Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA-laitteiden sijoitus bändikämpällä
1
vil_le
02.08.2018 23:53:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskon, että vastaavia keskusteluja aiheesta löytyy ennestään, mutta jostain syystä en näitä onnistunut löytämään.
 
Eli äänentoistolaitteiden optimaalinen sijoittelu bändikämpällä on mietinnässä. Tarkoitus on siis saada mahdollisimman selkeä ja häiriötön kuuluvuus soittajille. Esimerkkicasena on oma tilanne, joka on varmasti hyvin tyypillinen tapaus. Nyt ei siis mietitä tilannetta yleisön kannalta, vaan miten harrastustoiminta saadaan mahdollisimman mukavaksi.
 
Esimerkkicase:
Tila on neliön mallinen ja noin 5m kanttiinsa
Rummut on tällä hetkellä sijoitettuna kulmaan (olisiko järkevämpää sijoittaa huoneen sivun keskelle?)
Yläpääkaiuttimina toimii ihan laadukkaat 2kpl 350W rms -pöntöt joille on ständit (myös mahdollisuus asettaa lattiamonitoreiksi, viistetyt kulmat jne.).
Alapäähommia hoitaa Yamahan DXS12-subbari (600W rms)
Tulevaisuudessa toimintaan tulee myös in-ear -monitorointihommia, kunhan saadaan vielä muutama puuttuva kampe hommattua
Soitettava musiikkityyli on käytännössä vähän kaikenlaista covertouhua. Ei kuitenkaan mitään ääriraskaita vetoja. Enemmän vanhahtavaa rokkitouhua.
Ylä- ja alapäille on molemmille jakosuotimet ja yläpäille lisäksi 31-band eq mahdolisten ongelmataajuuksien leikkaamiseen.
 
Bändissä Pari kitaraa, basso, rummut, syna. Laulumikkejä tulee olemaan vähintään kaksi kappaletta. Basso soittaa omalla kaapillaan ainakin toistaiseksi, mutta kitarat on tarkoitus ajaa tulevaisuudessa todennäköisesti kokonaan pa:n läpi.
 
Lähinnä mietityttää noiden yläpäitten sijoitus. Onko järkevämpää sijoittaa tässä tapauksessa kaapit rumpusetin molemmille puolille, vai vastakkaisiin päätyihin ja kääntää soittajia kohti? Yleensä porukka on lisäksi sijoittuneena siten, että kaikki on käytännössä huoneen keskiosaan päin kääntyneenä "ringissä", jolloin kommunikointi on sujuvaa. Miten laulumikit kannattaa sijoittaa tällöin huoneessa?
 
Olennaista musiikissa ei ole tuotetun materiaalin, eikä hauskanpidon tasokkuus, vaan riittävä soittokamojen runkkaus mielenkiinnon ylläpitämiseksi.
McLeach
03.08.2018 12:56:32 (muokattu 03.08.2018 13:00:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittaisin ite rummut ja kaapit samalle seinälle. Subbarit jättäisin kytkemättä. Equilla en ole koskaan saanut kierto ongelmia reeniksillä kuriin. Jos rupee vinkumaan ni kamat hiljemmalle tai käännätte kaapit toiselle puolelle. Kantsii myös muistaa akustointi. Meijän ongelmat hävis kokonaan kun värkättiin kivivillasta kunnon levyt. Tietty jos korvamonitoreihin siirrytte niin sijoittelulla ei niinkään väliä. Ja sit perusjuttu että rumpalin kannattaa opetella soittaan muutenkin kun täysiä ja laulajan kannattaa puolestaan opetella sitä voimaa siihen lauluun. Laulumikkien sijoittelu niin ettei osoita suoraan kaappeihin. Jos vinkuu niin sitten pientä siirtoa.
 
Rallattelija
03.08.2018 17:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Laittaisin ite rummut ja kaapit samalle seinälle.
 
Meillä tuli tommoisessa ongelmaksi ettei rumpali tahtonut oikein kuulla kunnolla laulua. Ei se mikään katastrofi ole mutta olishan sekin kiva toimia. Rummut keskelle seinää ja kaapit vastapäisen seinän kulmiin niin kaikki kuuli. Toki rumpali joutui sitten tuojottamaan mun perää mutta ei se siitä koskaan narissut =)
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
McLeach
05.08.2018 00:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Meillä tuli tommoisessa ongelmaksi ettei rumpali tahtonut oikein kuulla kunnolla laulua. Ei se mikään katastrofi ole mutta olishan sekin kiva toimia. Rummut keskelle seinää ja kaapit vastapäisen seinän kulmiin niin kaikki kuuli. Toki rumpali joutui sitten tuojottamaan mun perää mutta ei se siitä koskaan narissut =)
 
Joo nää on vähän makuasioita. Tällä mun tavalla ehkä muut soittajat pääsee mahd kauas pelleistä.
 
elon arska
13.08.2018 11:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Joo nää on vähän makuasioita. Tällä mun tavalla ehkä muut soittajat pääsee mahd kauas pelleistä.
 
Eipä niistä eroon pääse jos ovat samassa bändissä ehhehee
 
Joo, rumpalille laulu kuuluviin omalla monitorilla.
 
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
htm
13.08.2018 19:10:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on bändikämpällä pelkät lattiamonnarit; vähän niinku lavalla. Kaikki kuulu hyvin eikä oo kiertojen kaa ongelmia. Tilan akustointiin on panostettu, ja sillä on iso merkitys.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
sepisti
14.08.2018 00:19:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Meillä on bändikämpällä pelkät lattiamonnarit; vähän niinku lavalla. Kaikki kuulu hyvin eikä oo kiertojen kaa ongelmia. Tilan akustointiin on panostettu, ja sillä on iso merkitys.
 
Samoilla linjoilla. Mä ajattelen niin, että treenikselle pitää luoda samankaltaiset olosuhteet kuin keikoillakin on. Jos keikoilla käytetään kulmia, sellaisten kanssa kannattaa treenata jne..
 
ubik
05.10.2018 21:04:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä mietityttää noiden yläpäitten sijoitus. Onko järkevämpää sijoittaa tässä tapauksessa kaapit rumpusetin molemmille puolille, vai vastakkaisiin päätyihin ja kääntää soittajia kohti? Yleensä porukka on lisäksi sijoittuneena siten, että kaikki on käytännössä huoneen keskiosaan päin kääntyneenä "ringissä", jolloin kommunikointi on sujuvaa. Miten laulumikit kannattaa sijoittaa tällöin huoneessa?
 
Meillä on rummut yhdellä seinällä (keskellä) ja kaikki muu vastakkaisella seinällä (PAt laidoissa). Rumpali ja kaikki muut katsovat tuohon rumpalin vastaiseen seinään ja tyytyväisiä ollaan oltu. Kaikki kuulee kaikkea ja kierto on minimaalista.
 
musamies
13.10.2018 08:49:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Samoilla linjoilla. Mä ajattelen niin, että treenikselle pitää luoda samankaltaiset olosuhteet kuin keikoillakin on. Jos keikoilla käytetään kulmia, sellaisten kanssa kannattaa treenata jne..
 
Minkäs takia muut käyttää kulmia, mutta itse ei ole saanut niistä kauheasti iloa irti, joskaan parhaita sellaisia ei ole ollut käytettävissäkään?
 
Perustelu, jos tulee kuunneltua stereoita, ei koskaan tule asemoitua kaiutimia kulmamonitorin tapaa, oikeassa akustisessa orkesterissa ääni harvoin tulee kuin kulmista, kulmien ääni tuppaa suuntautumaan viistosti ylöspäin verrattuna muunlaiseen kaiutin sijoitteluun...
 
Itsellä on sellainen ajatus, että ääntä pitäisi jo lavalla ruveta suuntaamaan yleisön suuntaan ja vain hyvin minimalistisesti täydentää sitä muusikolle jos ei muuten saavuteta riittävää selkeyttä.
 
Tämä on usein tullut kuultua, että rumpali ei kuule jotain mitä haluisi, mutta miten käy rilanteessa, jossa rumpali onkin samalla laulaja, rupeaako soitto automaattisesti skaalautumaan tilanteeseen?
 
Pääseekö kulmamonitorit oikeuksiinsa pienehköissä esiintymistilanteissa, jossa niiden ääni voi kilpailla pääkaiuttimien kanssa? Tämähän ei stadion luokan konserteissa ole ongelma.
 
sepisti
13.10.2018 11:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just siksi käytetään kulmia, että saataisiin se ääni suuntautumaan kohti soittajan korvia niin, että se ei alkaisi kilpailemaan pääkaiuttimista tulevan äänen kanssa. Toki pienessä tilassa kaikki ylimääräinen mökä aiheuttaa hankaluuksia.
 
-Q-
13.10.2018 19:52:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Minkäs takia muut käyttää kulmia, mutta itse ei ole saanut niistä kauheasti iloa irti, joskaan parhaita sellaisia ei ole ollut käytettävissäkään?
 
Perustelu, jos tulee kuunneltua stereoita, ei koskaan tule asemoitua kaiutimia kulmamonitorin tapaa, oikeassa akustisessa orkesterissa ääni harvoin tulee kuin kulmista, kulmien ääni tuppaa suuntautumaan viistosti ylöspäin verrattuna muunlaiseen kaiutin sijoitteluun...
 
Itsellä on sellainen ajatus, että ääntä pitäisi jo lavalla ruveta suuntaamaan yleisön suuntaan ja vain hyvin minimalistisesti täydentää sitä muusikolle jos ei muuten saavuteta riittävää selkeyttä.

 
Täsmälleen tämän takia käytetään niitä monitoreja, koska ne pääkaiuttimet on suunnattu yleisölle ja soittajaparat seisoo yleensä niiden takana. Parhaimmillaankin sieltä kuuluu ääni kuin seinän takaa. Sitten on taas vallan eri asia kuinka paljon ja kuinka hyvää ääntä kukin soittaja haluaa kuulla esiintymisen aikana. Akustiset soittimet kannattaa tästä varmaan pitää erillään ylipäänsä. Ja itseasiassa ne on huono vertaus siinäkin mielessä että taitaa olla aika harvassa ne soittimet jossa soittaja itse kuulee äänen samoin ja samasta suunnasta kuin yleisö.
 
Onko lattialla makaava kulma maailman paras kaiutin? No harvoin mutta aika paljon näppärämpi vaihtoehto kuin jos joka ukolle tulis lavalle stereot tolpan nokkaan korvien korkeudelle.. Saako sieltä lattiamonitorista asiallista ääntä tehtävän suorittamiseen, niin 99% kyllä.
 
Monitorien lisääminen lavalla tuo mökää merkittävästi ja pienissä paikoissa se on helposti ongelma äänen selkeyden kannalta. Kauhean usein niitä monitoreja ei myöskään harrastushommissa viritetä vaikka kyllä kannattaisi. Nykyään digityökalujen kanssa on lähes joka auxissa se graafinen EQ niin sieltä kannattaisi huminat ja kuminat aina siivota pois. Ei tarvitse sitten laittaa monnaria niin kovallekkaan kun sieltä tulee ne tärkeämmät taajuudet selkeämmin.
 
musamies
13.10.2018 21:26:49 (muokattu 14.10.2018 07:36:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Täsmälleen tämän takia käytetään niitä monitoreja, koska ne pääkaiuttimet on suunnattu yleisölle ja soittajaparat seisoo yleensä niiden takana. Parhaimmillaankin sieltä kuuluu ääni kuin seinän takaa.
 
Omat kokemukset äänentoistolaitteiden takana olosta sensuuntainen, että monesti on tilanahtautta ja PA:ta on saa tarpeeksi kauas esiintyjistä. Jos etäisyyttä riittämiin, silloin hyvä lähtökohta tehdä erikseen lavasaundia.
 
Akustiset soittimet kannattaa tästä varmaan pitää erillään ylipäänsä. Ja itseasiassa ne on huono vertaus siinäkin mielessä että taitaa olla aika harvassa ne soittimet jossa soittaja itse kuulee äänen samoin ja samasta suunnasta kuin yleisö.
 
Aika usein akustisia soittimia kuitenkin mukana kuvioissa. Itselläni kuitenkin soittimet usein muuta kuin akustista ja ne tuottaa stereoääntä.
 
Mieluisinta on ollut jos kyse piano- ja laulutyylisestä sähköisestä esiintymisestä, ettei ole erilisiä monitoreja ja kaiuttimet on esim. takaviistossa. Tällaisessa ei tietenkään ole erilistä miksaa..
 
Riittävän suuressa tilassa myös rokki ja poppitouhut on ollut ok kun ne pääymyrit tarpeeksi kaukana ja monitorointia käytössä. Ehkä tämänlaisessa mieluisinta, että stagella on ämyrit vaikka reunoilla, josta lähtee kutakuinkin samantapaista ääntä kuin pääkaiuttimista, mutta ovat hiljemmalla. Sitä voi täydentää tarvittaessa omien tarpeiden pohjalta.
 
xerxes
14.10.2018 00:09:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kulmamonitoreitakin on niin monenlaisia. Lähtien pienenpienistä purkeista, jotka saa vaikka mikkitelineen päähänkin, tosi tehokkaisiin isoihin kulmiin.
 
Itsellä on esimerkiksi joskus yhdessä jazz-kvartetissa ongelmana, ettei rumpali kuullut fonistia. Ne oli aika levällään kuin tilaa oli. Semmonen pikku purkki rumpalin taakse ja mikki saksofonistille nokan alle. Ohjeena, että älä nyt kovin kauas siitä mikistä kuleksi, jotta rumpalikin kuulee. Yleisölle ihan vaan luomuna, mutta siitä mikistä saatiin sille rumpalille jotain vihjettä missä mennään.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Mho
14.11.2022 14:14:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, meillä vastaavia haasteita kuin ketjussa muillakin. Treenikämppä on suht iso mutta kaikuu jonkun verran, korkeutta varmaan 4m. Ollaan eristetty 50m2 tila toimistoseinäkkeillä joissa on äänieristettä ja olot ihan kohtuulliset. Nyt porukka alkamassa siirtymään pikkupurkkeihin ja PA:n kautta tulee koskettimet, laulu ja basso. Kohta kitarat siellä kanssa.
Onko kellään kokemusta sellaisesta että PA:t joka kulmassa, meneekö puuroksi helposti?
 
Rallattelija
14.11.2022 22:29:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mho: Moi, meillä vastaavia haasteita kuin ketjussa muillakin. Treenikämppä on suht iso mutta kaikuu jonkun verran, korkeutta varmaan 4m. Ollaan eristetty 50m2 tila toimistoseinäkkeillä joissa on äänieristettä ja olot ihan kohtuulliset. Nyt porukka alkamassa siirtymään pikkupurkkeihin ja PA:n kautta tulee koskettimet, laulu ja basso. Kohta kitarat siellä kanssa.
Onko kellään kokemusta sellaisesta että PA:t joka kulmassa, meneekö puuroksi helposti?

 
Riippuu paljon tilastakin kuinka haasteellinen toi homma on. Toki tuollainen ei tosiaan ole se optimaalisin mutta ei tossa nyt kuulosta olevan takeita edes epäonnistumiselle. Mä nyt kokeilisin enste parilla komootilla. Kyllä ne saa kohdennettua niin ettö kaikki kuulee. Niitä ei tartte laittaa huoneen kulmiinkaan kun laittaa ne vaikka sidefilleiksi.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
pitk
19.11.2022 23:57:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiertoja vastaan taistelun voittaa helpoiten, kun katsoo laulumikin suuntakuvion ja sijoittaa kaiuttimet sellaiseen suuntaan, josta mikki poimii vähiten ääntä.
 
Suppasen tarpeellisuudesta voidaan (ja ollaan) olla motaa mieltä. Usein esim basistille on oleellista tuntea basarin tömäys enemmän kuin kuulla sen napse. Nämä on paljolti musiikillisia ja henkilökohtaisia mieltymyksiä ja valintoja. Sama homma: jos rumpali haluaa esim basaria niin, että munuaiset vaihtaa pernan kanssa paikkaa, niin se diggaa moista. Moinen mellakka aiheuttaa sitten ongelmia isossakin paikassa, joten maltti on syytä pitää.
 
Lavabalanssin on hyvä lähteä mahdollisimman pitkälti siitä, että lavalla o kaikilla hyvä olla ja monitorointiin (puhun nyt kaiuttimilla tehtävästä asiasta, en IEM:stä...) ajetaan vain välttämättömät, jotka ovat oleellisia soittamisen kannalta, eivätkä kuulu ilman moista. Kuten laulut, linja-kamat ja usein itselläni rummuista jonkin verran basaria ja virveliä + välillä haikkaa, sekä rumpudelay, jos moinen on käytössä. Nämä pääasiassa siksi, että soitan paljon rymmin päällä, eli kompin kuuleminen on tärkeää. Muilla sitten muita prioriteetteja.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja ThE PhysicistS"
musamies
25.11.2022 22:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauluun tulee paljon mahdollisuuksia hyvällä mikillä ja laitteilla. Muutoin koen, että sähköisistä laitteista jopa haittaa, toki poikkeus kun kaikista soittimista ei kuulu mitään ilman kaiuttimia.
 
Edellisellä keikalla en ollut niin innostunut pianoon tarjotusta mikistä. Yksi perustelu on se, että itseä paljon osaavammat pianistit ja muutkin muusikot soittaa ilman sähkölaitteita hyvällä lopputuloksella.
 
Sähkölaitteet on ehkä kätevä mauste. Olen saanut ymmärtää, että balanssiongelmat olisivat yleisimpiä siellä missä sähkölaitteita ja periaatteessa helpointa. Sähkölaitteet treeneissä ja keikalla houkuttaa vetämään mutkat suoriksi, eikä kasvata kurinalaisuuteen mitä edellytetään klassisessa musiikissa. Siellä taas muutoin pipo voi olla liian kireällä.
 
Itselle sopisi, että sähkölaitteiden kanssa siirryttäisiin laulukamatyyliin tai vaihtoehtoisesti korvamonitorointiin. Toisaalta omilla vahvistimilla möykätään helposti hallitsemattomasti. Ehkä balanssiasiat pitäisi oppia luomuna.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «