Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Otelautojen uudet valmistusmateriaalit?
1 2
Jimi
08.06.2018 10:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin. En ainakaan nopealla vilauksella löytänyt aiheesta keskustelua. Nyt kun tietyt ruusupuut on pannassa ja muiden ruusupuulajikkeiden käyttö kitaroissa sitä myötä myös vaikeutunut kaikenmaailman sertifikaattien myötä ovat kitaravalmistajat ruvenneet valmistamaan otelautoja vaihtoehtoisista materiaaleista.
 
Esim Epiphonen Matt Heafy:n uusimmassa signature mallissa on otelauta "Phenolic" nimistä materiaalia.
 
Mistä muista materiaaleista olette törmännyt, että otelautoja valmistetaan ja mitä mietteitä tämä on herättänyt?
 
Eniten itseäni kiinnostaa vaihtoehtoisten materiaalien eläminen ajan kanssa. Normaalit puut elää ja hyvin usein uuden kitaran ostaessa on vireongelmia ja kitara reagoi vahvasti esim lämpötilavaihteluihin. Myöskin aina täytynyt pelätä sitä ensimmäistä talvea, että kuinka ropellille menee ja saako vielä korjattua.
 
hallu
08.06.2018 16:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ratkaissut ongelman sillä että en osta lainkaan uusia kitaroita, vaan aina vanhoja ja mitä vanhempi sen parempi (taitaa tällä hetkellä nuorinkin olla pitkälti toistakymmentä vuotias, mutta nelikymppisiä ja kolmekymppisiä nuo nykyiset kitarat.
 
Okei, itse diggailen puuta, mutta olen pari kertaa tsmannut Flaxwoodia ja se kaula tuntuu oikeasti hyvältä, vaikka on jotain keinokuitua ja se skeba soundasi hienolle antiikkimikkiensä ansiosta, niin joo kyllä mä sellaisenkin kelpuuttaisin ja varsinkin keikkakäytössä semmoinen olisi varmasti puista parempi. Oikeastaan Se musafasulla myytävä magnesiumkitara oli kaikin puolin myös todella hyvä ja sen kelpuuttaisin himaankin, ihan nerokas laite kerrassaan.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
ituvirtanen
08.06.2018 17:08:58 (muokattu 08.06.2018 17:15:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Phenolic ja/tai resin viittaa fenolihartsiin.
 
puut:
vaahterat, palisanterit (ruusupuut), pähkinät, pau ferro, chechen, wenge, eeben, blackwood (värjätty mäntylajike)...
 
keinoaineet:
"hartsit" (kantoaineena esimerkiksi paperi) esimerkkinä Richlite, ebonol, hiilikuitu, "delta-metal"...
 
Kaikenlaista on kokeiltu eikä lista ole lähellekään kattava. Onpahan muutama esimerkki. Täkäläisiä kokeiluja on muun muassa koivu.
 
http://www.wood-database.com/
https://www.richlite.com/
 
sustain65
08.06.2018 17:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Godin Summit Classic Convertible, jonka oteluta on Richlite-materiaalia.
 
+ ei tarvitse öljytä
 
+/- on toistaiseksi pysynyt aivan kuin uutena
 
- oikean puun fiilis puuttuu
 
Gary Enfield
08.06.2018 17:46:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martin käyttää joisssin malleissa micartaa, joka tosin materiaalina ei ole uusi. En tiedä käytetäänkö sitä missään e-kitaroissa. Miellyttävä ja helppo materiaali.
 
LaMotta
08.06.2018 19:39:45 (muokattu 08.06.2018 19:53:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten lie tuo selluloosamuovi (flaxwood). Onko siitä otelautamateriaaliksi? Värinkin saa seostamalla halutunlaiseksi.
 
E: Jaa, tuo micarta taitaa olla selluloosamuovin joku kauppanimike? No anyway.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
08.06.2018 20:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Miten lie tuo selluloosamuovi (flaxwood). Onko siitä otelautamateriaaliksi? Värinkin saa seostamalla halutunlaiseksi.
 
E: Jaa, tuo micarta taitaa olla selluloosamuovin joku kauppanimike? No anyway.

 
On, mä olen kokeillut Flaxwoodia ja se tuntuu ihan hyvältä soittaa ja luonnollinen tuntuma käteen. On kuulemma vakaakin.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
LaMotta
08.06.2018 20:12:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: On, mä olen kokeillut Flaxwoodia ja se tuntuu ihan hyvältä soittaa ja luonnollinen tuntuma käteen. On kuulemma vakaakin.
 
On minullakin ollut joskus 1 malli 2 vkoa kotona kokeiltavana. Mutta niissä on kaula ja otelauta ruiskupuristettu samalla pläjäyksellä. En tiijä miten erilaisia on tuo aine (otelauta) ja puu (kaulan runko) esim lämpölaajenemiseltaan.
 
Mutta joo. Kyllä se niinku periaatteessa toimii otelaudassa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
LaXu
09.06.2018 12:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Miten lie tuo selluloosamuovi (flaxwood). Onko siitä otelautamateriaaliksi? Värinkin saa seostamalla halutunlaiseksi.
 
Flaxwoodin matsku on hirveän mukavan tuntuista. Mielestäni tuntumaltaan muistuttaa eebenpuuta. Voisin kuvitella, että se toimii kokonaisena kaulana paremmin kuin pelkkänä otelautana juuri sen takia, että puu elää lämmön ja kosteuden vaihtelun mukaan hieman. Flaxwoodini ei ole ollut moisista moksiskaan.
 
ituvirtanen
09.06.2018 14:17:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Flaxwood on siis kuitulujitteinen polymeeri eli "muovi". Muoveja voi lujittaa erilaisilla lisäaineilla, joista tutuimmat lienevät lasipallo, lasikuitu ja hiilikuitu. Mikään ei estä käyttämästä esimerkiksi luonnonkuituja (puu, pellava=flax...) ja sidosaineena melkein mitä vain.
 
Kannattaa ajatella asiaa kahdelta kannalta:
- "muovi" voi olla kuidut kasassa pitävä sideaine ja kuidut kantavat suurimman osan voimista
- "muovi" voi kantaa osan voimista ja vähät kuidut lähinnä tukevat muovia eli parantavat sen ominaisuuksia
 
Muoveja voi ruiskupuristaa muottiin ja siten nuo Flaxwoodin kitaratkin on tehty. Heillä on muutama (luultavasti teräs-) muotti, joilla voi puristaa osia. Muotit ovat isohkoja, joten niitten hinnat lienevät jossain 50 - 100 k€/kpl. Se voi olla yksi syy, miksei bassomuotteja ole tullut... olisin ostamassa kaulaa ja ehkä runkoakin heti, kun vain...
 
jhlamm
09.06.2018 16:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ruokangas ollut ehostautunut näiden kestävää kehitystä tukevien lajien testaamisessa. En muista tarkkaan mutta onhan noita vaihtoehtoja jonkin verran ja istuttamalla saataisiin homma pysymään kuosissa. Istuttivat siis jotain puulajia joka olisi tarkoitus hyödyntää kitaroiden rakennukseen. Tosin en muista oliko ne kaikk runkopuiksi. Ongelmana taitaa olla että nykyiset sepät eivät tänään istutettuja puita ehdi käyttämään ja halu niiden istuttamiselle on siis vähäinen. Sori pieni offtopic. Back to business.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
hallu
09.06.2018 16:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhlamm: Eikös ruokangas ollut ehostautunut näiden kestävää kehitystä tukevien lajien testaamisessa. En muista tarkkaan mutta onhan noita vaihtoehtoja jonkin verran ja istuttamalla saataisiin homma pysymään kuosissa. Istuttivat siis jotain puulajia joka olisi tarkoitus hyödyntää kitaroiden rakennukseen. Tosin en muista oliko ne kaikk runkopuiksi. Ongelmana taitaa olla että nykyiset sepät eivät tänään istutettuja puita ehdi käyttämään ja halu niiden istuttamiselle on siis vähäinen. Sori pieni offtopic. Back to business.
 
Mutta idea ei ole täysin tuulesta temmattu. Tää on ihan mutua, mutta muistan kuulleeni että eikös Yamahalla ole omia metsiä soitinpuutuotantoa varten eli se pyrkii varmistamaan laadun lisäksi riippumattomuuden kansainvälisistä puupörssistä. En ole varma mutta jossain mielen perukoilla tällainenkin mutuepätieto nyt pakottautui esiin.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
The Jack
09.06.2018 20:14:43 (muokattu 09.06.2018 20:21:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ymmärrä miksi Suomessa kasvaneen puun käytön lisäys on aina kestävää kehitystä, jota pitäisi lisätä jokaisella elämänalueella. Jos on kyseessä eksoottisempi laji jossain kaukana, niin ollaan samojen ituhippien mukaan heti riistämässä uusiutumattomia luonnonvaroja. Vaikka sitä puuta käytettäisiin harkiten pieni määrä esineeseen, jota voi käyttää seuraavat 100 vuotta. Nopeammin ne metsät tropiikissa kasvaa ja laadukkaampaa puuta sieltä tulee muutenkin. Laidunmaiden raivaus ja hallitsematon kaskeaminen sademetsiä tuhoaa, eikä puun hyötykäyttö.
 
Minä en huoli yhteenkään kitaraani enää muuta kuin ruusupuuta otelautaan. Käytettynä onneksi löytyy markkinoilta jatkossakin mielin määrin. Kitarakiintiöni alkaa olla muutenkin täynnä, mutta harmittaa soitinvalmistajien ja tulevien soittajien puolesta tällainen mielivaltainen fasismi.
 
ituvirtanen
09.06.2018 20:52:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tää on ihan mutua, mutta muistan kuulleeni että eikös Yamahalla ole omia metsiä soitinpuutuotantoa varten...
 
Jutussa voi olla joku perä: esimerkiksi Moduluksen cocacola (cocobolo) tulee joltain viljelmältä. Viljely kannattaa, koska kilohinta on huonekalupuuta suurempi. Kannattaa muistaa myös se tosiasia, että yksi puu tuottaa aivan käsittämättömän monta otelautaa tai soittimen kantta mutta aika monta puuta pitää hukata yhteen itämaiseen huonekaluun. Soittajat kärsivät olematta se varsinainen riistäjä.
 
Jimi
11.06.2018 10:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Flaxwoodin matsku on hirveän mukavan tuntuista. Mielestäni tuntumaltaan muistuttaa eebenpuuta. Voisin kuvitella, että se toimii kokonaisena kaulana paremmin kuin pelkkänä otelautana juuri sen takia, että puu elää lämmön ja kosteuden vaihtelun mukaan hieman. Flaxwoodini ei ole ollut moisista moksiskaan.
 
Olin itseasiassa kirjoittamassa samaa. Minustakin se tuntuu ebeniltä. Toki se on niin kovaa puuta, että sitä varmasti on helppo imitoida.
 
Flaxwoodin kaulasta muuten en pidä, koska mielestäni se kaulan takaosa tarttuu käteen epämukavasti, mutta otelautana voisin otaa milloin vain kitaraani.
 
Durty
11.06.2018 18:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ostaisi ikinä Les Paulia Richlite-otelaudalla. Pitää olla Eebeniä. Mutta mä olenkin vanha pieru.
 
FastEddie
11.06.2018 22:16:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Durty: En ostaisi ikinä Les Paulia Richlite-otelaudalla. Pitää olla Eebeniä. Mutta mä olenkin vanha pieru.
 
Mä ostin, vähän niin kuin vahingossa, yhden Gibson SGn richlite otelaudalla. Ei siinä sinänsä mitään vikaa ollut, ja kun asian alkunikottelun jälkeen unohti, ei sitä edes huomannut.
Soittotuntuma oli jossain ruusupuun ja ebenin välillä.
 
Kitara sittemmin varastettiin. Eipä tarvitse kärsiä richlitestä enää.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
jhlamm
11.06.2018 23:16:41 (muokattu 11.06.2018 23:17:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: En ymmärrä miksi Suomessa kasvaneen puun käytön lisäys on aina kestävää kehitystä, jota pitäisi lisätä jokaisella elämänalueella. Jos on kyseessä eksoottisempi laji jossain kaukana, niin ollaan samojen ituhippien mukaan heti riistämässä uusiutumattomia luonnonvaroja. Vaikka sitä puuta käytettäisiin harkiten pieni määrä esineeseen, jota voi käyttää seuraavat 100 vuotta. Nopeammin ne metsät tropiikissa kasvaa ja laadukkaampaa puuta sieltä tulee muutenkin. Laidunmaiden raivaus ja hallitsematon kaskeaminen sademetsiä tuhoaa, eikä puun hyötykäyttö.
 
Minä en huoli yhteenkään kitaraani enää muuta kuin ruusupuuta otelautaan. Käytettynä onneksi löytyy markkinoilta jatkossakin mielin määrin. Kitarakiintiöni alkaa olla muutenkin täynnä, mutta harmittaa soitinvalmistajien ja tulevien soittajien puolesta tällainen mielivaltainen fasismi.

 
Wut? Ymmärrän, että ehkä ei henkilökohtaisesti halua muuta kuin esim sitä ruusupuuta, mutta miten se on jotenkin pois, jos suomalainen haluaa täällä kasvattaa kitarapuuta? Maailman mittakaavassa ei se kyllä juu tunnu missään, mutta samalla periaatteellahan voidaan palata hiilivoimaan. Täysin samaa mieltä olen kyllä siitä, että sademetsien muu raivaus on äärimmäisen tuhoisaa, mutta kaikki on kotiin päin - jopa nämä pienet teot. Ja eipä sillä mun puolesta ole väliä onko Suomessa kasvatettua tai Amatsonilla, mutta jotenkin tuntuu, että hetkeen ei olla Amatsonilla mitään vastuullista tekemässä. Ituhippeilyä se on siinä määrin missä sekin, että huutaa laidunmaiden raivausta ja sademetsien kaskeamista. Ja tässä hippeilyssähän ei mitään väärää ole.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Kefiiri
12.06.2018 11:44:42 (muokattu 12.06.2018 11:45:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse jäin miettimään väitettä, jonka mukaan tropiikista tulee laadukkaampaa puuta. Lieneekö näin?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jeszse
12.06.2018 11:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Itse jäin miettimään väitettä, jonka mukaan tropiikista tulee laadukkaampaa puuta. Lieneekö näin?
 
Tätä pohtiessa kandee tutustua esim tähän http://www.leonardo-guitar-research.com
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «