Aihe: Rautalanka Kitarismin kuninkuuslaji?
1 2 3 4 5 6 7
hallu
24.08.2018 08:02:12
Ahti Tuumiainen: Mä oon aina ajatellut, että rautalanka viittaa nimen omaan sähkökitaran teräskieliin ja niistä saatavaan ''rautalankamaiseen'' ääneen.

Onhan rautalanka hienoa musaa, mutta kun ne kaikki kuulostaa ihan samalta! ...........................

Tämä on juurikin yksi kiinnostava kysymys. Kuulostaako rautalanka kaikki ihan samalta, vai onko niin että emme tunnista eriltä kuulostavaa rautalankaa rautalangaksi ollenkaan? vai onko kyse siitä, että kyse on niin ahtaasti määritellystä genrestä, että sillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia kehittyä koska heti jos jotain muutetaan, niin se lakkaa olemasta rautalankaa?

Sikäli tuon mun alkuperäisen postauksen keskiössä ei ollut soundi, vaan rukous. Ajatus siitä, että kun musiikki on riittävän pelkistettyä ja yksinkertaista, niin sen soittaminen lakkaa olemasta tekninen suoritus ja soittaja keskittyykin tietyssä mielessä äänentuottamiseen eli musiikkia tarkastellaan ikäänkuin mikroskoopilla. Että nuotit eivät vilistäkään ohi hurjaa vauhtia, vaan keskitytään todella niihin yksittäisiin ääniin, miltä ne maistuu ja miten ne soi. Se olisi niinkuin syvemmälle menemistä, kun kaikki huomio ei mene pinnan monimutkaisuuteen, niin voi kurkistaa paremmin mitä siellä pinnan alla on.

Minäkin tykkään jazzista. Lapsena jazz oli minulle suuri mysteeri, jota ei oikein kuullut missään ja kun kuuli, niin olin enimmäkseen ymmälläni sen edessä, mutta se oli äärettömän kiehtovaa kolmetoista vuotiaana. Mutta rockia oli helpommin saatavilla ja sen soittaminen oli aloittelijalle mahdollista ja kaikki kaverit...... vanhempana olen palannut sen ääreen ja nykyisin sen kuuntelu ja soittaminen on lähestulkoon ilo :-D . Jazzin kiehtovin ja paras puoli on että se ei päästä kuulijaa eikä soittajaa niin helpolla ja samalla se palkitsee vaivannäöstä.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Klezberg
24.08.2018 17:04:02

hallu:Ajatus siitä, että kun musiikki on riittävän pelkistettyä ja yksinkertaista, niin sen soittaminen lakkaa olemasta tekninen suoritus ja soittaja keskittyykin tietyssä mielessä äänentuottamiseen eli musiikkia tarkastellaan ikäänkuin mikroskoopilla. Että nuotit eivät vilistäkään ohi hurjaa vauhtia, vaan keskitytään todella niihin yksittäisiin ääniin, miltä ne maistuu ja miten ne soi.

Tästä tuli mieleeni, että kun opettelin soittamaan fonia, niin soundin aikaansaaminen oli likipitäen se tärkein juttu. Piti soittaa pitkiä, siis älyttömän pitkiä ääniä, huoneen nurkkaa kohti. Kitaran kanssa ei ole törmännyt ihan samaan. Soundia haetaan laitteista, pitkät äänetkin on enemmän sustain/feedback -teknikkaa kuin vain sitä paljasta äänen maistelua. Vaikka aina sanotaan että soitto lähtee sormista. Fonissa se soundi lähti lopulta omasta kropasta, jos sitä ei saanut soimaan mukana niin ääni jäi peltiseksi.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
antnis
24.08.2018 17:26:52
hallu: Tämä on juurikin yksi kiinnostava kysymys. Kuulostaako rautalanka kaikki ihan samalta, vai onko niin että emme tunnista eriltä kuulostavaa rautalankaa rautalangaksi ollenkaan? vai onko kyse siitä, että kyse on niin ahtaasti määritellystä genrestä, että sillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia kehittyä koska heti jos jotain muutetaan, niin se lakkaa olemasta rautalankaa?

Sikäli tuon mun alkuperäisen postauksen keskiössä ei ollut soundi, vaan rukous. Ajatus siitä, että kun musiikki on riittävän pelkistettyä ja yksinkertaista, niin sen soittaminen lakkaa olemasta tekninen suoritus ja soittaja keskittyykin tietyssä mielessä äänentuottamiseen eli musiikkia tarkastellaan ikäänkuin mikroskoopilla. Että nuotit eivät vilistäkään ohi hurjaa vauhtia, vaan keskitytään todella niihin yksittäisiin ääniin, miltä ne maistuu ja miten ne soi. Se olisi niinkuin syvemmälle menemistä, kun kaikki huomio ei mene pinnan monimutkaisuuteen, niin voi kurkistaa paremmin mitä siellä pinnan alla on.

Joo mutta miten tuo liittyy rautalankaan, joka ei ole musiikillista syvyyttä nähnytkään?
Klezberg
24.08.2018 17:47:27 (muokattu 24.08.2018 17:54:46)

hallu: vai onko kyse siitä, että kyse on niin ahtaasti määritellystä genrestä, että sillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia kehittyä koska heti jos jotain muutetaan, niin se lakkaa olemasta rautalankaa?

Vähän tuntuu että olisiko juuri näin?

Yksi syy tähän voisi ehkä olla siinä että rautalanka vaikutti ja sai nimensä aika lyhyenä aikakautena 60-luvun alussa, minkä jälkeen se käytännössä katosi. Se mitä soitettiin oli aina jotain muuta. Näinpä rautalangan määritelmä säilyi tarkkaan rajattuna, historiallisen mallin mukaisena.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
sustain65
24.08.2018 19:35:49
hallu: ... Mutta rockia oli helpommin saatavilla ja sen soittaminen oli aloittelijalle mahdollista ja kaikki kaverit...... vanhempana olen palannut sen ääreen ja nykyisin sen kuuntelu ja soittaminen on lähestulkoon ilo :-D . Jazzin kiehtovin ja paras puoli on että se ei päästä kuulijaa eikä soittajaa niin helpolla ja samalla se palkitsee vaivannäöstä.

No nyt on kyllä laajat genremäärittelyt ja melkoisia yleistyksiä! Mitä kaikkea mahtaa sisältää tuo sinun rockisi?
hallu
24.08.2018 20:41:35
sustain65: No nyt on kyllä laajat genremäärittelyt ja melkoisia yleistyksiä! Mitä kaikkea mahtaa sisältää tuo sinun rockisi?

Rush, MSG, AC/DC, Iron Maiden, Deep Purple, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Def Leppard, Gary Moore, Sex Pistols, Mike Oldfield, Frank Marino, etc.... jotain tommosta kuuntelin penskana kasarilla. Suomalaisista Eput, Pelle, Juice tietty, ja mitä niitä nyt oli siihen aikaan.... varmaan aika tavan omainen lista mun aikalaisille nuorille mitä mä nyt silloin olin jotain viidentosita tms.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
sustain65
24.08.2018 21:59:24
hallu: Rush, MSG, AC/DC, Iron Maiden, Deep Purple, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Def Leppard, Gary Moore, Sex Pistols, Mike Oldfield, Frank Marino, etc.... jotain tommosta kuuntelin penskana kasarilla. Suomalaisista Eput, Pelle, Juice tietty, ja mitä niitä nyt oli siihen aikaan.... varmaan aika tavan omainen lista mun aikalaisille nuorille mitä mä nyt silloin olin jotain viidentosita tms.

No ei noista nyt ainakaan Rush ja Hendrix ole ihan helppoa soitettavaa tai sitten sinä olet ollut varsinainen ihmepenska! Ja kumarran siksi ihan varmuuden vuoksi :) Samaten jotkin Purplet kokonaisina biiseinä tai esim. Marinon soolot eivät ole ihan iisejä. Ollaan muuten kuunneltu paljon samoja juttuja näemmä.

Rockin termin alle menee usein niin paljon muutakin, joka on tasan varmaan ihan yhtä haastavaa soittaa kuin jazzitkin. Ja kuuntelijalle antoisaa "rockiahan" on vaikka kuinka. Noiden listaamiesi (uran alkuaikojen) jälkeen on laajasti määritellyn "rockin" saralla tapahtunut melkoisesti.

Rautalangasta sen verran, että sitä tuli kuunneltua lapsena ja nuorena jonkin verran, sekä suomalaista että Shadowsia. Vaikka parhaat rautalankakitaristit ovatkin (olleet) huipputaitavia ja tyylitajuisia soittajia, niin en kyllä ymmärrä tuota "kuninkuuslaji"-ajatustasi yhtään.
hallu
24.08.2018 22:59:58
sustain65: No ei noista nyt ainakaan Rush ja Hendrix ole ihan helppoa soitettavaa tai sitten sinä olet ollut varsinainen ihmepenska! Ja kumarran siksi ihan varmuuden vuoksi :) Samaten jotkin Purplet kokonaisina biiseinä tai esim. Marinon soolot eivät ole ihan iisejä. Ollaan muuten kuunneltu paljon samoja juttuja näemmä.

Rockin termin alle menee usein niin paljon muutakin, joka on tasan varmaan ihan yhtä haastavaa soittaa kuin jazzitkin. Ja kuuntelijalle antoisaa "rockiahan" on vaikka kuinka. Noiden listaamiesi (uran alkuaikojen) jälkeen on laajasti määritellyn "rockin" saralla tapahtunut melkoisesti.

Rautalangasta sen verran, että sitä tuli kuunneltua lapsena ja nuorena jonkin verran, sekä suomalaista että Shadowsia. Vaikka parhaat rautalankakitaristit ovatkin (olleet) huipputaitavia ja tyylitajuisia soittajia, niin en kyllä ymmärrä tuota "kuninkuuslaji"-ajatustasi yhtään.

Minä lähinnäkuuntelin ja ihailin noita ja vaikka yritin tietenkin soittaa niitä, niin en nyt todellakaan niitä osannut kloonata, mutta siitä huolimatta esimerkiksi Frank Marino on yllättävän paljon vaikuttanut siihen miten soitan ja miten muusikin ajattelen. En ollut itsekään ihan tietoinen siitä enää, kunnes pitkästä aikaa kuuntelin sitä ja tuli semmoinen "ei helvetti.... " fiilis tajutessani kuinka paljon siltä tuli aikoinaan apinoitua. Jotain muutakin, mutta en todellakaan ollut mikään ihmelapsi niin että hattu takaisin päähän vaan ;-). Sinällään mukava havaita, että joku muu on vaikuttunut samoista jutuista.

Helppoudella en viitannut siihen että jotkut Hendrixin jutut olisi erityisen helppoja tms. vaan siihen että sitä musaa oli enemmän siihen aikaan saatavilla koska kaveritkin kuunteli sitä, ja sen musan soittaminen (tai rehellisemmin sanottuna tapaileminen) oli helpompaa sikäli, että oli soittokavereita joiden kanssa niitä vedettiin (ei ollut nettiä, ei taustanauhoja, ei tutoriaaleja eikä edes luuppimasiinoja yksin tekemiseen). Asuttiin isän kanssa isossa omakotitalossa jonka yläkerta oli pyhitetty soittamiseen ja missä meillä oli rummut ja muutama vahvistin ja kehiteltiin jos jonkinlaisia bändiviritelmiä kavereiden kanssa. Mulla oli eräs erityisen hyvä ystävä, joka soitti koskettimia ja diggailtiin älyttömästi kumpikin Deep Purplesta ja tietenkin veivattiin kaikki mitä osattiin ja veivattiin vaikka ei osattukaan ja unelmoitiin rocktähteydestä :-D . Sellaista se oli siihen aikaan ja oikeastaan pidän itseäni aika onnellisena ja onnekkaana, että oli mahdollisuus tehdä ja kavereita joiden kanssa tehdä. oltiin teinejä ja vaikka sitä kaljaakin välillä tuli juotua, niin kyllä me soitettiin ihan helvetisti ja joka päivä.
sustain65
25.08.2018 05:18:58 (muokattu 25.08.2018 05:19:21)
hallu, plussan heitin, koska sinulta tuli niin hyvän mielen vastaus uteluuni. Ymmärsin alunperin esim. tuon helppous-aspektin vähän toisin.

Hyvä meiningi on siis ollut!

Sattumoisin muuten töissä yksi minua nuorempi kollegani kertoi just päivä pari sitten hommanneensa straton aikomuksenaan treenata rautalankaa ja Pulliaisen juttuja. Kun en itse ole opetellut sellaista soittamaan, niin en kovin paljon osannut opastaa laitteissa, mutta nauhakaiku lienee "pakollinen". Bossin RE-20 olisi kai aika sopiva ratkaisu.
WanhaWetäjä
25.08.2018 15:09:37

Kefiiri: Tämä esimerkki ei ole tyypillisintä rautalankaa (eikä surfiakaan), mutta pakko kuunnella aina välillä: Venturesin rouhea luenta Kummisedän teemasta. Herkkää tatsia sekä soolokitarassa että bassossa.

https://www.youtube.com/watch?v=FK7PoBG5CBs

Olihan tämä sarkasmia, olihan? Aivan helvetin epävireistä, tyylitajutonta ja epärytmistä soittoa joka osastoilla, melkonen puukorva saa olla jos löytää tästä jotain kuuntelemisen arvoista.
Vai onko sinun mielestäsi tuo rouheus sitä että vedetään vähän miten sattuu ja se on ok?
Opetustarkoituksiin kylläkin mainio pätkä, hyvä esimerkki siitä miten kaikki soittavat oman juttunsa kuuntelematta muita, ainakin siltä se kuulostaa.

Sori vaan, oli kyseessä sitten Ventures tai kuka vaan niin falskia soittamista ei voi hyväksyä saati digata JOS on korvat päässä.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
25.08.2018 15:32:20
sustain65: hallu, plussan heitin, koska sinulta tuli niin hyvän mielen vastaus uteluuni. Ymmärsin alunperin esim. tuon helppous-aspektin vähän toisin.

Hyvä meiningi on siis ollut!

Sattumoisin muuten töissä yksi minua nuorempi kollegani kertoi just päivä pari sitten hommanneensa straton aikomuksenaan treenata rautalankaa ja Pulliaisen juttuja. Kun en itse ole opetellut sellaista soittamaan, niin en kovin paljon osannut opastaa laitteissa, mutta nauhakaiku lienee "pakollinen". Bossin RE-20 olisi kai aika sopiva ratkaisu.

Joo eiköhän RE20 ole ihan peruskauraa rautalankaan, kun sehän on nauhakaikusimulaattori ja mallintaa vieläpä erästä alan klassikkoa Roland RE 201 kaikua.
hallu
25.08.2018 15:33:21
WanhaWetäjä: Olihan tämä sarkasmia, olihan? Aivan helvetin epävireistä, tyylitajutonta ja epärytmistä soittoa joka osastoilla, melkonen puukorva saa olla jos löytää tästä jotain kuuntelemisen arvoista.
Vai onko sinun mielestäsi tuo rouheus sitä että vedetään vähän miten sattuu ja se on ok?
Opetustarkoituksiin kylläkin mainio pätkä, hyvä esimerkki siitä miten kaikki soittavat oman juttunsa kuuntelematta muita, ainakin siltä se kuulostaa.

Sori vaan, oli kyseessä sitten Ventures tai kuka vaan niin falskia soittamista ei voi hyväksyä saati digata JOS on korvat päässä.

Sähän et tykkää rautalangasta?
WanhaWetäjä
25.08.2018 15:52:46

hallu: Sähän et tykkää rautalangasta?

En tykkää mistään "rouheasta" soitosta jos se on synonyymi sanalle epätarkka, falski, huolimaton, tyylitajuton, sanalla sanoen siis huonosti soitettu kuten tämä kyseinen esitys.

Rautalangasta ei sitä oikeaa rouheutta kannata hakea mutta löytyy siitä hyvin soitettuja juttuja, ja oiken hauskojakin kun mennään ihan sinne alkulähteille. Nykyään tehty r-lanka tai Suomessa beat/iskelmä/rautalanka sekotus tyylin Agents ja klooninsa on mun korvaan PÄÄOSIN niin ennalta-arvattavaa ja harmoniaköyhää, tasapaksua musaa että mä en saa siitä mitään irti. Liian ykstotista mulle, sekä soittaa että kuunnella.

Tollaset rupiset coverit legendaarisista sävelmistä pitäisi kyllä lailla kieltää, sama koskee Ransis Koiraa, karaokea ja pan-huilulla soitettuja hittejä ;-)
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
öl m
25.08.2018 16:26:13
Sovitaan suosiolla, että The Soundsin versio Emmasta on rautalankaa ja kaikki muu on jotain muuta. Jos haluaa soittaa rautalankaa, on soitettava tuota Emma-versiota mahdollisimman yksi yhteen. Jos taas haluaa pysyä rautalankana ja soittaa välillä jotain muutakin kappaletta, on kappaleen oltava vanhaa suomalaista (vanha Venäjä-import hyväksytään myös) tanssimusiikkia ja sen on kuulostettava mahdollisimman paljon The Soundsin Emmalta.
NHR: Eiköhän tuokin riippune pääasiallisesti siitä, ovatko puut itsessään yhä pysty- vai jo vaakasuorassa. Ei tosin mitenkään välttämättä sittenkään taaskaan.
Kefiiri
25.08.2018 18:14:04
öl m: Sovitaan suosiolla, että The Soundsin versio Emmasta on rautalankaa ja kaikki muu on jotain muuta. Jos haluaa soittaa rautalankaa, on soitettava tuota Emma-versiota mahdollisimman yksi yhteen. Jos taas haluaa pysyä rautalankana ja soittaa välillä jotain muutakin kappaletta, on kappaleen oltava vanhaa suomalaista (vanha Venäjä-import hyväksytään myös) tanssimusiikkia ja sen on kuulostettava mahdollisimman paljon The Soundsin Emmalta.

Sarkasmista huolimatta: noinhan asia rautalankapiireissä nähdään :D
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
25.08.2018 18:21:54
WanhaWetäjä: Olihan tämä sarkasmia, olihan?

Tuo on niin upea veto että olen ihan tosissani miettinyt miten saisin omalla porukalla soitettua Kummisedän teeman yhtä mahtavasti. Tottahan siinä mennään veitsen terällä, että käykö tulkinta häiritsevällä tavalla falskiksi... mutta juuri se on komeaa, että homma pysyy kuin pysyykin kasassa ja kuulostaa yhtä aikaa sekä ylväältä että välinpitämättömältä.
En ole musiikin asiantuntija.
MadMatt
25.08.2018 18:39:47

Tykkään Venturesin joululevystä. Hyvä meininki...

https://www.youtube.com/watch?v=S3c2uIM44l0
hallu
25.08.2018 18:58:53
MadMatt: Tykkään Venturesin joululevystä. Hyvä meininki...

https://www.youtube.com/watch?v=S3c2uIM44l0

Niin onkin :-).
hallu
25.08.2018 19:00:45
Kefiiri: Sarkasmista huolimatta: noinhan asia rautalankapiireissä nähdään :D

No jokaisella musalla on omat puristinsa, mutta tätä tämän foorumin vastareaktiota vähän ihmettelen. Tai oikeastaan minut yllätti, että rautalanka herättää näin paljon tunteita. Se ei voi olla turhaa musiikkia kun se merkitsee ihmisille näin paljon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)