Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Selmer Aalto saa mark 6 arvo
1
vekotin75
22.07.2018 11:01:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys
 
Edesmenneestä isältäni jäi Selmerin alttosaksofoni malliltaan mark 6. Ostokuitti löytyy vuodelta 1970. Fontin on tehty iso huolto noin 10 vuotta sitten. Fontilla on soitettu viikottain aivan tämän vuoden toukokuuhun saakka. Missäköhän hinnoissa tuollainen hyväkuntoinen Selmer pyörii?
 
basisti1971
25.07.2018 06:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Osanottoni.
 
vekotin75: Missäköhän hinnoissa tuollainen hyväkuntoinen Selmer pyörii?
 
Koska kukaan muukaan ei ole kommentoinut, kokeillaan, vaikka asiantuntija en millään muotoa olekaan.
 
Näkemättä ja kokeilematta fonin hintaa on melko mahdotonta määritellä, saksofonit kun ovat kaikki valmistusmaasta ja brändistä riippumatta enemmän tai vähemmän yksilöitä, ja ennenkaikkea jatkuvaa huoltoa ja säätöä vaativia soittimia.
 
Soittotyylistä ja soiton vähyydestä/paljoudesta riippuen, perushuoltoja kehotetaan tekemään/teetättämään ~1/2-2 vuoden välein, isompi jumppa täydellisine tyynyjen vaihtoineen yms. tulee lähteestä hivenen riippuen eteen keskimäärin 5 vuoden välein.
Nuo siis edellyttäen että soittaja itse huoltaa ja hoitaa soitinta aina soittosession jälkeen ja tietysti kun jotain pientä säätöä ilmenee.
 
Ajat eivät ole toki kiveen hakattuja, joku soittelee samoilla tyynyillä vuosikymmeniä, jollain menee vaihtoon vuodessa.
 

 
Lisäksi arvonmääritykseen vaikuttaa suukappale/-leet, hinnat ja avot vaihtelevat muutamasta eurosta satoihin, jopa tuhansiin euroihin.
Maallikko ei sen enempää ulkonäöstä kuin materiallistakaan pysty päättelemään arvoa.
Suukappaleissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta merkintöjä jotka helpottavat nettihaarukointia kummasti.
Maallikko ei myöskään pysty toteamaan arvokkaankaan suukappaleeen kuntoa, tai sitä onko suukappaletta muotoiltu uudelleen.
Uudelleenmuotoilu voi yhtä hyvin sekä laskea kuin nostaakin aihiona käytetyn suukappaleen arvoa.
 
Joten jos mulle tulisi vastaava tilanne eteen, itse veisin johonkin puhallinsoitinliikkeeseen arvioitavaksi.
Vaikka siihen samaan jossa huolto aikoinaan tehtiin.
Itsellä ei ole kokemusta kuin Woodwindsistä Hesassa, ja tuokin kokemus vuosikymmenten takaa, mutta ainakin stadin kitaraliikkeiden asiakaspalveluun tottuneena palvelu oli tuolloin ensiluokkaista.
 

 
Selmer on merkkinä ehkäpä se arvostetuin, ja mk 6 sieltä arvostetuimmasta päästä niin altoissa kuin tenoreissakin.
Ebaystä ja vastaavista virtuaalibasaareista löytää summittaista hintatietoa sarjanumeroineen esimerkiksi perunkirjoitusta varten, mutta myymistä varten ainakin itse olen sitä mieltä että asiantuntijan pitäisi päästä kokeilemaan soitin jotta mahdolliset pikkuviat eivät laskisi mahdollisesti saatavaa hintaa liiaksi.
 
Jos lontoo taipuu, kotimaista alkuperää oleva saksofonisivusto josta voisi olla apua itse tehtävässä arvonmäärityksessä on Sax On The Web.
Tuolta löytyy mm. ostamista ja myymistä käsittelevä alafoorumi:
 
https://forum.saxontheweb.net/forum … ce-on-Buying-or-Selling-a-Saxophone
 
Kuten tietysti myös Selmer alafoorumi:
 
https://forum.saxontheweb.net/forumdisplay.php?281-Selmer
 
T:Samuli
 
vekotin75
25.07.2018 09:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Kiitos vinkeistäsi Samuli. Tuo EBayssa näkyvä hintahaitari hämmensi minut ja siksi laitoin viestiä tänne. Kiikutan soittimen Soitinlaineelle arvioitavaksi.
 
Terv. Vesa
 
basisti1971: Moi.
 
Osanottoni.
 

 
Koska kukaan muukaan ei ole kommentoinut, kokeillaan, vaikka asiantuntija en millään muotoa olekaan.
 
Näkemättä ja kokeilematta fonin hintaa on melko mahdotonta määritellä, saksofonit kun ovat kaikki valmistusmaasta ja brändistä riippumatta enemmän tai vähemmän yksilöitä, ja ennenkaikkea jatkuvaa huoltoa ja säätöä vaativia soittimia.
 
Soittotyylistä ja soiton vähyydestä/paljoudesta riippuen, perushuoltoja kehotetaan tekemään/teetättämään ~1/2-2 vuoden välein, isompi jumppa täydellisine tyynyjen vaihtoineen yms. tulee lähteestä hivenen riippuen eteen keskimäärin 5 vuoden välein.
Nuo siis edellyttäen että soittaja itse huoltaa ja hoitaa soitinta aina soittosession jälkeen ja tietysti kun jotain pientä säätöä ilmenee.
 
Ajat eivät ole toki kiveen hakattuja, joku soittelee samoilla tyynyillä vuosikymmeniä, jollain menee vaihtoon vuodessa.
 

 
Lisäksi arvonmääritykseen vaikuttaa suukappale/-leet, hinnat ja avot vaihtelevat muutamasta eurosta satoihin, jopa tuhansiin euroihin.
Maallikko ei sen enempää ulkonäöstä kuin materiallistakaan pysty päättelemään arvoa.
Suukappaleissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta merkintöjä jotka helpottavat nettihaarukointia kummasti.
Maallikko ei myöskään pysty toteamaan arvokkaankaan suukappaleeen kuntoa, tai sitä onko suukappaletta muotoiltu uudelleen.
Uudelleenmuotoilu voi yhtä hyvin sekä laskea kuin nostaakin aihiona käytetyn suukappaleen arvoa.
 
Joten jos mulle tulisi vastaava tilanne eteen, itse veisin johonkin puhallinsoitinliikkeeseen arvioitavaksi.
Vaikka siihen samaan jossa huolto aikoinaan tehtiin.
Itsellä ei ole kokemusta kuin Woodwindsistä Hesassa, ja tuokin kokemus vuosikymmenten takaa, mutta ainakin stadin kitaraliikkeiden asiakaspalveluun tottuneena palvelu oli tuolloin ensiluokkaista.
 

 
Selmer on merkkinä ehkäpä se arvostetuin, ja mk 6 sieltä arvostetuimmasta päästä niin altoissa kuin tenoreissakin.
Ebaystä ja vastaavista virtuaalibasaareista löytää summittaista hintatietoa sarjanumeroineen esimerkiksi perunkirjoitusta varten, mutta myymistä varten ainakin itse olen sitä mieltä että asiantuntijan pitäisi päästä kokeilemaan soitin jotta mahdolliset pikkuviat eivät laskisi mahdollisesti saatavaa hintaa liiaksi.
 
Jos lontoo taipuu, kotimaista alkuperää oleva saksofonisivusto josta voisi olla apua itse tehtävässä arvonmäärityksessä on Sax On The Web.
Tuolta löytyy mm. ostamista ja myymistä käsittelevä alafoorumi:
 
https://forum.saxontheweb.net/forum … ce-on-Buying-or-Selling-a-Saxophone
 
Kuten tietysti myös Selmer alafoorumi:
 
https://forum.saxontheweb.net/forumdisplay.php?281-Selmer
 
T:Samuli
 
basisti1971
25.07.2018 18:03:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
vekotin75: Moi
 
Kiitos vinkeistäsi Samuli. Tuo EBayssa näkyvä hintahaitari hämmensi minut ja siksi laitoin viestiä tänne. Kiikutan soittimen Soitinlaineelle arvioitavaksi.
 
Terv. Vesa

 
Ole hyvä.
 
Soitinlaineesta ei juuri henkilökohtaista kokemusta ole päässyt syntymään, mutta asiallisen liikkeen maineessa ovat.
 
Laaja hintahaarukka on etenkin kalliimman pään saksofoneissa arkipäivää, kuten myös arvostusten nousu ja laskukin.
 
Näin maallikkona oman projektifonin (Series II King Super 20) tiimoilta tehdyn tutkimustyön perusteella suurin vaikutus tietyn merkin ja mallisarjan sisällä tulee alkuperäisyydestä.
Mutta koska mallisarjojen sisälläkin tapahtui koko ajan elämistä ja kehitystä -bisneksestä kun kuitenkin oli kyse- tietyt vuosimallit voivat olla arvokkaampia tai vähemmän arvokkaita.
 
Selmerin sarjanumeroista löytyy infoa esim:
 
https://www.conn-selmer.com/en-us/a … support/serial-numbers/selmer-paris
 
Jos isäsi osti fonin uutena, tuon linkin mukaan vuonna -70 olisi ollut käytössä sarjanumerot 173801-184900.
 
T:Samuli
 
Hekku56
26.07.2018 14:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ebay, epay hinnanmuodostus ja hintojen pysyvyys on vähän epävarmaa. Olin kiinnostunut yhdestä soittimesta ja sitten siihen rupesikin tulemaan kaikenlaisia toimitus- ym kylkiäisiä erilaisista syistä, joista en saanut selvää. Ei tullut kauppoja. Kyllähän tuo on laatusoitin mutta kunto vaikuttaa paljon. Jos ollut soittamatta, korkit ja tyynyt kuivuvat ja niiden vaihtaminen voi olla iso homma
 
Sirgtr
26.07.2018 15:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: ebay, epay hinnanmuodostus ja hintojen pysyvyys on vähän epävarmaa. Olin kiinnostunut yhdestä soittimesta ja sitten siihen rupesikin tulemaan kaikenlaisia toimitus- ym kylkiäisiä erilaisista syistä, joista en saanut selvää. Ei tullut kauppoja. Kyllähän tuo on laatusoitin mutta kunto vaikuttaa paljon. Jos ollut soittamatta, korkit ja tyynyt kuivuvat ja niiden vaihtaminen voi olla iso homma
 
Jos täysremppa on tehty 10 v sitten niin vastaava homma alkaa olla käsillä oli sitten ollut soittamatta tai säännöllisesti soitettu. Teetin juuri Selmer Mark VI tenorin täysrempan, maksoi noin 600 eur. Sen jälkeen pilli oli taas uuden veroinen.
 
Kallis on remppa mutta niin on kallis myös Selmer Mark VI. Täysremppa on jokseenkin saman hintainen soittimen arvosta riippumatta. Rempan hinta lienee Selmerin arvosta 10 % suuruusluokkaa joten remppa kannattaa varmaan teettää oston yhteydessä, on sitten soittovarma pilli moneksi vuodeksi.
 
Hekku56
30.07.2018 15:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu, jos ollut vuosia soittamatta, tyynyt ja korkit kuivuvat ja liimat rapisevat. Olen muutamaan tehnyt itsekin täysrempan. Omien kokemusteni mukaan halpoihin soittimiin on vaikeampi tehdä koska materiaalit ovat huonompia. Vanhan laatusoittimen huolto on parhaimmillaan purku, puhdistus, tyynyjen ym vaihto, vähän säätöä ja keikalle. Halpissoittimiin menee enemmän aikaa
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «