Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Auttakaa; kumpi kitara?
1
sapii
11.07.2018 20:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.thomann.de/fi/jackson_js22_sc_monarkh_satin_white.htm Jacksoni vai https://www.thomann.de/fi/dean_guitars_vendetta_xm_gn.htm vendetta.
 
Tiedän todellisuudessa ei kumpikaan, muttei ole varaa monen tonnin kitaroihin, joten jompi kumpi. Millaiset jacksonin mikit? Kellään kokemusta?
 
hallu
11.07.2018 20:25:40 (muokattu 11.07.2018 20:28:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tunne noita kitaroita joten suhtaudu kriittisesti kommenttiini, mutta ihan speksejä lukemalla huomasin seuraavaa. Ensinnäkin luulen, että laadullisesti nuo ovat lähellä toisiaan joten melkein nyt voisit mennä se edelle kumpi miellyttää silmää enemmän. Mikkejä voi vaihtaa myöhemmin jos et jostakin syystä tykkääkään noista.
 
Tuossa deanissa on vähän pidempi skaala ja 24 nauhaa eli jos tykkäät käyttää matalia vireitä niin mieluummin se sitten ja samoin 24 nauhaa vs 22 nauhaa antaa pikkuisen tilutusvaraa jos semmoisesta tykkäät. Toisaalta Jacsonissa on vaihtuva radius ja lyhyempi skaala joten jos käytät normi virettä niin se voi olla vähän helpompi soittoinen, mutta en tiedä. Tuon vaihtuvan radiuksen idea lienee se, että satulan päästä otelauta on vähän kaartuvampi eli pienempi radius joka helpottaa mm. barresointujen ottamista, mutta ->12. nauhalta eteenpäin radius kasvaa eli on tasaisempi otelauta jolloin venytykset mahdollistuu matalammalla aktionilla eli kielten korkeudella.
 
Simppeleitä varmaan ihan toimivia kitaroita kumpainenkin. Jos olet pienellä budjetilla liikkeellä, niin nyt kannattaa ehdottomasti katsoa myös torin tarjonta koska saatat saada tuohon rahaan reippaasti arvokkaampaa ja laadukkaampaakin kepukkaa.
 
E: suomesta käytetyn ostamisessa on sekin etu, että se kitara on tottunut täkäläiseen ilmastoon ja lastentaudit on jo hoidettu kuntoon (mahdollisesti). Noissa edullisemmissa kitaroissa on pienenä varauksena se, että jos soitinpuu ei ole tehtaalla kunnolla kuivattua, niin se jatkaa kuivumista kotona ja kitara voi muuttaa ajan saatossa muotoaan (törröttävät nauhanpäät on hoidettavissa helposti, mutta kaulan vääntyily voi joskus aiheuttaa ongelmaa) en väitä, että tämmöinen riski olisi edes suuren suuri, mutta mielestäni tämä riski osaltaan puoltaa torilta käytetyn ostamista.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
Arkka
11.07.2018 20:26:45 (muokattu 11.07.2018 20:27:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sapii: https://www.thomann.de/fi/jackson_js22_sc_monarkh_satin_white.htm Jacksoni vai https://www.thomann.de/fi/dean_guitars_vendetta_xm_gn.htm vendetta.
 
Tiedän todellisuudessa ei kumpikaan, muttei ole varaa monen tonnin kitaroihin, joten jompi kumpi. Millaiset jacksonin mikit? Kellään kokemusta?

 
En oo kokeillut kumpaakaan, mutta koska on eri skaalat ja erilaiset kaulaprofiilit molemmissa ja toinen on single cutaway, niin ite ottaisin sen, joka paremmin käteen sopii (tai joka hienommalta näyttää). Nuo on siis aika erilaiset tuntumaltaan joka tapauksessa.
 
Mut odottele perehtyneiltä kommenttia vielä. Rölöttelin vaan kännissä.
 
e: Kas jäsen Hallu kerkeskin sivuamaan samaa jo.
 
sapii
11.07.2018 20:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtökohtaisesti en tajua hölkäsen pöläystä noista radiuksista jne. joten siltä pohjalta.
Nykyisin olen keskittynyt akustiseen kitarointiin ja suomen ilmastooon niitä kotiuttanut useammankin.
 
Sähkiksiä olen omistanut juurikinn noita halpiksia (halvempia, kuin nuo:D) useammankin ja myynyt ne sitten aina rahan tarpeessa. Ibanez on ollut ehkä käteen sopivin niistä...
 
Torista katselin myös ja yksi simää miellyttävä ibanez olisi tarjolla, mutta aktiivimikit arveluttaa, kun en niillä ole soitellut.
 
tuskiz
11.07.2018 21:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sapii: Lähtökohtaisesti en tajua hölkäsen pöläystä noista radiuksista jne. joten siltä pohjalta.
Nykyisin olen keskittynyt akustiseen kitarointiin ja suomen ilmastooon niitä kotiuttanut useammankin.
 
Sähkiksiä olen omistanut juurikinn noita halpiksia (halvempia, kuin nuo:D) useammankin ja myynyt ne sitten aina rahan tarpeessa. Ibanez on ollut ehkä käteen sopivin niistä...
 
Torista katselin myös ja yksi simää miellyttävä ibanez olisi tarjolla, mutta aktiivimikit arveluttaa, kun en niillä ole soitellut.

 
Osta uusi akustinen jossei sähkökitarat kiinnosta.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
sapii
11.07.2018 21:08:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Osta uusi akustinen jossei sähkökitarat kiinnosta.
Kiitos vinkistä.
 
Arkka
11.07.2018 21:22:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sapii: Lähtökohtaisesti en tajua hölkäsen pöläystä noista radiuksista jne. joten siltä pohjalta.
Nykyisin olen keskittynyt akustiseen kitarointiin ja suomen ilmastooon niitä kotiuttanut useammankin.
 
Sähkiksiä olen omistanut juurikinn noita halpiksia (halvempia, kuin nuo:D) useammankin ja myynyt ne sitten aina rahan tarpeessa. Ibanez on ollut ehkä käteen sopivin niistä...
 
Torista katselin myös ja yksi simää miellyttävä ibanez olisi tarjolla, mutta aktiivimikit arveluttaa, kun en niillä ole soitellut.

 
Ibanezin käteensopivuus ei kerro oikein mitään kun pulju tekee monenlaista, mutta Tori on hyvä idea varsinkin jos koet, että kitarat rahapulassa tuppaa vaihtumaan; uusista otat aina takkiin, mutta käytetyistä _ihanteellisesti_ vain lähetys- ja mahdolliset huoltokulut, mikäli päätät myydä eteenpäin. Aktiiveista ei todellista kokemusta käyttämättä saa imo, eli siinä hoituu senkin oppiminen samalla.
 
Samalla toki pitää arvostaa suolituntumaa. Mojo on mojo.
 
sapii
11.07.2018 21:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sikäli kallistun tuon jacksonin puoleen, kun on monipuolisempi. Käytettynä ibanez art 320 olisi myös yksi vaihtoehto..
 
hallu
11.07.2018 23:51:49 (muokattu 11.07.2018 23:53:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sapii: Lähtökohtaisesti en tajua hölkäsen pöläystä noista radiuksista jne. joten siltä pohjalta.
Nykyisin olen keskittynyt akustiseen kitarointiin ja suomen ilmastooon niitä kotiuttanut useammankin.
 
Sähkiksiä olen omistanut juurikinn noita halpiksia (halvempia, kuin nuo:D) useammankin ja myynyt ne sitten aina rahan tarpeessa. Ibanez on ollut ehkä käteen sopivin niistä...
 
Torista katselin myös ja yksi simää miellyttävä ibanez olisi tarjolla, mutta aktiivimikit arveluttaa, kun en niillä ole soitellut.

 
Aktiivimikit on ihan okei. Niistä on erityisesti hyötyä siksi, että niissä on häiriöitä vähemmän ja siksi erityisesti äänityshommissa ihan omiaan. Tästä on hyötyä jos tykkää käyttää säröisiä sointeja, mutta kliinillä asialla ei ole juuri merkitystä.
 
E: PS älä välitä tuosta yhdestä, se ilkeilee kaikille tasaisesti vähän joka toisessa ketjussa vähintään.... ei se tarkoita sillä mitään.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
Arkka
12.07.2018 00:17:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Aktiivimikit on ihan okei. Niistä on erityisesti hyötyä siksi, että niissä on häiriöitä vähemmän ja siksi erityisesti äänityshommissa ihan omiaan. Tästä on hyötyä jos tykkää käyttää säröisiä sointeja, mutta kliinillä asialla ei ole juuri merkitystä.
 
Oon semi perseet, mutta pakko heittää, että meikä taas sanois, että aktiiveissa on oma saundimaailma, niin säröllä kuin kliinillä. Häiriöt on toissijaista kitarasaundissa.
 
hallu
12.07.2018 00:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Oon semi perseet, mutta pakko heittää, että meikä taas sanois, että aktiiveissa on oma saundimaailma, niin säröllä kuin kliinillä. Häiriöt on toissijaista kitarasaundissa.
 
No joo lienet oikeassa, mulla on niin vähän niistä kokemusta että en voi mitenkään julistaa mitään totuuksia tässä asiassa. Mulla oli Carvinin aktiivikitara, jossa oikeastaan ei ollut aktiivimikkejä, vaan siinä oli mikkien jälkeen esivahvistin ja aktiivinen eq. Sen soundi oli hyvin samankaltainen kuin passiivimikseissäkin, mutta tosiaan häiriöiden poissa-olo teki siitä aivan oivallisen vehkeen kotiäänityksissä kun soittelee tietokoneelle suoraan linjaan (se ei edes välttämättä tarvinnut sitä instrumenttitasoista inputtia äänikorttiin). Aktiivinen eq taas teki sen soundimaailmasta monipuolisemman ja kontrollit oli paremmin hallinnassa, koska siinä oli vakioitu se ulostulo niin, että signaalin vahvuus oli suunnilleen sama kytkennästä riippuen eli esimerkiksi mikkipuolituksessa vola ei mainittavasti tipahtanut, vaikka soundi muuttui eikä myöskään hurinat lisääntyneet vaikka siirtyi yksikelaiseen moodiin. Toisaalta esimerkiksi volaa tiputtaessa ei tapahtunut mitään yllättäviä hyppäyksiä eikä tullut mitään hurinoita eikä tone muuttunut. Se oli sanalla sanottuna oivallinen työkalu. Toinen kokemus aktiivimikstä oli Ibanezin basso, jossa toteutui tuo sama asia eli ei häiriöitä ja aktiivi eq tarjosi enemmän soundivariaatioita, mutta sen outputti ei ollut erityisen voimakas.
 
No sitten niistä kitaran aktiivimikeistä siis semmoisista EMG tyyppisistä mulla ei ole kokemusta, mutta näin Vesa Anttilan käyttävän semmoisia Les Paulissaan ja se kaveri soittaa monenlaisella soundilla kevyestä rokimpaan, niin arvelin että kai niidenkin kanssa pärjää. Mutta kuten sanottua niin en varmaksi tiedä.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
JuSu
12.07.2018 10:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...näin Vesa Anttilan käyttävän semmoisia Les Paulissaan...
 
Oliko muuten aktiivit, vai kenties Ultrasonicit (jotka siis ovat passiiviset)? Sellaiset näin myös Vesan kitarassa joskus. En siis toki yritäkään väittää, ettei olisi voinut olla aktiivitkin...
 
https://images.reverb.com/image/upl … 1460065047/nhipjvobemme40ysyor5.jpg
 
Aloittajalle, komppaan vahvasti jo ketjussa esitettyä käytetyn ostamista. Enemmän kitaraa samalla rahalla ilman lastentauteja.
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
hallu
12.07.2018 10:32:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Oliko muuten aktiivit, vai kenties Ultrasonicit (jotka siis ovat passiiviset)? Sellaiset näin myös Vesan kitarassa joskus. En siis toki yritäkään väittää, ettei olisi voinut olla aktiivitkin...
 
https://images.reverb.com/image/upl … 1460065047/nhipjvobemme40ysyor5.jpg
 
Aloittajalle, komppaan vahvasti jo ketjussa esitettyä käytetyn ostamista. Enemmän kitaraa samalla rahalla ilman lastentauteja.
 
JuSu

 
No perskeles, olet ihan oikeassa Ultrasonikithan ne olivatkin :-). Tarkistin lähteestäni eli "KItaraclubista" jossa se kamojaan esitteli vuosia sitten. Ne EMG:t olikin sen Andersonissa ja mä vaan muistin asian väärin. No se jokatapauksessa on tosi monipuolinen kitaristi ja mun sankari sekä esikuva.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «