Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nitroselluloosalla lakatun kitaran säilyttäminen telineessä
1 2 3 4
Sotakoira Musti
06.07.2018 13:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin googletellessa tämmöiseen keissiin:
 
http://www.kuluttajariita.fi/fi/ind … utakuntaratkaisu/1378909500585.html
 
Lyhyesti referoiden henkilö oli säilyttänyt kitaraansa n 10€ maksaneessa telineessä, joka oli syövyttänyt nitrot pois kaulasta. Vaati 400€ korvausta telineen myyjältä. Syy-yhteys löytyi kuluttajariitalautakunnan mielestä ja sai 200€ korvausta.
 
Mitäpä ajatuksia herättää mnettiläisissä? Mielestäni hieman outo ratkaisu.
 
Ainakin K&M:n tellinkien käyttöohjeissa on muistaakseni varoitus, että kumipinnoite voi vahingoittaa nitrolakkaa, mikäli pitää kitaraa pitkään telineessä. Itse säilyttelen nitrokitaroita telineissä vain treenin/keikan/harjoittelun ajan ja sitten koteloon.
 
Hercules mainostaa että heidän telineessä ei syö lakkaa, mutta viimeisenä hengenvetona toteavat, etteivät voi kuitenkaan taata 100% varmuudella, joten käyttäjä vastaa tässäkin tapauksessa viime kädessä.
 
Si vis pacem, para bellum.
LaXu
06.07.2018 13:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nitrolakka ei ole ihan tasan samaa kamaa kaikilla valmistajilla, joten varoitus paketissa on paikallaan. Tähän mennessä molemmat nitrolakatut skebani ovat olleet ongelmitta Herculesin seinätelineessä sekä Warwickin Rockstandissa.
 
Rämppy
06.07.2018 13:23:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä kikka on peittää kitaran ja telineen väliset kosketuspinnat kankaalla. Jos haluaa oikein askarrella, voi telineen kitaraan osuvat kohdat hienosti päällystää vaikka sametilla.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Sotakoira Musti
06.07.2018 13:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Hyvä kikka on peittää kitaran ja telineen väliset kosketuspinnat kankaalla. Jos haluaa oikein askarrella, voi telineen kitaraan osuvat kohdat hienosti päällystää vaikka sametilla.
 
Siinäpä olisi vaimolle hyvä homma. Päällystellä telineet vanhoista T-paidoista leikatuilla suikaleilla. Eipä pääsisi valittamaan ettei voi osallistua koko perheen rahoja syövään soittoharrastukseen :)
 
Si vis pacem, para bellum.
18is9
06.07.2018 14:40:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vink vink, sukat ovat siihen päällystelyhommaan sopivan muotoisia.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Sotakoira Musti
06.07.2018 14:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla itse asiassa ole tarvetta päällystellä, muutenkin kaikki kitarat elelevät käytön ulkopuolella koteloissaan. Lähinnä tässä avauksessa oli tarkoitus ihmetellä tuota kuluttajariitalautakunnan ratkaisua, kun nitron ominaisuudet ja telineiden/kitaroiden manuaalit lienee kaikkien saavutettavissa ja toivottavasti tiedossakin.
 
Si vis pacem, para bellum.
basisti1971
06.07.2018 14:58:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Sotakoira Musti: Syy-yhteys löytyi kuluttajariitalautakunnan mielestä ja sai 200€ korvausta.
 
Sen verran tarkennusta että tuon linkin perusteella kuluttajariitalautakunta suositteli 200€ korvausta, mikä ei automaattisesti tarkoita korvauksen saamista.
 
Aika usein "hävinnyt" osapuoli tuohon tyytyy, muttei missään nimessä aina.
Ainakaan noinkin epäselvässä tapauksessa.
 

 
Kyseinen riitatapaus oli/on kuitenkin taas kerran muistutus siitä että "EI KISSAN KUIVATUSTA MIKROAALTOUUNISSA" yms. klausuulit tulee ehdottomasti muistaa jos maahantuomiaan tai valmistamiaan tuotteita julkisesti kauppaa.
Vaikkei Suomessa ainakaan mun mielestä pitäisi olla tarpeen, olemme kuitenkin keskimääräistä hoksummilla aivoilla varustettuja.
Korvauksia työkseen kalastelevat yksilöt tietty erikseen.
Kympin ständin tonnin instrumentille ostavat ovat aika usein niita samoja henkilöitä jotka ostavat samaiselle instrumentille muutaman kympin pehmeän pussin ja järkyttyvät kun kaula mystisesti katkeaa vaikka oli turvassa suojapussissa :/.
 
Kellekään ei ainakaan näin nettiaikaan pitäisi tulla yllätyksenä että valtaosa keinoaineista pehmittää kaikkia nitroselluloosapohjaisia lakkoja vaihtelevissa määrin, ja jos kitaratelineestä maksaa kympin, ei oikein voi olettaa että pehmusteet olisivat luonnonmateriaaleja jotka on absoluuttisen varmasti käsitelty ilman nitroselluloosaa pehmittäviä kemikaaleja.
 
Jotkut nitrolakatut instrumentit eivät kestä edes farkkujen väriaineita, saati sitten synteettisiä kumeja.
Itsellä tuo tuli eteen kun käsiini kulkeutui se surullisen kohtalon kokenut ainoa virallista tietä maahantuotu Heritage 535, ja ihmettelin kyljen lakan röpelöisyyttä ja sinertävää väriä.
Kun tarttui farkkuihin kiinni istualtaan soittaen, ei tarvinnut enää ihmetellä...
Eli yllä ehdotettu kankaalla päälystäminenkin toimii vain osalla kankaista.
 
Olen myös varsin eri mieltä asiantuntija XX:n väitteestä että nitroselluloosapohjaiset pintakäsittelyt olisivat (olleet 2013) ~tonnin hintaluokassa yleisiä.
Kahden-kolmen tonnin hintaluokassa ehkä?
 

 
Veikkaan että myyjätaho muisti jatkossa ilmoittaa ettei pehmustemateriaali välttämättä sovi nitroselluloosalakatuille instrumenteille.
Kuten kaikki muutkin olivat jo siihen asti ilmoittaneet.
 
T:Samuli
 
Sotakoira Musti
06.07.2018 15:39:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samulilla erinomaista pohdintaa ja osuu naulan kantaan monelta kantilta.
 
Noista kuluttajariitalautakunnan suosituksista: nykyaikana varmaan 95% (rahi-heitto) yrityksistä suostuu nikottelematta korvaukseen, koska nettiajan paskamyrsky on edessä, jos et maksa.
 
Si vis pacem, para bellum.
Tinnittus
06.07.2018 16:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi elämä mä nauroin.
Ei tollasta tapahdu kun jossain kummelin sketsissä :D
 
Nitro kitara on arvosoitin, mutta
Tonnin kitara maksaakin vain 650-750€,
Kitaraa säilytetty lämpimässä,
400€ vähän liikaa 650€ maksavassa tonnin kitarassa ja 200€ sopiva korvaus, koska korjauksessa kaulasta korjaantuu samalla pari naarmua, joten asiakas hyötyy.
Myyjä ei nähnyt kitaraa ja telinettä yhdessä ,mutta jos näkisi, voisi korvata telineen hinnan.
 
Rämppy
06.07.2018 17:36:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri nitrolakat reagoivat eri tavoin. Mulla oli valkoinen Fender Eric Johnson -strato, jonka pintaan tuli selvästi näkyvät tummentumat tosi lyhyen telineessä seisottamisen myötä. Samassa ständissä on ollut muitakin nitrolakattuja kitaroita, mutta niihin ei ole tullut jälkiä samantyyppisessä käytössä. Parissa uudessa Gibsonissa olen nähnyt jo kaupan telineessä "paloarpia" lavan juuressa. Vähän vastaava juttu kuin joidenkin kaulojen tahmeus: nitrolakakkojen laadussa on vaihtelua. Joku sanoi, että K&M:n korkkipäällystetty ständi olisi nitroystävällinen. Tosin näidenkin lippulapuissa mainitaan että tuote saattaa vahingoittaa nitrolalattuja pintoja.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
velipekka
06.07.2018 19:01:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa tyhmälle, mistä tietää, että kitara on nitrolakattu.
Kitarateline ostoslistalla.
 
hallu
06.07.2018 19:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Kertokaa tyhmälle, mistä tietää, että kitara on nitrolakattu.
Kitarateline ostoslistalla.

 
Valmistaja ilmoittaa sen spekseissään, mutta yleensä edulliset kitarat ei ole nitrolakattuja. Kalliitkitarat voi olla nitrolakattuja mutta eivät ole välttämättä. Tokain kalleimmat mallit lienee nitrolakalla ja halvemmat taas ei. Fenderillä on joitakin CS malleja kun on nitrolakattuja mutta halvemmat eivät ole. PRS:lä ei taida olla mikään malli nitrolakalla. Gibsonilla on vissiin kaikki mallit nitrolakattuja.
 
Mutta ei sitä voi oikeastaan mistään tunnistaa vaan pitää valmistajalta kysyä. Sitä paitsi ympäristölainsäädännönkin mukana eri aikojen lakat on koostumukseltaan erilaisia niin ei niitä välttämättä harjaantunutkaan silmä päältä päin erota.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
velipekka
06.07.2018 19:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallu:Valmistaja ilmoittaa sen spekseissään, mutta yleensä edulliset kitarat ei ole nitrolakattuja. Kalliitkitarat voi olla nitrolakattuja mutta eivät ole välttämättä. Tokain kalleimmat mallit lienee nitrolakalla ja halvemmat taas ei. Fenderillä on joitakin CS malleja kun on nitrolakattuja mutta halvemmat eivät ole. PRS:lä ei taida olla mikään malli nitrolakalla. Gibsonilla on vissiin kaikki mallit nitrolakattuja.

Mutta ei sitä voi oikeastaan mistään tunnistaa vaan pitää valmistajalta kysyä. Sitä paitsi ympäristölainsäädännönkin mukana eri aikojen lakat on koostumukseltaan erilaisia niin ei niitä välttämättä harjaantunutkaan silmä päältä päin erota.

 
Kiitos (+)
Omat kepit turvassa eikä Gibsonin hintahaarukan alaosastossa oleva LP:kään ole oireillut
nykyisessä seinätelineessä.
 
K&M: llä kait "turvallisia" telineitä.
 
https://www.thomann.de/fi/km_17515_guardian_transluzent.htm
 
MadMatt
06.07.2018 20:16:01 (muokattu 06.07.2018 20:17:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Kertokaa tyhmälle, mistä tietää, että kitara on nitrolakattu.
Kitarateline ostoslistalla.

 
Nitro haisee...Hmm. ja yleensä ihan hyvälle.
 
erty
06.07.2018 20:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Nitro haisee...Hmm. ja yleensä ihan hyvälle.
 
Jos tykkää tinneristä.. :D Ei vaan, onhan noita monenhajusia nitrokeppejäkin tullu vastaan. Useimmiten niissä haisee kylläkin säilytyspaikka/laukku eikä itse keppi.
 
Mut aiheeseen. Mä oon nähny 60- ja 70-luvun Fenkkuja, joissa lakka (polyuretaani) on kiehunut telineestä ja sit tietty useita Gibsoneita samoilla oireilla. Ei se yhessä yössä yleensä ilmene mut jos keppi seisoo vähän pidempään telineessä niin oireita saattaa tulla.
 
The Jack
06.07.2018 22:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Fenderillä on joitakin CS malleja kun on nitrolakattuja mutta halvemmat eivät ole.
 
Mulla on Fenderin USA:n tehdastuotantolinjalta tullut Select Tele, jossa on nitrolakka. Sen hinta uutena oli toki Standard Teleä huomattavasti kalliimpi. Fenderillä on muitakin sarjoja Selectin lisäksi, jossa on nitrolakka. Se ei ole kuitenkaan sitä vanhaa nitrolakkaa, vaan jotain eroa siinä oli. Tämmöisen listan löysin Fenderin stratoista joissa on nitrolakkaus, mutta en tiedä sen paikkansapitävyydestä. Osa noista voi olla Custom Shoppeja, en ole Fendereihin niin perehtynyt.
 
AVRI 57
AVRi 62
Hot Rod 57
Hot Rod 62
Knopfler Sig
Johnson Sig
Fender Select
Road worn series
Highway one
 
Oma mielipide korvausasiasta on, että telineen myyjän olisi pitänyt korvata koko vahinko. Yleinen käytäntö on ollut pitkään, että myytävässä telineessä ilmoitetaan selvästi jos se ei sovellu nitrolakatuille kitaroille. Nitrolakattu kitara ei myöskään ole erikoiskitara, koska en osaa ajatella Gibsonia mitenkään harvinaisena tai poikkeuksellisena instrumenttina.
 
The Jack
06.07.2018 23:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotakoira Musti: Lähinnä tässä avauksessa oli tarkoitus ihmetellä tuota kuluttajariitalautakunnan ratkaisua, kun nitron ominaisuudet ja telineiden/kitaroiden manuaalit lienee kaikkien saavutettavissa ja toivottavasti tiedossakin.
 
En pidä klassista esimerkkiä kissasta mikroaaltouunissa pätevänä tässä tapauksessa. Jos ostat kitaratelineen, niin voi vilpittömin mielin olettaa siinä voivan myös säilyttää kitaraa. Ostaja käytti tuotetta siihen tarkoitukseen mihin se oli tehtykin, eikä voi olettaa että kuluttaja alkaa omatoimisesti etsiä netistä jokaisen ostamansa tuotteen manuaalia.
 
Nuorempana enemmänkin soittelin kitaraa, kuin luin siitä kirjoista ja netistä. Ostaessani ensimmäistä Gibsonia olin ihmeissäni, kun myyjä sanoi kaupasta poistuessani "tiesit varmaankin, että näitä ei saa ihan missä tahansa telineessä säilyttää". Jos olisin tilannut kitaran netistä, olisin iskenyt sen yhtään enempää ajattelematta siihen samaan halpaan perusständiin missä muitakin kitaroita olin siihen saakka säilyttänyt.
 
Jeszse
06.07.2018 23:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on seissy vuoden samassa telineessä nitrolakattu kitara eikä oo jäljen jälkeä tullu. Oon välillä oikein kattonu että joko ois, mutta ei.
 
Sotakoira Musti
07.07.2018 00:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henkkoht ihmettelen, että mistä saa ostettua nykyaikana (tai n 5 vuotta sitten) kitaratelineen, jossa ei ole minkäänlaista käyttöohjetta tai tuoteselostetta. Kaipa se on sitten mahdollista.
 
Voisi kuvitella, että ne kammottavat jäljet kaulaan eivät ilmestyneet yhdessä yössä, vaan hiljalleen. Ja luulisi samoin, että soittaja kiinnittäisi huomiota jos alkaa peukalonhangasta lakka hiljalleen kuplimaan.
 
No, meitä on moneen junaan. Ymmärrän toki, että jollekin nitrolakan mahdollinen käyttäytyminen voi tulla yllärinä ja ymmärrän että kitarateline on tarkoitettu kitaran telineeksi, eikä esim vaatehengareiden ripustamista varten (mulla on tosin näin).
 
Gibsonin FAQ:sta löytyi tämmöinen:
 
What is stand damage?
 
Stand damage occurs when the chemicals in the rubber used on guitar stands react with the nitrocellulose lacquer used to finish our instruments. It can range from a slight discoloration to the finish to actually "eating away" the lacquer topcoat. Unfortunately, this situation is not covered under your warranty. The safest way to prevent this from happening is to cover the rubber parts of your stand with a soft cotton cloth (use guitar polishing cloths). Guitar stands should only be used to 'temporarily' store your instrument, such as on a gig. The safest place to store your instrument is in its case.
 
Eipä ole oman lespan manuaalia juuri saatavilla. Olisi kiva tietää onko tämä sama tieto siinä. Voisi kuvitella, että on.
 
Si vis pacem, para bellum.
The Jack
07.07.2018 00:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotakoira Musti: Eipä ole oman lespan manuaalia juuri saatavilla. Olisi kiva tietää onko tämä sama tieto siinä. Voisi kuvitella, että on.
 
On se siinä Gibsonin mukana tulevassa Owners Manualissa melkein samoilla sanoilla kuin lainaamassasi tekstissä. Arvatenkin jenkkiläinen firma ei voi jättää tämmöista asiaa mainitsematta.
 
En suosittele testailemaan oman nitrolakkansa kestävyyttä. Yksi vuosi on lyhyt aika tehdä johtopäätöstä, kun kitaran tulisi kestää ainakin elinikä. Mulla on Torilta ostettu Lespa, jota on jossain vaiheessa vääränlaisessa telineessä pidetty. Lakkapintaan tullut vaurio ei ole pelkästään visuaalinen haitta, vaan sen tuntee myös soittaessa. En ole katkera tuosta haitasta, koska kitara oli todella edullinen. Mulla ei olisi kyseistä kitaraa ilman noita skraapuja, mutta jos olisin aiheuttanut nämä itse olisin ikuisesti itselleni vihainen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «