Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaapeista taas..
1 2 3
hallu
09.06.2018 21:12:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on yksi näitä ikuisuusaiheita ja silleen kiva, että ei tarvii miettiä vaikuttaako puut :-).. kyllä ne vaikuttaa.
 
No innostuin avaamaan tämän ketjun koska sain uuden kaappini ja olen ajanut sitä intopiukassa ja pähkäillyt sen ominaisuuksia, että mikä liittyy mihinkin. Mutta menemättä enempää kaapin rakenteeseen kysyisin, että tuleeko soundi elementistä (siis yläpää ja äänen väri) ja botne kaapista? noin niinkuin karkeasti arvioiden. Kaappi vaikuttaa ainakin alapään muotoon eli kuinka alas toistaa ja minkä muotoinen se alapää on eli onko napakka atakki vai pyöreä ja veltto. Vaikuttaako kaappi myös äänen väriin? itse arvioisin että ei välttämättä.
 
Kyllä tähän ketjuun voi halutessaan varmaan kirjoittaa kaikkia ajatuksiaan liittyen kitarakaappeihin ja elementteihin. Itse ainakin huomasin, että tällainen kaappi jossa on aukko etulevyssä pistää sekaisin perinteisen kaappijaon umpi/avoinkaappi nää tämmöiset on jotain ihan muuta ja tän sointi on selvästi isompi kuin umpinaisen 1x12 kaapin.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Arkka
09.06.2018 21:31:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Vaikuttaako kaappi myös äänen väriin? itse arvioisin että ei välttämättä.
 
Kaapeista en mitään tiedä, mutta itse taas arvioisin, että käytännössä joka tapauksessa.
 
iec
10.06.2018 13:59:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ainakin kahdessa erilaisessa takaa avoimessa 1x12 combossa kaoutinelementin vaihdolla oli suuri merkitys botneen. Eli siis Peaveyn Classic 30 vahvarista vaihdoin Blue Marvelin WGS Veteran-elementtiin ja Fender SuperSonicissa Lightning Boltin vaihdoin WGS Retroon. Wgs:n kajarin poistivat löysyyden ja muhjuisuuden, mutta bassotaajuuksia tuli silti saman verran tai enemmän kuin orkkiskajareilla.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
hallu
10.06.2018 16:13:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mulla ainakin kahdessa erilaisessa takaa avoimessa 1x12 combossa kaoutinelementin vaihdolla oli suuri merkitys botneen. Eli siis Peaveyn Classic 30 vahvarista vaihdoin Blue Marvelin WGS Veteran-elementtiin ja Fender SuperSonicissa Lightning Boltin vaihdoin WGS Retroon. Wgs:n kajarin poistivat löysyyden ja muhjuisuuden, mutta bassotaajuuksia tuli silti saman verran tai enemmän kuin orkkiskajareilla.
 
No tuostahan voisi päätellä, että botne ei riipu pelkästään kaapista, vaan elementti tuo sitä myös.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Jukka Häikiö
10.06.2018 19:01:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No tuostahan voisi päätellä, että botne ei riipu pelkästään kaapista, vaan elementti tuo sitä myös.
 
Kyllä juu ja kaiutin/kaappirumbasta muodostuu herkästi pidemmän puoleinen kierros, että kannattaa varautua kustannuslaskentaan. Monasti on niin että kaikkia muita komponentteja testataan, eikä löydy sitä toivottua soundia, kun vähätellään sitä viimeistä lenkkiä, eli tässä tapauksessa kaiutinelementtiä/ koteloratkaisua ja niiden välistä suhdetta. Karmea määrä eri elementtejä ja kaappeja on tullut testattua, eikä tässä hullua hurskaammaksi oo tullut, voittajaa ei ole julistettu, yksi toimii yhdessä jutussa, toinen toisessa. Jos elementeistä pelkästään puhutaan, niin oma suosikki on Celestion G12-65, toimii ns. allround-kajarina mun mielestä parhaiten, sekä suljetussa, että ported/semi-open pömpelissä. Makuasioita tietty kaikki. Jos ihan vapaasti on käytössä isoa tilaa ja voi sillees luukuttaa, niin kyyllä se 2x412 on se juttu, hyvin duunattu ported/semi-open 1x12,tai 2x12 kuulostaa yllättävän isolta pienemmillä äänenpaineilla, tosin se suljetun kaapin tiukkuus jää uupumaan ja mitä enemmän volaa nostaa, löystyy kyllä lisää, jos nyt ei kamalia deebeitä kaipaa, niin oikein mainio ratkaisu.
 
Vähän kahden vaiheilla, kun tuli laitettua toi oma full-stack Torille, että viittiikö sittenkään myydä, vaikkei sillä bändikontekstissa mitään virkaa ole, mutta yksinfiilistelyssä se on aika diktaattorin asemassa, sehän ei siinä soundi ainoastaan kuulu, vaan tuntoaisti näyttelee isoa osaa. 13 m2 treenikämpässä sillä suorittaa helposti puolessa tunnissa kokovartalohieronnan...
 
Toi stäkki nyt periaatteessa on ainoa ns. ei tarpeellinen, kun ei mulla ressukalla ole kuin yksi nuppi, 2x12 kaappi ja yksi keppi noiden lisäksi. Armahtaisko tässä vanha paatunut kamarunkkari ittensä ja sallis jättää askeesin karun aitauksen sisään tuon pinon. Jääpi vissiin nähtäväksi, miettimisaikaa tämä kamppeiden liikkumisen hitaus ainakin suo.
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Jucciz
11.06.2018 03:31:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaappi vaikuttaa ihan koko soundiin älyttömästi. Kokeile ja innostu.
markopjk
11.06.2018 10:49:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommasin Englin Metal Masterin nupiks (20w). Onko kokemuksia, mikä olis hyvä kaappi tuolle?
Tällä hetkellä kaappeina Framus hb212 ja Laney IRT212. Framus on huomattavasti kirkkaampisoundinen kuin Laney.
Priest/Metallica -osasto on pääasiassa soitossa.
 
Kaikki mielipiteet on tärkeitä!! En siis etsi absoluuttista totuutta..
 
"Destroy yourself, see who gives a fuck"
LaXu
11.06.2018 10:54:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markopjk: Hommasin Englin Metal Masterin nupiks (20w). Onko kokemuksia, mikä olis hyvä kaappi tuolle?
Tällä hetkellä kaappeina Framus hb212 ja Laney IRT212. Framus on huomattavasti kirkkaampisoundinen kuin Laney.
Priest/Metallica -osasto on pääasiassa soitossa.
 
Kaikki mielipiteet on tärkeitä!! En siis etsi absoluuttista totuutta..

 
Kysehän on pitkälti makuasioista. Mitä puutteita koet nykyisten kaappiesi soundissa?
Helpoin ratkaisuhan on yleensä katsoa ensin mitä kaappia ja kaiuttimia valmistaja suosittelee vahvarin kaveriksi, sillä tuskin menee ihan pahasti metsään.
 
basisti1971
12.06.2018 08:58:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
hallu: ... tuleeko soundi elementistä (siis yläpää ja äänen väri) ja botne kaapista? noin niinkuin karkeasti arvioiden.
 
tldr:
Oman kokemuksen perusteella perinteiseen kitaraelementtiin ei kaupallinen kotelo etenkään mikitettäessä vaikuta juuri lainkaan, PA-elementtiin joita monet myös käyttävät, vaikutus on tapauskohtaista.
 

 

 
Vaikka kaikki kaikkeen toki vaikuttaakin (jopa korvinkuultavasti/mitattavasti), etenkin perinteisistä kitarakäyttöön tarkoitetuista instrumenttielementeistä puhuttaessa kotelon merkitys on lähinnä helpottaa kaiutinelementin kuljetusta ja treenikselle/stagelle asettelemista.
Ja toki nuottiöljytelineenä :).
Kotelon merkitys pienenee myös usein lähes olemattomattomiin kitarakäytössä jos/kun kaappi mikitetään, ja "ominaissoundin" ainoa tehtävä on auttaa monitoroinnissa/sidefillllinä.
 
Tilanne muuttuu toki varsin toiseksi jos elementti ei olekaan "instrumenttielementti" -kuten vaikkapa EV:si johon olet tykästynyt- tuolloin kotelon rakenteella voi halutessaan muokata elementin ominaisuuksia huomattavastikin.
Aika usein tosin tuolloinkin kaapin dimensiot määräytyvät ihan jonkin muun seikan kuin soundin perusteella, joten kotelon merkitys voi jäädä hyvinkin mitättömäksi.
 
Vanhempiin kitaraelementteihin kotelon oikeaoppinen laskeminen on työn ja tuskan takana, T/S parametrejä kun ei käytännössä löydy lainkaan.
"Oikein" mitoitettu kotelo ei toisaalta usein ole käyttökelpoinenkaan.
 
Takaa avoimet tai etulevyssä olevilla virittämättömillä rei'illä varustetut kotelot toimivat aina dipoliperiaatteella, ja alataajuuksien toisto on tuolloin pakostakin vaatimaton ja yhdelläkin elementillä kaappi on erittäin suuntaava.
Soundi on kuitenkin lähes poikkeuksetta juuri sellainen johon olemme tottuneet, ja etenkin takaa avoimissa sijoitus vaikuttaa huomattavan paljon mikittämättömään soundiin koska taaksepäin tulee saman verran älämölöä kuin eteenkin.
180 asteen vaihesiirrolla tietenkin.
 
Oikein mitoitetulla umpikaapilla alataajuksien toisto vahvistuu ja samalla suojellaan elementtiä ylikuormitukselta.
Mitoittamaton umpikaappi ei juuri kitaraelementin käyttäytymiseen vaikuta koska on yleensä tilavuudeltaan useampaa kertaluokkaa liian suuri.
 
Viritetty Helmholz-resonaattorikaappi vahvistaa alataajuuksien toistoa entisestään, mutta viritystaajuuden alapuolella tehonkesto putoaa nopeasti muutamaan prosenttiin nimellisestä kun liikepoikkeamaa ei vaimennakaan mikään.
 
Oman lusikkansa soppaan tuo tetysti klassisen kevyesti ja huonosti tehdyt kotelot jotka resonoidessaan värittävät sointia tai heikentävät kaiutinelementin jo entisestään umpisurkeata hyötysuhdetta.
Tuon ominaisuuden laskeminen ja simuloiminen on hankalaa, mutta tietty pakollista jos haluaa analogikeinoin kopioida jonkin tietyn kotelo+elementti-yhdistelmän.
Usein riittävän lähelle päästään kun käytetään alkuperäistä rakennustapaa ja -materiaaleja.
 
T:Samuli
 
hallu
12.06.2018 11:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
tldr:
Oman kokemuksen perusteella perinteiseen kitaraelementtiin ei kaupallinen kotelo etenkään mikitettäessä vaikuta juuri lainkaan, PA-elementtiin joita monet myös käyttävät, vaikutus on tapauskohtaista.
 
..............................
T:Samuli

 
Tiukkaa dataa jälleen ja hyvin perusteltu yksinkertainen näkemys, kiitos siitä. Tämä aloitukseni lähti liikkeelle tosiaankin siitä, että kun tutun elementi soundi pelkästään eri kaapissa muuttui näin merkittävästi juurikin alapään ja botnen osalta, niin aloin miettiä miten ja mihin kaikkeen kaappi vaikuttaakaan. Tää mun uus kaappi kylläkin on juurikin sellainen, johon on etulevyyn tehty refleksireikä ja kaappi muuten on jämerä ja joustamaton..... ja kevyt. Painava elementti sisällään sen balanssin tuntee selvästi kun kaappia kantaa.
 
Mulla on tossa toinen kaappi Zillan 2x12 fatboy joka kai on customina tehty ainoastaan ton ulkoasun osalta, mutta kaapin mitoitukset ja rakenteet vastaavat muuten tehtaan omaa mallia ja siellä kaiketi on myös tehtaalla asennetut elementit eli otaksun, että sekin kokonaisuus on funtsittu. Se on luonteeltaan ihan erilainen, mutta toisaalta siinä on myös erilaiset ja juurikin kitarakäyttöön suunnitellut elementit. Toisaalta tuossa mun uudessa kaapissa oleva EV:kin pitäisi olla kitarakäyttöön koska siinä lukee, että se olisi suunniteltu juurikin Mesa Boogielle https://muusikoiden.net/dyn/users/157778.jpg , mutta olen toisaalta kuullut että se on ihan normi EVM malli ja siis sama elementti jota Ev käyttää joissakin PA kaapeissa, mikä selittää ton elementin soinnin kirkkauden.
 
Mesallahan on se Thiele kaappi jossa on joku refleksivirtys jolla 1x12 saadaan kuulostamaan isommalta ja siinähän käytetään tätä samaa evm elementtiä. Tää mun rumble on vähän erilainen kuin Thiele, mutta idea kai on sama eli viritetty refleksiaukko tukevoittaa alapäätä ja saa kaapin kuulostamaan isommalta.Tunnistin tuosta kajarista juurikin soinnin kirkkauden tuttuna ominaisuutena, mutta voimakas botne tuli uutena juttuna ja kombossa se ei kuulostanut tuolta vaan alapää tuntui osin puuttuvan tai yleisilme oli vähän boksimainen.
 
Toi Zilla on taas oversizetyyppiä ja takaa toki saa yhden levyn irroitettua että sen saa halutessaan avoimeksi, mutta en ole kuunnellut miltä se avoimena kuulostaa. Sen sointi on selkeästi tummempi ja se on varsin botnekas mikä johtunee siitä että sointi on tummahko (siellä pitäisi olla Celestion V30 elementit en ole vielä kurkannut), jotka käsittääkseni eivät niin kovin tummasointisia pitäisi olla. Varsinkin kun minulla oli aikaisemmin Mesa 1x12 recto umpikaappi jonka sointi oli ihan erilainen kuin tämän fatboyn. Se soi aika kirkkaasti, mutta sointi tuntui ohuemmalta koska sen alapää on napakka eikä siinä ollut läskiä botnea. No mutta, tuli mieleen tämä akustinen oikosulku? voiko se selittää että tämä fatboy kuulostaa tummemmalta kuin recto 1x12 vaikka siellä on saman merkkinen ja mallinen elementti (toisessa niitä on vain kaksi). Toinen havainto oli kun noita testiajoja tein, että Zilla on varsin suuntaava ja siinä yläpäät alkaa leikkaantumaan nopeasti kun kuulija siirtyy keskilinjalta pois eli se kaappi kuulostaa paremmalta ja tasapainoisemmalta kun sitä kuuntelee parin metrin päästä tai sitten kyykistyy niin että osuu korvinensa siihen keilaan jossa yläpäät vielä on mukana.
 
Sen ehkä loppukaneettina sanoisin, että asia varmaan on juuri noin niinkuin sanoit, että kaappi suojus ja tapa säilyttää elementtiä useinmiten. Itse en lähtisi elementtejä valmiiseen kaappiin noin vain vaihtelemaan tai ainakin kysyisin valmistajalta suositukset että mikä elementti kaapissa voi toimia, vaikka takaa avoimet kaapit kai eivät tee juuri mitään sille elementin soinnille ja niissä kai on ihan sama mitkä elementit siellä majailee. Mutta umpikaapissa olisin jo varovainen ja näissä viritetyissä refleksihässäköissä kai homman voi komeasti sotkea itse fiilispohjalta :-).
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
J.Nikkanen
12.06.2018 12:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Oman kokemuksen perusteella perinteiseen kitaraelementtiin ei kaupallinen kotelo etenkään mikitettäessä vaikuta juuri lainkaan, PA-elementtiin joita monet myös käyttävät, vaikutus on tapauskohtaista.
 
T:Samuli

 
No oho. Kyllähän muutamakin valmistaja on joko ihan tuurilla tai tarkoituksella onnistuneet tekemään kaapin jossa elementit ja kotelo yhdessä muodostavat saundin. Äkkiseltään tulee mieleen umpikaapit Rocktron/Egnater 4x12" jossa on melkoisesti alapäätä, samoin Fryette (muistaakseni?) 4x12" jonka saundi on omanlaisensa. Molemmissa Eminenceä sisällä, joihin saattaa T/S parametrit Eminenceltä saada kun kauniisti pyytää tai vinkkiä mikä vakiotöttörö on hyvin lähellä (ellei juuri se) jonka parametrit löytyy suoraan Eminencen sivuilta.
 
Väittäisin näin omalla vähäisellä kokemuksella että livenä se on liki se ja sama minkälaisessa kaapissa elementti on, mikki poimii saundin kartion edestä ja siitä pöytään ja PAsta ulos. Äänityshommissa mun mielestä parempaa saundia saa kun täräyttää vahvistimesta niin paljon hönkää että kaappikin herää henkiin ja tuo oman mausteensa saundiin. Toki mikittäminen onnistuu huomattavasti helpommin ja monipuolisemmin kun ei tarvitse pelätä että joku törmäilee mikkitelineisiin, ja sanomattakin lienee selvää että siinä kohtaa 4x12" sekä 2x12" soi jo aivan helvetillisen lujaa, ei niillä paineilla livenä voi pitserian nurkassa soitella.
 
Toki kaapin saundi vaikuttaa myös soittofiilikseen, jos ja kun kaappi syystä tai toisesta resonoi kivasti elementin/elementtien kanssa niin soittaja toki sen aistii vaikka mikki ei poimikkaan. Juuri tämän takia mun mielestä kitarakaapit ovat helvetin vaikeita tehdä, saundin kuulee vasta kun se on valmis eikä se välttämättä aina ole hyvä. Elementin valintaa auttaa ihan pirusti valmistajan ilmoittamat toistokäyrät jos niistä mitään ymmärtää sekä T/S parametrit jos moiset saatavilla, kuitenkin taas pitää muistuttaa että on tullut tehtyä kaappi tietty elementti mielessä ja kuvitellut että se on varmaan hyvä, no se oli ok, mutta elementin vaihdon jälkeen kuulemma parempi. Nämä on vähän näitä.
 
Bassokaapit helpompia, usein T/S parametrit löytyy eikä tarvitse miettiä miten kaapin tekee. Riittää että sen mitoittaa haluamallaan tavalla sekä valitsemallaan tekniikalla ja tekee siitä riittävän tukevan. Moni valmistaja on tämän vissiin unohtanut? Mutta yksi kikka kannattaa kitarakaapeissakin testata mikä on bassokaapeissa ihan normihommaa, eli vanun käyttö umpikaapissa. Kitarakaappi reagoi (omat kokemukset) todella voimakkaasti kaapin täyttöön, on se sitten vaahtomuovia, vanua tai vaikka rumpalin hikinen pyyhe minkä kaappiin sulloo. Tuohon ei pysty oikein mitään neuvoa antamaan, yleisinhän on kitarakaapeissa neuvo että älä täytä, mutta suosittelen rohkeasti kokeilemaan. Väittäisin että eron huomaa myös mikitetyssä saundissa. Malttia kuitenkin sen täytön kanssa, helposti käy niin että vaimenninta tunkee kaappiin liikaa ja saundista tulee melko omituinen.
 
Niin ja yksi juttu vielä, kokeilkaa ja testailkaa näitä kaappihommia ihan ajan kanssa treeniksellä. Itse äänittelen silloin tällöin milloin mitäkin, bassoa, kitaraa, rumpuja ihan huvin vuoksi talteen ja pyrin ottamaan kuvia sekä nimeämään audiofilut mahdollisiman selkeästi että tajuan muutaman kuukaudenkin päästä että mitäpä tuli tehtyä. Helpottaa ihan helvetisti kun kerran-pari vuodessa keikalle menee ja kaikki on testattu valmiiksi ja toivottavasti vielä niin että saundi on käyttökelpoinen. (tässä auttaa toki interwebs mutta myös jos tuttavapiirissä on osaavia ammattiukkoja) Se on hieno hetki kun ammattiääniukko hämmästyneenä näyttää peukkua ja toteaa että se on siinä kun bändi pystyy ihan itse tekemään ja kertomaan että kummosta saundia halutaan ja millä tekniikalla moisen on itse saavuttanut. Tai vaihtoehtoisesti käskee koko bändin suksimaan vittuun siitä jaloista pyörimästä kun laittelee telineet, mikit ja DI boksit kondikseen, höhö!
 
Olikohan tässä nyt mitään järkevää asiaa itse asiaan? Rok!
 
hallu
12.06.2018 13:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: No oho. Kyllähän muutamakin valmistaja on joko ihan tuurilla tai tarkoituksella onnistuneet tekemään kaapin jossa elementit ja kotelo yhdessä muodostavat saundin. ...................
 
Olikohan tässä nyt mitään järkevää asiaa itse asiaan? Rok!

 
On asiaa, paljon asiaa kiitoksia siitä :-). Varsinkin tuo kaapin täyttämishomma kiinnitti huomioni. Nimittäin näin kerran kuvan Chiefin tekemästä kopiosta thiele kaapista ja siinä oli vanuasisällä, mikä tuntui vähän oudolt refleksikaapissa, mutta siis kertomasi perusteella varmasti kurantti ratkaisu ja ehkä siinä alkuperäisessäkin on se vanu koskapa kopioonkin oli laitettu. Toss mun Rumblessa ei ole vaimennusmateriaalia sisällä, mutta en ole kurkannut Zillan sisälle olisiko siellä.
 
Mutta nyt huomaan, että jo kahdessa viestissä on viitattu mikitettyyn soundiin. Itse en pidä olennaisena sitä, koska kuuntelen kaappia tilassa ja minusta on tärkeää miten kaappi soi huoneessa. Sanotaanko, että itse en edes lähtisi mikittämään pelkällä lähimikillä, vaan ilman muuta joko mikki tai stereopari kauemmas tai sitten kahdella mikillä niin, että toinen ottaa huoneen (ja kaapin) ja toinen läheltä sen elementin. Muussa tapauksessa pelkkää lähimikkiä käytännöllisempi ja toisinaan soundillisesti parempi ratkaisu on ottaa signaali suoraan keinokuormasta. Yhdellä keikalla käytin signaalia keinokuormasta ja minusta toimi parhaiten niin. Kaikilla keikoilla tarjoan sitä mahdollisuutta, mutta ääniheebot haluavat toisinaan väkisillä mikittää kaapin, kai siihen liittyy joku soundillinen tai käytännöllinen juttu.
 
Himassa/treenikämpällä äänttäessä otan joko kahdella mikillä kaapin tai sitten otan kahdesta keinokuormasta kaksi erilaista passiivisesti simuloitua signaalia tai sitten yhdestä kuormasta pelkän linjasignaalin johon liitän myöhemmin impulssin. Keikalla teen mitä äänimies käskee enkä väitä vastaan :-)
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
J.Nikkanen
12.06.2018 13:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Keikalla teen mitä äänimies käskee enkä väitä vastaan :-)
 
Se on kyllä varmasti melko usein ihan oikea ratkaisu!
 
ituvirtanen
12.06.2018 22:13:47 (muokattu 12.06.2018 22:25:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Toi Zilla on taas oversizetyyppiä ja takaa toki saa yhden levyn irroitettua että sen saa halutessaan avoimeksi, mutta en ole kuunnellut miltä se avoimena kuulostaa.
 
Bassovehkeissä ei ainakaan toimisi, koska tuollaisesta aukeavasta virityksestä pitäisi saada sekä tiivis että jäykkä. Kuulostaa kitarapuolen jutulta.
 
hallu: tuli mieleen tämä akustinen oikosulku?
 
Niin, mitähän se tarkoittaa ja missä ja miten se vaikuttaa? Se ei ole tarkka, yksittäinen taajuus, vaan vaikutus alkaa jo sen ympäristöstä. Jos akustisen oikosulun taajuutta haluaa säätää, tarvitaan jokin tiivis ja mielellään hyvin jäykkä rakenne elementin ympärille. Se voi olla vaikka levy. Tahi kotelo.
 
hallu: ...näin kerran kuvan Chiefin tekemästä kopiosta thiele kaapista ja siinä oli vanuasisällä, mikä tuntui vähän oudolt refleksikaapissa, mutta siis kertomasi perusteella varmasti kurantti ratkaisu ja ehkä siinä alkuperäisessäkin on se vanu koskapa kopioonkin oli laitettu.
 
Vanun merkitystä voi hahmotella ajattelemalla sen laatikon kovaa sisäpintaa. Kova pinta heijastaa ääntä, joten yhdensuuntaiset pinnat kaapin sisällä aiheuttavat heijastumia ilman sopivia fyllejä. Heijastumat voivat värittää ääntä paljonkin. Käytännössä vastakkaisten seinien etäisyydet ovat tällä pituudella viritettyjä resonaattoreita, hieman kuten tietyn pituiset pillit tai kielet.
 
hallu
12.06.2018 22:54:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Bassovehkeissä ei ainakaan toimisi, koska tuollaisesta aukeavasta virityksestä pitäisi saada sekä tiivis että jäykkä. Kuulostaa kitarapuolen jutulta.
 
Joo taitaa olla kitarapuolen juttuja myös siksi, että en ole ikinä nähnyt takaa avointa bassokaappia. Tuon kaapin takaseinä on siis kolmeasta palasesta ja sen keskimmäisen voi ruuvata halutessaan irti, jolloin kaappi muuttuu siis avoimeksi.
 
Niin, mitähän se tarkoittaa ja missä ja miten se vaikuttaa? Se ei ole tarkka, yksittäinen taajuus, vaan vaikutus alkaa jo sen ympäristöstä. Jos akustisen oikosulun taajuutta haluaa säätää, tarvitaan jokin tiivis ja mielellään hyvin jäykkä rakenne elementin ympärille. Se voi olla vaikka levy. Tahi kotelo.
 
no siis minä en ihan tarkkaan oikeastaan tiedä. Olen törmännyt tähän termiin ensimmäisen kerran täällä muusikoiden netissä. Olen kuvitellut sen tarkoittavan jotakin siihen suuntaan, että jos kaapissa on useampi elementti yhteisessä sisätilassa niin teoriassa kai elementti voisi taaksepäin potkaistessaan (en tiedä onko tämä oikeastaan edes mahdollista, mutta leikitään että on) aiheuttaa kaapin sisällä pienen paineen joka rajoittaa toisen elementin liikettä ja päin vastoin. En tiedä edellyttäisikö tuo kuitenkin vaihevirhettä elementtien välillä eli jos ne liikkuu samanaikaisesti samaan suuntaan, niin ilmiöhän ei pitäisi olla mahdollinen. No on täysin mahdollista, että olen ymmärtänyt termin väärin tai että se on käyttäjänsä väärinymmärryksen monumentti ja minä onneton olen ottanut sen tosissani :-).
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
ituvirtanen
14.06.2018 00:02:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo taitaa olla kitarapuolen juttuja myös siksi, että en ole ikinä nähnyt takaa avointa bassokaappia.
 
Dipolibasso ei vaadi välttämättä koteloa mutta sellaisia ei PA-puolella hirveästi näy.
 
hallu: no siis minä en ihan tarkkaan oikeastaan tiedä.
 
Jep, hakoteillä ollaan. Elementti kyllä liikkuu lepotilastaan ees ja taas ja myös aiheuttaa paineen sinne koteloon. Ääni on paineen vaihteluita. Paineen vaihtelun nopeus vertautuu korkeuteen ja paineen suuruus voimakkuuteen.
 
Akustinen oikosulku viittaa siihen, että ääni kulkee elementin puolelta toiselle "liian nopeasti". Mikäli matka on toistettavan äänen aallonpituuteen nähden liian lyhyt (= ei koteloa), teho kuittautuu suoraan elementin toiselle puolelle. Tai niin kuin fillarin kumi, joka on puhki: ilma palaa lyhintä tietä siihen samaan ympäristöön, mistä sitä yritetään hiki hatussa puskea gumekseen. Kaiuttimen kotelo vastaa vertauksessa fillarin ehjää gummia: pumppausteho tuottaa kovan renkaan eli työ ei mene hukkaan.
 
hyvin likimääräinen aallonpituus ilmassa (+20 astetta lämmintä):
basson ala-E = 8 m
kitaran alin E = 4 m
kitaran ylin vapaa kieli (taas e) = 1 m
kitara 12. nauha siltä ohuimmalta kieleltä = 50 cm
 
Näin ollen kotelossa pitää olla mittaa, jos tahtoo päästä alas. Muuten akustinen oikosulku vie matalat mennessään. Tästä basistit eivät pidä, koska yllä olevat mitat tarkoittavat isoa (pitkä matka äänelle), jäykkää (joustava olisi kuin reikä) ja tiivistä (ettei matka lyhenisi) kaappia. Usein myös painavaa. Pienikin reikä tai vuoto jossain tiputtaa matalan pään tehoja todella isosti.
 
ituvirtanen
14.06.2018 00:11:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Olen kuvitellut sen tarkoittavan jotakin siihen suuntaan, että jos kaapissa on useampi elementti yhteisessä sisätilassa niin elementti taaksepäin potkaistessaan aiheuttaa kaapin sisällä paineen joka...
 
Tässä olet lähellä. Jos panet kaksi elementtiä samassa kaapissa vastavaiheeseen, toinen työntää ilmaa ulos ja toinen sisään, joten tuloksena on lähinnä pihinää. Kun molemmat työntävät yhtäaikaa ulos tai yhtä aikaa sisään, ääntä tulee kunnolla ulos - toki jos kotelo (oikeammin: sen puute) ei pääse rajoittamaan vastetta.
 
Humbukkerien omistajat ovat varmaan kaikki tahtoneet kokeilla toisen kelan vaiheen kääntämistä. Aikaansaannos on samalla tavoin lähinnä sitä pihinää.
 
aslak
14.06.2018 01:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten kun olet kokeillut kaikki 200 elementtiä, 200 kaappia, closed back, semi-open ja open variaatiolla niin kitaristi on hullu otus joka huomaa että elementin ripustus unohtui. Ja kaikki uudestaan front loaded vaiko back loaded. 3 vuoden päästä valmis ja huomaa ettei muista edes miltä edellinen kombinaatio kuulosti koska ihmisen kuulomuisti on kitaristilajikkeellakin. 3-vuoden aikana on vaihtunut vahvari 20 kertaa ja jokaisessa tietysti piti kokeilla noiden edellisten elementtivirityksien yhteydessä variaatiota eri pääteputkien ja ilman muuta kuinka paljon vielä se V1 etusputki tuo särmää soundiin ja kaikki mahdolliset edelliset veivattiin taas läpi. 7,5 vuotta mennyt 14 kitaraakin kulkenut käsien läpi ja totta helvetissä piti kaikki taas testata. Lopulta toteaa -vittu että Tungsolin 12ax7 on hyvä vaiheenkäännössä, paras soundi irtosi siitä, suosittelen- Seuraavana ehtoona pohtii, hitto mut siinä humpparissa joku ärsyttää, Steve Stevens käyttää bare knuckle mulea, sen täytyy olla hyvä. Aloittaa tietysti kaiken alusta...
 
No kuitenkin suosin reilunkokoista 1x12, backloaded, semiopen, haen nuppi-kaappi yhdistelmästä ns sweetpotin ja siinä se on. Kovaa tulee mutta dynamiikka toimii vasta tässä yhtälössä yhdessä volapotikan käytön kanssa.
 
hallu
14.06.2018 10:54:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aslak: Sitten kun olet kokeillut kaikki 200 elementtiä, 200 kaappia, closed back, semi-open ja open variaatiolla niin kitaristi on hullu otus joka huomaa että elementin ripustus unohtui. ..................
 
Tässä taitaa olla totuuden siemen :-D . Sitten kuolinvuoteeltaan voisi antaa täydellisen laitekombinaation reseptin lapsenlapselleen...... mutta se ei usko, koska muusikoiden netissä sanottiin....... :-D
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
hallu
14.06.2018 10:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa pukkaa kyllä yhelle jos toisellekin kirjoittajalle. Ihan mieletön juttu, että kun osaajat kokoontuu juttelemaan, niin perhana miten sitä oppii koko ajan uutta. Suuret kiitokset teille ja ei lopeteta hyvää juttua tähän ja älkööt kukaan epäröikö osallistua juttuun. Kaikki ideat, ajatukset, fiilikset, toiveet ja kysymykset, ovat enemmän kuin tervetulleita. Toisilla meistä näyttää olevan ihan tolkuton tietämys ja asiantuntemus ja toisilla meistä on vaan se oma hatara kokemus ja uskomukset, mutta ei se haittaa. Täydennetään toinen toisiamme ja olla yhdessä enemmän kuin oltaisiin yksin :-).
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «