Aihe: Tarinasi Mesa/Boogien kanssa
1 2 3 4 515 16 17 18 19 20 21 22
Guitarfreak
24.05.2018 15:31:44
velipekka: Edellä mainittujen Mark V kommenttien perusteella kannattaa ilmeisesti laittaa
rahaa lisää sukan varteen ja ostaa 90 w versio ja unohtaa nuo 25 w ja 35 w (?)

Onko osunut kohdalle ongelmia reverbing kanssa ? Aika monessa myynti-ilmoituksessa mainitaan, että reverb ei toimi.

Se kaiuttimen/kaapin herkkyys/taajuusvaste on se joka enempi vaikuttaa tohon kuin kovaa kuuluu ja erottuuko soundit muusta ruskeasta nuotista. 50w ja 100w tulee käytännössä yhtä kovaa äänenpaineena mut jälkimmäisessä saa matalampaa taajuutta mukaan samalla kaapilla. Ts. soittotuntuma on erilainen ja pysyy kontrollissa paremmin. Näkkärikitara toimii 5W:lla melkeen missä vaan ja sit isompi botne soundissa tarttee vähän vääntöä enempi :)

Henk. koht. nupit toimii paremmin koska niihin saa kaapin sit vaihdettua alle ja Mark III kombon roudailun jälkeen noi nupit on kivemman muotoisia kanniskella.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
velipekka
26.05.2018 16:47:12
Törmäsin tässä Mark IV rack-versioon. Ihan äkkiä en löytänyt tietoa tästä netistä.
Onko samat speksit kun nupissa yms.?
hallu
26.05.2018 19:26:52
velipekka: Törmäsin tässä Mark IV rack-versioon. Ihan äkkiä en löytänyt tietoa tästä netistä.

Siis minä en tiedä kun katselin vain kuvia netistä, mutta eikös tuo ole ihan sama vahvistin? vain ilman sitä cabiinia ja räkkikorvilla varustettuna. Siis mark IV a versio on nuppinakin tehty räkkileveyteen eli mun käsittääkseni sen voi ihan hyvin laittaa räkkiin jos haluaa. Ja vastaavasti jos ostat tuon räkkiverson, niin sen pitäisi olla pikkuisen halvempi koska cabiini puuttuu, mutta saat siitä helposti tavallisen vahvarin teettämällä cabiinin vaikkapa Änäkäisellä tai ostat torilta mark I - IVa kombokotelun kuudella ja puolella sadalla (siinä tulee kummiskin mesan alkuperäinen EV elementti mukana joten hyvinkin rahansa arvoinen).

mun veikkaukseni on, että iahn sama vahvistin (mark IVa onko mark IVb:tä edes tehty tohon räkkileveyteen?).

Mitä tulee Mesaan niin muistan kun kohtasin ensimmäisen Mesani, niin se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja tosiaan sukat pyöri jalassa. Nyt se on valitettavasti vähän arkipäiväistynyt, kun noita on ollut jo enemmän. Kuitenkin Mesassa on edelleen jotain taikaa joka tekee ihan jokaisesta Mesasta mallista riippumatta jotenkin oudolla tavalla erityisen :-).
Elämä on reiässä rattoisaa......
Guitarfreak
26.05.2018 21:09:43
velipekka: Törmäsin tässä Mark IV rack-versioon. Ihan äkkiä en löytänyt tietoa tästä netistä.

Noi rackmountit on Mark III/IV sama vahvistin ku short -nuppi/kombo.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
07.08.2018 13:21:43
Guitarfreak: Saaga jatkuu... Vaikka näin ei pitänyt käydä :D

Tuli sitten se (foorumeilla) parjattu ja (foorumeilla) vihattu soitantakapine taloon nimeltä Mesa Mark V - ja vielä nuppi. Oikea wannabehevarin taivas (en siis osaa soittaa heviä)...................

Onneksi olkoon, se on hieno vahvistin. En kylläkään tiennyt, että sitä foorumeilla parjataan?!?!? päin vastoin ylistystä vain olen itse siitä lukenut (..... paitsi Jucciz,mutta sitä ei lasketa ). Itse ainakin tykkään markkifemmasta yhtä paljon kuin nelkusta eli mun maailmassa mkV ja mkIV ovat jokseenkin ihqudaa :-). Tosin mun nelkku on ollut maailmalla kohta puoli vuotta ja kaipaan sitä kuumeisesti takaisin jahka se kouvolan mies kerkiää siihen uuden kabinetin väsäämään :-D .

Kyllä mä tykkään muistakin mesoista TA15 oli paras pikkuvahvari mitä olen kuunaan tavannut :-D.

Mun mielestä hevi on aivan liian kapea genre näin monipuolisille vahvareille ja mark V loistaa kyllä muillakin alueillaan ja itse käytän säröjä tosi maltillisesti tai en ollenkaan, mutta markista löytyy myös koko joukko loistavia kliinejäkin.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Jucciz
07.08.2018 14:01:40 (muokattu 07.08.2018 14:02:53)
Ei Mark V ole huono kone. Sen soundi ainoastaan ei toiminut mulle. Onneksi on läjäpäin muitakin vaihtoehtoja.

Jos kyseinen vahvistin olisi vastaus jokaisen kitaristin sounditarpeisiin, miksi ylipäätään olisi enää olemassa muita vahvistimia?
hallu
07.08.2018 14:30:22 (muokattu 08.08.2018 20:09:14)
Jucciz: ..........

Jos kyseinen vahvistin olisi vastaus jokaisen kitaristin sounditarpeisiin, miksi ylipäätään olisi enää olemassa muita vahvistimia?

Hinnan takia (tuo on nyt jo hyvän maun rajamailla hinnaltaan, niin jos se olisi ainoa vaihtoehto, niin voi vain kuvitella kuinka helvetin kallis se sitten olisi). Ainakin mulla oli todella pitkä prosessi ylittää se hinnan syletys ennenkuin taivuin tuolle. Toinen mikä minua tökki noissa kahdessa viimeisessä markissa on tuo nappuloiden paljous ja tarpeeton monipuolisuus. Toinen on tuo monipuolisuus versus paino. jos tarvitsee vain yhden vahvistimen tai yhden kanavan, niin miksi maksaa tai kantaa kolmea? niin ja eihän tuo vastaa kaikkien sounditarpeisiin, kun eihän se vastannut sinunkaan tarpeitasi.

E: niin tarkoitin kauttarantain etten tarkoittanut vittuilla heitollani, vaan vähän kieliposkessa sen heitin kun muistin sen aikaisemman keskustelun aiheesta. Jokaisella onmakunsa ja onneksi on kaikenmoisia kamoja joka lähtöön ja tuossa edellä kuvailin vähän sitä jaakopin painia jota itse kävin ennen kuin antauduin Mesalle :-).
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Guitarfreak
07.08.2018 15:22:44
hallu: Onneksi olkoon, se on hieno vahvistin. En kylläkään tiennyt, että sitä foorumeilla parjataan?!?!? päin vastoin ylistystä vain olen itse siitä lukenut (..... paitsi Jucciz,mutta sitä ei lasketa ). Itse ainakin tykkään markkifemmasta yhtä paljon kuin nelkusta eli mun maailmassa mkV ja mkIV ovat jokseenkin ihqudaa :-). Tosin mun nelkku on ollut maailmalla kohta puoli vuotta ja kaipaan sitä kuumeisesti takaisin jahka se kouvolan mies kerkiää siihen uuden kabinetin väsäämään :-D .

Kyllä mä tykkään muistakin mesoista TA15 oli paras pikkuvahvari mitä olen kuunaan tavannut :-D.

Mun mielestä hevi on aivan liian kapea genre näin monipuolisille vahvareille ja mark V loistaa kyllä muillakin alueillaan ja itse käytän säröjä tosi maltillisesti tai en ollenkaan, mutta markista löytyy myös koko joukko loistavia kliinejäkin.

Käyppä huviksesi TGP:ssä :D official Mesa dissausfoorumi.

No eniveis. Katotaan nyt sit kuinka pitkään tää pysyy mukana... oon vissiin vähän hätäinen liikuttamaan kamoja... no täytyy kokeilla tota 1x12 kaappia minkä ostin jollain muulla kakaroilla ku C90:llä koska se ei vaa oo mun korvaan kovin toimiva. Listalla tällä hetkellä Mesan Fillmore tai Eminencen CV-75... jos ei futaa niin sit vaa V30 :) ne on toimiviksi todettu (jopa muullakin vaffarilla ku Mesalla ;D) ainaki se 8ohm versio.
hallu
07.08.2018 15:47:47
Guitarfreak: Käyppä huviksesi TGP:ssä :D official Mesa dissausfoorumi.

Enkä mene :-) jos ne ei tajua Mesan päälle, niin ne on ihan väärässä kuplassa mulle :-D

No eniveis. Katotaan nyt sit kuinka pitkään tää pysyy mukana... oon vissiin vähän hätäinen liikuttamaan kamoja... no täytyy kokeilla tota 1x12 kaappia minkä ostin jollain muulla kakaroilla ku C90:llä koska se ei vaa oo mun korvaan kovin toimiva. Listalla tällä hetkellä Mesan Fillmore tai Eminencen CV-75... jos ei futaa niin sit vaa V30 :) ne on toimiviksi todettu (jopa muullakin vaffarilla ku Mesalla ;D) ainaki se 8ohm versio.

Kyllä ne kamat on aika liukkaasti liikkunut itsekullakin ;-) . Mulla ainakin piiitkän Fenderkauden jälkeen 2-3 vuodessa on pyörähtänyt aika monta vahvaria ennen näitä nyt käsillä olevia Mesoja. Nyt olen ajatellut, että tää on tässä että mikään ei enää tarjoa mitään mitä en näistä löytäisi. Änäkäisen ja Zillan myötä napsahti tuo kaappiosastokin kohdilleen. Ajattelin, että jos jotain soundivariaatioita tarvitsen mitä näistä ei suoraan löydy, niin pystynen rakentamaan tarvitsemani helposti pedaaleilla näiden päälle. Sitä paitsi latasin tohon mk IV:hen niin paljon rahaa etten ikinä voi myydä sitä sellaisella hinnalla ettei se kirvelisi ja pahasti :-D joten pitopeli siksi että se on liian kallis :-D .

Kaappiosastokin napsahti aika kohdalleen Änäkäisen ja Zillan myötä. Mulla on tuossa Zillassa kaksi kiinan V30 elementtiä ja Mesan 1x12 rectossa oli myös V30 elementti joten on se toiminut tännekin. Itse kylläkin tykkään tuosta EVM12 hägäristä ja olen pohtinut josko tuohon Zillaan kokeilisin jotain vähän kirkkaampia elementtejä.... tai ehkä kokeilen ensin nostaa sitä vähän paremmin korvien tasalle.
Guitarfreak
07.08.2018 17:25:58
hallu: ... .

Kaappiosastokin napsahti aika kohdalleen Änäkäisen ja Zillan myötä. Mulla on tuossa Zillassa kaksi kiinan V30 elementtiä ja Mesan 1x12 rectossa oli myös V30 elementti joten on se toiminut tännekin. Itse kylläkin tykkään tuosta EVM12 hägäristä ja olen pohtinut josko tuohon Zillaan kokeilisin jotain vähän kirkkaampia elementtejä.... tai ehkä kokeilen ensin nostaa sitä vähän paremmin korvien tasalle.

Juu. Mulla oli evm-12L yli 10vuotta ja tajusin et ei oo mun juttu :) liian clean.
hallu
07.08.2018 19:52:24
Guitarfreak: Juu. Mulla oli evm-12L yli 10vuotta ja tajusin et ei oo mun juttu :) liian clean.

Joo sellainen vähän "hifi" tai steriili.
Guitarfreak
07.08.2018 21:35:38
hallu: Joo sellainen vähän "hifi" tai steriili.

Karvaton ;)
Jucciz
07.08.2018 21:36:16
Guitarfreak: Karvaton ;)

Tarinani Mesa/Boogien kanssa.
Guitarfreak
07.08.2018 21:59:29
Jucciz: Tarinani Mesa/Boogien kanssa.

Kokeile Carvin seuraavaks. http://profile.ultimate-guitar.com/ … 5/1075385/pics/_c878996_image_0.JPG

Niitä saa karvallisenakin.
trih
07.08.2018 22:59:35
Mesoista saa ainakin kivoja metallisoundeja, metallimusastarat on soittaneet näin :). Nyt kun kivat metallisoundit saa siirrettyä digimuotoon, niin taitaa metallimesojen käyttö vähentyä (?). Livesoundin duunaaminen niin paljon helpompaa ja järkevämpää ilman vahvaria stagella, koska korvamonitori.

Perinnemusiikissa on varmasti vahvarit läsnä, siinä onkin Mesalla kilpailemista. Itse tykkäisin perinnehommissa erittäin simppelistä 1-kanavaisesta.
VIPMetal
07.08.2018 23:27:40

VIPMetal: Toisen merkin vastaavasta ketjusta innostuneena, mutta sinne kirjoittamasta estyneenä (enhän ole Kettusta omistanut..) kiinnostuin muiden tarinoista Mesa/Boogien ihmeellisessä maailmassa. Mesa -huoneessa nyt on juttua eri laitteista, mutta ajattelin, että ehkä näistä tarinoista jokunen muukin foorumilainen hyötyy.

1. Mitä firman tuotteita olet omistanut/omistat (mieluusti lyhyt arvio myös)?

2. Minkä tuotteen perään haikailet?

Aloitanpa tarinan omista kamoista:

MESA 2:50 pääte

Tämä tuli ensimmäisenä räkkiin. Syrjäytti aikasemmin (hyvin) palvelleen Marshall 8008 -päätteen, kuitenkin tuomalla aivan eri maailman soundiin. Rinta rinnan ENGL 50/50 päätteen kanssa oli jotenkin lämpimämpi soundi. EL34- putkia olen halunnut päästä testaamaan studio-oloissa, mutta tähän asti budjetissa ollut muitakin pahempia menoeriä, joten se on jäänyt. Ehkä tänä keväänä vihdoin..

MESA Rectifier preamp

Tämän tullessa räkkiin kaikki muuttui: asunto, asuinpaikka, vaimo.. no ei ihan se, mutta Marshallin JMP-1:n jälkeen Mesan tullessa oli kaikki toisin ja tiesin, että paluuta ei ole. Kuukausien ihmettelyn Mesan EQ:n toimintaan alkoi vihdoin löytyä soundit kuntoon ja korvakin tottui erilaiseen menoon kuin vuosia sitä ennen. Varsinkin clean -osastolla tapahtui merkittävä parannus, tää Preamphan perustuu Roadkingin etuseen (I) ja dynamiikka kasvoi todella paljon. Puhumattakaan sitten Recto -ärjynnästä. Rocktronin loopperin kanssa sain vihdoin käytettävyydenkin JMP:n tasolle ja Recton eteen työnnettyä tarpeen mukaan noita speduja: boosteri, BB Preamp ja OCD. Ja toki efektejä. Varmaan kevään studiosessioissa tulee tehtyä vielä uusia löytöjä soundien suhteen.

2. Haikailen satunnaisesti vielä Mesan Rectifier kaapin perään, rahallisesti satsaus tuntuu hieman kovalta verrattuna tuohon Randalliin, joka ajaa ylisuurena skobena samoilla kaiuttimilla melkein samaa asiaa, mutta torilla näitä tavatessa tekee aina mieli tehdä jotain hulluja rahoitusjärjestelyjä. Vaimon pelko on viisauden alku.

E: No nyt sitten Gäässi otti ylivallan ja vaimokin vielä antoi suostumuksen ja nyt löytyy Rectifier 4x12 kaappikin! Ääh, nyt joutuu jo opetella uudestaan soittamaan, kun ei voi laitteita syyttää....

Välillä myös käväisee mielessä, että miltähän se Roadking tai Roadster tuntuisi?

Kerro omat kokemuksesi!

Itse itselleni vastaten:

Six years later... Näköjään se Road King oli mielessä jo tuolloin. Nyt on se ollut sekä Triaxis keikkasetissä vuoden verran (TA vähemmän aikaa) ja pakko todeta, että soundi on kuin 2012 vuoden kamat x2. Sama MIDI switcher (Patchmate Loop8) on yhä. Välillä oli pelkkä Triaxis räkki ton jälkeen, mutta bändin perustamisen jälkeen tuli Single Rectifier taloon ja on yhä, Mesan MarkV käväs myös, mutta en antanut itelle mahdollisuutta kiintyä, koska olin jo sopinut vaihtokaupoista Roadkingiin. Kaappejakin on nyt sekä Mesa Rectifier 212 Vertical että 412. Mini-recto kaappi ja siihen joku Mark sarjan (MarkIII/IV nuppi) olis kiinnostava. Toistaiseksi ei digivehkeet oo sytyttäny, vaikka Kemperiä oon testaillutkin. Ketju elää hauskasti omaa elämäänsä ja välillä aina pompahtaa pinnalle...
Guitarfreak
07.08.2018 23:32:27
trih: Mesoista saa ainakin kivoja metallisoundeja, metallimusastarat on soittaneet näin :). Nyt kun kivat metallisoundit saa siirrettyä digimuotoon, niin taitaa metallimesojen käyttö vähentyä (?). Livesoundin duunaaminen niin paljon helpompaa ja järkevämpää ilman vahvaria stagella, koska korvamonitori.

Perinnemusiikissa on varmasti vahvarit läsnä, siinä onkin Mesalla kilpailemista. Itse tykkäisin perinnehommissa erittäin simppelistä 1-kanavaisesta.

Kyllä. Ja kaiketi tuo Fillmore onkin perinnetanhuihin suunnattu.

Mielelläni kyllä korvamonitoreita käyttäisin mut säädön määrä on saavutettuun rahalliseen hyötyyn nähden aika huonoilla kertoimilla. Niinku 0... Ja sit torpedo liven kyllä maistuis oikeitten vaffareitten kans em. korvamonnarikeississä mut sit ku tarttee nii hommaa..

Mut kyllä höyryjyrä on aina höyryjyrä :D
jarmo vh
03.03.2021 20:11:02
jarmo vh: 50 Caliber tuli minulle tavallaan sattumalta mutta otti paikkansa ja ehkäpä saa joskus kaveriksi vanhan Markin. Yksinkertaiselle miehelle pitää olla yksinkertaiset laitteet!

Heh, tästä ketjusta onkin jo kolme vuotta. Nostin ihan vaan sillä, että muistin omat kommenttini ja nyt tarina saa jatkoa koska tuli hankittua vm -82 Mark IIb-combo ja sille sopiva 1x12 puoliavoin kaappi kaveriksi. Kaappi lienee myös -80-90-luvuilta. Onhan tuossa nyt taas uudenlaista ihmettelemistä. Soundi on mielestäni yleisesti pehmeämpi kuin .50 Caliberissa vaikka gainia löytyykin jopa enemmän. GEQ on jostain syystä kovin äänekäs eli aiheuttaa käytössä ollessaan huumaavan kohinan. Liekö vika vai ominaisuus? Lujempaa soitettaessa se toki peittyy mutta kotisoitossa häiritsee. Tässä vahvistimessa equa ei tosin välttämättä tarvitsekaan. Soundi on terve ilmankin. Caliberin lead-kanava on toivottoman middlekäs ilman equa mutta Markissa tilanne on eri.

Voipi olla, että Caliber tulee lähiaikoina myyntiin...
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
VIPMetal
03.03.2021 21:46:36

Näköjään kolmessa vuodessa taas Mesat vaihtunu. =D Nyt on Road King II & 4x12 OS treeniksellä ja kotona Mark V & 212 vertical. Captor X:n kans kyllä erittäin toimiva kotisetti. Aiemmassa viestissä mainittu Mini Rectifier ja pikkukaappi kävi, samoin Roadster. Tällä hetkellä tyytyväinen nykyisiin vahvistimiin. JP2C olis mukava testata. =D
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)