Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halpoja kieliä?
1 2
hallu
13.07.2018 19:51:07 (muokattu 13.07.2018 20:07:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musafasulla oli D`Addario XL nickel wound ex110 kieliä kymmenen setin boksi 58 euroa yhden kielisetin hinta oli seitsemisen euroa eli noin eruon per setti halvemmalla olisi saanut jos ostaa isomman määrän kerrallaan. Kyssäri: onko noista kielistä mihinkään? hintaeroa esim. Elixireihin alkaa olla jo merkittävästi eli Elixirit on noin kaksi kertaa kalliimmat. Minkälainen kokemus teillämuilla on kestääkö ELixirit kaksi kertaa kauemmin? olen itse käyttänyt enimmäkseen ELixirejä ja mulla ne on olleet tosi pitkäikäiset, mutta miten on onko ne oikeastaan korkean hintansa väärti?
 
Ostin yhden setin mainittuja XL:iä niin selvitän asian, mutta niin tuleeko halvemmaksi ostaa normi kieliä isoissa erissä, vai kalliita kieliä setti kerrallaan?
 
E: kävin omaa kitaroiden huoltokirjaa läpi vuosien varrelta johon olen kirjannut kieltenvaihdot ja muut huollot. Siitä kävi ilmi, että minullahan on itsellänikin kokemusta noista kielistä niin että eipä sitten muuta..... keskustellaan toki, mutta nuo kysymykset ei olekaan relevantteja. Niin itselläni näyttää siltä että DAddarion XL:t kestää jotain 4-5kk ja Elixirit puolisen vuotta eli semmoinen 6-7kk mikä omalla kohdallani näyttäisi puoltavan halvempien kielten käyttöä. Ei järkeä maksaa Elixiristä jos etua saa vain pari kuukautta.
 
Niin ja jos joku nyt ihmettelee missä vaiheessa vaihdan kielet, niin yleensä silloin kun ne alkaa käydä liian tukkoisen kuuloisiksi tai ei enää ole vireessä itsensä kanssa (eli intonaatio alkaa heittää). Yleensä ennen tärkeitä äänityssessioita tulee vaihdettua kielet, vaikka ne ei olisikaan finaalissa vielä. Mulla ei ole mitään yksiselitteistä merkkiä josta päätän vaihtaa, vaan tulee vain semmoinen tuntuma, että nyt nää ei enää soi kunnolla. Jonkin verran kielten kulumiseen vaikutaa kuinka paljon on kitaroita aktiivisessa soitossa ja minkä verran niistä mikäkin saa soittoaikaa. Eli ihan yksiselitteisiä nuo kuukausimäärät ei ole, mutta kertokaa kuitenkin omista kokemuksistanne, niin viisastutaan yhdessä. Niin ja voi jakaa tietty vinkkejä mistä kieliä ostaa halvalla.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
ÄrGee
13.07.2018 20:13:55 (muokattu 13.07.2018 20:17:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinnoittamaton kieli soi uutena kirkkaammin kuin esim. Elixir Nanowebit. En enää jaksanut Elixiriä niiden kumimaisen ja aivan liian liukkaan tuntuman takia. Elixirien ainoa etu se kun mennään käyttöiässä tietyn rajan yli, missä kieli alkaa merkittävästi menettää sointiin liittyviä ominaisuuksiaan uuteen nähden. Sanoisin että tulee jopa hieman halvemmaksi vaihtaa useammin kieliä kuin ostaa Elixirin kieliä. Kielten väsymistähän pinnoitus ei estä, eli intonaatio ja vire alkaa heittämään kielten vanhetessa.
 
D'addarion XL on ihan syystäkin yksi maailman käyetyimpiä ja parhaan hinta/laatusuhteen omaavia kieliä. Vire ja intonaatio pysyy, kuulostavat hyvältä ja ovat tasalaatuisia.
 
Tuosta päätelleen yksittäinen kitara ei saa kovin suuria määriä soittoa, joten halvemmat kielet ja puhdistukseen jotain GHS fast fretin tapaista luulisi pitävän ne kunnossa korroosiolta.
 
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
high_society
13.07.2018 20:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Musafasulla oli D`Addario XL nickel wound ex110 kieliä kymmenen setin boksi 58 euroa yhden kielisetin hinta oli seitsemisen euroa eli noin eruon per setti halvemmalla olisi saanut jos ostaa isomman määrän kerrallaan. Kyssäri: onko noista kielistä mihinkään? hintaeroa esim. Elixireihin alkaa olla jo merkittävästi eli Elixirit on noin kaksi kertaa kalliimmat. Minkälainen kokemus teillämuilla on kestääkö ELixirit kaksi kertaa kauemmin? olen itse käyttänyt enimmäkseen ELixirejä ja mulla ne on olleet tosi pitkäikäiset, mutta miten on onko ne oikeastaan korkean hintansa väärti?
 
Ostin yhden setin mainittuja XL:iä niin selvitän asian, mutta niin tuleeko halvemmaksi ostaa normi kieliä isoissa erissä, vai kalliita kieliä setti kerrallaan?

 
Mitä tuollaisilla seikoilla on väliä?
Etkö muka ole ikinä soittanu Daddarion xl:lliillä?
Mitä merkitystä sun tapauksessa maksaako setti kutosen vai kynpin?
 
Ite käytän elixirejä vain ja ainoastaan niiden mukamas pitkän eliniän takia(eritän hikisormena ihan vituste kaikkea uraaniin ja plutoniumiin verrannolista shaibaa kieliini), mutta aina välillä laittelen keppeihin mitä sattuu ja yleensä ihan huvikseen.
 
Toki olen makuuhuone dildottaja. Jos nyt oot keikkaileva kaveritsnaja, ni luulis et kielien tuntuma ois tärkein pointti.
 
Tulosta Merkitse muistiin + Vastaa lainaten
hallu
13.07.2018 21:14:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Mitä tuollaisilla seikoilla on väliä?
Etkö muka ole ikinä soittanu Daddarion xl:lliillä?
Mitä merkitystä sun tapauksessa maksaako setti kutosen vai kynpin?
 
Ite käytän elixirejä vain ja ainoastaan niiden mukamas pitkän eliniän takia(eritän hikisormena ihan vituste kaikkea uraaniin ja plutoniumiin verrannolista shaibaa kieliini), mutta aina välillä laittelen keppeihin mitä sattuu ja yleensä ihan huvikseen.
 
Toki olen makuuhuone dildottaja. Jos nyt oot keikkaileva kaveritsnaja, ni luulis et kielien tuntuma ois tärkein pointti.

 
No ei noilla seikoilla vielä hetki sitten olisi ollutkaan mitään väliä.... eikä ehkä ole vieläkään, mutta elämäntilanteeni on muuttunut äkisti sen verran että joudun miettimään rahaa vähän jokaisella elämän sektorilla ja musahommat on mulle aika keskeinen elämän sektori joten pohdin senkin kulurakenteen ihan uusiksi.
 
Kitarakamoja en tule luultavasti enää ostamaan uusia, mikä pistää miettimään kaksi kertaa kannattaako mitään myydäkään. Mutta noita olemassa olevia kamppeita pitää huoltaa ja niinpä joudun selvittämään mistä halvimmat kielet, putket ja plektrat.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
MadMatt
13.07.2018 21:47:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä vaihtoväli about + - 20 tuntia. Tälläisiä lootia käytössä. En jaksa vaivata päätäni kulutustavarasta. Kerta kirpaisulla aina uutta lootaa kaappiin...
 
https://media.sweetwater.com/images … 750/EXL115-B25-large.jpg?f80863b886
 
parek
13.07.2018 22:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kestää Elixirit ainakin puoli vuotta. Soundi ja tatsi pysyy samana ekasta päivästä koko puolisen vuotta eteenpäin. D'Addariot soundaa liian kirkkailta pari päivää, sitten pari viikkoa soundaa ja tuntuu hyvältä, jonka jälkeen soundi menee huonoksi ja kädet haisee inhottavalle metallille soiton jälkeen. Kielet menee vaihtoon n. 3 viikon välein, eli n. 7-9 settiä puolessa vuodessa.
 
Elixirit tulee itselle siis moninverroin halvemmaksi kuin mitkään muut kielet. Ja tatsistaki tykkään eniten kun ovat alusta loppuun tuoreen tuntoiset.
 
high_society
13.07.2018 22:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt:En jaksa vaivata päätäni kulutustavarasta.
 
Tää on se juttu enimmäkseen mun mielestä, ihan sama massia vai ei.
 
Tulosta Merkitse muistiin + Vastaa lainaten
Rämppy
14.07.2018 00:48:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonkin on tullut vuosien varrella käytettyä Daddario EXL-settejä. Nämähän ovat suunnilleen markkinoiden yleisimmät kielet. Hyviä kieliä. Kuitenkin Elixirit kestää mulla hyvinä 4 kertaa kauemmin, joten käytän nykyään mieluummin niitä. Tosin yhdessä kepissä on ko. Daddario-setti. Mun mielestä Nanowebin ja tuon Daddario EXL:n soundissa ja tuntumassa ei ole dramaattista eroa.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Sotakoira Musti
14.07.2018 12:46:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet ovat tässä konkurssissa niin lillukanvarsia, että sama mitä maksaa vaikka vaihtaisi hypoteettisesti 2 viikon välein. Tosin elixirit eivät mun kitaroissa viihdy, pinnoite niin jäätävän kamalan tuntuinen. Teleissä ja Rikun 325:ssä mennään flatwoundeilla, joilla pärjää 3-6 kk helpostikin. Muissa sähkökitaroissa (pl Rikut, joissa valmistajan omat kielet) yleensä NYXL:t. Keskimäärin parin-kolmen kuukauden välein vaihdan, koska keppien määrästä johtuen yksittäisen kitaran soittoaika jää aika vähälle.
 
Akkareissa tietty eri juttu, koska näissä kielillä IMO isompi vaikutus soundiin.
 
Mutta joo, jos halpaa haluaa niin jo aiemmin mainittu Daddarion bulk (25 kpl) 119€, 4,76€/pari. https://www.strings.fi/sahko-kitara … -addario-exl110-b25-010-046-25-pack
 
Si vis pacem, para bellum.
parek
14.07.2018 14:50:35 (muokattu 14.07.2018 14:52:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei itsellekään kielten valinta ole kustannuskysymys. Mun käytössä hinnan lisäksi Elixir vie voiton kokonaisuudessa.
 
Normikielet:
 
-soundi pari ekaa päivää huono
-soundi pari viikkoa hyvä
-soundi taas huono
-kielet tuntuu ensin hyvältä, sitten huononee ja lopussa jo inhottaa koskea kitaraan koska kielet tuntuu niin ikävältä
-putsaan kieliä usein soiton jälkeen
-vaihdan kielet n. 3 vk välein
-kielet menee vanhaksi / huonoksi vaikkei kitaralla soittaiskaan
 
Elixir:
 
-tuntuu näpeissä tuoreilta koko elinkaaren
-soundi melko identtinen koko elinkaaren
-vaihdan kielet kaksi kertaa vuodessa
-en edes putsaa kieliä mitenkään
 
Mun on mahdoton nähdä mitään muuta syytä käyttää omissa kitaroissa muita kuin Elixirejä kuin eri paksuisten settien testailu. Sitä varten olis hyvä olla muutama Harley Benton setti.
 
PS: Kenenkähän valmistamia Bentonin kielet on? Ne lienee halvimpia mitä löytyy?
 
balanced1
14.07.2018 16:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä näe mitä väliä sillä on maksaako kielisetti5 vai 10€. Itse vaihdan varmaan kuukauden välein kielet kitaraaan. Ei se paljoa päivää kohti tee. Vähän sama kuin halpakahvin perässä juokseminen. Säästä Euro viikossa ja juo paskanmaikuista kahvia.
 
Jeszse
14.07.2018 17:43:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotakoira Musti: Mutta joo, jos halpaa haluaa niin jo aiemmin mainittu Daddarion bulk (25 kpl) 119€, 4,76€/pari. https://www.strings.fi/sahko-kitara … -addario-exl110-b25-010-046-25-pack
 
Ai saatana, tuolta löytyis omallakin paksuudella tollanen laatikko. Siinä ois kyllä monen vuoden kielet.
 
Kefiiri
14.07.2018 17:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Kenenkähän valmistamia Bentonin kielet on? Ne lienee halvimpia mitä löytyy?
 
Valmistaja saattaa vaihtua aina välillä, vai onko noita kielitehtaita mitenkään kauhean paljoa? Ihan toimivia kieliä ne ovat olleet. Tykkään uusien kielten äänestä, mutta en viitsisi vaihtaa kovinkaan taajaan jos setti maksaisi kybän. Silläkin rahalla saa paljon kahvia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
balanced1
14.07.2018 18:26:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR on omalla kohdalla katkennut heti liian monta kertaa, Ernie Ball on aina toiminut Dean Markley myös, Elixir tuntui ärsyttävän liukkaalta ja pinnoitetulta heti..
 
McLeach
14.07.2018 19:07:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: D'Addariot soundaa liian kirkkailta pari päivää, sitten pari viikkoa soundaa ja tuntuu hyvältä, jonka jälkeen soundi menee huonoksi
 
Oiskohan nyt vaan jotain päänsisäistä tällä kertaa? Hyviä peruskieliä ne on. Ei ole kyllä koskaan tullut tilannetta vastaan että pistäisi korvaan omat tai jonkun toisen huonosaundiset kielet. Ellei kyseessä jotkut ryönän peitossa olevat 2v. vanhat kielet.
 
parek
14.07.2018 20:08:20 (muokattu 14.07.2018 20:12:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Oiskohan nyt vaan jotain päänsisäistä tällä kertaa? Hyviä peruskieliä ne on. Ei ole kyllä koskaan tullut tilannetta vastaan että pistäisi korvaan omat tai jonkun toisen huonosaundiset kielet. Ellei kyseessä jotkut ryönän peitossa olevat 2v. vanhat kielet.
 
Ei se ole kyllä lainkaan päänsisäistä. Normikielet kuulostaa esim. aivan 100% varmuudella eriltä tuoreina kuin muutaman päivän vanhoina.
 
E: Mainittakoon, että soitan vain yhdellä kitaralla, eli kaikki kitaraan käytetty aika kuluu saman kielisetin parissa.
 
Se hyvä puoli normikielissä on, että niitä on yleensä kaikissa musaliikkeiden kitaroissa joita kaikki kokeilevat ja ne tuntuu aivan hirveiltä. Jos joku kitara liikkeessä soundaa hyvältä niillä kielillä, niin siinä on todennäköisesti hyvä kitara.
 
Jeszse
14.07.2018 20:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: DR on omalla kohdalla katkennut heti liian monta kertaa, Ernie Ball on aina toiminut Dean Markley myös, Elixir tuntui ärsyttävän liukkaalta ja pinnoitetulta heti..
 
Mulla on ernie balleista taas sitä uutena katkeamisen kokemusta, kuin myös sitä että ne purkautuu kiristäessä sen kuulansa ympäriltä. Dean markleyn blue steeliä ostin joskus kolme settiä, kaikissa oli punomattomat kauttaaltaan jonkun ruosteen kaltaisen paskan peitossa. Elixirit on myös näihin näppeihin limaisen tuntuset.
 
D'addarion kanssa ei mitään ongelmaa koskaan. Vaihdan keikkailukitaroihin kielet ehkä 2-3 kertaa vuodessa, keikkoja tulee 10-20 vuodessa.
 
McLeach
14.07.2018 23:34:48 (muokattu 14.07.2018 23:35:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Ei se ole kyllä lainkaan päänsisäistä. Normikielet kuulostaa esim. aivan 100% varmuudella eriltä tuoreina kuin muutaman päivän vanhoina.
 
Totta kai. Kielet ajetaan sisään parissa päivässä jonka jälkeen saundi normalisoituu. Näin käy kaikille merkistä ja laadusta viis. Se että daddariot muuttuu parissa viikossa huonosaundisiksi on päänsisäistä, sanoisin.
 
parek
15.07.2018 06:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Totta kai. Kielet ajetaan sisään parissa päivässä jonka jälkeen saundi normalisoituu. Näin käy kaikille merkistä ja laadusta viis. Se että daddariot muuttuu parissa viikossa huonosaundisiksi on päänsisäistä, sanoisin.
 
Voit tottakai sanoa mitä itse haluat.
 
Hmmm, ei soundi uusissa kielissä "normalisoidu" sisäänajon aikana. Punosten väliin menee töhnää ja punomattomat kielet alkavat myös heti vanheta kun niihin menee iholta rasvaa jne. Meinaatko, että parin päivän jälkeen se kieliin tuleva töhnä ei enää vanhennakaan niitä kieliä ja jatka soundin muuttamista?
 
Käytin ennen Elixiriin siirtymistä Daddarioita n. 10 vuotta kun ne oli "halpoja". Kokemusta on melko monesta paketista niin sähkiksen kuin akustisenkin kanssa.
 
Kefiiri
15.07.2018 08:08:00 (muokattu 15.07.2018 08:37:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

o0o: Voit tottakai sanoa mitä itse haluat.
 
Hmmm, ei soundi uusissa kielissä "normalisoidu" sisäänajon aikana. Punosten väliin menee töhnää ja punomattomat kielet alkavat myös heti vanheta kun niihin menee iholta rasvaa jne.

 
Se on joidenkin mielestä se normaali soundi. Itse en ajattele niin. Jos normaali soundi olisi sellainen valmiiksi kuolleen oloinen löpsähdys, niin kai valmistajat osaisivat tehdä kieliä, jotka kuulostaisivat sellaiselta heti uutena. (GHS tuntuu löytäneen tuon viisasten kiven Boomers-kieliä suunnitellessaan.)
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «