Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarariffistä biisi
1
Kaspermk
29.05.2018 18:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ties kuinka monta riffiä nauhoitettuna koneella, mutta en ole saanut niistä rakennettua yhtäkään biisiä.
 
Miten te rakennatte biisin kitarariffin ympärille?
 
Kefiiri
29.05.2018 21:41:13 (muokattu 30.05.2018 09:35:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taidan editoida "hauskan" vastaukseni pois, jos vaikka keskustelu lähtisi käyntiin ihan asialinjalla :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
BulletFace
02.06.2018 08:35:56 (muokattu 02.06.2018 08:36:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletan, että ketjun aloittaja on tosissaan joten yritän vastata lyhykäisesti sillä menttaliteetilla.
 
Tästä muuten on olemassa jo ihan oma ketjunsa https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=63311 joten kannattaa lukaista vaikkse läpi. Sieltä saattaa saada ihan hyviä vinkkejä. Tässä kuitenkin oma "kaksi senttiseni"
 
Itse aikoinan tuskaillut saman ongelma kanssa. Ideoita oli, mutta ei biisejä. Kannattaa lähteä yksinkertaisista asioista. Itse tiedän yleensä heti onko joku ideanpätkä/riffi minkä teen intro, säkeistö vai kertsi. Jos kyseessä on intro mietin mihinkä säveleen viimeinen nuotti loppuu ja koetan sitä kautta ruveta hakemaan säkeistöä ja siitä sitten kertsiä etc.
 
Tämä on yksi tapa. Välillä biisit kirjoittavat melkein itsensä. Joskus tulee vietyä treenikselle intro riffi ja sitä soittaessani saatan vetää vain hatusta jatkoa ja yhtäkkiä biisissä onkin jo jonkilainen runko. Tämä on vuosien saatossa helpottonut ja nykyään kelvollista jälkeä saattaa syntyä ihan samantien. Välillä tästä tuntee jopa hieman syyllisyyttä kun on tunne, että biisi tulee ns "liian helpolla" Tällä ei kuitenkana ole hiivatunkaan väliä jos osa toimii.
 
Et mainunnut, että soitatko bändissä? Bändi on nimittäin hyvä kokeilulaboratorio ideoille ja jammailemalla saattaa äkkiä syntyä biisejä. Itse jammailen mielelläni rumpalin kanssa sillä siitä saatta kanssa helposti syntyä uusia ideoita.
 
Kannattaa myös kokeilla erilaisia musiikinteko ohjelmia. Ainakin vetää ideat talteen jollekin ohjelmalle. Tästä on hyöytä kun ideoita alkaa olla paljon tallessa koska silloin voit käyttää niitiä biiseihin osina. Kun riffit kuulee niin se usein helpottaa biisin tekemistä ja miettimistä, että mitä tulee seuraavaksi. Itse käytin guitar prota biisien tekemiseen mikä on kyllä erinomainen ohjelma siihen hommaan. Olen vain itse aika hidas kirjoittamaan sillä, joten nykyään sitä tulee tehtyä harvemmin.
 
Nykyään jos koen, että idea on tarpeeksi hyvä soitan sen samantien Logicille talteen ja lähden kokeileeman, että mitä sille tekisi. Nauhoittaminen on muutenkin hyvästä sillä ainakin itse koen, että riffi vielä hioituu.
 
Tässä nyt omat pohditani asiasta. Tapoja tosiaan on monia. Kunhan maaliin pääseet. Ja turha sitä on arkailla niiden biisien tekemistä. Ei kaikki biisit ole kellään pelkkää timanttia ns paskat pitää tehdä alta pois.
 
Edit. Tuolla taisitkin muuten mainita, että ideoita on koneella nauhoitettuna. Se on hyvä.
 
Get the best and fuck the rest.
Kalmo
02.06.2018 11:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele mieleisiäsi riffibiisejä, ja kopioi resepti. On vähän hankalaa ohjeistaa että "keksi siihen ympärille hyvä laulumelodia ja toimivat sanat".
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Jarmo_S
02.06.2018 12:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monestihan se voi mennä toisinkin päin. Niinkuin tässä alunperin irlantilaisessa laulussa.
Eric Bell teki soolon, joka on sitten historiaa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=wyQ-tScuzwM
 
Eli siis melodiasta inspistä sooloiluun.
 
Arkka
02.06.2018 18:43:45 (muokattu 02.06.2018 18:45:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kuuntele mieleisiäsi riffibiisejä, ja kopioi resepti.
 
Juuri näin. +
 
Ja välttämättä ei tietenkään tarvi kopioida yhtä reseptiä, vaan mahdollisesti yhdistellä satoja.
 
Tyyliin kuuntelet Enter Sandmanin ja huomaat, että säkkärissä kitarat on simppelit (oikeestaan todella yksinkertaistettu versio riffistä) ja se antaa tilaa laululle, jossa on paljon tavuja/ääniä, niin kuin versessä tapaapi olla. B-osassa (tai pre-choruksessa mikä lie) soitetaankin sävelaskelta ylempää ja melodia on enempi "rento"; vähemmän tavuja ja enempi up-beatilla (en ny päissäni muista mikä suomeksi). Sit kertsissä melodiassa on vielä vähemmän tavuja/ääniä, niin kuin kertseissä usein tapaa olla. Osat toimii yhdessä, koska niiden kitarat on yksinkertaistettuja versioita pääriffistä, eli riffikieli on yhtenevä äänivalikoiman ja käytännössä rytminkin osalta. Jos osaat teoriaa, niin paat myös merkille sen toistuvan i-iv-jutun.
 
Kuuntele sun suosikkimusaa siis tollasella korvalla, että opit konseptualisoimaan sieltä erinäisiä asioita em. esimerkin tavoin. Reseptejä on loputtomasti ihan ku ruuanlaitossakin ja ne kannattaa nähdä työkaluina sun henkisessä työkalupakissa. Meikä on tehnyt vuosia niin, että kuuntelen ja kirjoitan omin sanoin, mitä biisissä tapahtuu ja usein samoja biisejä uudelleenkin eri näkökulmista.
 
Sääntöjä ei ole, mutta tiukassa paikassa työkalut voi auttaa.
 
lp;el Muistivihko esiin ja paljon analyyttistä kuuntelua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «