Aihe: Mesa Boogie Fillmore 50
1 2 3
velipekka
02.08.2018 15:41:52
En nyt muista mikä on esim. Sweetwaterin politiikka Mesan ulkomaanlähetyksiin, mutta osa Yhdysvaltalaisista musiikkiliikeistä ei myy joitain jenkkituotteita eurooppalaisille ostajille valmistajan vaatimuksesta.
hallu
02.08.2018 15:56:16
velipekka: En nyt muista mikä on esim. Sweetwaterin politiikka Mesan ulkomaanlähetyksiin, mutta osa Yhdysvaltalaisista musiikkiliikeistä ei myy joitain jenkkituotteita eurooppalaisille ostajille valmistajan vaatimuksesta.

Valmistajat varmasti haluavat hallita markkinoita ja mahdollisuuttaan toimita eri markkinoilla eri tavalla. Esimerkiksi Mesa jostakin syystä hinnoittelee tuotteensa agressiivisesti yhdysvalloissa, niin sillä ehkä ei perse kestäisi tehdä sitä joka paikassa. Mesan ei varmasti tarvitse uhkailla jälleenmyyjiään, koska se pystyy itse rakentamaan eri tuotteen eri markkinoille. Eli jos Mesan USA malli ei toimi lähtökohtaisesti euroopass ilman lisälaitteita tai vahvistimen muuttamista, niin se on varmasti suurimmalle osalle riittävä peruste joko kaivaa kuvetta tai etsiä korvaava tuote. Kyllähän täkäläisiltä valmistajilta löytyy päteviä laitteita huokeammalla jos ei halua Mesasta maksaa.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
BugBadWolf
02.08.2018 22:38:19
hallu:...jenkkisähköillä ite tuotu Mesa on paljon halvempi, mutta olen kuullut myös huhuja ettei ne aina ole täysin ongelmattomia...

Jenkkisähköllä käyvien koneiden vahvistimien ylimääräisistä ongelmista (hattuarvio) 99.9% liittyy muuntajiin, jotka tekaisevat 230V:sta 110V. Tämä siksi että ei joko osata laskea todellista tehontarvetta, tai ostetaan kyselemättä kolmen tonnin kone amerikoista ja keksitään säästää satanen hankkimalla alamittainen, laaduton muuntaja.

Ainakin aikaisemmin oli sellaista legendaa että Mesaan käyviä muuntajia ei olisi tarvikekamppeina, vaan ne värkättäisiin Mesalla. En voi vannoa todeksi, mutta selittäisi kyllä sen, miksi tällaista yksinkertaista ja yleensä kohtuuhintaista keinoa ei ole käytetty Mesojen kanssa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
02.08.2018 22:44:38
hallu:...Eli jos Mesan USA malli ei toimi lähtökohtaisesti euroopass ilman lisälaitteita tai vahvistimen muuttamista...

Tästä oli hiljattain lanka jossain ja metsästin vähän tietoa aiheesta. Muutamalla ison maailman foorumeilla oli poikennut Mesan väkeä kommentoimassa hintapolitiikkaa. Ei Mesalla ole ulkomaanlisää (jos pientä hintaeroa export-muuntajan hinnassa ei lasketa), mutta maahantuojat pitävät Mesan hinnat katossa. Langassa aikaisemmin arvailtu tilausmäärien riittämättömyys on loogisin selitys tälle.

Jenkkikauppojen kanssa suurin ongelma oli ymmärtääkseni takuut. Ilmeisesti Mesa ei voi ottaa vastuulleen takuita, koska ei voi olla varma 230->110V konvertterien laadusta. Tämä on varsin ymmärrettävää, kun tutustuu tuollaisten muuntajien todella kirjavaan valikoimaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
StaggerLee
02.08.2018 22:46:57
BugBadWolf: Jenkkisähköllä käyvien koneiden vahvistimien ylimääräisistä ongelmista (hattuarvio) 99.9% liittyy muuntajiin, jotka tekaisevat 230V:sta 110V. Tämä siksi että ei joko osata laskea todellista tehontarvetta, tai ostetaan kyselemättä kolmen tonnin kone amerikoista ja keksitään säästää satanen hankkimalla alamittainen, laaduton muuntaja.

Ainakin aikaisemmin oli sellaista legendaa että Mesaan käyviä muuntajia ei olisi tarvikekamppeina, vaan ne värkättäisiin Mesalla. En voi vannoa todeksi, mutta selittäisi kyllä sen, miksi tällaista yksinkertaista ja yleensä kohtuuhintaista keinoa ei ole käytetty Mesojen kanssa.

Saa niitä mutta aika arvokkaita. + työn hinta jos ei ala itse tekemään.

http://www.tubeampdoctor.com/en/sho … rmers_Mains_Transf_for_Mesa_Boogie/
BugBadWolf
02.08.2018 23:17:02
StaggerLee: Saa niitä mutta aika arvokkaita...

Kyllä tuossa säästäisi parhaassa tapauksessa puolesta tuhannesta melkein kokotonniin, näköjään. Kannattaa muistaa että se konvertterikin maksaa joka tapauksessa hyvän matkaa toista sataa, jos ostaa vähän paremman.

Noiden olemassaolo oli kyllä uutta tietoa minulle. Kiitän linkistä.
Shredator
07.08.2018 16:10:12

Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Shredator
28.08.2018 07:51:18

Lisää Timmons-pätkiä...Andy saisi tosin kurkkupurkinkin kuulostamaan hyvälle :P
https://youtu.be/ew-PLMTSLFA
JuSu
28.08.2018 11:25:19 (muokattu 28.08.2018 11:29:48)
Shredator: Lisää Timmons-pätkiä...Andy saisi tosin kurkkupurkinkin kuulostamaan hyvälle :P
https://youtu.be/ew-PLMTSLFA

Sitookohan joku endorsement -diili näissä, kun piti se signature-Ibaneezi olla telineessä näkösällä tuossakin..?

Mikä mua tässä ja monessa muussakin Mesan vehkeessä sylettää (hinnan lisäksi), on tuo kanavien moodit. Tuosta vehkeestä varmaan irtoaa eri moodeista mahtava soundipaletti, mutta mitäs teet keikalla tai treeneissä? Kahteen soundiin on tyytyminen.

Filmoressa tuo nyt ei ole niin iso asia, kun kanavat ovat idettiset. Hienoja soundeja tuosta ainakin noissa klipeissä irtosi. Onneksi hintaluokka on sitä luokkaa, ettei tarvitse edes harkita hankkimista.

JuSu
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Lunnu
28.08.2018 12:07:32 (muokattu 28.08.2018 12:09:04)
JuSu: Sitookohan joku endorsement -diili näissä, kun piti se signature-Ibaneezi olla telineessä näkösällä tuossakin..?

Mikä mua tässä ja monessa muussakin Mesan vehkeessä sylettää (hinnan lisäksi), on tuo kanavien moodit. Tuosta vehkeestä varmaan irtoaa eri moodeista mahtava soundipaletti, mutta mitäs teet keikalla tai treeneissä? Kahteen soundiin on tyytyminen.

Filmoressa tuo nyt ei ole niin iso asia, kun kanavat ovat idettiset. Hienoja soundeja tuosta ainakin noissa klipeissä irtosi. Onneksi hintaluokka on sitä luokkaa, ettei tarvitse edes harkita hankkimista.

JuSu

Nää on tosiaan joskus aika fittimäisiä järjestelyjä. Mulla oli viimeksi express+ 50 joka oli siis tällanen uudistettu versio vanhasta expressistä. Se oli kyllä aika nasta vehje ja vähän kaduttaa että tuli myytyä pois.
Siinäkin oli kaksi kanavaa, joissa molemmissa oli kaksi moodia, mutta järjesteltynä jotenkin silleen että niiden kombinaatiot oli aina jotenkin epäsopivat mun käyttöön.
Muutoin oli aika lähellä lonestar soundia kliinit ja gaining määränkin sai riittämään ihan riittävä pitkälle ainakin mun tarpeisiin.
Lonestar oli kiva vehje kanssa - mulla oli aika pitkään lonestar special käytössä, mutta mun tarpeisiin siinä tuntui jostain syystä clean headroom loppuvan kesken.
Säröillä tossa vehkeessä ei kyllä mun tarpeisiin ollu mitään käyttöä - aika mutapuuroa oli. Tuossa Fillmoressa taas kuulostaisi kyllä olevan erittäin hyvänkuuloiset särö-ominaisuudet.

Tuosta hinnasta tosiaan - näyttäisi tuo meikäläiselläkin ollut lonestar special olevan ainakin levytukussa tätä nykyä melkein kolme tonnia. Taitaa vaan hinta tippua aika nopeasti kun aletaan käytettyä myydä. Omani myin 1500, joka lienee sellainen käypänen hinta hyväkuntoisesta lonestarista.

EDIT: niin että luulisi että noita fillmorejakin saisi jatkossa tuohon puolentoistatonnin pintaan. Vähän käytettynä siis torilta
Nostalgy is not what it used to be
hallu
28.08.2018 15:13:05
JuSu: Sitookohan joku endorsement -diili näissä, kun piti se signature-Ibaneezi olla telineessä näkösällä tuossakin..?

JuSu

Mä olen ajatellut noita Mesan moodeja, että ne on niinkuin vain erilaisia tulkintoja samasta aiheesta. Tarkoitan, että esimerkiksi tuossa markissa on kolme moodia per kanava, niin se on niinkö kolme erilaista tulkintaa samasta soundista. Niin niistä sitten valitsee vain sen mieleisimmän tai tarkoitukseen sopivimman. En ole ainakaan itse kokenut tarvetta, että niitä moodeja tarvitsisi pedaalilaudasta ohjailla. Senkään takia kun eri moodit vaatii vähän erilaisiet säädöt muutenkin, niin seuraavaksi alkaisi valitus siitä, että jokaista moodia varten pitäisi olla oma eq ja Gain/master/presense jolloin alkaisi ääkiä widwkabinetistakin loppua tila kesken :-).

Mesa taisi Traaxisissa tarjota toimivaa ratkaisua tähän pulmaan, mutta eipä siitäkään mitään myyntihittiä tullut. Veikkaisin, että jos vaihtoehdot loppuu näissä vehkeissä kesken, niin laittaa joko useamman vahvarin riviin tai sitten laittaa jonkun digileivänpaahtimen. Eilen soittelin huvikseni Logicin mallien läpi ja yllätyin kuinka hemmetin toimivat ja aidon oloiset ne on dynamiikkaa ja soittotatsia myöten. Varmaan joku Kemperi olisi suurimmalle osalle ihan riittävä kapine.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
StaggerLee
28.08.2018 19:04:24 (muokattu 28.08.2018 19:04:38)
hallu:
Mesa taisi Traaxisissa tarjota toimivaa ratkaisua tähän pulmaan, mutta eipä siitäkään mitään myyntihittiä tullut.

Miten lasketaan myyntihitti? jos oli tuotannossa yli 25 vuotta ja varmaan yksi maailman myydyimpiä putkikitaraetuasteita niin kyl mä melkein jo hitiksi voisin sanoa. :)

Tosin quad on parempi! :D
hallu
28.08.2018 19:24:23
StaggerLee: Miten lasketaan myyntihitti? jos oli tuotannossa yli 25 vuotta ja varmaan yksi maailman myydyimpiä putkikitaraetuasteita niin kyl mä melkein jo hitiksi voisin sanoa. :)

Tosin quad on parempi! :D

Saattaa olla, että päästin sammakon sen enempää miettimättä :-).
VIPMetal
28.08.2018 23:52:13

hallu: Saattaa olla, että päästin sammakon sen enempää miettimättä :-).

Mesa Triaxis n. 10000 kpl tehty.
Mark 2C+ n. 2500 kpl
Mark IV n. 13000 kpl
Shredator
03.10.2018 07:31:11

Nyt tuli myös 25w versio 6V6-putkilla
https://youtu.be/VB2fKDI2UlY
velipekka
17.10.2018 18:12:39
Vertailua 25 W vs 50 W. Kumpi?

https://youtu.be/QtHhXpaVhrI
Guitarfreak
17.10.2018 19:57:15
velipekka: Vertailua 25 W vs 50 W. Kumpi?

Kampi!

Riippuu tarviiko headroomia vai ei...
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
VIPMetal
17.10.2018 23:04:35

velipekka: Vertailua 25 W vs 50 W. Kumpi?

Tykkäsin enemmän tosta 25w 6V6 tuubeilla.
Shredator
18.10.2018 07:23:01

VIPMetal: Tykkäsin enemmän tosta 25w 6V6 tuubeilla.

Sama täällä, varsinkin kun pistettiin nuppi+kaappi -yhdistelmällä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)