J.Nikkanen: Mä olen käyttänyt yläjyrsintä. Mallinne vanerista. Onko sulla tuollainen jyrsin / voinko tuoda aihion vanerin kera jyrsittäväksi - jos tämä projekti toteutuu ? |
J.Nikkanen 30.08.2018 13:15:27 (muokattu 30.08.2018 13:17:16) | |
---|
Esa H: Onko sulla tuollainen jyrsin / voinko tuoda aihion vanerin kera jyrsittäväksi - jos tämä projekti toteutuu ? On mulla tuommonen perusedullinen romu. Melkein tekisi mieli sanoa että kyllä mä voin semmoisen tehdä mutta juuri sen takia mulla on aivan liikaa keskeneräisiä hommia eli ei kiitos. Jos kyseessä on yksittäiskappale niin kaikki konstit sallittuja, kuviosaha (hienohampainen terä), porakone, vinku, santapaperi yms. jne. Mallinteen teossa kun meinaa tuota aikaa menna jos haluaa hyvän tehdä, ja hyvä monta kertaa kannatta tehdä niin itse tuotteen tekeminen onnistuu tuost noin vaan. Yksittäiskappaleen väkästelyssä melkeinpä tekee sen mallin ensin paperista/pahvista jonka sitten liimaa siihen pleksiin ja lähtee työstämään sen mukaan. Omalla tavallaan hieman ärysttävä matsku työstää mutta ei mitenkään hankala ja/tai paha. edit: Aijjoo, puhtaus ja suojaus tärkeitä. Naarmu uudessä pleksissä on ärsyttävä asia. |
Esa H 30.08.2018 14:39:32 | |
---|
J.Nikkanen: On mulla tuommonen perusedullinen romu. Melkein tekisi mieli sanoa että kyllä mä voin semmoisen tehdä mutta juuri sen takia mulla on aivan liikaa keskeneräisiä hommia eli ei kiitos. Jos kyseessä on yksittäiskappale niin kaikki konstit sallittuja, kuviosaha (hienohampainen terä), porakone, vinku, santapaperi yms. jne. Mallinteen teossa kun meinaa tuota aikaa menna jos haluaa hyvän tehdä, ja hyvä monta kertaa kannatta tehdä niin itse tuotteen tekeminen onnistuu tuost noin vaan. Yksittäiskappaleen väkästelyssä melkeinpä tekee sen mallin ensin paperista/pahvista jonka sitten liimaa siihen pleksiin ja lähtee työstämään sen mukaan. Omalla tavallaan hieman ärysttävä matsku työstää mutta ei mitenkään hankala ja/tai paha. edit: Aijjoo, puhtaus ja suojaus tärkeitä. Naarmu uudessä pleksissä on ärsyttävä asia. Ok. Anapenan mainitsema Kärnä on myös laadukas vaihtoehto. Kuullostaa siltä, että jyrsin pitäisi olla. Muuten voi tulla turhan itse kököstellyn näköinen. |
J.Nikkanen 30.08.2018 14:43:20 | |
---|
Esa H: Muuten voi tulla turhan itse kököstellyn näköinen. Tämä mahdollisuus on kyllä näissä hommissa vahva. |
MPU 02.09.2018 08:36:43 | |
---|
Ei tartte välttämättä jyrsintä siistiin jälkeen. Sahaamalla, hiomalla ja siklaamalla pleksi oikeaan muotoon, viiste siklillä ja hiomalla, ruuvinreiät upotuksineen poralla (upotuksille tietty upotusterä) ja pam, valmista tuli. Jos ei ole valmiiksi välineitä tahi taito hyppysissä niin halvemman ja siistimmän saa soitinsepältä. Ite kun tekee, saa sellasta kun tulee. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
J.Nikkanen 02.09.2018 10:16:34 | |
---|
MPU: Ei tartte välttämättä jyrsintä siistiin jälkeen. Sahaamalla, hiomalla ja siklaamalla pleksi oikeaan muotoon, viiste siklillä ja hiomalla, ruuvinreiät upotuksineen poralla (upotuksille tietty upotusterä) ja pam, valmista tuli. Jos ei ole valmiiksi välineitä tahi taito hyppysissä niin halvemman ja siistimmän saa soitinsepältä. Ite kun tekee, saa sellasta kun tulee. Sikli on muuten kätevän pätevä vehje jos osaa. Itse en oikein osaa joten mieluummin en siihen koske. Tekee myös pahaa jälkeä melko nopeasti. |
Kefiiri 02.09.2018 21:41:20 | |
---|
Ajatus siklin käytöstä muovisen syrjän siistimiseen vaikuttaa minustakin hyvältä, jos vaan osaisi. Onnistuisikohan reunan siklaus ihan irrallisella mattopuukon terällä, vai pitäisikö olla ihan oikealla tekniikalla teroitettu sikli? Eikös jotain bindauksen syrjää toisinaan muokata mattopuukon terälläkin. En ole musiikin asiantuntija. |
MPU 03.09.2018 21:56:44 | |
---|
Mattopuukon terä toimii kunhan siklaa terällä läheltä kahvaa ettei terä ole liian lerppu. Sikli on yksi parhaita työkaluja kunhan se vaan on terävä. Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
jperala 17.09.2018 13:08:47 | |
---|
|
pehko 23.09.2018 19:35:22 | |
---|
Pistin just yhen basson perus vireeseen. Ajattelin opetella soittamaan. oujeah "Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP |
J.Nikkanen 23.09.2018 20:01:07 | |
---|
pehko: Pistin just yhen basson perus vireeseen. Ajattelin opetella soittamaan. oujeah Pitäis kyllä itekkin opetella, kovin on ruosteista pompottelua. |
jperala 26.09.2018 09:12:15 (muokattu 27.09.2018 20:51:29) | |
---|
Pikku mökätoosan saa ostella pois jos tarvetta. MYYTY ! |
pehko 26.09.2018 20:06:26 | |
---|
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP |
jperala 26.09.2018 20:59:52 | |
---|
pehko: sbergele. kiinnostais Osta pois, ei nökötä nurkassa turhaan :) |
Epämuusikko 13.10.2018 23:57:43 | |
---|
Oliko jengi katsomassa tuota aikoinaan basistaan(kin) tunnettua Yellowjackets -yhtyettä? Itse en sittenkään jaksanut lähteä... uliuli |
Esa H 14.10.2018 10:20:04 | |
---|
MPU: Mattopuukon terä toimii kunhan siklaa terällä läheltä kahvaa ettei terä ole liian lerppu. Sikli on yksi parhaita työkaluja kunhan se vaan on terävä. Tarkoittaako mattopuukolla siklaaminen sitä, että rapsuttaa terällä poikittain terän suuntaan nähden ? |
Kefiiri 17.10.2018 09:13:55 (muokattu 17.10.2018 09:22:19) | |
---|
Esa H: Tarkoittaako mattopuukolla siklaaminen sitä, että rapsuttaa terällä poikittain terän suuntaan nähden ? Joo, terää lykätään ikään kuin kylki edellä. MPU:n vastauksessa terä ilmeisesti on kiinni kahvassa, kun itse ajattelin ihan irrallisen terän pitämistä sormien välissä. Kahvan kanssa voisi ollakin helpompi kontrolloida missä kulmassa terä on työstettävään kohteeseen nähden... kunhan se terä tosiaan ei pääse epämääräisesti lonksumaan. Oikea sikli tietysti olisi paras, kosketuspinnan laajuuttakin voi muuttaa taivuttamalla sikliä hieman, mutta se teroittaminen on ammattilaisten hommaa. Ohjeita on luettu netistä ja kirjoista, mutta lopputulos on tumpelolla aina mitä sattuu. Välillä hyväkin. En ole musiikin asiantuntija. |
Pauli Lappalainen 17.10.2018 09:42:53 | |
---|
Kefiiri: Joo, terää lykätään ikään kuin kylki edellä. MPU:n vastauksessa terä ilmeisesti on kiinni kahvassa, kun itse ajattelin ihan irrallisen terän pitämistä sormien välissä. Kahvan kanssa voisi ollakin helpompi kontrolloida missä kulmassa terä on työstettävään kohteeseen nähden... kunhan se terä tosiaan ei pääse epämääräisesti lonksumaan. Oikea sikli tietysti olisi paras, kosketuspinnan laajuuttakin voi muuttaa taivuttamalla sikliä hieman, mutta se teroittaminen on ammattilaisten hommaa. Ohjeita on luettu netistä ja kirjoista, mutta lopputulos on tumpelolla aina mitä sattuu. Välillä hyväkin. Tekemällä oppii. Jos tulee huono terottaa uudelleen. |
Kefiiri 17.10.2018 10:03:01 (muokattu 17.10.2018 10:04:00) | |
---|
Pauli Lappalainen: Tekemällä oppii. Jos tulee huono terottaa uudelleen. Näinhän mä olen tehnyt. Sehän on tärkeetä välillä myös oikaista se koko syrjä. Silti kierteen vetäminen tuottaa aika sattumanvaraisen lopputuloksen. Pitäisi tosiaan treenata enemmän. Myös tuota juttua. En ole musiikin asiantuntija. |
Räbbänä 21.10.2018 21:31:07 (muokattu 21.10.2018 21:34:54) | |
---|
Pitihän se torilla notkunut Tokain Japsipresari käydä noukkimassa naapurista parempaan talteen. Roundit mäkeen ja flattia kiinni. Lätisee meinaan. "50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin." |