Aihe: reaktiivinen keinokuorma vs kaiutin ?
1 2 3 4 5 6 7 8
tommiot
30.05.2018 21:25:45
steelduck: Peavy 5150 on 120W RMS 8Ohm...

Ja monesta 100W vahvistimesta saa melkein 200 wattia. Järkevästi suunniteltuna laite kestäisi tällaisen käytön.
steelduck
30.05.2018 23:07:52 (muokattu 30.05.2018 23:09:24)

tommiot: Ja monesta 100W vahvistimesta saa melkein 200 wattia. Järkevästi suunniteltuna laite kestäisi tällaisen käytön.

100w vs 120 on aika paljon tehoa ja Fractal on suunniteltu kestämään se 100W. Sinä puskit sinne 120W vahvistimella joka puskee maksimitehoillaa vielä paljon enemmän kuin 100W vahvistin. Ei kannata tulla valittamaan, että huonosti suunniteltu, jos ei seuraa käyttöohjeita. Ottamatta sinäänsä kantaa onko se Fractal mitoitettu oikein.

Itse olen aina pitänyt järkevänä ylimitoittaa kaiuttimet ja keinokuormat vähintään 30%, juuri tuon takia, että vahvistimista lähtee hetkellisesti enemmän tehoa.
tommiot
30.05.2018 23:44:06 (muokattu 30.05.2018 23:55:40)
steelduck: 100w vs 120 on aika paljon tehoa ja Fractal on suunniteltu kestämään se 100W. Sinä puskit sinne 120W vahvistimella joka puskee maksimitehoillaa vielä paljon enemmän kuin 100W vahvistin. Ei kannata tulla valittamaan, että huonosti suunniteltu, jos ei seuraa käyttöohjeita. Ottamatta sinäänsä kantaa onko se Fractal mitoitettu oikein.

Itse olen aina pitänyt järkevänä ylimitoittaa kaiuttimet ja keinokuormat vähintään 30%, juuri tuon takia, että vahvistimista lähtee hetkellisesti enemmän tehoa.

Jos se hajoaa 120W vahvistimella niin se hajoaa todennäköisesti myös 100W vahvistimella. En soittanut laitteella montaa minuuttia kerralla. Voi olla että kävi huono tuuri. Jäljitin kytkennän ja sen perusteella pitäisi kestää yli 200W tehoa mutta eipä ilmeisesti kestänyt.

Onnea niille jotka ostaa laitteen ja eivät osaa korjata sitä ja putkivahvistimiaan sen jälkeen. Täytyy ilmeisesti ostaa toinen samanlainen kuorma ja lyödä ne rinnakkain ettei tule tuhottua enempää vahvistimia.

Täytyy varmaan vielä mitata tuo 5150:n ulostuloteho täysillä.
Jucciz
31.05.2018 00:35:35
Kyllähän jo 60/70-luvun hämärissä 50-wattiselle Marshallille luvattiin jossain teknisessä dokumentissa 90 watin hetkittäistä tehoa, joten en ihmettele, vaikka 120-wattinen Peavey yltäisi hetkittäin 200 watin paremmalle (no, paremmalle ja paremmalle...) puolelle kun sopivalla tavalla kurittaa.
hallu
31.05.2018 08:13:03
Eikös noissa keinokuormissa joskus sanottu, että se pitää olla aina kaksinkertaiseksi mitoitettu vahvistimen nimellistehoon? mulla oli 60 W Fenderissä KochLB120 keinokuorma joka kuulemma oli juuri sopiva sille kuuskytvattiselle. Nyt kun mulla 90 Wattinen vahvistin, niin mulla on kaksi keinokuormaa. En tiedä onko se varovaisuuden liioittelua, mutta näin muistan jossakin sanotun. Toinen vaihtoehto on ettei aja sitä vahvistinta täysillä (itse en aja ikinä kun käsittääkseni se sweetspotti putkareissa onyleensä siinä puolen välin tietämillä ja se riippuu vähän vahvistimesta kuulostaako täysillä enää kovin hyvältä, kaikki ei kuulosta).
Elämä on reiässä rattoisaa......
a.k.v
31.05.2018 09:07:03
Edellinen tieto saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Joskus 10v sitten tuuppasin 100w JCM:llä koch120 läpi maksimi vaimennuksella ja savuthan se koch päästi. Pari tehovastusta vaihto kummasti väriä ja hajukin oli varsin eksoottinen. Tais piirilevyn lakatkin "hieman" sulaa.
paskiaispaska
31.05.2018 09:15:59

Jaa tänkö takia munki koch lb120 ii on vähä haiskahtanu :D En oo sitä kyllä enää pitkään aikaan käyttäny, ku rupes mun mielestä mesanki sisältä tulee palaneenkäryä. Nii ja rikkohan se mun bossin katanan päätemuuntajankin ku ton lb120 kautta sai bossista ainoastaan koneelle pelkän vahvistinsinuloidun raidan ilman kaiutinsimulaatiota. Eli olisko kuorma jotenki rikki ja vaikka se kyllä toimii vielä, ni tuntuu että käy vahvistimet aika pirun kuumana.
santakasa
31.05.2018 09:17:48
Mä oon soitellut ainakin 120 wattisella Randalilla ihan mukavasti Koch LB120 II -laitteen kanssa. Särökanava kello kolmessa ja master volume kello ysissä enkä ole huomannut merkkejä ongelmista.
Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691
steelduck
31.05.2018 10:02:30 (muokattu 31.05.2018 10:02:58)

santakasa: Mä oon soitellut ainakin 120 wattisella Randalilla ihan mukavasti Koch LB120 II -laitteen kanssa. Särökanava kello kolmessa ja master volume kello ysissä enkä ole huomannut merkkejä ongelmista.

Koch onkin speksattu 120W vahvistimille asti
santakasa
31.05.2018 10:14:14
steelduck: Koch onkin speksattu 120W vahvistimille asti

Kommentoin vaan lähinnä siksi, kun tuossa aikaisempi kommentti ihmetteli savun hajua samaisesta laitteesta.
Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691
hallu
31.05.2018 10:31:55
steelduck: Koch onkin speksattu 120W vahvistimille asti

Niin sitä mä justiinsa tarkoitin, että keinokuorma on suositeltavaa ylimitoittaa vahvistimeen nähden, koska putkivahvistimessa ne piikkitehot voivat vahvistimesta riippuen nousta hyvinkin korkealle. Näin muistan vuosia sitten suositellun ja kyllähän nykyisin myynnissä olevat kuormat ovat monesti speksattu 200 wattia ja yli.

Pitää muistaa, että vahvistimessa ja erityisesti putkivahvistimessa se ilmoitettu teho on hyvinkin tulkinnanvarainen jo lähtökohtaisesti kun joku voi ilmoittaa sen vähän yläkanttiin ja joku vähän alakanttiin ja mistä se sitten lasketaan. Olen ymmärtänyt, että vahvistimen suorituskyky lasketaan siitä äänenpaineesta jossa ääni on vielä puhdas eli säröä on alle jonkin tietyn prosenttimäärän. Putkivahvistinta kitaristit käyttää monesti juuri siksi, että sitä ajetaan särölle saakka eli yli sen nimellistehon jotta saadaan sitä hunajaa sieltä. Sen lisäksi tulee nää piikkitehot yms. jotka sotkee kuvioita. Minä en tiedä kuinka paljon vahvistin voi heittää sen ulostulevan tehon suhteen, se varmaan riippuu vahvistimesta. Luulisin, että higain vahvistin on tässä suhteessa ihan eri laite kun lowgainvahvistin, mutta tähän asiaan löytyy varmaan ihan asiantuntijoitakin.

Olen kummiskin ymmärtänyt, että juurikin äärimmilleen ajetussa putkivahvistimessa on sen verran tehon suhteen arvaamattomuutta, että kuorma kannattaa ylimitoittaa. Sehän on ihan sama juttu kaiuttimen kanssa, esimerkiksi Mesa Boogie laittoi 80-90W vahvistimeen 200W tehonkestoltaan olevan kaiutinelementin.

Keinokuormavalmistajat tietenkin voisivat kompensoida tätä asiaa ilmoittamalla kuormansa tehonkeston riittävän alakanttiin, mutta kun ne tehovastukset ja muut komponentit maksavat pirulaiset ja keinokuormalaitteen ulosmyyntihinta taasen korreloi sen suoritusarvoihin, niin ei ne oikein pysty. Siksi meidän käyttäjien kannattaa pitää järki mukana ja muistaa, että vaikka jotkut putkivahvistimet kuulostavatkin hunajaiselta kun niitä ajetaan täysillä, niin laitteita ei ole tarkoitettu jatkuvasti täysillä ajettaviksi ja jos kamppeet vie äärirajoilleen ja pitää siellä, niin jossakin vaiheessa jotain sattuu ihan varmasti.
hallu
31.05.2018 10:40:33
Toisaalta, mä olen kuullut myös sanonnan, että putkivahvistin kuulostaa parhaalta hetkeä ennen hajoamistaan :-). Kyllä mä siltä lähtisin siitä, että masteri suunnilleen puolessa välissä alkaa sitä lämpöä olla sen verran mukana, että sen jo huomaa. Kyllä jotkut vahvistimet soivat kieltämättä parhaiten täysillä ajettaessa, esimerkiksi Fender Vibrochamp kuulosti aivan jumalaisen hyvältä kun väänsi nupit kaakkoon, mutta esimerkiksi Fender BluesDeVille kuulosti parhaalta masteri puolessa välissä ja jos sen käänsi täysille, niin se ei ollut enää korville mikään nautinto.
The Jack
31.05.2018 18:43:04
Mulla on kanssa 120 watin Peavey 6505, ja olen ollut siinä luulossa että näillä vahvarityypeillä ei ole samalla tapaa soundillisesti hyötyä ajaa vahvaria huipputehoilla kuin esim. Marshallin plexeillä. Tuntuu muutenkin uskomattomalta, että edes kuorman kanssa joku pystyy soittamaan tuota tappovehjettä yli kello 12 volyymillä.
tommiot
31.05.2018 19:49:50
Urban Baboon: Tuota en ole koskaan kuullut, mutta sen olen kuullut useastikin, että kajari kuulostaa parhaimmalta juuri ennen hajoamistaan. Ox:n kajarimallinnosten perusteella se tiettyihin juttuihin pitääkin paikkansa. Tiukassa metali-soundissa taas voisin kuvitella, että se ei ole hyvä juttu.

Itse en ajaisi sadan watin keinokuormaan sadan watin vahvistinta täysillä. Mun suuritehoisin vahvistin on 30W, joten tuota vaaraa ei ole ollut. Mutta en lähtisi kokeilemaan, mikä kestää mitäkin.

Eikös tuo Peavey säröydy jo etuasteessa, joten onko sitä syytä edes töötätä täysillä?

Sitä nyt on turha spekuloida kannattaako sitä päätettä ajaa täysillä. Jos haluaa mallintaa päätteen säröytymistä niin silloin sitä joutuu ajaa täysillä. Laitan huomenna tilaukseen osat joilla saan rakennettua kopion Fractalin kuormasta. Ehkä kaks kuormaa rinnakkain kestää.
hallu
31.05.2018 20:09:36
tommiot: Sitä nyt on turha spekuloida kannattaako sitä päätettä ajaa täysillä. Jos haluaa mallintaa päätteen säröytymistä niin silloin sitä joutuu ajaa täysillä. Laitan huomenna tilaukseen osat joilla saan rakennettua kopion Fractalin kuormasta. Ehkä kaks kuormaa rinnakkain kestää.

Kestää varmasti ja tiedätkin varmasti, että kaksi kahdeksan ohmin kuormaa rinnakkain on neljän ohmin kuorma. Mitä taas tulee päätteen luukuttamiseen, niin vaikka etuaste onkin se pääasiallinen särön lähde, niin päätteen ajaminen kovaa (ei välttis täysiä, mutta ainakin siellä puolen välin paremmalla puolella) tuo monissa vahvistimissa siihen soundiin sellaista "hehkua" jotkut sanoo, että soundi aukeaa ja toiset kuvaa, että vahvistin alkaa laulamaan. Sehän on tavallaan päätteen säröytymistä se putken hehku tai lämpö. Se on vain niin hienojakoista säröä ettei säröksi rekisteröidy korvalle vaan on vähän niinkö semmoista lämpöä. En tiedä miten Peaveyssä tää homma menee, mutta Mesa ainakin alkaa laulamaan, vaikka varsinainen särö siinäkin syntyy juuri etuasteessa.

Sitä paitsi jos se soundi on hyvä, niin silloin se masterin avaaminen parantaa soundia ei siitä mihinkään pääse. Missään tapauksessa päätteen osuus higain vahvistimessakaan ei ole merkityksetön, vaikka etuasteet niitä maineikkaita soundin luojia ovatkin.
tommiot
31.05.2018 20:12:39
hallu: Kestää varmasti ja tiedätkin varmasti, että kaksi kahdeksan ohmin kuormaa rinnakkain on neljän ohmin kuorma. Mitä taas tulee päätteen luukuttamiseen, niin vaikka etuaste onkin se pääasiallinen särön lähde, niin päätteen ajaminen kovaa (ei välttis täysiä, mutta ainakin siellä puolen välin paremmalla puolella) tuo monissa vahvistimissa siihen soundiin sellaista "hehkua" jotkut sanoo, että soundi aukeaa ja toiset kuvaa, että vahvistin alkaa laulamaan. Sehän on tavallaan päätteen säröytymistä se putken hehku tai lämpö. Se on vain niin hienojakoista säröä ettei säröksi rekisteröidy korvalle vaan on vähän niinkö semmoista lämpöä. En tiedä miten Peaveyssä tää homma menee, mutta Mesa ainakin alkaa laulamaan, vaikka varsinainen särö siinäkin syntyy juuri etuasteessa.

Sitä paitsi jos se soundi on hyvä, niin silloin se masterin avaaminen parantaa soundia ei siitä mihinkään pääse. Missään tapauksessa päätteen osuus higain vahvistimessakaan ei ole merkityksetön, vaikka etuasteet niitä maineikkaita soundin luojia ovatkin.

En minä sitä 5150 täysille laittanut sen takia että se kuulostaisi hyvältä... :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)