Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koskettimien vs. kitaran soitto - vaikeetako?
1 2 3
Stargazers
06.05.2006 13:52:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitäpaitsi hevistä puheenollen, a-molli ja C-duuri on ne sävellajit josta on ehkä vaikein tiluttaa, niin ettet mene koskettimissa sekaisin, ah, ihQa..
 
Riippuen vähän millaista tilutusta. Jos vedetään vain mahd. nopeasti oktaavia ylös-alas ja vain yhdellä kädellä niin ehkä siinä tapauksessa onkin hitaampi mutta jos vedetään nopeasti A->C->E->A sointua (Am5 vai mikä lie?) ja siitä siirrytään vaikka C->E->-G->C (C5?) jne. niin kyllä itse tilutan niitä eestaas paljon nopeammin kuin mitä F#->A->C#->F#, ei vain sormet taivu moisiin ja luiskahtelee aina sieltä alas.
 
Että joihinkin tilutuksiin IMO Am/C-duuri on paremmat. Ja ainakin soitellessa "perusbiisejä" (ei heviä) kuten vaikka Pienen Pieni Veturi ni on se mukavampi soitella jos ei oo mustia nappuloita seassa, helpompi ainakin.
 
freeze
11.05.2006 02:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuen vähän millaista tilutusta. Jos vedetään vain mahd. nopeasti oktaavia ylös-alas ja vain yhdellä kädellä niin ehkä siinä tapauksessa onkin hitaampi mutta jos vedetään nopeasti A->C->E->A sointua (Am5 vai mikä lie?) ja siitä siirrytään vaikka C->E->-G->C (C5?) jne. niin kyllä itse tilutan niitä eestaas paljon nopeammin kuin mitä F#->A->C#->F#, ei vain sormet taivu moisiin ja luiskahtelee aina sieltä alas.
 
Että joihinkin tilutuksiin IMO Am/C-duuri on paremmat. Ja ainakin soitellessa "perusbiisejä" (ei heviä) kuten vaikka Pienen Pieni Veturi ni on se mukavampi soitella jos ei oo mustia nappuloita seassa, helpompi ainakin.

 
Säästäkää :P
 
JPQ
11.05.2006 03:34:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, voihan näinkin tehdä.. jostakin syystä en ole nähnyt tuota tehtävän muissa kuin hevipiireissä...
 
Sitäpaitsi hevistä puheenollen, a-molli ja C-duuri on ne sävellajit josta on ehkä vaikein tiluttaa, niin ettet mene koskettimissa sekaisin, ah, ihQa..

 
kuulemma myös jean michel jarre vetään jonkun teoksensa ceestä joka oikeasti jossain beestä lähtevässä asteikossa ja jarre kaikkea muuta kuin heviä.:) Tosin onko tuo sitten huonojen soittajien (itseäni kehumatta olen oikeasti huono nuoteista ei mene mitenkään ja korvakuuloltakaan ei mitenkään mutta improt menee) merkki? ps. nopeus ei ole kaikki vaan lyöntivoima ja rytmi yms tärkeää myös.
 
Veruon
11.05.2006 12:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuulemma myös jean michel jarre vetään jonkun teoksensa ceestä joka oikeasti jossain beestä lähtevässä asteikossa ja jarre kaikkea muuta kuin heviä.:) Tosin onko tuo sitten huonojen soittajien (itseäni kehumatta olen oikeasti huono nuoteista ei mene mitenkään ja korvakuuloltakaan ei mitenkään mutta improt menee) merkki? ps. nopeus ei ole kaikki vaan lyöntivoima ja rytmi yms tärkeää myös.
 
Daah.. täähän on ihan helposti selitettävissä! Siisq on paljon helpompaa osua oikeaan koskettimeen jos soittaa vaikka valkosilta koskettimilta, koska niitten valkosten koskettimien pinta-ala on paljon suurempi ku mustien!!
 
Meikä on sitä mieltä, että tosimies soittaa mistä sävellajista tahansa, vaikka yhtäaikaa.
 
Member of DX-7 mafia
Ahti Tuumiainen
07.07.2018 10:54:15 (muokattu 07.07.2018 12:56:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jerry Lee Lewis tästä aiheesta kommentoi joskus, että kitara on helppo soitin kun siinä on vain 6 kieltä, kun pianossa on 88.
 
Niin, mutta siitä kitaran kielestä tulee monta ääntä, kun koskettimesta tulee vain yksi ääni.
 
Kumpaa on enemmän soittanut on helpompi. Itse olen soittanut kitaraa 20 vuotta ja koskettimia viikon.
 
WanhaWetäjä
07.07.2018 11:26:02 (muokattu 07.07.2018 11:27:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Hoho. Jos tälle linjalle lähdetään, niin taitaa kitarassa olla käytännössä enemmän ''kieliä'' kuin koskettimissa. Tai ainakin saman verran ääniä. Eihän noin voi sanoa. Kyseessä on kaksi ihan erilaista soitinta. En kyllä Jerry Lee Lewisia muutenkaan pidä minään ruudinkeksijänä...
 
Mutta asiaan, joo. Se on helpompi, kumpaa on enemmän treenannut. Itse olen soittanut kitaraa 20 vuotta ja koskettimia viikon.

 
Ehkä tämä on jo todettu mutta kerrataan eli yksi iso ero kitaran ja pianon välillä on se että kun lyödään nuotti eteen, vaikka vaan yksinkertainen melodia, niin pianolla se löytyy AINA vain yhdestä kohtaa koskettimistoa, kitaralla monesta eri kohtaa otelautaa ja eri kieliltä, monella eri sormituksella kuin myös se kuulostaa hieman erilaista riippuen mistä kohtaa sen soittaa. Sama pätee moniin kolmi/nelisointuihin, nekin voi soittaa aika monesta eri kohtaa otelautaa.
 
Aika usein on joutunut funtsimaan itselle loogisinta sormitusta kun on saanut jonkun tuurauskeikan lapun himaan, joskus jopa oktaaviala on väärä eli intro/väliosa etc on kirjoitettu oktaavia liian alas ja nuotista ei käy ilmi millä soundimaailmalla ko kappaleen kitaraosuudet soitetaan. Voisi melkein sanoa että kitaralle ei osata kirjoittaa sellaisia lappuja mistä ilmenisi kaikki oleelliset asiat, pelkkä melodia ei ihan riitä jos biisi on outo ja siitä ei ole soivaa versiota saatavilla. Johtuu ehkä siitä että useimmissa bandeissa kiipparisti tekee laput.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Ahti Tuumiainen
07.07.2018 13:00:26 (muokattu 07.07.2018 13:01:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika usein on joutunut funtsimaan itselle loogisinta sormitusta kun on saanut jonkun tuurauskeikan lapun himaan, joskus jopa oktaaviala on väärä eli intro/väliosa etc on kirjoitettu oktaavia liian alas ja nuotista ei käy ilmi millä soundimaailmalla ko kappaleen kitaraosuudet soitetaan. Voisi melkein sanoa että kitaralle ei osata kirjoittaa sellaisia lappuja mistä ilmenisi kaikki oleelliset asiat, pelkkä melodia ei ihan riitä jos biisi on outo ja siitä ei ole soivaa versiota saatavilla. Johtuu ehkä siitä että useimmissa bandeissa kiipparisti tekee laput.
 
Niin, kitarahan kirjoitetaan oktaavia ylemmäs kuin se oikeasti soi, siis kitaranuoteissa. Vai oliko se oktaavia alemmas...
 
Niin, kitaralle ei välttämättä pelkkä nuotti riitä, koska kitaransoitossa käytetään erikoistekniikoita, joita ei ole nuotteihin merkitty. Paitsi ehkä kitaranuotteihin, mutta sitten niissä on yleensä tabulatuuritkin samassa. Tai kai sitä koskettimillakin on erikoistekniikoita. Minä harjoittelen vasta ukko-nooaa.
 
hallu
08.07.2018 09:35:54 (muokattu 08.07.2018 09:37:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen kitaristi ja aloitin harjoittelun koskettimilla vasta viime maaliskuussa. Minusta ei ole oikein relevanttia kysyä kumpi on vaikeampi soitin, koska sehän on soittajan ominaisuus, mikä sille on vaikeaa ja mikä helppoa.
 
Soittimina piano ja kitara tietenkin mahdollistavat erilaisia asioita. Kitaralla voi tehdä juttuja joista pianistit ( huomasin luettuani tämän ketjun) ei osaa aina edes unelmoida. Pianon koskettimilla taas avautuu ällistyttävän laaja sävelten ja vastasävelten ja harmonioiden kirjo joka saa tämmöisen keskivertokitaristin haukkomaan henkeä.
 
Kärjistetysti ja kieli poskessa voisi heittää, että pianon soitto vaatii älyä ja kitaran soitto vaatii tunneälyä :-)
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
pappasfin
09.07.2018 14:59:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummassakin on omat juttunsa. Löytyy täältäkin nuo koskettimet, mutta en kyllä vieläkään osaa niillä soittaa ;D
 
Molemmista soittimista löytyy sitä vaikeusastetta jne. ja molemmista soittimista saa taitava soittaja irti asioita, joita voi vain ihastella.
 
Mainioita ovat nuo kumpainenkin.
 
PappaSFin
Sax-pappa
09.07.2018 15:30:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Kummassakin on omat juttunsa. Löytyy täältäkin nuo koskettimet, mutta en kyllä vieläkään osaa niillä soittaa ;D
 
Molemmista soittimista löytyy sitä vaikeusastetta jne. ja molemmista soittimista saa taitava soittaja irti asioita, joita voi vain ihastella.
 
Mainioita ovat nuo kumpainenkin.

 
Osaaminen on niin kovin venyvä käsite. Olipa soitin mikä tahansa ei osaamisessa ole ala- eikä ylärajaa.
 
Ahti Tuumiainen
09.07.2018 23:13:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Osaaminen on niin kovin venyvä käsite. Olipa soitin mikä tahansa ei osaamisessa ole ala- eikä ylärajaa.
 
Hyvin sanottu. :)
 
Btw, koulussa kun piti aikoinaan opetella kymmensormijärjestelmää, en oppinut kun ei kiinnostanut tippaakaan. Mutta nyt kun olen alkanut soittamaan koskettimia, niin olen alkanut myös kirjoittaa kymmenellä sormella. Tämähän on hyvää treeniä! heh
 
MarkusB
16.09.2018 16:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne kaikki soittimet tinapillistä lähtien on vaikeita. Aina tuntuu että vaikka kuinka reenaa, niin pitäis olla parempi. Ainoa mikä tässä lohduttaa on se, että kun junnusta lähtien tuli soitettua ja opiskeltua, niin eipä kukaan kyllä vuodessa parissa mene taidoissa ohi poislukien lapsinerot ja muut vastaavat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «