Metalkallo 03.05.2018 23:42:55 | |
---|
tuskiz: Ne humpparikokoiset P90:t on aina kompromissi soundin suhteen kuulemma, sisukset saattaa olla mitä sattuu riippuen valmistajasta, joissain on kalikkamagneetti ja joissain mitälie "stacked coils" systeemejä. Ok. No joo, taidan sitten rämpytellä menemään vaan humppareilla jatkossakin. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
dropD 09.05.2018 14:31:07 | |
---|
tuskiz: Ne humpparikokoiset P90:t on aina kompromissi soundin suhteen kuulemma, sisukset saattaa olla mitä sattuu riippuen valmistajasta, joissain on kalikkamagneetti ja joissain mitälie "stacked coils" systeemejä. Mulla on ollut P90:siä ja humpparikokoisia "P90:siä". Kyllä ne soundillisesti samoilla seuduilla pyörii. Les Paulissa tällä hetkellä kaulassa Tonerider Rebel 90. Miedohko ulostulo alnico 2 magneetilla. Tekee tehtävänsä hyvin. Joskus oli kokomahonkisessa lespakopiossa Tesla Opus 2 -setti. Tymäkämpi ulostulo ja alnico 5 magneetti. Toimivat siinä kitarassa tosi hyvin southern rock/hardrock -väännössä. Näyttäisi olevan laatikossa vielä avaamaton paketti noita Tesloja. Ei vaan ole tällä hetkellä mitään kitaraa mihin sopisivat. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
Tulipa häärättyä taas mikkien kimpussa koko aamu ja huomattua miten hyvä mikki SH-2n on tallassa. Rupesi kiinnostamaan miltä kaula versio Jazzista kuulostaisi tallassa joten piti sitten juotella se sinne, ja voi pojat ja karvaiset miehet kun se yllätti! En olis ikinä uskonut että kaula jazz kuulostaisi näin hyvältä tallassa. SH-2n tallassa on todella AC/DC mikki SG:ssä, ja muutenkin soundi on kuin tehty SG:lle. Seuraavaksi rupesi mietityttämään miltä tuo maaginen mikki kuulostaisi Les Paulini tallassa? Sinne vaan kiinni tuo ja sinne jazz sitten jäikin, sen verran hyvä lespassani on. Soundi on todella kirkas ja muistuttaa vanhan kaltaisia 60-70- luvun klassisia mikkejä. Ehkä T-top mikkiä. Tuli myös ekaa kertaa huomattua miten paljon mikin magneetti vaikuttaa mikin kokonais sointiin. Magneetti vaikuttaisi olevan kuin mikin sielu, jokaisessa on omanlaisensa ja jos pistää jonkin toisen mikin magneetin niin mikki kadottaa identiteettinsä. Kokeilin jazzissa JB:n magneettia ja jazziin tuli selvästi hiukan enempi keskialuetta kuin mitä siinä on sen omalla magneetilla, muutenkin alkoi muistuttamaan JB:tä. Sitten kun pistin jazzin oman takaisin, niin soundi oli selvästi taas jazz. Täytyy hommaa toinen SG:n kun tuo nyt jäi lespan tallaan koska se on mun number two. :) Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
TTV 10.06.2018 18:12:22 | |
---|
Metalkallo: Tulipa häärättyä taas mikkien kimpussa koko aamu ja huomattua miten hyvä mikki SH-2n on tallassa. Rupesi kiinnostamaan miltä kaula versio Jazzista kuulostaisi tallassa joten piti sitten juotella se sinne, ja voi pojat ja karvaiset miehet kun se yllätti! En olis ikinä uskonut että kaula jazz kuulostaisi näin hyvältä tallassa. SH-2n tallassa on todella AC/DC mikki SG:ssä, ja muutenkin soundi on kuin tehty SG:lle. Seuraavaksi rupesi mietityttämään miltä tuo maaginen mikki kuulostaisi Les Paulini tallassa? Sinne vaan kiinni tuo ja sinne jazz sitten jäikin, sen verran hyvä lespassani on. Soundi on todella kirkas ja muistuttaa vanhan kaltaisia 60-70- luvun klassisia mikkejä. Ehkä T-top mikkiä. Tuli myös ekaa kertaa huomattua miten paljon mikin magneetti vaikuttaa mikin kokonais sointiin. Magneetti vaikuttaisi olevan kuin mikin sielu, jokaisessa on omanlaisensa ja jos pistää jonkin toisen mikin magneetin niin mikki kadottaa identiteettinsä. Kokeilin jazzissa JB:n magneettia ja jazziin tuli selvästi hiukan enempi keskialuetta kuin mitä siinä on sen omalla magneetilla, muutenkin alkoi muistuttamaan JB:tä. Sitten kun pistin jazzin oman takaisin, niin soundi oli selvästi taas jazz. Täytyy hommaa toinen SG:n kun tuo nyt jäi lespan tallaan koska se on mun number two. :) Kiitos mielenkiintoisesta tiedonjaosta, kuulostaa jo tekstinä omaan tyyliini sopivalta kokeilulta :-) Miten tuo SH-2n tallassa vertautuu esimerkiksi SH-1b tallapositiossa? Laitoitko Jazzin tallaan siten kuin kaulamikin, eli napasäädöt etäällä tallasta, vai nurinpäin, eli napasäädöt tallan vieressä? "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Metalkallo 10.06.2018 18:21:00 (muokattu 11.06.2018 01:03:26) | |
---|
TTV: Kiitos mielenkiintoisesta tiedonjaosta, kuulostaa jo tekstinä omaan tyyliini sopivalta kokeilulta :-) Miten tuo SH-2n tallassa vertautuu esimerkiksi SH-1b tallapositiossa? Laitoitko Jazzin tallaan siten kuin kaulamikin, eli napasäädöt etäällä tallasta, vai nurinpäin, eli napasäädöt tallan vieressä? Jazz on tiukempi, kirkkaampi ja ohuempi kuin 59b, mutta omaa aika hyvin bassoakin (ainakin kaulaversio). Jazz on mukavan selkeä ja erotteleva. Laitoin kuten tallamikki laitetaan tallaan eli navat kohti tallaa jolloin jazzin duncan teksti oli kohti kaulaa eli väärinpäin. Mitä äkkiseltään luin netistä, niin jazzia pidetään näköjään T-top kaltaisena joten mun veikkaus osui suht oikeaan kun siltä tuo SH2n kuulostaa tallassa. Tehokin on aika samaa luokkaa. Edit: About tältä tuo SH-2n Jazz kuulostaa tallassa Les Paulissa. https://www.youtube.com/watch?v=6oRWmhadXvI Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
TTV 10.06.2018 18:23:12 | |
---|
Metalkallo: Jazz on tiukempi, kirkkaampi ja ohuempi kuin 59b, mutta omaa aika hyvin bassoakin (ainakin kaulaversio). Jazz on mukavan selkeä ja erotteleva. Laitoin kuten tallamikki laitetaan tallaan eli navat kohti tallaa jolloin jazzin duncan teksti oli kohti kaulaa eli väärinpäin. Mitä äkkiseltään luin netistä, niin jazzia pidetään näköjään T-top kaltaisena joten mun veikkaus osui suht oikeaan kun siltä tuo SH2n kuulostaa tallassa. Ok, tänx. Pitääpä itekkin testata kesälomalla :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
Metalkallo 14.06.2018 23:34:18 | |
---|
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
TTV 15.06.2018 06:19:57 | |
---|
Metalkallo: Tässä omaa pientä klippiä miltä Jazz kaula kuulostaa les paulin tallassa. https://www.youtube.com/watch?v=5Ir6s6_A1X8 Kyllähän tuolla accadacca-saundin näköjään helposti saa :-) Entistä enemmän kiinnostaa kokeilla tota itekkin... "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
Icy-Sun 15.06.2018 12:24:08 | |
---|
Paikallisen musaliikkeen kautta ei saa BKP:n mikkejä, joten kysyn vielä täältä varavaravara-vaihtoehtona: Setuppi Gibson Les Paul studio alkuperäisillä 498 ja 490 mikeillä, Hughes&Kettner puretone nuppi+Marshallin 2x12 g12T75 ämyreillä. Säröt joko carl martin plexitonesta tai tubescreamerilla puretonea boostaamalla. Ongelma on liian kuumat mikit ja liika yläpää. Onko Seymour Duncanilla vintage-tyylistä humbukkeria, joka voisi tuoda LP:hen piristystä? Missään nimessä en halua alkuperäisiä kuumempia mikkejä. Suosituksia? |
TTV 15.06.2018 14:54:35 | |
---|
Icy-Sun: Paikallisen musaliikkeen kautta ei saa BKP:n mikkejä, joten kysyn vielä täältä varavaravara-vaihtoehtona: Setuppi Gibson Les Paul studio alkuperäisillä 498 ja 490 mikeillä, Hughes&Kettner puretone nuppi+Marshallin 2x12 g12T75 ämyreillä. Säröt joko carl martin plexitonesta tai tubescreamerilla puretonea boostaamalla. Ongelma on liian kuumat mikit ja liika yläpää. Onko Seymour Duncanilla vintage-tyylistä humbukkeria, joka voisi tuoda LP:hen piristystä? Missään nimessä en halua alkuperäisiä kuumempia mikkejä. Suosituksia? SH-1 ('59 model) taitaa olla vintageinta osastoa Seymour Duncanilta ja ainakin omassa käytössäni se on erittäin tasapainoinen mikki lessuun. https://www.seymourduncan.com/vintage Oletko muuten koittanut säätää niiden orkkismikkien korkeutta ja naparuuveja? Noilla saa aika helposti vaikutettua hottiuteen ja trebleen, loppu hienosäätö sitten kitaran volalla ja tonella. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
iec 15.06.2018 15:28:39 | |
---|
Icy-Sun: ...Ongelma on liian kuumat mikit ja liika yläpää. Onko Seymour Duncanilla vintage-tyylistä humbukkeria, joka voisi tuoda LP:hen piristystä? Missään nimessä en halua alkuperäisiä kuumempia mikkejä. Suosituksia? Tässä tulee ehdotus niin sanotusti "thinking outside the box": Liika kuumuus => Himmaat volumella tai laitat mikkejä alemmaksi. Liika yläpää => Himmaat tonella Jos kuulut siihen ryhmään, joka haluaa pitää aina tonea ja volaa täysillä kitarassa, voi sinne tietysti modata kiinteän vaimennuksen yhdellä hassulla vastuksella. Silloin siis laitetaan sopiva sarjavastus sen potikan eteen (näin pikaisesti ajatellen). Sama periaate toiminee myös volumella. Tarkoitus oli tässä nyt havainnollistaa, että asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia. Joskus voi tehdä modauksia muutenkin kuin vaihtamalla mikkejä. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Metalkallo 15.06.2018 16:11:21 | |
---|
TTV: Kyllähän tuolla accadacca-saundin näköjään helposti saa :-) Entistä enemmän kiinnostaa kokeilla tota itekkin... Juu, Jazz kaulaversio on aika AC/DC ja toimii ihmeen hyvin Les Paulissa. Saa nimenomaan AC/DC soundin lespaan. Ihmeen kuumaltakin vaikuttaa vaikka on vintage tehoinen. Ehkä tallapaikka jotenkin buustaa sitä tai jotain? Hyvä kuitenkin on ja pysyy omassa lespassa. Hankin toisen ehkä SG:n, mutta SG:ssä alapää jotenkin tuuttaa hieman isommin tuon kanssa kuin lespassa, en tiedä miksi? Samantapaiset 500k potikat molemmissa kitaroissa mulla. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Metalkallo 15.06.2018 16:18:52 | |
---|
Icy-Sun: Ongelma on liian kuumat mikit ja liika yläpää. Onko Seymour Duncanilla vintage-tyylistä humbukkeria, joka voisi tuoda LP:hen piristystä? Missään nimessä en halua alkuperäisiä kuumempia mikkejä. Suosituksia? Kokeile Duncanin Jazz kaulaversiota (SH-2N) tallaan niin kuin minä kokeilin. Tuosta löytyy myös tallaversio, mutta itse en tiedä kuinka paljon eroaa kaulaversiosta? Kaulaan sitten vaikka 59n tai alnico 2 pro, tai pidät 490 kaulan ja hankit vaan uuden tallamikin. Jazz on suht kirkas, mutta kirkkautta pystyy aina säätämään kitarasta tai vahvarista. Uusien mikkien kanssa joudut anyway säätämään vahvarin säätöjä halutaksesi tietyn soundin. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
LaMotta 15.06.2018 19:09:05 (muokattu 15.06.2018 19:09:20) | |
---|
S D tekee myös kelpopedaaleja. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Icy-Sun 16.06.2018 10:02:18 (muokattu 16.06.2018 10:21:36) | |
---|
En oikein saanut vastausta kysymykseeni. Olen jo aiemmin ruuvannut mikit alemmaksi ja käytän monipuolisesti sekä tone-, että volumepotikoita. Kitaran tonen käyttäminen ei ole tähän ratkaisu ja mikit olen jo ruuvaillut alemmaksi. :) Kaikenkaikkiaan olen ollut jo jonkin aikaa tyytymätön Gibsonin 498 ja 490 mikkeihin ja vaihdan mielelläni kummatkin. BKP:n Muleja suunnittelin kitaraani, mutta ongelmaksi koitui huono saatavuus ja kallis hinta. Hinta on tosin lähinnä toissijainen tekijä. Onko siis SD:llä aidosti Vintage outputilla varustettu classic rock/blues tyyppistä mikkiä maltillisella yläpäällä? Yllä ehdotettiin Jazzia, mutta eikös se ole aika kirkassoundinen mikki. En sellaista tallaan mielelläni laittaisi. Keskialuetta mikissä saa olla, trebleä ei niinkään. Millainen mikki on esim pearly gates tai seth lover? Pitääpä tuohon sh1 59:iinn ainakin tutustua. |
hallu 16.06.2018 10:22:25 | |
---|
Icy-Sun: En oikein saanut vastausta kysymykseeni. Olen jo aiemmin ruuvannut mikit alemmaksi ja käytän monipuolisesti sekä tone-, että volumepotikoita. Kitaran tonen käyttäminen ei ole tähän ratkaisu ja mikit olen jo ruuvaillut alemmaksi. :) Kaikenkaikkiaan olen ollut jo jonkin aikaa tyytymätön Gibsonin 498 ja 490 mikkeihin ja vaihdan mielelläni kummatkin. BKP:n Muleja suunnittelin kitaraani, mutta ongelmaksi koitui huono saatavuus ja kallis hinta. Hinta on tosin lähinnä toissijainen tekijä. Onko siis SD:llä aidosti Vintage outputilla varustettu classic rock/blues tyyppistä mikkiä maltillisella yläpäällä? Yllä ehdotettiin Jazzia, mutta eikös se ole aika kirkassoundinen mikki. En sellaista tallaan mielelläni laittaisi. Keskialuetta mikissä saa olla, trebleä ei niinkään. Millainen mikki on esim pearly gates? Pitääpä tuohon sh1:een ainakin tutustua. Tommosta Seymour Duncanin atique mikkiä kokeilin kerran ja on kyllä hyvä ja luulisin, että jokseenkin sellainen mitä haet. https://www.seymourduncan.com/pickup/antiquity-humbucker-bridge Jos keskialuetta arvostat, niin voisin suositella myös Ibanez super58 jotka ovat itselleni olleet todella mieleen. Molemmat super58 joita olen itse käyttänyt oli niitä vanhempia maxxonin käämimiä, mutta samoilla spekseillä nää uudetkin kai on ja jos haluaa niin saa niitä vanhojakin aika hyvin käytettynä tuolta maailmalta. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
Icy-Sun 16.06.2018 11:01:31 | |
---|
|
hallu 16.06.2018 11:12:23 | |
---|
Icy-Sun: Ainakin linkin takaa kerrotaan, että olisi aika skoopattu mikki. Bassoa ja trebleä, ei niinkään keskialuetta. No sitten jää vielä se super58 Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... |
iec 16.06.2018 11:16:06 | |
---|
Icy-Sun: Ainakin linkin takaa kerrotaan, että olisi aika skoopattu mikki. Bassoa ja trebleä, ei niinkään keskialuetta. Seymour Duncanin sivuilla pystyt vertailla muistaakseni kolmea mikkiä rinnakkain samassa ikkunassa. Siinä taitaa näkyä kuumuus ja bass-mid-treble -suhteet. Nyt jos löydät jostain vertailun nykyisistä mikeistäsi ja yhdestä Duncanin mallista, voit sen perusteella arvioida mikä olisi suunnilleen sopiva. Itse olen lähinnä hakenut kirkkautta ja kohtuullista kuumuutta, joten valintani on ollut jo useampaan eri kitaraan Jazz kaulaan ja JB tallaan. Gibsonin Burstbucker Pro on suunnilleen samaan suuntaan kallellaan oleva setti mun mielestä, mutta en ole kultakorva ja hifistelijä. Jos haluat tummuutta, on PRS Santana- mikkisetti hyvä. Paitsi että se saattaa olla melko kuuma. Tai katso jostain mitä Carlos Santana on käyttänyt muissa kitaroissaan. Santana nimittäin inhoaa piikikästä soundia. Toki täältä saa vinkkejä, mutta tuollaisella valmistajan vertailusivulla voi vähän suhteuttaa kommentteja joita näiltä keskustelupalstoilta lukee. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Metalkallo 16.06.2018 11:23:32 (muokattu 16.06.2018 11:27:11) | |
---|
Icy-Sun: Ainakin linkin takaa kerrotaan, että olisi aika skoopattu mikki. Bassoa ja trebleä, ei niinkään keskialuetta. 59:ssä on myös skuupattu, suht pehmeä soundi. Jazz on kirkas todellakin, mutta säätämällä trebleä saa kyllä tummemmaksi. Tuolla ylläpä tuo oma klippi jossa jazz Tokai les paulin tallassa. Bass, mid, treble ja presence 7 kohdalle asetettu vahvarista (Marshall JMP klooni), et presencen pistämällä nollaan tummentuu soundi jonkin verran. Gibson 57 classic setti on kiva lespassa eikä luulis olevan liian kirkas. Kaulamikissä suht iso basso, mut hieno soundi silti. Tallaan saa normi 57 classicin tai plus version joka kuumempi hiukan. 57:sta löytyy bassoa, keskialuetta ja luulisin et sun makuun sopiva kirkkauskin, et itse suosittelen sulle niitä. 57 setti on myös todella monipuolinen tyylien suhteen, toimii puhtaissa että raskaassa. Jos uutena yli budjetin, niin käytettynä saa ihan sopivaan hintaan. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |