korjaus lyriikkaan
Rukiin ruusuiset sillat
Harjut humahtavat veden selkään järven jättiläiset, puron peukaloiset vaikk' Pohjan kruunulla on teot toiset valaisevat polut kiertolaisen. Omasta tahdostani minä lähden en pyynnöstä tuulen, en sen tähden, jos nuo kaislat edes kahisevat virsun alla kivet kiristäväiset repussa vehnästä, rukiista leipää, maamiehen kukista, ruusuista tehtyä leipää. Olo miehen on joskus raatajan hiki varjoa kuusen, koivun rungon valkeutta linnun toistuva laulu tuo ikävän liki loiva mäki vaikea nousta, ajassa ankeutta pimeän viirut putoilevat yksitellen petoja pellot täynnä rukiiden ruusuja poimivat ne eläimet iloitsevat eläimen lailla. En minä silloin yksin ikävääni huuda näillä tiettömillä mailla, en minä nälkääni huuda; jo kuudetta piiriä ja maata tallaan pirteissä yövyn, pimeyttä yskin rukiin punaista, ei väriä kallan vaikk' niin jo luulevat talon väki, kun kaislapeittoa kasvoille lasken lyhyt on vaeltajan askel kuin lyhyimmät kesäillat, minä jaksan, kun kauniina taipuu ylitse peltojen ruusujen rukiiset sillat.
merja ritala Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- |