Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5101 102 103 104 105165 166 167 168 169
Laulava Kylätohtori
18.07.2018 22:54:44
BugBadWolf: Olisi iso aukko sivistyksessä.

Pohjatöiksi: Mitä enemmän narua loopissa on, sen huonommin vahvistin toimii. Ja sitten tekevät, retkut, ihan hyviäkin vahvistimia, joissa on vain looppi ilman on/off-katkaisijaa.

Kun ei viitsisi ihan jokaiseen nurkissaan poikkeavaan vahvaimeen päällekytkettävää looppia teettääkään, olisi paikallaan löytää kapistus joka tekisi sen tempun loopin ulkopuolella.

Onko siis olemassakaan sellaista A/B-kytkintä, joka olisi kauempaa (pedaalilaudasta tms) ohjattavissa? Halvemmaksi tulisi hankkia sellainen kerran, kuin rakennuttaa se jokaiseen vahvistimeen erikseen.

Vai olisiko siitä edes merkittävää hyötyä? Kuvittelen kuulevani ja tuntevani eron, kun delay on tynkäpiuhojen tai 16 metrin lenkin kautta. Menenkö siis kallonkutistajalle vaiko musiikkiliikkeeseen? Jos jälkimmäiseen, mikä nimi sillä laitteella on, jota alan kyselemään?

Teet itse jonkun releohjattavan systeemin, niin on ohjaus ja virransyöttö spedulaudassa, mutta loopin spedut pärjää vaikka 10 cm johdoilla. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
BugBadWolf
18.07.2018 23:05:35
Laulava Kylätohtori: Teet itse..

En tee. Alan olla rillien tarpeessa, mutta kun liian rock rilliniekaksi ;D Kitaranhinkkauksetkin olen ulkoistanut ammattilaisen maksulliselle rakkaudelle.

(vältän siis viimeiseen asti sitä rappion vauhdittumista, joka ensimmäisistä kakkuloista seuraa)

Pakkohan tällaisen kapineen on olla olemassa. Enhän minä nyt ainoa voi olla, joka mokomaa on tullut ajatelleeksi?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Laulava Kylätohtori
18.07.2018 23:15:31 (muokattu 18.07.2018 23:22:21)
BugBadWolf: En tee. Alan olla rillien tarpeessa, mutta kun liian rock rilliniekaksi ;D Kitaranhinkkauksetkin olen ulkoistanut ammattilaisen maksulliselle rakkaudelle.

(vältän siis viimeiseen asti sitä rappion vauhdittumista, joka ensimmäisistä kakkuloista seuraa)

Pakkohan tällaisen kapineen on olla olemassa. Enhän minä nyt ainoa voi olla, joka mokomaa on tullut ajatelleeksi?

Nyt täytyy antaa plussaa asenteesta, mutta olisiko tuo sellainen? Jätän tarkemman perehtymisen sulle. :)

https://www.thegigrig.com/remote-loopy2

E. Vaikuttaa laatuvehkeeltä, mutta onhan siinä hintaakin. Ainakin täältä ostettuna.

http://www.loopersparadise.de/en/index.php?p=2352
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
BugBadWolf
18.07.2018 23:28:44
Laulava Kylätohtori:...olisiko tuo sellainen...

Olisihan se. Kas kun ei tarttunut hakuun, kun googlailin itse ja jopa sanoilla remote effects loop.

Ne kakkulat...
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
18.07.2018 23:52:56
Laulava Kylätohtori:...remote-loopy...

Pitänee udella, josko joku suomalainen paja tekaisisi tuollaisen. Ei tuon takia nyt taloa tarvitse myydä, mutta vähän suolainen hinta kun ajattelee tuohon tarvittavien komponenttien määrää.
steelduck
19.07.2018 00:57:51

mopar: Olisko muita hyviä (lue halvempia tai helpommin saatavissa olevia kuin sun face) ehdokkeja tohon bluetone black face kanavaan?

Kannattaa kokeilla esim Fulltone 69 mkII tai Thorpy Veteran
Laulava Kylätohtori
19.07.2018 09:16:48
BugBadWolf: Pitänee udella, josko joku suomalainen paja tekaisisi tuollaisen. Ei tuon takia nyt taloa tarvitse myydä, mutta vähän suolainen hinta kun ajattelee tuohon tarvittavien komponenttien määrää.

FYA Electronicsin puoleen itse kääntyisin. Säästyy samalla rahat niihin kakkuloihin...
Tami
19.07.2018 10:17:02

BugBadWolf:

Niin harvemmin on noita eteen tullut. Useimmiten tuo menee helposti midi-puuhiksi, jollaisia kytkimiä on sitten enempikin....

Joku pieni midiohjain (midimouse, amt fs-2) lautaan ja siitä sitten piuha delaylle tai switcheriin. Efektin tai kytkimen mallista riippuen on sitten enempi tai vähempi vaihtoehtoja käytössä on/off jutuista tap tempon kautta volumeen jne jne...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
kojones
19.07.2018 10:27:18
BugBadWolf: Pitänee udella, josko joku suomalainen paja tekaisisi tuollaisen. Ei tuon takia nyt taloa tarvitse myydä, mutta vähän suolainen hinta kun ajattelee tuohon tarvittavien komponenttien määrää.

Näin soitinelektroniikka-asioita rakentavana en pidä pahana tuota hintaa, en tekisi tuohon hintaan.
mopar
19.07.2018 13:00:22

steelduck: Kannattaa kokeilla esim Fulltone 69 mkII tai Thorpy Veteran

Tuon fulltonen vois kyllä ottaa testiin jos sattuu torille ilmaantumaan. On mulla moinen joskus ollutkin, mutta silloin vahvistin oli eri...
BugBadWolf
19.07.2018 13:31:00
kojones: Näin soitinelektroniikka-asioita rakentavana en pidä pahana tuota hintaa, en tekisi tuohon hintaan.

Vaatiiko tuo jotain eksoottisempaa tavaraa sisälleen, vai miksi se on kallista? Luulen - ainakin vielä tässä vaiheessa - jonkinlaiseksi A/B-boksiksi, jossa kotelon katkaisijat on korvattu stereojakin kautta ohjattavilla releillä.
kojones
19.07.2018 13:36:50 (muokattu 19.07.2018 14:12:51)
BugBadWolf: Vaatiiko tuo jotain eksoottisempaa tavaraa sisälleen, vai miksi se on kallista? Luulen - ainakin vielä tässä vaiheessa - jonkinlaiseksi A/B-boksiksi, jossa kotelon katkaisijat on korvattu stereojakin kautta ohjattavilla releillä.

Työ maksaa, ei osat. Eihän tuossa ole kuin kaksi relettä oheiskomponentteineen, virransyöttö, signaaliliittimet ja pari lediä. Helposti parin tunnin homma ja osiinkin saa pari kymppiä menemään, ellei noita sarjana tee.

E: Tarkistin ihan osien hinnan, halvasta kaupasta laatukomponentein 35 euroa + postit 15€.

Osalista https://www.dropbox.com/s/42orcidblb1nqyg/loopbox.jpg?dl=0

Kytkennässä en valitettavasti jaksa auttaa tai ottaa mitään vastuuta että noilla selviää.
BugBadWolf
19.07.2018 13:45:01
kojones: Työ maksaa...

Tarjoan satasen. Työstä tulee tuolla kaavalla 40€ tunnille, mikä on mielestäni ihan kohtuullinen tuntipalkka.

Tämä tietenkin harrastajalta toiselle tapahtuvana, herrasmiesten keskeisenä liiketoimena. Jos oikein firman kautta joutuu teettämään, valtion sotkeentuminen muuttaa tietysti asioita.
kojones
19.07.2018 13:54:48
BugBadWolf: Tarjoan satasen. Työstä tulee tuolla kaavalla 40€ tunnille, mikä on mielestäni ihan kohtuullinen tuntipalkka.

Eiku kolvailemaan, siitä voi sitten laskea ittelleen tuollaisen tuntipalkan.
Tympee Huttunen
19.07.2018 15:35:50
kojones: Eiku kolvailemaan, siitä voi sitten laskea ittelleen tuollaisen tuntipalkan.

Hyvää diiliä siinä tarjotaan. Jos aika ei olisi rajoittava tekijä, tekisin tuon heti.

Mikä siinä on, kun jotkut nupit syö pedaaleita hyvin ja jotkut ei? Mulla on hiton hyvä nuppi, jonka clean ja särö on molemmat just eikä melkein mieleeni. Ostin nupista jopa eritehoiset versiot. Mutta jos haluan vaikka rajumpaa soundia ja heitän Sabbra Cadabran, niin ei sitten toimi mitenkään.

Nyt heitin saman pedaalin Famen 5W vahvariin (+2x12" kaappi) ja soundi on saakelin hyvä. Toi vahvari on siis kutakuinkin sama mitä ne kaikki harley bentonin jne. vastaavat. Jotenkin mitä simppelimpi etuaste niin sitä paremmin säröt pelaa.
BugBadWolf
19.07.2018 20:22:41
Tympee Huttunen:...Mikä siinä on, kun jotkut nupit syö pedaaleita hyvin ja jotkut ei? ...Jotenkin mitä simppelimpi etuaste niin sitä paremmin säröt pelaa.

Siihen on monenlaisia syitä, eikä yksi selitys selitä kuin yhdenlaisen pedaalin yhteensopimattomuuden. Kyse on sekä etuvahvistimen rakenteesta, että särötyypistä. Yhdelle sopii yksi paremmin ja toiselle toinen. Säästän kirjoituksen vaivaa ja tyrkytän linkkiä.

https://www.andertons.co.uk/guitar-overdrive-pedal-guide

Mainostavat toki, mutta sivulla on luettavaa ja katseltavaa.

Jos ei englanti ole se paras kieli, voin tylsän yön tullen vaikka kääntää artikkelin.
Puavali
23.08.2018 15:59:49
kojones: Näin soitinelektroniikka-asioita rakentavana en pidä pahana tuota hintaa, en tekisi tuohon hintaan.

Eipä tosiaan palkoille pääse, jos tuollaisen värkkää tuohon hintaan jollekin toiselle. Itselle voisi tehdä, jos tarttis.
Laulava Kylätohtori
06.09.2018 13:43:19
Eikös Klon (ja sen kloonit) ole tehty pääasiassa boostaamaan jo vähän säröllä olevaa vahvaria?

Ei tämä kai mikään ts-klooni ole? Ajattelin vähän, jos kokeilisi Skreddy Screw Driverin tilalla tätä...
erty
06.09.2018 16:21:13
Laulava Kylätohtori: Eikös Klon (ja sen kloonit) ole tehty pääasiassa boostaamaan jo vähän säröllä olevaa vahvaria?

Ei tämä kai mikään ts-klooni ole? Ajattelin vähän, jos kokeilisi Skreddy Screw Driverin tilalla tätä...

Parhaiten toimii just boostaamaan rutussa olevaa vahvaria tai toista säröpedaalia. Itsenäisenä särönä aika kolkko varsinkin jos soittaa yksin himassa villasukat jaloissa. Bändin kanssa leikkaa kivasti läpi.
Ei oo ts-klooni, mut mun mielestä omaa samoja ominaisuuksia kuin tube screamer - honottavahko middle ja tiukka bottne. Sellanen hifi-ts mun mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)