Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 542 43 44 45 46 47 48
Zeeboo
29.05.2018 22:35:30
baron: Jazzstankuissa X13 on kovin usein dominanttisointuna! Ja oleellista siinä on se iso terssi ja pieni septimi. Ja se seksti/tredesimi on vain "mauste".

Näinhän se. Tuo "mauste" tulee just seiskan ja 13:n välisen suuren septimin tekemästä dissonanssista.Mun mielestä se soi "oikeammin" kuin seiskan ja kuutosen välinen pieni sekunti.
Siinä mielessä minä ymmärrän tuon kuutonen vs. kolmetoista homman, että neliäänisessä satsissa ysin (ja 11:n) puuttuminen houkuttelee pieneen "laskuvirheeseen".
White men can't Monk
Funkånaut
29.05.2018 22:58:38

Ahti Tuumiainen: e-7-
h-6-
g-5-
d-0-
a---
e---

e-8-
h-6-
g-4-
d-0-
a---
e---

Eiks nämä olis periaatteessa melkein sama?

Teoriassa kyllä, käytännössä ei.
It's all very well saying "beauty is subjective" but let's face it: it's not that subjective. - David Mitchell
baron
29.05.2018 23:28:23

Zeeboo: Näinhän se. Tuo "mauste" tulee just seiskan ja 13:n välisen suuren septimin tekemästä dissonanssista.Mun mielestä se soi "oikeammin" kuin seiskan ja kuutosen välinen pieni sekunti.
Siinä mielessä minä ymmärrän tuon kuutonen vs. kolmetoista homman, että neliäänisessä satsissa ysin (ja 11:n) puuttuminen houkuttelee pieneen "laskuvirheeseen".

Periaattteessa 13 sointuun kuuluu nooni vaikka jatsissa se usein jätetään pois ja merkitään erikseen jos se halutaan mutta mun auktoriteettien (lukuisa määrä teoriakirjoja) ei koskaan undesimi, 11.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
30.05.2018 19:38:30
baron: ... mutta mun auktoriteettien (lukuisa määrä teoriakirjoja) ei koskaan undesimi, 11.

Silläpä tuon sulkuihin laitoinkin. Ja mukaan laitoin ylipäätään, koska se on pinossa mukana kun ääniä tersseittäin kasataan.

Kyllä myö vissiin ollaan samoja kirjoja plarattu ;)
White men can't Monk
Brownie
03.02.2019 14:27:32 (muokattu 03.02.2019 14:28:54)
Tällainen sointu:

e-0-
h-6-
g-7-
d-0-
a---
e---

Kaksi tapaa merkitä:

Dm-9

tai

Dmsus2

Kumpaa tapaa käyttäisitte ja miksi? Itse käyttäisin ensinmainittua, koska sus viittaa terssin puuttumiseen.
Zibaldone
03.02.2019 19:16:44

Brownie: Tällainen sointu:

e-0-
h-6-
g-7-
d-0-
a---
e---

Kaksi tapaa merkitä:

Dm-9

tai

Dmsus2

Kumpaa tapaa käyttäisitte ja miksi? Itse käyttäisin ensinmainittua, koska sus viittaa terssin puuttumiseen.

Dm no5 add2
baron
04.02.2019 08:50:13 (muokattu 04.02.2019 09:18:52)

Brownie: Tällainen sointu:

Kaksi tapaa merkitä:

Dm-9

tai

Dmsus2

Sus soinnusta ei voi sanoa onko se duuri vai molli sillä terssi puuttuu. Siksi Dmsus2 on nonsense.

Mun mielestä korrekti olisi Dmadd9, jos perfekti niin jatkoksi no5.
Dm9 edellyttäisi myös septimiä.
Dm-9 on epäselvä, sen voi tulkita tarkoittavan joko vähennettyä kvinttiä tai noonia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Brownie
04.02.2019 10:33:42

Mun mielestä korrekti olisi Dmadd9, jos perfekti niin jatkoksi no5.

Jag agree.

Dm-9 on epäselvä, sen voi tulkita tarkoittavan joko vähennettyä kvinttiä tai noonia.

Joo, se olikin virhe. Huomasin vasta jälkeenpäin, että siinähän olikin luonnollinen nooni eikä vähennetty. Sekoitin sekstiin.

Jos olisi esim. tällainen sointu:

e-0-
h-1-
g-2-
d-3-
a-0-
e---

Minä merkkaisin sen Am(-6).
baron
04.02.2019 14:05:43 (muokattu 04.02.2019 14:18:04)

Brownie: Jag agree.
Minä merkkaisin sen Am(-6).

Musta se on Fmaj7.

Nyrkkisääntö: Jos säveljoukosta löytyy terssi (suuri tai pieni) ja sille septimi (suuri tai pieni) niin siinä on sointu ja loput lisäsäveliä.
Brownie
05.02.2019 05:06:40 (muokattu 05.02.2019 05:08:35)
baron: Musta se on Fmaj7.

Nyrkkisääntö: Jos säveljoukosta löytyy terssi (suuri tai pieni) ja sille septimi (suuri tai pieni) niin siinä on sointu ja loput lisäsäveliä.

Mutta mistä tietää mikä on toonika? Ja entä jos perusääni puuttuu kokonaan...

Entäpä tämä sitten:

e-0-
h-3-
g-3-
d---
a-1-
e---

Bbadd-11

tai

G6(no. 1.)

?
baron
05.02.2019 10:05:49 (muokattu 05.02.2019 10:10:02)

Brownie: Mutta mistä tietää mikä on toonika? Ja entä jos perusääni puuttuu kokonaan

Toonika on se sävel jolle löytyy vähintään terssi, mieluummin lisäksi septimi. Sointu ilman perusääntä????

Bbadd-11

Ei sovi koska edellyttäisi kvinttiä.
Mun mielestä Bb(b5)

G6(no. 1.)

?

Tässä sulla ajatusvirhe: Jos se olisi G-pohjainen sointu ilman perusääntä niin Gm6.

Ainoa tapaus soinnusta ilman perusääntä joka mulle on tullut käytännössä vastaan niin dim-sointu voidaan tulkita X7b9 soinnuksi josta puuttuu toonika.
Esim C#dim7 voidaan tulkita A7b9 soinnuksi josta puuttuu toonika.
Brownie
05.02.2019 13:53:52 (muokattu 05.02.2019 13:55:57)
baron: Toonika on se sävel jolle löytyy vähintään terssi, mieluummin lisäksi septimi. Sointu ilman perusääntä????

Niin, sitä justiin tarkoitin, että jos ei ole perusääntä ollenkaan. Jos on esim. vain terssi ja kvintti.

Ei sovi koska edellyttäisi kvinttiä.
Mun mielestä Bb(b5)

Ajattelin, että -11 on teoriassa sama kuin alennettu kvintti. Mutta käytännössä ei, koska siihen voidaan kuvitella luonnollinen kvintti ja sen lisäksi soitetaan ylempää -11.

Tässä sulla ajatusvirhe: Jos se olisi G-pohjainen sointu ilman perusääntä niin Gm6.

Jep. Tarkoitin Gm6.
baron
05.02.2019 17:06:49

Brownie: Niin, sitä justiin tarkoitin, että jos ei ole perusääntä ollenkaan. Jos on esim. vain terssi ja kvintti.

Jos ei oo perusääntä niin mistä sä lasket terssin ja kvintin?
Brownie
06.02.2019 03:51:25
baron: Jos ei oo perusääntä niin mistä sä lasket terssin ja kvintin?

No sitähän minäkin ihmettelin. :) Että mistä sen tietää mikä on perusääni... Ok. Nyt tajusin. Mutta osaanko sitä soveltaa käytännössä, on sitten asia erikseen...
Ahti Tuumiainen
12.02.2019 12:44:57
e---
h-0-
g--
d-0-
a-0-
e-4-

D6-11(no 3.)/G#

Menikö oikein?
baron
12.02.2019 16:48:27 (muokattu 12.02.2019 16:59:31)

Ahti Tuumiainen: e---

D6-11(no 3.)/G#

Menikö oikein?

Musta kun sävelille aletaan miettiä soinnun nimeä niin ekaksi etsitään terssiä, se luonnehtii onko kyseessä duuri vai mollisointu. Se no3 on aika epätoivoinen soinnun yritys. Sitä paitsi 11 on D:lle G eikä G#. G# olisi #11.
Sellainen saadaan aika helposti ja tyylikkäästi kuin

Hm13, jos haluaa olla perfektionisti niin Hm13no5.

Erikoisesti jatsissa 13 on "pikakirjoitustapa" sille että soinnussa on sekä suuri seksti että pieni septimi. Jos se nooni (9) halutaan mukaan niin se merkitään erikseen.
Ahti Tuumiainen
12.02.2019 17:12:40 (muokattu 12.02.2019 17:16:39)
baron: Musta kun sävelille aletaan miettiä soinnun nimeä niin ekaksi etsitään terssiä, se luonnehtii onko kyseessä duuri vai mollisointu.

Mielsin sen vaan D-pohjaiseksi aikani pohdittuani. Ja terssiä ei löytynyt. Mutta onhan siinä tosiaan H-mollin vikaakin.

Ja sen voisi soittaa myös näin:

e-4-
h-0-
g-2-
d-0-
a---
e---

Alunperin se oli biisissä A-mollisoinnun jälkeen melodiassa, jossa tuli sävelet G#, A, H ja D. Niin aloin miettimään kontekstin perusteella mikähän sointu siihen voisi käydä. Kokeilin myös G#-pohjaista, mutta se tuntui väkisin vääntämiseltä. D-pohjainen tuntui luontevalta, mutta H-mollihan onkin D-duurin sisarsointu, että juu, käy järkeen...
baron
12.02.2019 22:41:24 (muokattu 12.02.2019 22:44:40)

Ahti Tuumiainen:
Alunperin se oli biisissä A-mollisoinnun jälkeen melodiassa, jossa tuli sävelet G#, A, H ja D. Niin aloin miettimään kontekstin perusteella mikähän sointu siihen voisi käydä. Kokeilin myös G#-pohjaista, mutta se tuntui väkisin vääntämiseltä. D-pohjainen tuntui luontevalta, mutta H-mollihan onkin D-duurin sisarsointu, että juu, käy järkeen...

"Ihan oikean" nimen keksiminen soinnulle vaatii kyllä yhteyden eli mikä sitä sointua edeltää, mikä on sen jälkeen ja mitä melodiassa soinnun aikana tapahtuu.
Eli mikä sen soinnun funktio siinä tilanteessa on. Melodian lyhyitä iskuttomalle tahdinosalle sattuvia säveliä ei välttämättä tarvitse sointuun mukaan ottaa.
Ahti Tuumiainen
13.02.2019 05:13:26
G# Osuu iskulle, mutta G# pohjainen sointu tuossa tilanteessa tuntuu oudolta.

Tai voishan se olla G#m-9. Jos äänet on G#, A, H ja D...?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)