Juzpe 06.08.2018 14:53:12 (muokattu 06.08.2018 14:54:10) | |
---|
hallu: No mulla on nyt tää setti... Eipä siinä tietty jos soitto onnistuu ja voimakestävyys riittää niin, että kontrolli pitää pidempäänkin soitellessa. Ite kun oon keskimittainen ja sopusuhtainen ja välillä tulee päivän soittosaldoksi 6-8h niin oon aatellu että köykäsemmillä kielillä jaksaa hyvällä tatsilla pidempään. Dynamiikka- / virekontrollihan siinä tärkein muuttuva tekijä on settien välillä. Paksummalla setillä saa vedellä vähän suurpiirteisemmällä dynamiikalla mutta ohkasella pienet liikkeet vaikuttaa enemmän. Sama toki vireen kanssa. |
Tomtom 06.08.2018 14:54:38 | |
---|
Itse "seilaan" edestakaisin 0.10 ja 0.11 settien välillä, omat tuntemukset on että paksummilla soundi akustisesti ehkä jykevöityy hieman mutta tod näk kyllä pelkkää kuvitelmaa. Samaa mieltä muiden kanssa että tatsi on se millä on suurin merkitys. NYXL- "hybridi" 0.10-0.52 oma suosikki sekä stratossa että 335:ssä. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
hallu 06.08.2018 14:56:38 | |
---|
Juzpe: Eipä siinä tietty jos soitto onnistuu ja voimakestävyys riittää niin, että kontrolli pitää pidempäänkin soitellessa. Ite kun oon keskimittainen ja sopusuhtainen ja välillä tulee päivän soittosaldoksi 6-8h niin oon aatellu että köykäsemmillä kielillä jaksaa hyvällä tatsilla pidempään. Dynamiikka- / virekontrollihan siinä tärkein muuttuva tekijä on settien välillä. Kyllä itsekin tykkään enemmän vähän ohuemmista kielistä enkä ole tastannut jaksaisiko näillä kielillä koko päivää, mutta ainakin näissä meikäläisen soittosessioissa on pärjännyt vielä..... vaikka helvetin kuuma on ollut viimeaikoina. Mä muuten varmistin, että tässä Tokai LC85 kitarassa on ainakin yksitoiminen kaularauta. Ruuvasin sen mutterin varmemmaksi vakuudeksi irti eikä siitä paljastunut minkäänlaista kaksitoimisuutta. Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
hallu: Mä muuten varmistin, että tässä Tokai LC85 kitarassa on ainakin yksitoiminen kaularauta. Ruuvasin sen mutterin varmemmaksi vakuudeksi irti eikä siitä paljastunut minkäänlaista kaksitoimisuutta. Kiitos. Eipä tartte semmostakaan sit ostella. |
hallu 06.08.2018 15:16:19 (muokattu 06.08.2018 15:16:55) | |
---|
Juzpe: Kiitos. Eipä tartte semmostakaan sit ostella. Sullahan on tuo Jules Paul, ei varmaan tämmöinen perus Toksu sellaisen kanssa pahemmin kilpaile? Tokailta varmaan kandee vähintään sinne prenium osastolle marssia, mutta noin muuten nää satasarjalaiset on soundipoliittisesti aika mukavia vehkeitä, olen muutamaa kokeillut ja kyllä tällainen mulle kelpaa.... tietty sillä edellytyksellä että saan tän kuosiin. Jos en saa, niin sitten joutuu asian ratkaisemaan .....hmmm..... olemalla ilman tai ehkä itse joutuu marssimaan sinne Tokain preniumosastolle, jos sieltä löytyisi suorakaulaisia yksilöitä :-D . En kylläkään halua vielä tätä kitaraa mollata ennen kuin olen selvittänyt mikä tätä vaivaa. Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
Kefiiri 06.08.2018 15:16:27 (muokattu 06.08.2018 15:17:11) | |
---|
Aika monta kitaramallia joutuu hylkäämään, jos yksitoiminen rauta ei kelpaa? Juzpen kommenttia siis hämmästelin. En ole musiikin asiantuntija. |
hallu 06.08.2018 15:18:17 | |
---|
Kefiiri: Aika monta kitaramallia joutuu hylkäämään, jos yksitoiminen rauta ei kelpaa? Juzpen kommenttia siis hämmästelin. No juu mulla on varmaan kaikissa ollut yksitoiminen rauta ja tää on eka jonka kanssa on ongelmia..... enkä ole vielä varma johtuuko tän ongelmat edes raudasta vai jostain muusta. Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
Juzpe 06.08.2018 15:29:52 | |
---|
hallu: Sullahan on tuo Jules Paul, ei varmaan tämmöinen perus Toksu sellaisen kanssa pahemmin kilpaile? No ei, mutta jos sattuu enempi budjettilespaa tarviimaan niin noi Toksun japanian vehkeet o ihan kivoja ollu. Toki mun mielestä se kakstoiminen rauta on aika lailla kiva juttu modernissa sähkiksessä. |
hallu 06.08.2018 15:30:59 | |
---|
Juzpe: No ei, mutta jos sattuu enempi budjettilespaa tarviimaan niin noi Toksun japanian vehkeet o ihan kivoja ollu. Toki mun mielestä se kakstoiminen rauta on aika lailla kiva juttu modernissa sähkiksessä. No juu, olen hiljalleen taipuvainen olemaan samaa mieltä tuosta kaularaudasta :-) Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
Jeszse 06.08.2018 15:41:55 | |
---|
Kefiiri: Aika monta kitaramallia joutuu hylkäämään, jos yksitoiminen rauta ei kelpaa? Juzpen kommenttia siis hämmästelin. Ittelle yksitoiminen rauta on ollu dealbreaker niin kauan ku oon tienny eron yksi- ja kaksitoimisen välillä, ja aina on kitaroita löytyny valinnanvaikeuteen asti. |
J.Nikkanen 06.08.2018 15:58:26 | |
---|
hallu: Ruuvasin sen mutterin varmemmaksi vakuudeksi irti eikä siitä paljastunut minkäänlaista kaksitoimisuutta. Juu ei sitä mutteria muista ruuvata irti kuin perus yksitoimisesta. |
Rämppy 06.08.2018 16:16:01 | |
---|
Jos kaularaudasta loppuu säätövara, niin usein kitaraseppä hioo ja nauhoittaa otelaudan sillai, että otelautaan saadaan sopivasti reliefiä ja sen myötä kaularautaan säätövaraa. Joskus pelkkä kopensoiva nauhojen hiontakin riittää. Mun mielestä on suht. sama onko kaularauta yksi- vai kaksitoiminen, kunhan kaula on laadukas ja kunnossa. Jos kitaraa ei saa säätöihin, kaulan puumateriaalissa tai kiinnityksessä on vikaa. Tai sitten nauhat kaipaa remonttia. In Finland we have this thing called "diu diu". |
hallu 06.08.2018 17:45:12 | |
---|
Rämppy: Jos kaularaudasta loppuu säätövara, niin usein kitaraseppä hioo ja nauhoittaa otelaudan sillai, että otelautaan saadaan sopivasti reliefiä ja sen myötä kaularautaan säätövaraa. Joskus pelkkä kopensoiva nauhojen hiontakin riittää. Mun mielestä on suht. sama onko kaularauta yksi- vai kaksitoiminen, kunhan kaula on laadukas ja kunnossa. Jos kitaraa ei saa säätöihin, kaulan puumateriaalissa tai kiinnityksessä on vikaa. Tai sitten nauhat kaipaa remonttia. Joo itsekin mietin tuota mahdollisuutta. Toinen mahdollisuus joka tuli mieleen, oli että jos satulaurat on liian syvät, mutta se kai on jo vähän kaukaa haettu. Tsekkaan seuraavan kielen vaihdon yhteydessä viivottimella tuon kaulan ja luultavasti vien sen syksyn mittaan joka tapauksessa huoltoon Heidille kun pitää tuo kitara tikkiin saada ihan periaatteesta..... jos se nyt jotenkin tolkusille työllä kuosiin saa. En kahdeksansadan euron kitaran rempasta haluaisi kauheasti yli viittäsataa maksaa, vaikka toisaalta jos tää jää itselle, niin mitäpä sillä hinnalla sitten niin väliä. Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
ÄrGee 06.08.2018 17:52:42 | |
---|
Kefiiri: Missä kitaroissa on vakiona kaksitoiminen rauta? Omat soittimeni ovat kaikki joko liian halpoja tai liian vanhoja tai molempia, että olisin törmännyt kaksitoimiseen rautaan. About kaikissa mahdollisissa, ja kun kaula rakennetaan useammasta palasta siitä saadaan kestävämpi vaikka se olisikin ohut. Kesällä oli niin kuumaa ja kosteata että oli pakko löysätä kaularautaa uudesta kitarasta, ehkä muuten ei olisi tarvinnut. TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
Jeszse 06.08.2018 18:53:10 | |
---|
hallu: Joo itsekin mietin tuota mahdollisuutta. Toinen mahdollisuus joka tuli mieleen, oli että jos satulaurat on liian syvät, mutta se kai on jo vähän kaukaa haettu. Sen tsekkaa nopeesti, paina kieli kolmannelta nauhalta alas. Ekan nauhan ja kielen väliin pitäis jäädä ilmaa ihan karvan tai kahden verran. Jos ottaa nauhaan kiinni, ni on liian syvä. |
hallu 06.08.2018 19:17:06 | |
---|
Jeszse: Sen tsekkaa nopeesti, paina kieli kolmannelta nauhalta alas. Ekan nauhan ja kielen väliin pitäis jäädä ilmaa ihan karvan tai kahden verran. Jos ottaa nauhaan kiinni, ni on liian syvä. Kiitos, tuo on hyvä vinkki. Ainakaan tuolla 12-54 setillä urat ei ole liian syvät. Tarkistan ne vielä uudelleen kun vaihdan ohuemmat kielet. Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
Jeszse 06.08.2018 20:55:19 | |
---|
hallu: Kiitos, tuo on hyvä vinkki. Ainakaan tuolla 12-54 setillä urat ei ole liian syvät. Tarkistan ne vielä uudelleen kun vaihdan ohuemmat kielet. Juu ei varmasti oo tehtaalla viilattu satulaa niin paksulle setille ni eihän ne kielet edes mene sinne uraan. |
hallu 06.08.2018 22:20:40 (muokattu 06.08.2018 22:22:33) | |
---|
Jeszse: Juu ei varmasti oo tehtaalla viilattu satulaa niin paksulle setille ni eihän ne kielet edes mene sinne uraan. No näinpä. Itseasiassa mä intouduin tekemään pari testiä jotka voi tehdä vaihtamatta kieliä. Eli laskin virettä kokonaisen sävelaskeleen E -> D joka näppituntumalta on jos ei täysin sama, niin ainakin aika lähellä jännitteeltään 10-46 setin E virettä. No paksut kielet kantaa tietenkin edelleen joten satula ei edelleenkään tuntunut liian matalalta ja paperi mahtui ykkösnauhan alta. Kokeilin yrittää nähdä reliefin syvyyttä heijastamalla valon pöytätasolla olevan paperin kautta ja laitoin ykkös nauhan taakse omatekoisen capon ja painoin kuudenneltatoista nauhalta joka on aika likipitäen kaulaliitoksen kohdalla ja mielestäni siinä on ihan pikkuriikkinen relief jota melkein ei huomaa mutta valo pikkuisen näyttäisi heijastuvan kielien ja nauhojen välistä siinä keskivaiheilla ainakin viidennestä seitsemänteen nauhaan ja kokeilin vielä paperiarkilla, niin paperi liukui nauhojen ja kielen välistä esteittä jonnekin kolmannelle nauhalle saakka ja toisessä päässä ehkä jopa kahdennelletoista nauhalle asti ennenkuin tuntui estettä tai aivot rekisteröi paperin työntävän kieltä ylös, mutta keskellä se meni täysin esteittä joten olen lähestulkoon varma, että siinä noinkin löysillä kielillä vähäinen relief olisi. Se antaisi toivoa, että satulan vaihdolla ja hyvällä uraviilauksella sekä nauhojen tasaamisella tuosta voisi saada ihan soittopelin. Pitää kaivella vielä työkalupakista rakotulkki ja käydä nauhojen tyvet läpi ettei niistä mikään ole kohonnut, mutta ehkä tilanne ei ole täysin toivoton ainakaan kaula ei lenksota väärään suuntaan..... no tarkistan sen vielä ilman kieliä teräsviivoittimella. Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
hallu 15.08.2018 00:13:16 | |
---|
No nyt mä vaihdoin kielet ykstoista settiin, joka on huomattavasti lystimpi soittaa ja soi jo pikkuisen kirkkaammin. Pääsin samalla tarkastamaan kaulan ilma kieliä teräsviivottimella. Kaulassa oli reliefiä jopa ilman kieliä joten siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Ongelmankin saatoin löytää nimittäin vaikutti että ainakin yksi nauha oli muita korkeammalla. Naputtelin nauhan takaisin pohjaan ja laitoin kielet ja hyvin tuntuu toimivan. Tuli vaan mieleen, että kun siinä oli nuo paksut kielet, niin olisiko kaula vaan unohtunut parempaan asentoon ja palautuu ajan saatossa. No se jää nähtäväksi, nyt tää ainakin tuntuisi toimivan. Pistän seuraavaksi kymppi setin ja aattelin, että joka tapauksessa vien tämän sykysn tullen satulan vaihtoon ja saa samalla plaanata nuo nauhat. Jos tässä ei uusia ongleia ilmene eikä tuo edelleinen ongelma palaa niin tästä taisikin tulla kelpo kitara. Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit) |
Jeszse 15.08.2018 05:34:03 | |
---|
hallu: niin olisiko kaula vaan unohtunut parempaan asentoon ja palautuu ajan saatossa. Kielten veto ja kaularaudan säätö on semmosia hommia mitkä normaaleissa olosuhteissa vaikuttaa kyllä ihan välittömästi. Se on aivan höpöhöpöä mitä täältäkin on monesti lukenut että kaularautaa säädetään kääntämällä sitä joku max 1/4 kierrosta ja odotetaan huomiseen että se asettuu. Ainoa kerta kun on vähän hirvittäny kaularautahommat, oli se ku katsoin vierestä ku oma mentori vähän suoristi basson kaulaa. Rautaa pyöräytettiin puoliväkisin melkein kaks täyttä kierrosta ja sit jätettiin puristimilla viikoks pöytään kiinni. Ihan kelpo kaula tuli. |