Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Allan Holdsworthin tyyli
1
silhouette
06.08.2017 20:38:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen kuunnellut Allanin soittoa oikeastaan jo todella kauan, mutta en ole oikein koskaan saanut aikaiseksi perehtyä kunnolla miehen soittoon ja vasta nyt siis yritän opetella soittamaan hänen juttujaan ja ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.
 
Ostin myös muutama viikko sitten mieheltä opetuskirjan nimeltä "Just For The Curious" ja olenkin kahlaillut nyt sitä jo aika kauan läpi ja ehkä olen jotain hiffannutkin siitä, mutta silti moni juttu on vielä ihan täytää hepreaa mulle.
 
Teknisesti en sinäänsä ihmettele hänen soittoaan vaikkakin hänen tekniikkakin on aika hulppeeta, mutta miehen musikaallisuus ja tapa tehdä musiikkia ja musiikin ymmärtäminen taisi myös olla aika huipussaan ja sitä puolta haluaisin enemmän ymmärtää tekniikan sijaan.
 
Mihin suuntaan siis minun kannattaisi lähteä tällä pienellä missiollani? Mitä vinkkejä voisitte antaa? Kiitos!
 
RIP Allan!
 
Aina voi yrittää.
Henri Henri Olavi
09.08.2017 11:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mihin suuntaan siis minun kannattaisi lähteä tällä pienellä missiollani? Mitä vinkkejä voisitte antaa? Kiitos!
 
Ota yksi tai kaksi LSD-lappua, kuuntele miehen musiikkia ja kuuntele lisää. Vietä viikko tai kaksi, ettet kuuntele tai ajattele Allania. Ota lisää happoa ja ota kitara käteen. Siitä se lähtee.
 
K.F.S. is the Only Law
loner
05.06.2018 08:11:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sillä ollut tyyliä, aika punaniska.
 
Sammo
05.06.2018 13:39:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se JFtC on kirjaversio siitä opetus DVD:stä -- tuota saa tilattua taas, joten se kannattaa hankkia oheismateriaaliksi, hinta on nykyään edukas.
 
Holdsworthin ymmärtäminen on tietenkin täysin mahdotonta, mutta tuolla kirjalla ja DVD:llä pitäisi päästä alkuun. Tärkeintä varmaan on tajuta että AH oli varmasti ero, mutta kaikessa taustalla on vahvana miihen oma logiikka, joka on kuitenkin vahvasti modaalinen. Eli ne kirjan viisitoista asteikkoa muodostaa viitekehikon jolle kappaleet ja improvisaatiot ovat rakennettu. Vahvasti läsnä on permutaatiot ja siirrrettävät voicingit (en tiedä mitä sanaa tässä voisi käyttää), ja ilmeisesti perikunnalla on jäämistönä kansioittain eri tapoja soittaa noita em. asteikkoja samaan aikaa soivina "sointuasteikkoina". Tavallaan AH on kai lähtenyt puhtaalta pöydältä käymättä ainakaan paljon perinteisiä teoriantunteja, ja päätynyt siten omaan tapaan hahmottaa sekä merkitä harmonioita.
 
Facebookissa on aktiivinen "The unReal Allan Holdsworth" -ryhmä jossa on pääosin todella tasokasta keskusteluja ja todellisia asiantuntijoita ja perheenjäseniä. Tuolta selaamalla löytyy Holdsworthin omia keikkalappuja, jotka ovat todella outoja sinällään, mutta kirjan/DVD:n kanssa niitäkin voi availla.
 
Netistä löytyy myös ainakin kaksi opinnäytetyötä:
https://www.duo.uio.no/bitstream/ha … xHoldsworthx-xReshapingxHarmony.pdf
https://wesscholar.wesleyan.edu/cgi … article=1960&context=etd_hon_theses
 
Molemmat perustuu pitkälti opetusmateriaaliin sekä haastatteluihin, ja tulkinnat on mun mielestä tietenkin jonkin verran subjektiivisia, mutta niistä saattaa olla apua aiheen hahmotuksessa.
 
Haastatteluja ja muuta materiaalia löytyy myös paljon. Esim:
Allan Holdsworth Archives (Facebook)
Oneiric Moor: http://ofeuillerat.free.fr/interviews1.html
 
Lisäksi Friends Of Dan -podcastissa löytyy sekä AH:n että Steve Huntin haastattelut jotka ovat mielenkiintoisia. Molemmat taitavat olla vuodelta 2017.
 
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
Kampela77
11.06.2018 16:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loner: Ei sillä ollut tyyliä, aika punaniska.
 
Oli sillä nyt ainakin aika omanlaisensa tyyli. Ei siitä tietenkään tarvitse pitää. En osaa ottaa kantaa millä tavalla mies oli punaniska, mutta eipä sillä paljon tekemistä ole tämän ketjun kanssa.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
silhouette
11.06.2018 17:09:01 (muokattu 11.06.2018 17:14:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä minäkin mielummin lukisin tässä ketjussa kommentteja jotka keskittyisivät lähinnä Allanin soittoon ja musiikkiin ja molempien opiskeluun ja tutkimiseen, kuin hänen - oletettuun - punaniskaisuuteen. Toki olen samaa mieltä, että ei kaikkien tarvitse tykätä vaikka itse arvostakin miehen musiikin ja kitaransoiton aivan huipputasolle. Ja muutenkin, Allan Holdsworth, Brett Garsed ja Frank Gambale muodostaa minulle jonkinlaisen pyhän kolminaisuuden jos jotain kiinnostaa tietää. Tosi kovia muusikkoja kaikki. Ainiin ja kitaristeja myös. =)
 
Aina voi yrittää.
Epämuusikko
27.06.2018 12:31:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele paljon John Coltranea.
 
uliuli
mika123
09.07.2018 08:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma ensikosketus Holdsworthiin tapahtui kaukaisella 80-luvulla. Sain käsiini Guitar Player lehden, siis sen jossa oli aina mukana Soundpage (kuka muistaa?). Ko. numerossa Steve Vai analysoi Holsworthin tekniikkaa, hän oli tabuloinut pätkän Devil take the hindmostin sooloa ja itse kappaleen saattoi kuunnella soundpagelta. Kyllä kolahti ja kovaa, kolisee vieläkin.
 
Noihin samoihin aikoihin ihmeteltiin, oliskohan ollut Musamaailmassa, kaupan ollutta Ibanez AH-modelia. Kelpaisi edelleen, mutta oli silloin, ja näyttää ebayssa ja vastaavissa olevan kohtuu arvokas yhä.
 
Noihin aikoihin oli saatavilla nuottikirja Reaching for the uncommon chord, ehkä sellaisen vieläkin jostain löytäisi. Siitä löytyy mm. Tokyo Dreamia, Three sheets to the windiä ja sellaisia. Eeerittäin kiinnostavia sormituksia ja legatoja. Niitä kun koetteleepi puhtaasti soitella alkaa harmittaa ettei ole sirkkeliä johon kompastua käsi edellä. Suosittelen punaniska-kommentaattoreille, en sirkkeliä, vaan kokeilemaan vähän niiden omien ulottuvuuksien rajoja AH-style.
 
Kefiiri
09.07.2018 08:33:27 (muokattu 09.07.2018 08:35:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se punaniska-kommentti ollut ihan läppä, jolla viitattiin siihen, että otsikon sana "tyyli" voisi tarkoittaa soittomeiningin sijaan esim. pukeutumistyyliä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
mika123
09.07.2018 09:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Njoo, voihan sitä tuolla tulokulmalla keskittyä muzakin sijaan vaikka sitten naistenlehtiin joissa artistit esittelee vaatekaappejaan ja avata ko. keskusteluja ihan muilla palstoilla ;)
 
Mutta palatakseni (olettamaani) aiheeseen, tsekkasin lämpimikseni ebay.de:n tarjonnan 80-luvun Ibanez AH-10-mallista; hinta(pyynti)haarukka 1600 - 2900 euroa, jos en nyt ihan yövuoron jälkeisillä silmillä omiani katsellut. Onko joku viisaampi, onko joku Iban tuon ajan malli vielä korkeammissa hintasfääreissä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «