Aihe: Nitroselluloosalla lakatun kitaran säilyttäminen telineessä
1 2 3 4
Seba
13.07.2018 23:02:20

Kefiiri: Varmuuden vuoksi on kai ruvettava soittelemaan munasillaan.

Itse pidän vaan uudet soittimet kaupassa ni ei jännitä pikkuvauriot.
The Jack
13.07.2018 23:18:53 (muokattu 13.07.2018 23:22:19)
Seba: Ei toki kaikki. Kaveri osti taannoin uunituoreen sg:n ja ekojen treenien jälkeen jäi farkuista sinistä lakkaan ja pinta meni nahkeaksi.

Se että nitrolakka tarttuu housuihin ei johdu nitron ominaisuuksista, vaan huonosti tehdystä lakkauksesta ja pintakäsittelystä. On helppoa uskoa, että säästökuurilla oleva Gibson on säästänyt näistä edellä mainituista halpatyövoiman kanssa. Kunnolla tehty nitrolakkaus ei tartu housuihin.

E: Myöskään farkkujen ei kuulu tarttua lakkapintaan.
Th1rt3en
13.07.2018 23:34:26
samiko: Meinaatko että sähkökitarassa vaikuttaa sointiin vain siimor dunkkanit? Kyllä aivan kaikki mitä kitarassa on, vaikuttaa kitaran sointiin. Lukuun ottamatta potikan hattuja ja maalin väriä.

En meinannut. Niinkö käsitit? Tosin olen kyllä sitä mieltä että kepin väri vaikuttaa sähkölankun sointiin vähintään yhtä paljon kuin nitro/polykin.
Seba
13.07.2018 23:40:22

The Jack: Se että nitrolakka tarttuu housuihin ei johdu nitron ominaisuuksista, vaan huonosti tehdystä lakkauksesta ja pintakäsittelystä. On helppoa uskoa, että säästökuurilla oleva Gibson on säästänyt näistä edellä mainituista halpatyövoiman kanssa. Kunnolla tehty nitrolakkaus ei tartu housuihin.

E: Myöskään farkkujen ei kuulu tarttua lakkapintaan.

Jep. Ei mulla oo moisia ongelmia omien nitrojen kanssa ollut. Valkoisessa vos sg:ssä oli kaulassa pienet kellastumat telineessä roikkumisen jäljiltä, muuten ei mitään pulmia.
niemepet
14.07.2018 01:07:41 (muokattu 14.07.2018 01:09:16)
Itselläni on Gretschin White Falcon, jossa on nitrolakkaa. Turhan arvojas kitara "palojäljille". Minua varoiteltiin kaupasta ostaessa, että kannattaa katsoa millaisessa telineessä kitaraa pitää ettei jää pahoja "polttojälkiä".

Muistaakseni täältä Muusikoiden netistä sain sekä sukka että sideharso vinkkiä. Sideharsolla kääräisin kitaratelineen ja hyvältä näyttää. Ei ole yli kymmennen vuoteen näkynyt minkäänlaisia "polttojälkiä" - tuskin tuleekaan.
Jucciz
14.07.2018 01:17:43
Oon lukenut monestakin paikasta, että pitäis olla varuillaan nitrolakan ja tiettyjen telineitten kanssa, ja uskon sen kyllä. Silti on pakko sanoa omakohtainen kokemus yli 25 vuoden sähkökitaroiden omistamisen ajalta. Mun kaikki telineet on jotain kympin-parin K&M:iä ja vielä ei ole yhteenkään kalliiseenkaan kitaraan tullut minkäänlaisia jälkiä lakkapintaan niistä. En mää toki kaikkia soittimiani koko ajan telineissä säilytäkään, mutta on niille nyt jokaiselle "telineaikaa" varmasti kertynyt kuukausitolkulla, jos ei jopa vuosia.
Rämppy
14.07.2018 18:25:44
Jucciz: Oon lukenut monestakin paikasta, että pitäis olla varuillaan nitrolakan ja tiettyjen telineitten kanssa, ja uskon sen kyllä. Silti on pakko sanoa omakohtainen kokemus yli 25 vuoden sähkökitaroiden omistamisen ajalta. Mun kaikki telineet on jotain kympin-parin K&M:iä ja vielä ei ole yhteenkään kalliiseenkaan kitaraan tullut minkäänlaisia jälkiä lakkapintaan niistä. En mää toki kaikkia soittimiani koko ajan telineissä säilytäkään, mutta on niille nyt jokaiselle "telineaikaa" varmasti kertynyt kuukausitolkulla, jos ei jopa vuosia.

Se on varmaan ihan sama vaikka kitara olisi telineessä yhteenlaskettuna 10 vuotta, jos yhtäjaksoiset telinesäilytykset eivät veny liian pitkiksi. Mulla on ollut nitrolakattuja kepukoita aika monta ja telineessä niitä on seisotettu lähinnä keikkojen ja treenien yhteydessä. Itselläni valkoinen EJ Strato otti näkyvät jäljet noinkin maltillisella telinesäilytyksellä, samoin yhdessä Gibson 335:ssä oli jo kaupan telineestä peräisin olevat jäljet. Mutta muihin meikäläisen hallussa olleisiin nitrolakattuihin kitaroihin ei ole tullut jälkiä. Lähinnä Fenderiä ja Gibsonia ovat olleet. Mutta en todellakaan säilyttäisi nitrolakattua kitaraa pysyvästi telineessä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Jeszse
14.07.2018 23:32:28
Rämppy: Mutta en todellakaan säilyttäisi nitrolakattua kitaraa pysyvästi telineessä.

Noh niinku sanottu, mulla toi yks nitrolla lakattu kitara on seissy tossa telineessä taas kuukausikaupalla koskematta, äsken sillä pari sointua otin ja piti oikein vilasta ja todeta että ainoo jälki mitä on, on telineessä kaulan kohdalle tullut painauma. Lakassa ei edelleenkään mitään.
Jeszse
15.07.2018 20:44:29
Rämppy: No sulla on selainen teline johon nitrolakka ei reagoi. Tai sitten sun kitarassa on kestävämpi nitrolakkapinta. Silti en välttämättä testaisi uutta nitrolakattua kitaraa jonkun random telineen kanssa, että tuleeko jälkiä kun seisotan kitaraa telineessä kuukausia putkeen. Telineissä on eroja, samoin nitrolakatuissa kitaroissa, joista jotkut ovat herkkiä saamaan "palovammoja". Mulla on K&M:n telineitä, jossa on korkilla tai sen näköisellä matskulla päällystetyt pinnat. Niiden kanssa ei ole tullut mitään jälkiä yhteenkään mun kitaraan. Tosin max seisotusaika ko. telineessä on ollut muutama päivä.

No tossa on open grain pinta, eli helvetin ohut, ja se on isketty tohon telineeseen samalla viikolla ku lakat on suihkittu, että lienee sit vaan hyvä yhdistelmä.
Guildfinger
16.07.2018 16:33:19
Vähän ohi aiheen vielä. Mun mielestä polylakatuissa skeboissa on vähintäänkin akustisesti terävämpi, ripisevämpi atakki ja soundi. Molempia löytyy, nitro/poly, enkä tyrmää kumpaakaan. Yli tonnin kepeissä saisi kyllä mieluiten olla nitrolakka.
sustain65
17.07.2018 07:43:02
Guildfinger: Vähän ohi aiheen vielä. Mun mielestä polylakatuissa skeboissa on vähintäänkin akustisesti terävämpi, ripisevämpi atakki ja soundi. Molempia löytyy, nitro/poly, enkä tyrmää kumpaakaan. Yli tonnin kepeissä saisi kyllä mieluiten olla nitrolakka.

Oletko todiaan pystynyt vertailemaan lakkausta lukuunottamatta täysin samanlaisia kitaroita?

Korostan, että itse en voi väittää asiasta suuntaan tai toiseen, koska minulla ei ole (ollut) vertailukelpoista kitaraparia.
zedder
27.09.2019 09:58:25
Lienee selvää että nitrolla päällystetty kitara ei tykkää tämmöisistä, mutta onko se varmaa että polylakattu pinta ei reagoi näiden kanssa:

https://www.puuilo.fi/Armacell-solukumieriste-9mm-2m

https://www.biltema.fi/rakentaminen … kitarvikkeet/putkieriste-2000023027

Pitäisi muokata yhtä kitaratelinettä ja lisätä siihen yksi lisätuki.
Hyvin resonoiva yksilö.
Jeszse
27.09.2019 11:00:24
zedder: Lienee selvää että nitrolla päällystetty kitara ei tykkää tämmöisistä, mutta onko se varmaa että polylakattu pinta ei reagoi näiden kanssa:

https://www.puuilo.fi/Armacell-solukumieriste-9mm-2m

https://www.biltema.fi/rakentaminen … kitarvikkeet/putkieriste-2000023027

Pitäisi muokata yhtä kitaratelinettä ja lisätä siihen yksi lisätuki.

Polyuretaani on muovia ni eiköhän sitä voi roikottaa about missä vaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)