Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaja vs kitaristi vs muusikko?
1 2 3
Tinnittus
29.06.2018 22:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ulkomaisilla saiteilla on paljon keskusteluita siitä milloin soittaja voi/saa kutsua itseään "kitaristiksi".
 
Mitä sinusta soittajan tulisi hallita, jotta hän voi kutsu itseään kitaristiksi?
 
hallu
29.06.2018 23:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: Ulkomaisilla saiteilla on paljon keskusteluita siitä milloin soittaja voi/saa kutsua itseään "kitaristiksi".
 
Mitä sinusta soittajan tulisi hallita, jotta hän voi kutsu itseään kitaristiksi?

 
Mun mielestä soittaja voi ihan itse päättää miksi itseään haluaa kutsua. Tarkoitan tällä sitä, että meillä soittajilla on taipumus olla kovinkin kriittisiä itseämme ja omaa osaamistamme kohtaan, niin siinä vaiheessa kun on itsellä kanttia nimittää itseään kitaristiksi niin en minä ainakaan ala vastaan äiväämään :-).
 
Toinen on tietenkin määrittää asia tehtävän kautta eli jos olet bändin kitaristi, niin silloin olet kitaristi eihän siitä mihinkään pääse..... silloinkin tosin kitaristi on se joka itsensä kitaristiksi määrittelee.
 
Mulla itselläni on valtava vastustus sitä ajatusta kohtaan, että sen määrittelisi joku muu kuin soittaja itse. Koska kukaan muu kuin soittaja itse ei voi tietää mihin hän soitollansa pyrkii ja riittääkö taidot siihen pyrkimykseen ja haluaako hän itse tulla noteeratuksi juurikin kitaristina.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
Arkka
29.06.2018 23:25:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: Ulkomaisilla saiteilla on paljon keskusteluita siitä milloin soittaja voi/saa kutsua itseään "kitaristiksi".
 
Mitä sinusta soittajan tulisi hallita, jotta hän voi kutsu itseään kitaristiksi?

 
Soittaja: Saa äänen instrumentista
Kitaristi: Ei välttämättä oo saanut ääntä vielä, mutta selailee toria
Muusikko: Vitun ekstrovertti.
 
kimurantti1
30.06.2018 02:08:17 (muokattu 30.06.2018 02:31:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahdoton määriteltävä. Ainoa keino on laittaa noihin sanoihin etuliite "harrastaja-" tai "ammatti-". Jälkimmäisen kriteeri on se, että leivästä merkittävä siivu tulee kitaraa soittamalla. Sekään ei ota kantaa vielä muusikon tasoon. Niin ammattilaisia kuin harrastajiakin on monen tasoisia, jos toki ammattilaiset noin keskimäärin on aika paljon pitemmällä soittimensa kanssa kuin harrastajat.
 
Joillekin harrastaja-termi tuntuu olevan vähättelevä. Mulle ammattimuusikkona se ei tarkoita mitään muuta, kuin että saako ko. soittaja soittamisestaan liksaa vai ei. Kuitenkin vähättelevän mielikuvan johdosta tulee monille tarve ylentää itsensä mm. Mnetin wanted-palstalla "puoliammattilaiseksi", eli tyypiksi joka on olevinaan jotenkin harrastajan yläpuolella, muttei kuitenkaan ole ammattilainen. En ole vuosienkaan saatossa keksinyt, että mitä ihmettä tää termi tarkoittaa. Harrastajaa, joka on niin hyvä, että voisi tehdä musaa duunikseen muttei jostain syystä tee? Nimittäin ammattimuusikkona toimimiseen liittyy aika paljon muutakin, voisin jopa sanoa että 50 prosenttisesti, kuin sen kitaran skulaaminen. Tyyppi jolla ei ole hajuakaan tästä 50 prosentista ei ole ammattilainen edes puolittain, olkoot kuinka hyvä soittaja tahansa. Toisekseen kukaan ei näitä hommia noin vaan ala tai sattumalta ajaudu tekemään, vaan on tehtävä todella paljon duunia ennen kuin pääsee tekemään muusikkona duunia.
 
Mun mielestä muusikko sen on harrastajamuusikkokin, jos suhtautuu intohimoisesti tekemiseensä ja on oikeasti jotain kompetenssia. Sama pätee sanaan "kitaristi". On toki toinen kysymys, että määritteleekö kompetenssin oma mutsi, Jone Nikula, levy-yhtiön A&R henkilö vai Nashvillen sessioskenessä toimiva kanssasoittaja. Kuten sanoin, ainoa selvä raja joka voidaan vetää on, että saako palkkaa vai ei. Jos saa, sopii olettaa, että ko. tyyppi suhtautuu hommaansa asianmukaisella pieteetillä.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Tinnittus
30.06.2018 14:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse määrittelisin soittajan siten että hän osaa soittaa muttei välttämättä tiedä mitä soitaa ja kun taas "kitaristi"lla on jo ymmärrystä mitä hän tekee.
Muusikko taas hallitsee jo niin soiton kun teoriankin eli hän ei tee asioita enää "kokeillaan tätä" mutulla.
Harrastaja tai ammattilainen taas viittaa siihen rahantekoon ja missä määrin.
 
Mikään noistahan ei ole itseisarvo tai saavutus sinänsä, saati toisia alentavaa.
Tosin ainakin itselle jos joku kutsuu itseään jollain tittelillä antaa se kuvan tietystä osaamisen tasosta.
 
Voisiko verrata vaikka kielten osaamiseen?
Jos osaa vierasta kieltä tervehdyksen verran eikä ymmärrä mitä toinen vastaa tai osaako lukea sanomalehteä muttei välttämättä vielä ymmärrä puhuttua kieltä tai tuleeko toimeen joka paikassa.
Jos tuo ensimäinen sanoisi "puhuvansa vierasta kieltä", mitä ajattelisit?
 
WanhaWetäjä
30.06.2018 15:05:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikko = jos ihan kirjaimellisesti otetaan niin musiikin ammattilainen joka saa leipänsä musiikista ja jolla on joku paperi eli todistus siitä on alueensa osaaja, vaikkapa orkesterimuusikko, säveltäjä, sovittaja, etc...
 
TOKI kevyen musan alueella voi olla tosi kova pro ilman mitään tutkintoja saati edes sujuvaa nuotinlukutaitoa.
 
Takavuosien lööppi "Muusikko puri korvan irti kaveriltaan" kertooo sen mitä kaikkea sanalla "muusikko" voidaan käsittää kun asioiden oikeaa laitaa ei ymmärretä. Kun tuon jutun luki niin kyseessähän oli sekatyömies joka soitti harrastusmielessä bassoa jossain kusenpolttamassa kellarirockbandissa.
 
Eli jos vähän karrikoidaan niin J. Karjalaisen textia lainaten " me ollaan muusikoita kaikki jos ei kovin tarkkaan kuunnella"...myös me kaikki m.netin soitintenomistajat.
 
Mutta joo, ite oon soittaja, 40 vuotta ja muutama tuhat keikkaa tanssigenressa ei tee paskasta konvehtia vaikka joku rutiini hommaan onkin ja korvat pelaa nuottiakin luetaan.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
30.06.2018 17:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: ...........................
Voisiko verrata vaikka kielten osaamiseen?
Jos osaa vierasta kieltä tervehdyksen verran eikä ymmärrä mitä toinen vastaa tai osaako lukea sanomalehteä muttei välttämättä vielä ymmärrä puhuttua kieltä tai tuleeko toimeen joka paikassa.
Jos tuo ensimäinen sanoisi "puhuvansa vierasta kieltä", mitä ajattelisit?

 
Mun mielestä musaa voiaina verrata kieleen, koska musiikki on kieli. Se miten tulee toimeen vieraalla kielellä, riippuu myös siitä keskustelukumppanista ja kuinka paljon hän on valmis näkemään vaivaa ymmärtääkseen minun vajavaista ilmaisuani ja kuinka paljon on valmis näkemään vaivaa muovaillakseen oman ilmaisunsa sellaiseksi, että minun on sitä mahdollista ymmärtää. Kyse ei siis ole yksinomaan minun tai hänen osaamisesta, vaan vuorovaikutuksesta. Samaa periaatetta haluaisin ulottaa myös musiikkiin eli ei ole musiikki pelkästään soittamista, vaan vuorovaikutusta soittokavereiden ja yleisön kanssa.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
pappasfin
30.06.2018 20:05:00 (muokattu 30.06.2018 20:06:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaristi on kitaraa soittava henkilö (voi olla muusikko tai sitten ei eli joko saa siitä leipänsä enemmän tai vähemmän tai ei ollenkaan).
 
Soittaja on henkilö kuka nyt ylipäätään soittaa jotain.
 
Muusikko on henkilö joka saa leipänsä siis enemmän tai vähemmän musiikista (soitaminen, säveltämine jne. asiaan liittyvät jutut).
 
Itse en näe mitenkään järkevänä sitä, että joku muu määrittelisi henkilön "tittelin" toki järkevää on sanoa kitaraa soittavaa kitaristiksi mutta sen sijaan rumpuja soittavaa ei kitarististiksi varmaan kutsuta jne..
 
Niin tai näin noi on vaan sanoja, tärkeämpää on ne teot ja niiden vaikutukset ;D
 
PappaSFin
Tinnittus
30.06.2018 20:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Kitaristi on kitaraa soittava henkilö (voi olla muusikko tai sitten ei eli joko saa siitä leipänsä enemmän tai vähemmän tai ei ollenkaan).
 
Soittaja on henkilö kuka nyt ylipäätään soittaa jotain.
 
Muusikko on henkilö joka saa leipänsä siis enemmän tai vähemmän musiikista (soitaminen, säveltämine jne. asiaan liittyvät jutut).
 
Itse en näe mitenkään järkevänä sitä, että joku muu määrittelisi henkilön "tittelin" toki järkevää on sanoa kitaraa soittavaa kitaristiksi mutta sen sijaan rumpuja soittavaa ei kitarististiksi varmaan kutsuta jne..
 
Niin tai näin noi on vaan sanoja, tärkeämpää on ne teot ja niiden vaikutukset ;D

 
No, jos kysyn näin päin.
 
Sanoisitko itseäsi kitaristiksi jos hallitsisit G soinnun ja pentatonisen skaalan yhdestä positiosta?
 
hallu
30.06.2018 20:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: No, jos kysyn näin päin.
 
Sanoisitko itseäsi kitaristiksi jos hallitsisit G soinnun ja pentatonisen skaalan yhdestä positiosta?

 
Kysymys ei ollut minulle osoitettu, mutta en malta olla ottamatta kantaa :-).
 
Vastaus: kyllä vaan sanoisin, mikäli noilla mainitsemillasi välineillä pystyisin tuntojani tulkitsemaan ja itseäni ilmaisemaan, ja jos en pystyisi niin opettelisin lisää. Ponttini on että ei se sanojen määrä ole ratkaiseva, vaan miten niitä käyttää ja mitä niillä pystyy sanomaan. Jos osaisin käytellä sitä G sointua ja pentatonista asteikkoa yltiöpäisen ilmasuvoimaisesti, niin ei muuta kuin keikoille :-).
 
Maailma ja musiikin historia on täynnä artisteja, jotka ovat pystyneet tosi rajottuneilla välineillä tekemään huikeita asioita.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
WanhaWetäjä
30.06.2018 20:36:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: No, jos kysyn näin päin.
 
Sanoisitko itseäsi kitaristiksi jos hallitsisit G soinnun ja pentatonisen skaalan yhdestä positiosta?

 
Blueskitaristina vois jo tuolla osaamisella pärjätä, toki melko tylsää soitantaa olisi odotettavissa. Eiks BB King vetänyt koko pitkän uransa osaamatta edes sitä G sointua eli ei osannut oikeastaan lainkaan kompata ja soitti saman soolon monta kymmentä vuotta? Ja oli suosittu ;-)
 
Samoin Santalan Kalle irvisteli samat diu diut, sustainit ja tilut menemään vuosikausia ja keikkaa pukkasi...pukkaa vieläkin.
 
Oma tunnistettava tyyli, siitä kai noiden herrojen kohdalla on kyse ja aika monen muunkin. Vaikka ei tykkäisikään niin on pakko arvostaa, ei tarvi ikinä treenata kun on se yksi ja ainoa oma juttu hallussa millä hilloa tulee ovista ja ikkunoista.
 
Teknisesti hyviä ellei loistavia kitaristeja on maailma täynnä mutta ei heistä tule koskaan mitään suurta koska he eivät ole omaperäisiä ja topit ei ymmärrä jos soolossa on liian monta nuottia ja mennään ohi pentatoniikan. Hevipetterit taas eivät tykkää jos on liian vähän nuotteja.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
pappasfin
30.06.2018 22:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: No, jos kysyn näin päin.
 
Sanoisitko itseäsi kitaristiksi jos hallitsisit G soinnun ja pentatonisen skaalan yhdestä positiosta?

 
Minä en käsittelisi asiaa noin tuolta kannalta.
 
Minä en kyllä lähtisi rajaamaan kitaristiksi kutsumista sen mukaan hallitseeko yksi vaiko kymmenen otetta ja yhden tai useamman skaalan.
 
Kitaristeja on siis eri tasoisia niin musiikin tietämyksen kuin soittotaitojen suhteen, vähän samoin kuin monessa muussakin asiassa vaikkapa jalkapalloilijoissa, pitäiskö siinäkin sitten rajata homma siihen, että osaako sen banaanipotkun vai ei tai käyttääkö vaan oikeaa jalkaa eikä ollenkaan vasenta ;D
 
Ja kuten totesin tuolla ekassa postauksestani niin onko sen niin väliä millä itseään kutsuu kun se todellinen homma lienee aina siinä mitä tekee ja sen tekemisen tuloksessa ja tulokset ratkaisee onko jokin asia hyvin vai ei.
 
PappaSFin
Jormaz
01.07.2018 07:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on se yhteys missä asian esittää. Jos puhutaan musiikista niin mä voin sanoa olevani kitaristi mutta en mä sitä sanaa käyttäisi sellaisessa yhteydessä missä joku voisi käsittää sen olevan mun ammatti.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
atct
01.07.2018 10:03:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän se kitaristi ole laillistettu ammattinimike niin vapaastihan sitä voi käyttää. Kuka ja missä tilanteessa sitä käyttää onkin jokaisen oma asia.
 
Arkka
01.07.2018 10:11:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Muusikko = jos ihan kirjaimellisesti otetaan niin musiikin ammattilainen joka saa leipänsä musiikista ja jolla on joku paperi eli todistus siitä on alueensa osaaja, vaikkapa orkesterimuusikko, säveltäjä, sovittaja, etc...
 
No jos IHAN kirjaimellisesti otetaan, niin ainakaan Kielitoimiston kanta ei ole ihan noin tiukka, joten amatöörimuusikkokin saa virallisesti itseään muusikoksi kutsua.
 
Jos joku kertoo olevansa muusikko, niin ymmärrän ensisijaisesti harrastajaksi, ellei sitten tosiaan asiayhteydestä toisin ole pääteltävissä. Tämä ehkä siksi, että ammattimuusikkoja tulee tavattua kovin harvakseltaan. Sikäli ehkä piireistäkin kiinni.
 
hallu
01.07.2018 10:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: No jos IHAN kirjaimellisesti otetaan, niin ainakaan Kielitoimiston kanta ei ole ihan noin tiukka, joten amatöörimuusikkokin saa virallisesti itseään muusikoksi kutsua.
 
Jos joku kertoo olevansa muusikko, niin ymmärrän ensisijaisesti harrastajaksi, ellei sitten tosiaan asiayhteydestä toisin ole pääteltävissä. Tämä ehkä siksi, että ammattimuusikkoja tulee tavattua kovin harvakseltaan. Sikäli ehkä piireistäkin kiinni.

 
Kuten jo todettu, niin ei ole muusikko laillistettu ammatti eikä edes nimikesuojattu niinpä kuka vaan voi itseään muusikoksi tai kitaristiksi nimittää.... jos vaan kantti kestää moista itsestään väittää.
 
Niin ja entäpä sitten "työtön" muusikko... lakkaisiko tämä olemasta muusikko jos töitä ei olisikaan... tai joutuisi tekemään välillä muita töitä? tuntuisi, että kovin harvalukuinen on suomessa se joukko joka puhtaasti soittamisella itsensä elättää ja varmaan hekin joutuvat puuhaamaan kaikenlaista muutakin soittamisen ohella vaikkapa tuottajia tai äänialan ammattilaisia tai .... tai ... no veteen piirretty lienee se raja. Taitaa moni opettaakin tai ainakin antaa yksityistunteja.... onko muusikko jos opettaa?
 
Musta se on edelleen niin, että muusikko on se joka itsenään muusikoksi tituleeraa :-). Ja hattua nostan heille, jotka itsensä musiikilla elättää.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
WanhaWetäjä
01.07.2018 12:18:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: No jos IHAN kirjaimellisesti otetaan, niin ainakaan Kielitoimiston kanta ei ole ihan noin tiukka, joten amatöörimuusikkokin saa virallisesti itseään muusikoksi kutsua.
Toki, jopa joku umpitollo iskelmäpystysolisti tai rap-artisti voi tituleerata itseään muusikoksi vaikka ei osaa soittaa edes ukko nooaa...se on ihan miten itse kukin asian kokee.
 
Jos tuntuu siltä että on ns kanttia kutsua itseään muusikoksi niin mikä ettei. Vaikka itellä onkin kokemusta muusikon työstä ja opiskeltukin on ei mulla ole mitään todistusta missä lukisi että olen muusikko, verokortissakin lukee vaan freelancer. Toki aina kun tulee tilanne missä kysytään ammattia niin pakkohan se on sanoa muusikko koska soittaja ei ole ammattitermi.
 
Jos joku kertoo olevansa muusikko, niin ymmärrän ensisijaisesti harrastajaksi, ellei sitten tosiaan asiayhteydestä toisin ole pääteltävissä. Tämä ehkä siksi, että ammattimuusikkoja tulee tavattua kovin harvakseltaan. Sikäli ehkä piireistäkin kiinni.
Niin, onko sellaiset kaveri muusikoita joilla on päiväduuni ja jotka tekevät keikkaa ns huvikseen ja hintoja polkien koska on vaan niin vtun kiva päästä himasta veke? Toimeentulo tulee päiväduunista, keikat voi tehdä kulukorvauksilla
joten kokonaishintaa voi pudottaa vs pelkästään keikoilla itsensä elättävät.
Tämä on arkipäivää tanssigenressä, ehkä myös esim bileosastoissa vaikka taitaa olla harvassa ne bilebandit joilla on keikkaa niin paljon että sillä elää.
 
Tänä päivänä kun koulutuksen taso on jotain ihan muuta kuin meikäläisen nuoruudessa ns oikeita muusikoita on varmasti enemmän ja taso aivan helvetisti kovempi, nuorella polvella ei ole aavistustakaan siitä minkälaisia bandeja oli 60-80 luvuilla vääntämässä kapakka/lavakeikkaa, ehkä tämä näyte antaa suuntaviittaa siihen.
 
https://www.youtube.com/watch?v=Oq7SdTDvy3g kannattaa kuunnella erityisesti bassolinjaa ja rumpufilleistä olisi moni rumpali ylpeä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=n3JIrCIxOG8 Tässä vähän uudempaa huttua, kannattaa kiinnittää huomiota rumpalin hyvin persoonalliseen hieman viipyilevään fraseeraukseen kuin myös bassoniekka tulkitsee omiin nimiin välillä hyvin voimakkaasti ollen eri mieltä kappaleen harmonioista.
 
Nämä eivät ole edes ihan sieltä huonoimmasta päästä, mun ihan ekaja keikkoja oli sellanen missä basisti ei soittanut yhtään oikeaa ääntä, kamat oli viimesen päälle ameriikkaa, oli fenderin jazzbasso ja joku helvetinmoinen rantasauna vahvarina ja tää kaiffari kehtas vieläpä kysyä ennen jokaista biisia " mikä sävellaji?", ja hymyssä suin ;-)
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Gary Enfield
01.07.2018 12:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: No, jos kysyn näin päin.
 
Sanoisitko itseäsi kitaristiksi jos hallitsisit G soinnun ja pentatonisen skaalan yhdestä positiosta?

 
Tuolloinhan kitaristi on ikään kuin kunniatitteli, että kiltaan kelpaa, jos täyttää ehdot. Siinä tapauksessa en pidä itseänikään kitaristina. Harrastan musiikkia ja kitara sattuu olemaan väline, mutta vois se olla joku muukin soitin ja alkuaikoina olikin yritystä siihen suuntaan. Varaan kitaristi -nimikkeen niille, joilla on intohimoinen suhde juuri kitaroihin ja soittotaitoakin löytyy riittävästi intohimon toteuttamiseen. Virtuositeetti ei ole tarpeen.
 
Arkka
01.07.2018 12:44:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
https://www.youtube.com/watch?v=Oq7SdTDvy3g kannattaa kuunnella erityisesti bassolinjaa ja rumpufilleistä olisi moni rumpali ylpeä.

 
Nyt on kova. Kommenteissa oli kuvailtu hyvin filliä: "joulupukki kaatuu 4 promillen kännissä lajhojen kanssa eteisessä".
 
Repesin totaalisesti.
 
hallu
01.07.2018 16:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: To.................
................................
 
https://www.youtube.com/watch?v=Oq7SdTDvy3g kannattaa kuunnella erityisesti bassolinjaa ja rumpufilleistä olisi moni rumpali ylpeä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=n3JIrCIxOG8 Tässä vähän uudempaa huttua, kannattaa kiinnittää huomiota rumpalin hyvin persoonalliseen hieman viipyilevään fraseeraukseen kuin myös bassoniekka tulkitsee omiin nimiin välillä hyvin voimakkaasti ollen eri mieltä kappaleen harmonioista.
 
Nämä eivät ole edes ihan sieltä huonoimmasta päästä, mun ihan ekaja keikkoja oli sellanen missä basisti ei soittanut yhtään oikeaa ääntä, kamat oli viimesen päälle ameriikkaa, oli fenderin jazzbasso ja joku helvetinmoinen rantasauna vahvarina ja tää kaiffari kehtas vieläpä kysyä ennen jokaista biisia " mikä sävellaji?", ja hymyssä suin ;-)

 
Jumalauta, nyt on kovaa kamaa :-) pakko ihailla näiden pumppujen ennakkoluulotonta asennetta genreään kohtaan. Loistava esimerkki suomalaisen ammattimuusikon selviytymistaistelusta biisin alusta loppuun sukeutuen jollakin merkillisellä ja odottamattomalla tavalla selville vesille..... pääsemättä täsmälleenottaen selville vesille :-D . Kuitenkin ensimmäisen pätkän jälkeen ensimmäinen mieleen tullut ajatus oli.... "no käyhän se noinkin". Se, että basisti suhtautuu suurpiirteisesti sellaiseen asiaan kuin vire, antaa anteeksi kun hän selvästikin muistaa basistin tärkeimmän säännön "... älä sotke komppia...." :-D
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «