Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänenlaatu heikkenee: Paras äänitiedoston tallennusformaatti?
1
Biitzilla
05.08.2018 07:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän Cubasea, joka tarjoaa seuraavat vaihtoehdot audio mixdown exportissa:
 
Wave File
AIFC File
AIFF File
MPEG 1 Layer 3 File
Windows Media Audio File
FLAC File
OggVorbisFile
Wave 64 Fle
 
Olen yleensä käyttänyt Wave Fileä, mutta musiikki kuulostaa sitä kuunnellessa erilaiselta ja huonommalta kuin se kuulostaa jos vaan kuuntelen Cubasen kautta! Jotain muutosta tapahtuu äänelle tai sitten kyseessä on esim. Windows Media Playerin ominaisuus.
 
Sama ongelma on tosin jos lataan biisin soundcloudiin. Se ei kuulosta yhtä hyvältä kuin Cubasella kuunneltaessa.
 
Eli mikä on paras formaatti?
 
Käytän 32 bittistä asetusta ja 44. 100 kHz taajuutta. Taajutta voisi nostaa. Onko siihen tarvetta?
 
Kiitos tiedosta ja vastauksista!
 
Kalmo
05.08.2018 10:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CD-laatu on 16 bit/44,1 kHz. Kuulemasi ero Cubase / WMP välillä voi johtua myös WMP:n asetuksista. Siellä voi olla jotain enhanceriä tms. päällä.
On yleistä, että ihmiset käyttävät DAW:n kanssa kunnon äänikorttia, mutta WMP käyttää koneen integroitua äänipiiriä, sekin voi aiheuttaa eroja.
 
JOs haluat testata, onko exportatessa jotain muutosta, vie exportattu biisi takaisin Cubaseen ( vaikkapa stereoraitana alkuperäiseen projektiin) ja vertaile siellä. Muista vain exportattua raitaa kuunnellessasi ottaa mahd. master-efektit pois käytöstä.
 
Eikös Cubasekin lähtökohtaisesti tallenna kaiken äänittämäsi wav-tiedostona, joten ei se formaatin muuttaminen varmaan ääntä paranna.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Antti1
05.08.2018 10:40:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vertailua voi suorittaa myös tuomalla exportatun tiedoston softaan sisään, kääntää vaiheen 180 astetta ja kuunnella signaalien erotusta. Vaatii reitityksen, tai ryhmityksen, jossa master-efektit eivät kosketa kuin moniraitaista projektia. Lisäksi tiedoston asetukset täytyvät olla samat, koska ditheröinnit, sekä näytteenottotaajuuden ja bittisyvyyden muutokset väistämättä tekevät jotain soundille. Lisäksi joissain plugareissa saattaa olla ominaisuuksia, etteivät ne toimi toistokerrasta toiseen 100% saman kuuloisesti.
 
Monesti se ero on korvien välissä, joten kannattaa testata.
Biitzilla
05.08.2018 11:31:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Vertailua voi suorittaa myös tuomalla exportatun tiedoston softaan sisään, kääntää vaiheen 180 astetta ja kuunnella signaalien erotusta. Vaatii reitityksen, tai ryhmityksen, jossa master-efektit eivät kosketa kuin moniraitaista projektia. Lisäksi tiedoston asetukset täytyvät olla samat, koska ditheröinnit, sekä näytteenottotaajuuden ja bittisyvyyden muutokset väistämättä tekevät jotain soundille. Lisäksi joissain plugareissa saattaa olla ominaisuuksia, etteivät ne toimi toistokerrasta toiseen 100% saman kuuloisesti.
 
Monesti se ero on korvien välissä, joten kannattaa testata.

 
Kyllä se exportattu wave tiedosto soi Cubasessa samalla tavalla kuin originaali tai en ainakaan erota mitään oleellista, kun kokeilin kaikki uudelleen.
 
Playerissa varmaan jotain säätöä.
 
Sitten tietty kun teen musaa, niin äänenlähteenä toimii Roland FA-06, josta siis tulee myös sample raidat.
 
Eroa varmaan tämän mun läppärin ThinkPad Carbon X1:n äänipiirin ja Rolandin välillä on.
 
-Q-
06.08.2018 09:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Paras" formaatti on .wav (wave) joka soi ja on yhteensopiva joka paikassa eikä sitä ole pakattu. Tämän voi sitten jatkojalostaa / pakata tarpeen mukaan, tietysti. Ainoa huono puoli on tiedoston koko. Pakatuissa olen pysytellyt MP3:ssa joka käytännössä toimii joka paikassa myös.
 
Vitsi on siinä että kaikki palvelut joihin musiikkia kuultavaksi ladataan, tekevät äänelle "jotain". Vähintäänkin jonkinlainen normalisointi, todennäköisesti kompressointi/limitointi jolla saadaan kaikki biisit suunnilleen samaan tasoon. Jos Waveja lataa niin eiköhän ne vielä pakata palveluntarjoajan hyväksi katsomaan formaattiin. Isot pojat on kertonut että eri palveluihin pitää käytännössä tehdä eri masterit jos haluaa niiden kuulostavan samalta. Tämä ei tietysti ole uutta, eri masterointi se on tehty vinyylille ja kasetille ennenkin, verrattuna vaikka digiformaatteihin. Radiossakin musiikki menee aikamoisen mankelin läpi. Nykypäivänä todennäköisesti ennemmin tehdään kultainen keskitie joka kuulostaa mahdollisimman hyvältä/halutulta kaikista musapalveluista kuunneltuna.
 
Muistelen joskus nähneeni plugarin joka oli tarkoitettu emuloimaan eri palveluita / toistovehkeitä. Napista valittiin että miltä se kuulostaa Spotifysta striimattuna tai iTunesin kautta puhelimesta kuunneltuna.
 
Olen kyllä itse huomannut saman ilmiön, Cubasen kautta kuunneltuna biisi kuulostaa erilaiselta. Toistoketjussa ei muuten ole eroa, sama äänikortti ja kaiuttimet. En tiedä onko muiden DAWien kanssa samanlaista havaittavissa enkä ole ilmiötä sen enempää tutkinut Cubasen kohdallakaan.
 
smoltron
06.08.2018 10:17:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wav ei itse asiassa määrittele äänen formaattia. Se on tiedostoformaatti, jossa voi olla monenlaista ääniformaattia sisällä. Tyypillisin äänen formaatti on LPCM, joka on pakkaamaton. Kts. https://en.wikipedia.org/wiki/WAV
 
-Q-
06.08.2018 12:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smoltron: Wav ei itse asiassa määrittele äänen formaattia. Se on tiedostoformaatti, jossa voi olla monenlaista ääniformaattia sisällä. Tyypillisin äänen formaatti on LPCM, joka on pakkaamaton. Kts. https://en.wikipedia.org/wiki/WAV
 
Näinhän se on. Käytännössä melkein kaikki kuitenkin sisältää PCMää niin asiaa ei tule edes ajateltua. Videopuolella sama asia on AVI, joka voi sisältää kuvaa ja ääntä vaihtelevissa formaateissa ja siellä variaatiota onkin paljon enemmän.
 
Timo JM
06.08.2018 19:07:16 (muokattu 06.08.2018 19:10:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuta exportatessa 32 bit -> 24 bit (.wav) niin toimii.
 
(Itse ihmettelin tätä myös aikanaan.)
 
Kalmo
06.08.2018 21:36:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Muuta exportatessa 32 bit -> 24 bit (.wav) niin toimii.
 
(Itse ihmettelin tätä myös aikanaan.)

 
On yleistä exportata stereofile 32-bittisenä masterointia varten. Sitä taustaa vasten äänen huonontuminen alkuperäiseen projektiin verrattuna, eli että 24-bittinen kuulostaisi paremmalta, ei kyllä tunnu loogiselta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «