Aihe: Mistä myytti painavien kitaroiden paremmuudesta on peräisin?
1 2 3 4 5
BugBadWolf
23.06.2018 19:46:30
Lunnu:...tulee fiilis että jengi pitää lankkusähkistä akustisena soittimena, mitä se ei ole.

Paitsi että mm feedbackin ansiosta siitä tulee sellainen.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Kefiiri
23.06.2018 20:49:59 (muokattu 23.06.2018 21:13:28)
BugBadWolf: Paitsi että mm feedbackin ansiosta siitä tulee sellainen.

Nyt pitäisi jo määritellä mikä on "akustinen soitin". Varmaan siitä määritelmiä onkin, mutta puhekielessä kai tarkoitetaan soitinta, jonka ääntä ei vahvisteta sähköisesti.

Tosin tuon logiikan mukaan festareilla kuultava akustinen kitarakaan ei olisi akustinen :/

Tarkoittaako BBW, että feedbackin ansiosta rungon värähtely vaikuttaa kuultavaan ääneen? Ei kai se mikään akustisuuden mittapuu ole.

Jaahas, esim. tämän sivun mukaan tuo resonointi on akustisen soittimen olennainen piirre. Hmm..

http://artsites.ucsc.edu/ems/music/tech_background/TE-13/teces_13.html
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
23.06.2018 22:34:45 (muokattu 23.06.2018 23:02:34)
Kefiiri:...resonointi on akustisen soittimen olennainen piirre. Hmm...

Resonointi juurikin.

Kirjailin tuon vähän pikaisesti, joten juttu jäi varmaan vähän auki. Akustinen kitara ei poikkea niin paljoa säkökitarasta, kuin ulkonäkö voisi vihjailla. Toimintaperiaate kielten soinnin suhteen on sama.

Kun sähkökitara on kiinni (kohtalaisen äänekkäässä) vahvistimessa, tilanne on resonanssin kannalta akustista vastaava. Molemmissa kielten mekaaninen värähtely muuttuu ääniaalloiksi, jotka puolestaan värähtelevät rakenteissa.

Se, kuinka paljon rakenteisiin käytetyn puun tyypillä on merkitystä, onkin sitten toinen juttu. Siitä saisi aikaan mielenkiintoisen...

Äh. Olkoon se nyt ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
korvaoo
06.07.2018 10:24:22
Lunnu: Nyt on kyllä sellaista tekstiä,että onkohan tuo sähkökitaran mikrofonin toimintaperiaate ihan hallussa (no pun intended, hallu).
Tuosta voi käydä lukasemassa
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6magneettinen_mikrofoni

Jos klikkaaminen ei kiinnosta niin tässä se olennainen

Mikrofonin toiminta sähkökitaroissa perustuu sen muodostamaan magneettikenttään jonka sisällä kitaran metalliset kielet ovat (mikrofonit sijaitsevat kielten alla kitaran rungossa). Kieliä näppäillessä ne värähtelevät, ja mikrofonin magneettikenttä alkaa värähdellä samalla taajuudella kielten kanssa, tämä muodostaa mikrofonin kelaan heikon sähkövirran, signaalin.

Eli kyse on metallisen kielen aiheuttamasta värähtelystä mikrofonin magneettikentässä. Runko, joka on puuta ei magneettikenttää värähdytä.

Näinhän se menee, mikrofoni korostaa jotain taajuusalueita riippuen käämin määrästä ja paksuudesta, magneetin laadusta ja vahvuudesta yms yms. se kielen värähtely taas riippuu itse kielestä, näppäilystä ja kuin paljon sitä värähtelyä palautuu bodyn ja kaulan kautta takaisin kieleen joka taas soittelee mikrofonia. eli kaikki vaikuttaa lopulta kaikkeen, mutta osa enempi ja osa vähempi ja osan merkitys lienee lähinnä psyykkinen.
kaikki paitsi on turhaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)