Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kieli sammuu venyttäessä
1
klamydia
23.07.2018 20:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuu oon tuota vähän alottelija tälläsis hommis niin kysyisin vaan että mistä johtuu tuo että kun venyttää kieltä jostain 15. Nauhan kohdalta niin se sammuu? Ja miten tuon sais korjattua? Johtuuko jostain nauhasta että pitäis hioo vai kuinka?
 
Jeszse
23.07.2018 20:46:51 (muokattu 23.07.2018 20:47:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä kitara?
 
E. Jelppikerho on kiva https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=137956
 
Metalkallo
23.07.2018 20:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi johtua korkeasta nauhasta, kaulasta joka on notkolla ylöspäin, kaulan radiuksesta tai liian alhaalla olevista kielistä. Olikohan vielä muita syitä? :)
 
Mä olen stratossa tehnyt sillein, että olen nostanut kielien korkeutta jos alkanut tekeen tuota vaikka kaula ei olisi mennyt notkolle. En aina välttämättä kaikkien kielien korkeutta vaan vain muutaman eli pienimmän E:n ja B:n (1 ja 2 kieli) sillein et tasapaino korkeuden suhteen kuitenkin muiden kielien kanssa säilyy. Olen itse kokenut tuota pulmaa vain stratossa.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
klamydia
23.07.2018 21:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara on Fender Stratocaster
 
Jeszse
23.07.2018 21:10:39 (muokattu 23.07.2018 21:12:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sit se on mahdollista että johtuu otelaudan radiuksesta, joka on liian pieni ja bendattava kieli ottaa kiinni seuraavaan nauhaan. Fendereissä yleistä, ja oikeestaan kaikissa tyyliin 9,5" ja sitä pienemmissä radiuksissa.
 
Kieliä tallasta ylös.
 
sustain65
23.07.2018 21:19:24 (muokattu 23.07.2018 21:20:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut väittävät että jos on pieni radius eli jyrkkä kaarevuus otelaudassa, niin tuota voisi tapahtua helpommin kuin suuren radiuksen kanssa. Eli jos otelauta on melko kaareva (kupera) eikä tasainen, niin sitten puutteellisella soittotekniikalla ääni voi sammua venytettäessä kahdennestatoista nauhasta eteenpäin. Itsellä ei ole käytännön kokemusta asiasta, minulla ei ole yhtään pienen radiuksen (7,5" tai 9,5") keppiä.
 
Edit: Jeszse ehti näköjään ensin :-)
 
Metalkallo
23.07.2018 22:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Jotkut väittävät että jos on pieni radius eli jyrkkä kaarevuus otelaudassa, niin tuota voisi tapahtua helpommin kuin suuren radiuksen kanssa. Eli jos otelauta on melko kaareva (kupera) eikä tasainen, niin sitten puutteellisella soittotekniikalla ääni voi sammua venytettäessä kahdennestatoista nauhasta eteenpäin. Itsellä ei ole käytännön kokemusta asiasta, minulla ei ole yhtään pienen radiuksen (7,5" tai 9,5") keppiä.
 
Edit: Jeszse ehti näköjään ensin :-)

 
Noinhan sen pitäisi mennä, juu, varsinkin vanhemmissa stratoissa. Yleensä se on juuri tuo ohuin ja toiseks ohuin kieli joka/jotka ottaa kiinni, noita nostamalla yleensä itse saanut ongelman hoidettua 9.5 radiuksen kaulassa. Tietty kantsii tsekkaa otelauta sun muut eka et on kuten pitää.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
sustain65
24.07.2018 06:51:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Noinhan sen pitäisi mennä, juu, varsinkin vanhemmissa stratoissa. Yleensä se on juuri tuo ohuin ja toiseks ohuin kieli joka/jotka ottaa kiinni, noita nostamalla yleensä itse saanut ongelman hoidettua 9.5 radiuksen kaulassa. Tietty kantsii tsekkaa otelauta sun muut eka et on kuten pitää.
 
Mutta ei siis tuossa tapauksessa ole heikkoutta soittotekniikassa kuten mutuilin, vaan ihan kitaran ominaisuus. Aina oppii uutta!
 
Sotakoira Musti
24.07.2018 16:41:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla muistaakseni 3 tai 4 fenkkua 7.25 radiuksella. Sillä jos jollain oppii säätöjen merkityksen. Vähänkään kirraat kaularautaa, niin saman tien tallapalaa ylös. Itse pitänyt sopivana kielen korkeutena 7.25:llä sitä, että pystyy bendaamaan n 3 nauhaa ylös about 12-17 nauhaväleitä. Action on valitettavasti yläkielillä aika korkea. Sitten päästään intonaatioprobleemaan. Mutta hei, jos soittaa vintageradiuksella, kai vintageintonaatiokin sallitaan :)
 
Si vis pacem, para bellum.
Sotakoira Musti
24.07.2018 16:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sorry, pakko heittää vähän OT. Intonaatiosta puheenollen tässä vintagea parhaimmillaan: https://aijaa.com/h1IN1J
 
Sorkinin bowtie vie kyllä voiton tuostakin. Ei täydellisen äänikorvan omaaville
 
Si vis pacem, para bellum.
McLeach
24.07.2018 21:18:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun stratossa on niin elävä kaula että homman hoitoon tarvitaan aina nauhojen naputtelu/hionta. Ellei haluu kieliä kattoon nostaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «