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Thanks, tuotapa voisin todellakin kokeilla. Niin en ollut tullut ajatelleeksi vielä niin pitkälle, että elementtejä voi kokeilla yhdistellä. Mulla oli yhdessä kombossa Celestionin 12H100 jonka muistan aika kirkassointisena ja botnettomana elementtinä, sitäkin olin miettinyt, mutta se voi olla vähän liiankin kirkas.
 
G12H-100 on hyvä kaveri tasapainottamaan V30:sta. G12H-100 on mielestäni keskialueelta enemmän kuopalla ja sitten alapäätä ja yläpäätä löytyy enemmän, V30 taas vähän toisin päin.
 
V30 on ihan hyvä kaiutin, mutta ei sovi kaikkien vahvistimien kaveriksi ja soundia pidän "modernina". Se yläkeskialueen piikki leikkaa hyvin läpi ja on esim. hevimenoon omiaan.
 
Vaihdoin hiljattain Bognerin combostani sinänsä sen kanssa hyvin toimivan V30:n Eminencen Maverickiin, koska kiinnosti kokeilla sen vaimennusominaisuutta. Siinä on siis takana nuppi, jota kääntämällä kaiutin vaimenee 0-9db, ilman että juurikaan on vaikutusta soundiin. Toimii hyvin vahvistimen masterin kanssa ja hyvä vaihtis esim. keinokuormalle jos ei tarvi ihan hissun kissun volyymeille saada.
 
No, joka tapauksessa nuo Eminencen Reignmaker ja Maverick kaiuttimet kandee tsekkaa jos jostain löytää sopivaan hintaan. Maverick on soinniltaan V30 verrattuna tasapainoisemman tuntuinen keskialueelta. Alapäätä on enemmän, mutta se pysyy ehkä jotenkin paremmin paketissa. Yläpää on taas selvästi vaimeampi, eli ehkä parhaimmillaan himmaamaan jotain tosi kirkasta vahvaria.
 
sustain65
30.08.2018 19:23:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu:
V30 on ihan hyvä kaiutin, mutta ei sovi kaikkien vahvistimien kaveriksi ja soundia pidän "modernina". Se yläkeskialueen piikki leikkaa hyvin läpi ja on esim. hevimenoon omiaan.

Tästä epämutuilusta plussa!
 
Gary the pine
30.08.2018 20:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mutta vaikuttaako impedanssi soundiin? tai vaikuttaako sarjaan tai rinnakkain kytkentä soundiin?
 
Mun korva sanoo että impedanssi vaikuttaa, tykkään paljon enemmän T1217 tötteröstä kuin T1234. Ja olen testannut A/B samoilla kartioilla, ie. Pulsonic ja Kurt Mueller samoilta vuosilta samoissa kaapeissa samoilla vahvistimilla.
 
Sarjaan / rinnakkain haluaisin kuulla eron mutta en kuule.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Gary the pine
30.08.2018 20:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tötteröiden yhdistely on ihan hauskaa puuhaa ja seuraava loputon suo. Itse koin Mesa Roadsterin kanssa toimivaksi komboksi V30/G12H-100, kun taas marsumeiningeissä jos pitäisi yhdellä kaapilla pärjätä, niin aika lyömätön yhdistelmä tuntuu olevan T1217/T1281. Toinen kovasti toimiva on G12-65 ja kaveriksi joko T1217 taikka T1281.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Metalkallo
30.08.2018 20:58:17 (muokattu 30.08.2018 21:02:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi hyvä kaveri V30:lle voisi olla WGS Veteran 30 jos tykkää V30 soundista, on vähän samanlainen, mutta ei niin hyökkäävä. Itse tosin en ole koskaan kokeillut yhdistää Celestioneja ja WGS kajareita.
http://www.uraltone.com/wgs-veteran-30-60w-8ohm.html
 
Itse olen tykästynyt paljon Celestionin G12 Neo Creamback:n, voi toimia hyvin ehkä V30:n kanssa.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Dropped C
31.08.2018 09:56:07 (muokattu 31.08.2018 10:04:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin, että umpikaappiin ei kannata laittaa elementtiä mikä on ainoastaan tarkoitettu tai suositeltu "vented enclosure":lle. Repii pian ittensä rikki.
 
Mutta tokkopa sellaisia kitaraämyreitä edes on. Ovat joko PA:lle tai bassokitaralle. Eli antaa mennä vaan.
 
s8na
31.08.2018 22:05:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yhdistelmät V30 + g12T75 ja V30 + classic lead. Pidän ensimmäisestä ehkä enemmän. Mutta molemmat kivemmat kuin 2xV30
 
velipekka
01.09.2018 11:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä myös pohdinnassa mahdollinen elementtien "sekoittaminen".
Nyt käytössä Zillan "slant" 2 x12" V30 + Mesa Mark V.
Jo tilattaessa pohdiskelin eri elementejä, mutta kun ei niistä enempää kokemusta ollut,
Menin "varmalla" Celestion V30:llä.
Toisen noista voisi mahdollisesti korvata jollain muulla.
Vähän tummempi ja syvempi soundisempi voisi olla. Jos jotain kokeilee niin kumman V30
kaapista vaihtaisi pois, ylemmän vai alemman?
 
hallu
02.09.2018 02:21:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, paljon tuli hyviä vinkkejä. Mä plarasin vähän toria ja osui silmiin muutama kiinnostava joista voisitte heittää mielipiteitä jos tiedätte ja referenssinä edelleen tuo Celestion V30.
 
- Eminence Lil texas nää on 8 ohmisia, mutta niitä löytyy myyjältä kaksi eli ne pitäisi sitten vaihtaa kumpikin. Uraltonen sivuilla kehutaan, että soundi on pehmeä keskiäänivoittoinen ja suosittelevat. Itse ajattelin, että nää saattaisi olla justiinsa sitä mitä haen eli vintagehenkistä lämpöä ilman keskiäänipuukkoa.
 
- Peavey Blue Marvel (Eminence) 16ohmia. Myyjällä on näitä vain yksi, mutta 16 ohmisena tää menisi tuon V30 elementin rinnalle. Muuten tää on vähän arvoitus Peaveyn komboihin näitä kuulemma asennettu tehtaalla.
 
- Celestion G12T-75 8 ohmia no tää olisi nyt sitten sitä mitä suositeltiin tuon V30 rinnalle, mutta näitä ei löytynyt torilta 16 ohmisena eli pitäisi laittaa kaksi tällaista. Mitä mieltä olisiko muutos V30:sta parempaan? tai siis pehmeämpään vähemmän tiukkaan tai siis olisiko ilman sitä yläbiddlepiikkiä?
 
- Celestion V12-60 näitäkin kaksi kappaletta joten ohmeilla ei väliä kun vaihdan sitten molemmat. Näitä kuulemma käytetään Engelin kaappien ensiasennus elementteinä ja Engelihän tekee hevivahvistimia joten nää on vähän kysymysmerkki myös.
 
Tietty voin mennä Uraltonelta hakemaan uudetkin hägärit, mutta hintoja katsoin, niin kyllähän siinä vähän säästää ja saisi jo pikkuisen sisäänajetut jos ottaa torilta. Niin ja tietty jos löytyypi passelit tuutit, niin nuo nykyiset elementithän voi sitten myydä niin ei tää tulisi välttis edes kustantamaan kovin paljoa. Nyt vaan vinkkejä vielä kiitos. Itse olisin hyvin kiinnostunut noista Eminece Lil Texaseista, mutta noita Celestion G12T-75 hägäreitä suositeltiin niin en voi oikein ohittaa sellaista. Nuo muut mainituthan on ihan kysymysmerkkejä.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
sustain65
02.09.2018 07:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Itsellä myös pohdinnassa mahdollinen elementtien "sekoittaminen".
Nyt käytössä Zillan "slant" 2 x12" V30 + Mesa Mark V.
Jo tilattaessa pohdiskelin eri elementejä, mutta kun ei niistä enempää kokemusta ollut,
Menin "varmalla" Celestion V30:llä.
Toisen noista voisi mahdollisesti korvata jollain muulla.
Vähän tummempi ja syvempi soundisempi voisi olla. Jos jotain kokeilee niin kumman V30
kaapista vaihtaisi pois, ylemmän vai alemman?

 
Eikö tosiaan Mark V:n equttamismahdollisuudet riitä? No, eihän niillä toki elementtien luonnetta ja vastetta soittoon täysin muuteta.
 
Kefiiri
02.09.2018 09:38:09 (muokattu 02.09.2018 09:41:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Eikö tosiaan Mark V:n equttamismahdollisuudet riitä? No, eihän niillä toki elementtien luonnetta ja vastetta soittoon täysin muuteta.
 
Kajari on keskeinen osa sointia. Mikrofonien vaihtamista pidän aivan tyhjänpäiväisenä näpertelynä, mutta kaiuttimen sointia ei tosiaan ekuttamallakaan saa mieleiseksi, jos lähtökohta on liian kaukana tavoitteesta. En ihan hyvin ymmärrä, mikä siihen on syynä. Esimerkiksi tietynlaisesta kireydestä ei tahdo päästä eroon vaikka miten ruuvaisi säätimiä, tai sitten sen mukana katoaa myös kaikki eloisuus.
 
Erilaisten elementtien sekoittamista samaan kaappiin hieman vierastan. Jos kaappi pitää keikalla mikittää, täytyy yleensä kuitenkin valita yhden elementin soundi, eikö näin?
 
En ole musiikin asiantuntija.
sustain65
02.09.2018 11:54:28 (muokattu 02.09.2018 11:55:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kajari on keskeinen osa sointia. Mikrofonien vaihtamista pidän aivan tyhjänpäiväisenä näpertelynä, mutta kaiuttimen sointia ei tosiaan ekuttamallakaan saa mieleiseksi, jos lähtökohta on liian kaukana tavoitteesta. En ihan hyvin ymmärrä, mikä siihen on syynä. Esimerkiksi tietynlaisesta kireydestä ei tahdo päästä eroon vaikka miten ruuvaisi säätimiä, tai sitten sen mukana katoaa myös kaikki eloisuus.

No niinhän minä yritin tuossa lyhyemmin todeta, mutta kysyin kuitenkin asiaa velipekalta, kun Mark V on harvinaisen monenlaista soundia tuottava laitos, itselläkin sellainen ja 2 x12" V30 kaappi.
 
Vainottu
02.09.2018 11:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kajari on keskeinen osa sointia. Mikrofonien vaihtamista pidän aivan tyhjänpäiväisenä näpertelynä, mutta kaiuttimen sointia ei tosiaan ekuttamallakaan saa mieleiseksi, jos lähtökohta on liian kaukana tavoitteesta. En ihan hyvin ymmärrä, mikä siihen on syynä. Esimerkiksi tietynlaisesta kireydestä ei tahdo päästä eroon vaikka miten ruuvaisi säätimiä, tai sitten sen mukana katoaa myös kaikki eloisuus.
 
Erilaisten elementtien sekoittamista samaan kaappiin hieman vierastan. Jos kaappi pitää keikalla mikittää, täytyy yleensä kuitenkin valita yhden elementin soundi, eikö näin?

 
Menee hiukan aiheen ohi, mutta pakko esittää eriävä mielipide kitaran mikeistä. Kun esimerkiksi haetaan tiukkaa särösaundia moderniin metalliin, ei se lähde liian löysäsaundisilla mikeillä. Kylmempi mikki ja lisää gainia ei ole sama asia kuin kuuma mikki ja vähemmän gainia. Toisaalta yltiökuumilla mikeillä ei myöskään puhtaat saundit tai reunasäröilyt toimi, ainakaan yhtä hyvin kuin kylmemmillä mikeillä. Seymour Duncan JB on hyvä esimerkki. Sillä on soitettu melko monta hyvää rock ja metallilevyä, mutta silti omaan korvaan siitä puuttuu aina jotain. Eikä juurikaan väliä millä vahvistimella soittaa.
 
Mutta kajareista olen kyllä samaa mieltä, että ne vaikuttavat todella paljon saundiin. Toiset kajarit tuntuvat olevan krantumpia vahvarista kuin toiset. Esimerkiksi Jensenin Tornado on toiminut mulla todella monenlaisiin juttuihin. Muutenkin ollen tykästynyt siihen. Ja neodyymi magneetin keveydestä plussaa.
 
Melkein kamoilla kuin kamoilla saa mukiin menevän saundin aikaan. Tai jos joku osa signaaliketjua ei ole hyvä, esimerkiksi kajari tai mikit, soitto soi usein "riittävän hyvin". Mutta vasta kun jokainen palanen ketjussa on oikein, saundi toimii nii kuin kuuluu.
 
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «