Aihe: Kieli sammuu venyttäessä | 1 |
---|
|
Juuu oon tuota vähän alottelija tälläsis hommis niin kysyisin vaan että mistä johtuu tuo että kun venyttää kieltä jostain 15. Nauhan kohdalta niin se sammuu? Ja miten tuon sais korjattua? Johtuuko jostain nauhasta että pitäis hioo vai kuinka? |
Jeszse 23.07.2018 20:46:51 (muokattu 23.07.2018 20:47:34) | |
|
Mikä kitara? E. Jelppikerho on kiva https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=137956 |
|
Voi johtua korkeasta nauhasta, kaulasta joka on notkolla ylöspäin, kaulan radiuksesta tai liian alhaalla olevista kielistä. Olikohan vielä muita syitä? :) Mä olen stratossa tehnyt sillein, että olen nostanut kielien korkeutta jos alkanut tekeen tuota vaikka kaula ei olisi mennyt notkolle. En aina välttämättä kaikkien kielien korkeutta vaan vain muutaman eli pienimmän E:n ja B:n (1 ja 2 kieli) sillein et tasapaino korkeuden suhteen kuitenkin muiden kielien kanssa säilyy. Olen itse kokenut tuota pulmaa vain stratossa. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
|
Kitara on Fender Stratocaster |
Jeszse 23.07.2018 21:10:39 (muokattu 23.07.2018 21:12:16) | |
|
Sit se on mahdollista että johtuu otelaudan radiuksesta, joka on liian pieni ja bendattava kieli ottaa kiinni seuraavaan nauhaan. Fendereissä yleistä, ja oikeestaan kaikissa tyyliin 9,5" ja sitä pienemmissä radiuksissa. Kieliä tallasta ylös. |
sustain65 23.07.2018 21:19:24 (muokattu 23.07.2018 21:20:13) | |
|
Jotkut väittävät että jos on pieni radius eli jyrkkä kaarevuus otelaudassa, niin tuota voisi tapahtua helpommin kuin suuren radiuksen kanssa. Eli jos otelauta on melko kaareva (kupera) eikä tasainen, niin sitten puutteellisella soittotekniikalla ääni voi sammua venytettäessä kahdennestatoista nauhasta eteenpäin. Itsellä ei ole käytännön kokemusta asiasta, minulla ei ole yhtään pienen radiuksen (7,5" tai 9,5") keppiä. Edit: Jeszse ehti näköjään ensin :-) |
|
sustain65: Jotkut väittävät että jos on pieni radius eli jyrkkä kaarevuus otelaudassa, niin tuota voisi tapahtua helpommin kuin suuren radiuksen kanssa. Eli jos otelauta on melko kaareva (kupera) eikä tasainen, niin sitten puutteellisella soittotekniikalla ääni voi sammua venytettäessä kahdennestatoista nauhasta eteenpäin. Itsellä ei ole käytännön kokemusta asiasta, minulla ei ole yhtään pienen radiuksen (7,5" tai 9,5") keppiä. Edit: Jeszse ehti näköjään ensin :-) Noinhan sen pitäisi mennä, juu, varsinkin vanhemmissa stratoissa. Yleensä se on juuri tuo ohuin ja toiseks ohuin kieli joka/jotka ottaa kiinni, noita nostamalla yleensä itse saanut ongelman hoidettua 9.5 radiuksen kaulassa. Tietty kantsii tsekkaa otelauta sun muut eka et on kuten pitää. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
|
Metalkallo: Noinhan sen pitäisi mennä, juu, varsinkin vanhemmissa stratoissa. Yleensä se on juuri tuo ohuin ja toiseks ohuin kieli joka/jotka ottaa kiinni, noita nostamalla yleensä itse saanut ongelman hoidettua 9.5 radiuksen kaulassa. Tietty kantsii tsekkaa otelauta sun muut eka et on kuten pitää. Mutta ei siis tuossa tapauksessa ole heikkoutta soittotekniikassa kuten mutuilin, vaan ihan kitaran ominaisuus. Aina oppii uutta! |
|
Mulla muistaakseni 3 tai 4 fenkkua 7.25 radiuksella. Sillä jos jollain oppii säätöjen merkityksen. Vähänkään kirraat kaularautaa, niin saman tien tallapalaa ylös. Itse pitänyt sopivana kielen korkeutena 7.25:llä sitä, että pystyy bendaamaan n 3 nauhaa ylös about 12-17 nauhaväleitä. Action on valitettavasti yläkielillä aika korkea. Sitten päästään intonaatioprobleemaan. Mutta hei, jos soittaa vintageradiuksella, kai vintageintonaatiokin sallitaan :) Si vis pacem, para bellum. |
|
Sorry, pakko heittää vähän OT. Intonaatiosta puheenollen tässä vintagea parhaimmillaan: https://aijaa.com/h1IN1J Sorkinin bowtie vie kyllä voiton tuostakin. Ei täydellisen äänikorvan omaaville Si vis pacem, para bellum. |
|
Mun stratossa on niin elävä kaula että homman hoitoon tarvitaan aina nauhojen naputtelu/hionta. Ellei haluu kieliä kattoon nostaa. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|