FastEddie 13.07.2018 15:38:39 | |
---|
samiko: ... Lukuun ottamatta potikan hattuja ja maalin väriä. Väärin; punaiset kitarat tykittävät stydimmin! If you think you are too old to rock n roll, then you are. |
Urban Baboon 13.07.2018 15:40:43 | |
---|
Klezberg: Ajankohtainen aihe. Hankin juuri K&M:n viiden kitaran telineen ja yksi siihen tulevista kitaroista on nitrolakattu. Telineen mukana tulleen ohjeen mukaan pieniä painaumia voi tulla, vertaavat normaaliin kulumiseen. Thomannin sivuilla näytti olevan isompi varoitus. Laitan ehkä kangasta väliin pitemmän päälle. Saman firman yhden kitaran ständi teki puolessa tunnissa Fanoon jäljet. Ne olivat tosin niin himmeät, että jos ei osannut etsiä, ei niitä huomannut. Mut puol tuntia riitti tohon. |
Klezberg 13.07.2018 16:38:34 (muokattu 13.07.2018 16:48:21) | |
---|
Urban Baboon: Saman firman yhden kitaran ständi teki puolessa tunnissa Fanoon jäljet. Ne olivat tosin niin himmeät, että jos ei osannut etsiä, ei niitä huomannut. Mut puol tuntia riitti tohon. Mulla on tuo kitara ollut K&M:n yhden kitaran ständissä vaikka kuinka pitkiä aikoja, itse en löydä siitä jälkiä. Nytkin olen seuraillut aika tiiviisti. Soitin on Fender American Deluxe Stratocaster. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
The Jack 13.07.2018 17:00:19 | |
---|
Kefiiri: Hämmentävää etteivät pulmasta tietoiset valmistajatkaan löydä sellaista pehmustemateriaalia joka ei reagoisi nitrolakan kanssa. Sehän olisi melkoinen myyntivaltti kun pääsisi sanomaan että meidän teline on turvallinen. Onhan noita. Juuri täälläkin mainitulla K&M:llä on erikseen mallit, jotka on tarkoitettu nitrolakatuille kitaroille. Pitää tarkistaa, että löytyy teksti "Suits for guitars with nitrocellulose lacquer (no discolouration in permanent use as no plasticisers are used)". Esim. https://www.thomann.de/fi/km_17515_guardian_transluzent.htm Mulla on ollut nyt jo viitisen vuotta kyseinen teline, ja 5 nitrolakattua kitaraa siinä on säilynyt ilman minkäänlaista vekkiä. Runoilin tuonne arvostelunkin salanimellä Real Player, kun kuvittelin saavani alennuskoodin. Se kampanja oli valitettavasti jo ohi. Mielipide telineestä edelleen sama. Ovatko näistä K&M:n telineistä jälkiä saaneet varmasti valinneet nitroille tarkoitetun mallin? Se maksaa muutaman kympin enemmän. |
Klezberg 13.07.2018 17:16:46 (muokattu 13.07.2018 17:24:34) | |
---|
Joo, minä en tajunnut tilatessa valita tuota translucent-mallia. Eihän se edes näyttäisi olevan kalliimpikaan. Pitää nyt olla varovainen sitten ja varmaan laittaa siihen kangasta väliin. Mielenkiintoista on silti että ständin mukana tulevassa ohjeessa sanotaan silti, että pehmeiden, etenkin nitroselluloosalakkojen kanssa voi painovoiman takia syntyä painaumia, mutta ne ovat niin vähäisiä että ovat verrattavissa normaaliin kulumiseen. Ja K&M:n sivuilla sanotaan näin "The Guardian is available entirely in black or with translucent (colorless) elements made of high quality Elastomer plastic, which are suitable for all kind of guitar lacquers, including nitro lacquer. Discoloration from the stand to the guitar does not occur." Tuonkin voi lukea kahdella tavalla, mikä on vähän harmillista. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
Klezberg: Joo, minä en tajunnut tilatessa valita tuota translucent-mallia. Eihän se edes näyttäisi olevan kalliimpikaan. Pitää nyt olla varovainen sitten ja varmaan laittaa siihen kangasta väliin. Mielenkiintoista on silti että ständin mukana tulevassa ohjeessa sanotaan silti, että pehmeiden, etenkin nitroselluloosalakkojen kanssa voi painovoiman takia syntyä painaumia, mutta ne ovat niin vähäisiä että ovat verrattavissa normaaliin kulumiseen. Ja K&M:n sivuilla sanotaan näin "The Guardian is available entirely in black or with translucent (colorless) elements made of high quality Elastomer plastic, which are suitable for all kind of guitar lacquers, including nitro lacquer. Discoloration from the stand to the guitar does not occur." Tuonkin voi lukea kahdella tavalla, mikä on vähän harmillista. Tosiaan hinnat ovat nykyään samoja. Silloin kun itse ostin, niin translucent-malli maksoi ehkä 30-40 euroa enemmän. Eikö kannattaisi poistaa jo koko mallistosta sitten se lakkapintaa syövä malli, kun kukaan ei varmaan halua ostaa sitä erityisesti sen ominaisuuden takia? Jos on palautusoikeutta jäljellä, niin palauta. Mulla on ainakin sujuneet ongelmitta palautukset Tompan kanssa. |
Klezberg 13.07.2018 18:05:38 | |
---|
The Jack: Jos on palautusoikeutta jäljellä, niin palauta. Mulla on ainakin sujuneet ongelmitta palautukset Tompan kanssa. Ostin paikallisesta liikkeestä, siis ei postimyyntiä. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
The Jack 13.07.2018 18:38:24 | |
---|
Klezberg: Ostin paikallisesta liikkeestä, siis ei postimyyntiä. Tämä on hyvä ketju olla olemassa, kun yksi kitara säästyi vaurioilta. Kuten nyt nähtiin väärinkäsityksiä asian tiimoilta tapahtuu. Ammattitaitoinen myyjä olisi varoittanut telinettä ostaessa, mutta lapuissa on varoitus ja kyseessä on telineen ominaisuus ei suoranainen vika. Jos olisin itse kyseinen kauppias vaihtaisin telineen pyydettäessä, mutta laki ei tietenkään tähän velvoita. Lyhytnäköistä toimintaa olisi toisaalta olla tarjoamatta kuluttajalle samaa suojaa jonka saa ulkomaiselta postimyyjältä. |
velipekka 13.07.2018 19:40:21 | |
---|
the Jack :Mulla on ollut nyt jo viitisen vuotta kyseinen teline, ja 5 nitrolakattua kitaraa siinä on säilynyt ilman minkäänlaista vekkiä. Runoilin tuonne arvostelunkin salanimellä Real Player, kun kuvittelin saavani alennuskoodin. Se kampanja oli valitettavasti jo ohi. Mielipide telineestä edelleen sama. Ovatko näistä K&M:n telineistä jälkiä saaneet varmasti valinneet nitroille tarkoitetun mallin? Se maksaa muutaman kympin enemmän. Mulla juuri tähtäimessä kyseinen teline (K&M 17525). Nitrolakattuja kitaroita ei tällä hetkellä ole, mutta joskus voi olla. Pieni yksityiskohta tuosta telineestä kiinnostaa, jota ei tahdo löytää mistään. Pystyisitkö joku 5 kitaran telineen omistaja mittaamaan kuinka leveä se yhden kitaran tila telineessä on? Kiinnostaisi tietää mahtuuko siihen akustinen kitara. Itsellä tällä hetkellä 4 sähköistä ja yksi akustinen. |
The Jack 13.07.2018 19:58:46 | |
---|
velipekka: Mulla juuri tähtäimessä kyseinen teline (K&M 17525). Nitrolakattuja kitaroita ei tällä hetkellä ole, mutta joskus voi olla. Pieni yksityiskohta tuosta telineestä kiinnostaa, jota ei tahdo löytää mistään. Pystyisitkö joku 5 kitaran telineen omistaja mittaamaan kuinka leveä se yhden kitaran tila telineessä on? Kiinnostaisi tietää mahtuuko siihen akustinen kitara. Itsellä tällä hetkellä 4 sähköistä ja yksi akustinen. Nyt tarkkana! Mun teline oli https://www.thomann.de/fi/km_17515_guardian_transluzent.htm For electric guitar, bass guitar, acoustic guitar Sun harkitsema https://www.thomann.de/fi/km_17525_guardian_5_translucent.htm For electric guitars and electric basses Mun telineeseen sopii akustiset hyvin, ja siitä isommasta koosta johtuen vähän joutuu sähkiksen kulmaa miettimään telineeseen pistäessä. Se ei haittaa, mutta se hihnalukko homma (kts.arvosteluni Tompalta) harmittaa enemmän. Toisaalta parempaa ei ole ainakaan tässä hintaluokassa saatavilla. |
Klezberg 13.07.2018 20:06:08 (muokattu 13.07.2018 20:08:52) | |
---|
The Jack: Ammattitaitoinen myyjä olisi varoittanut telinettä ostaessa, mutta lapuissa on varoitus ja kyseessä on telineen ominaisuus ei suoranainen vika. Varoitus? Mukana tulleessa ohjeessa lukee (kirjoitusvirheineen): "We use high quality materials to protects the guitars. Due to the softness of some lacquers, in particular nitrocellulose based lacquers, dents can occur simply as the result of gravity - i.e. the weight of the instrument but these are considered to the so minimal, that they are negligent compared to normal wear and tear" Joskus ostamassani yhden kitaran ständissä olikin selvä varoitus jota ei voinut olla huomaamatta. PS. ja joo, otin tämän 17515-mallin että mahtuu leveämmätkin, hyvin mahtuu. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
velipekka 13.07.2018 20:08:09 | |
---|
Joo, tuohon suurempaan mahtuu varmasti, mutta on myös 30 senttiä leveämpi ja jää turhaa tilaa sähkökitaroille. Sekosin tuossa numerokoodissa :) Paljonko se väli on tuossa suuremmassa telineessä? Siitä voisi ehkä laskea/päätellä sen kapeamman telineen välin. |
Klezberg 13.07.2018 20:14:13 (muokattu 13.07.2018 20:20:48) | |
---|
velipekka: Paljonko se väli on tuossa suuremmassa telineessä? Siitä voisi ehkä laskea/päätellä sen kapeamman telineen välin. Pelkkä välin huomioiminen ei riitä, vaan noissa on myös nuo tuet mitoitettu ja muotoiltu. Veikkaan että vaikka väli riittäisi akustiselle, sitä ei välttämättä saa siihen tukevasti paikoilleen. Niin se väli, 17 cm jää alapäässä kahden poikittaisen erottimen väliin. Mutta kitaran kopalle muotoiltu paikka alapuolisessa tuessa on 9-10 cm. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
velipekka 13.07.2018 20:20:25 | |
---|
Klezberg:Pelkkä välin huomioiminen ei riitä, vaan noissa on myös nuo tuet mitoitettu ja muotoiltu. Veikkaan että vaikka väli riittäisi akustiselle, sitä ei välttämättä saa siihen tukevasti paikoilleen. Niin se väli, 17 cm jää alapäässä kahden poikittaisen tuen väliin. Mutta kitaran kopalle muotoiltu paikka on 9-10 cm. Kiitos. Mun akkarin kopan leveys on 12 cm. Ei varmaan sovi pienempään. Täytyy pohtia. Sitä suurempaan en viitsisi hankkia. |
2randpo 13.07.2018 20:22:22 (muokattu 13.07.2018 20:22:40) | |
---|
Klezberg: Mulla on tuo kitara ollut K&M:n yhden kitaran ständissä vaikka kuinka pitkiä aikoja, itse en löydä siitä jälkiä. Nytkin olen seuraillut aika tiiviisti. Soitin on Fender American Deluxe Stratocaster. Normi Deluxe on muovilakattu, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö sekin voisi reagoida. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |
high_society 13.07.2018 20:30:04 | |
---|
2randpo: Normi Deluxe on muovilakattu, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö sekin voisi reagoida. Jos se nyt on 2-komponenttisellä lakattu, ni ei, se ei reagoi. Tulosta Merkitse muistiin + Vastaa lainaten |
Klezberg 13.07.2018 20:37:41 (muokattu 13.07.2018 20:52:55) | |
---|
2randpo: Normi Deluxe on muovilakattu, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö sekin voisi reagoida. Muistelen että kitaran mukana oli tieto nitrolakkauksesta. Tämä on siis jostain 15 vuoden takaa. Noiden speksithän eivät kai ole pysyneet ihan samoina vuodesta vuoteen. PS. Nyt voi kyllä olla että mun muisti pettää, siis olen jossain vaiheessa sekoittanut polyuretaanit ja nitrot. Jos näin on niin ihan hyvä, yksi huoli vähemmän. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
Seba 13.07.2018 21:04:36 | |
---|
Presidentti: Jotkut sanovat, että ero on vähän sama kun laminaatti vs. parketti. Eli nitro tuntuu lämpimältä kädessä, kuten jälkimmäinen tuntuu lämpimältä jaloille. Onhan se oikea 50-luvun nitro melko myrkkyä maalarille, mutta käsittääkseni koostumuksen muuttaminen liittyy enempi valmistusprosessiin. Nitroa pitää saada ohut kerros, että pinnasta tulee hyvä ja mahdollisia maalausvirheitä myllyttäessä pinta menee puhki puulle asti. Siinä missä paksua polya, voi myllyttää aika surutta jos on valumia tai appelsiinipintaa. Nysvätään nyt sen verran että lakkapinnasta ei myllytetä maalausvirheitä ;) |
Seba 13.07.2018 21:06:52 | |
---|
Kefiiri: No näin olen kuullut. Mutta ei tuotakaan voi yleistää. Kaikki nitrolakka ei todellakaan pehmene eikä tartu vaatteisiin. Kai vanhempienkin selluloosalakkojen koostumuksessa sitten on eroja. Eiväthän vanhat tuolitkaan tartu kenenkään takapuoleen. Ei toki kaikki. Kaveri osti taannoin uunituoreen sg:n ja ekojen treenien jälkeen jäi farkuista sinistä lakkaan ja pinta meni nahkeaksi. |
Kefiiri 13.07.2018 22:34:46 | |
---|
Varmuuden vuoksi on kai ruvettava soittelemaan munasillaan. En ole musiikin asiantuntija. |