Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: High pass filtrerin paras paikka äänittäessä
1
Jabe
27.08.2018 09:14:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on teidän mielestä paras paikka signaaliketjussa hpf:lle äänittäessä?
 
Esimerkin vuoksi: äänität laulua (päällekkäisäänityksenä, ei muita äänilähteitä huoneessa). Signaaliketju on: laajakalvoinen konkkamikki -> mikkieruaste -> kompura (miedoilla asetuksilla) -> interface -> dawiin.
 
Ja oletuksena: käytössä olisi ihan samanlainen hpf mikrofonissa ja etuasteessa (esim. 80 Hz ja yhtä nopealla "putouksella"). Ja tietty dawissa voi laittaa ihan samanlaisen ja miksatessa voi tehdä mitä vaan.
 
Mutta laittaisitko tässä tilanteessa:
 
a) hpf:n päälle mikrofonissa
b) hpf:n päälle etuasteessa
c) molemmissa edellä mainituissa
d) ei missään sisään menevässä, vaan vasta miksatessa
e) ei mitään väliä
 
Ja miksi? Mikä logiikka asiassa, jos olet johonkin itse tässä pohdinnassa päätynyt?
 
Tänks,
J.
 
PJS
27.08.2018 09:23:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mahista, ni mä laitan etarissa, siks että sitä pystyy säkällä säätämään. Jos ei ni miksei mikistäkin! Mut siks ylipäätään et jos ei sitä botnee tarvii ni turha sitä on kai äänittääkkään ja kompuraakin voi sit käyttää sen varsinaisen asian lytentämiseen ilman sitä ylimääräistä muhinaa.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
anapena
27.08.2018 14:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No vaikka ennen kompuraa, niin se toimii nätimmin.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
theheretict0ngue
27.08.2018 15:27:12 (muokattu 27.08.2018 15:39:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: No vaikka ennen kompuraa, niin se toimii nätimmin.
 
Miksi se toimisi nimenomaan nätimmin ennen kompuraa? Aikamoinen oletus siitä, mitä kompuraan syötetään.
 
Lisätäkseni:
Jokin saundi kun voi perustua esimerkiksi nimenomaan siihen, että tilanteellisesti liikaa alapäätä sisältävää matskua kompressoidaan rankalla kädellä ja leikataan alapäätä after-the-fact. Jokainen lie testannut alapääleikkauksen vaikutusta ennen/jälkeen kompressorin (tai vaikka särön!) ja päätynyt erinäisiin johtopäätöksiin. Sillä on melko runsaasti väliä, että mihinkä kohtaan sen hipassin tunkkasee.
 
Melko lailla taas kerran sellainen kysymys, johon ap ei tule saamaan vastausta. Millään ei ole parasta paikkaa minnekkään. Hops. Millekkään ei ole parasta tekotapaa. Hops. Hops.
 

 
Hops.
 
Einherjar
28.08.2018 17:06:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos oot varma ettet tarvi alakertaa, laita päälle mahdollisimman aikaisin.
Jos et oo varma, äänitä se ja laita vasta miksatessa.
 
Mitä tulee sitten miksaamiseen, niin eri laitteet/vst:t reagoi eri tavalla jos siellä on leikkuri ennen/jälkeen. Kokeilemalla selviää.
Itse esim. tykkään että moni kompura toimii mukavammin, kun alapään leikkaa vasta jälkeen. Jos esim. soundiin generoituu kompurassa alakerran kerrannaisia, niin soundaa todella eriltä ennen/jälkeen.
Sitä on helppo testata, kun vetäsee vaan alapäänleikkurin vst:nä linjoille ja siirtelee sitä eri väleihin raidan soidessa.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
anapena
28.08.2018 20:08:31 (muokattu 28.08.2018 20:09:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

theheretict0ngue: Miksi se toimisi nimenomaan nätimmin ennen kompuraa? Aikamoinen oletus siitä, mitä kompuraan syötetään.
Hops.

 
Tarkotin että se kompura toimii mayhäps nätimmin, jos sitä oletettua liikaa alakertaa siivotaan alta pois. yleensä
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jabe
29.08.2018 14:25:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tuumailuista ja kommenteista.
 
Ja tosiaan, tuossa minun esimerkissäni - laulun äänittämisessä - on varmaankin niin että ei sillä alle 80 Hz infolla mitään tee ja se kantsii leikata jo äänitysvaiheessa. Ja varmaankin mitä aiemmin sitä parempi. Eli konsensus lienee vaihtoehto a) mikki. (Toisaalta jos etarissa on jotenkin parempi/sopivampi hpf niin ymmärrän kyllä PJS:nkin pointin.)
 
Sinänsä hyvä pointti tuokin että jos äänittää jotain ilman hpf:ä niin dawissa voi kätevästi testailla sen vst-hpf:n eri paikkaa signaaliketjussa, ja kuunnella mitä eroa tulee ennen/jälkeen esim. kompuran.
 
anapena
30.08.2018 10:27:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikin ja preampin leikkaustaajuuksissa ja jyrkkyyksissä voi olla eroja, jos molemmat ovat päällä, niin olisko sitten yhdessä jyrkempää. Semmoinen portaattomasti säädettävä olis tietenkin kiva.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Mikael
30.08.2018 17:23:56 (muokattu 30.08.2018 17:25:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä laulusta yleensä leikkaan alapäät hetimiten äänittäessä. 80Hz on aika jeppis lähtökohta riippuen tietty leikkurin jyrkkyydestä. Itse suosin yleensä etusen leikkuria, koska siitä on myös helpompaa tsekkaa mitä tapahtuu. Samoin rumpujen overeista ja jostain harjausakkareista jne. tapauskohtaisesti. Säädettävä leikkuri on toki kivoin.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «