Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tee-se-itse tremolo-talla kitaraan?
1
Rodger
29.05.2018 02:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän. Kiinalaiset tekee ne hyvin edullisesti ja lähettää ilmaiseksi.
 
Aina kun olen ollut lankkukitaraa rakentamassa (eli harvoin), niin olen miettinyt, että miten saisi rakennettua tremolon itse ja vieläpä helposti saatavista osista? Ilman metallin sorvaamista ja 3D-tulostusta :)
 
Tästä aiheesta ei hakukoneilla löydy oikein mitään.
 
Kertokaa havaintonne.
 
okabass
29.05.2018 02:41:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rodger: miten saisi rakennettua tremolon itse ja vieläpä helposti saatavista osista? Ilman metallin sorvaamista ja 3D-tulostusta :)
Kertokaa havaintonne.

 
Kuinka alusta ajattelit tehdä? Sopivan paksuisia teräslevyjä vaan työstää. Romuliikkeistä varmaan löytyy teräslevyn paloja. Jouset, ruuvit, tallapalat jne. varmaan kannattaa ostaa. Eihän Straton tremolo/vibra kovin kummoinen ole.
 
basisti1971
29.05.2018 07:57:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Rodger: Tästä aiheesta ei hakukoneilla löydy oikein mitään.
 
https://www.google.com/search?q=diy … =utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab
 
Noista kun lähtee kahlaamaan, hakusanoja hivenen ehkä muokaten, syntynee jonkinlainen kuva vaihtoehdoista.
 
Em. okabassin mainitsema straton talla on varmaankin se yleisin teeseitse-kohde, mutta yksinkertaisempiakin rakenteita toki löytyy.
Se, onko yksinkertaisempi parempi, sen joutuu itse päättämään.
 
Kaikkein yksinkertaisimmin valmistettavissa oleva rakenne lienee joissain vanhoissa halpiksissa käytetty ohuehko levy joka toimittaa niin kielenpitimen kuin jousenkin virkaa.
Seuraavana voisi tulla Bigsby-johdannaiset, esimerkiksi 70-luvun lankku-Eko:ista löytyy varsin teeseitse-ystävällinen rakenne.
Pitkälti samalla viivalla Bigbyn kanssa on Fenkun Jagulaarin vibra, etenkin 70-luvun Japanilaisittain yksinkertaistettuna.
 

 
Rodger: Kertokaa havaintonne.
 
Ilman asiallisia metallintyöstövälineitä homma on haastavaa, vaikkakin mahdollista.
Tuliaseitakin on väsätty maailman sivu pelkällä viilalla nyhräten, syystä tai toisesta.
 
Tukevalla puristimella varustettu pylväsporakone on likipitäen pakollinen, muuten työtuntien, haavereiden ja susikappaleiden määrä saattaa lannistaa muut paitsi kaikkein innokkaimmat teeseitseholistit.
 
Aika usein itse tekemisen innoituksena ja jopa päämääränä on kuitenkin mahdollisimman vähillä työkaluilla tekemisen sijaan olemassaolevien rakenteiden parantaminen, kuten eräällä Floyd Rose nimisellä lupaavalla hienomekaanikkokitaristilla muinoin.
Aniharva saa aikaiseksi mitään älykkäämpää ja toimivampaa kuin olemassa olevat ja vapaasti ostettavat ratkaisut, mutta itse tehdyssä on aina oma viehätyksensä ja arvonsa jota ei voi eikä tule rahassa mitata.
 
Onnea ja menestystä kokeilullesi.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
29.05.2018 08:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samulihan tuon pitkälti jo sanoi. Tremolokoneisto on sikäli haastava tehdä itse, että sen täytyisi myös toimia eli palauttaa sävelkorkeus asiallisesti kammen käytön jälkeen. Kohtuullista tarkkuutta osien sovittamisessa siis tarvitaan.
 
Hienoahan se olisi värisytellä itse tehdyllä vibrakammella, mutta vaikka tykkään kyhäillä kaikenlaista omin päin, ei sisu ole toistaiseksi riittänyt vibrakoneiston rakenteluun.
 
Yksi kiintoisa diy-konstruktio on Brian Mayn kitarassa. Selvästikin on _mahdollista_ tehdä toimiva ja vuosikymmeniä kestävä kampikoneisto.
 
En ole musiikin asiantuntija.
gasser
29.05.2018 11:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Body pystysuunnassa sopivasta kohtaa poikki, sarana väliin ja joku peräkärryn lehtijousi vääntämään palikoita sopivasti. Kestävän kammen saa vaikkapa fillarin seisontajalasta.
 
Kefiiri
29.05.2018 12:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gasser: Body pystysuunnassa sopivasta kohtaa poikki, sarana väliin ja joku peräkärryn lehtijousi vääntämään palikoita sopivasti. Kestävän kammen saa vaikkapa fillarin seisontajalasta.
 
Ei hullumpi skenario ollenkaan! Tarpeeksi jäykkä jousi ja pitkä kampi, niin kielten vedon vaikutuskaan ei sekoita järjestelmän toimintaa merkittävässä määrin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kumiankka
29.05.2018 16:54:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

red special tremolo hakusanoilla tulee tarinaa ja kuvia. Tiedä onko tuollainen helppo. Yhdessä itäisen naapurin tekeleessä on ikäänkuin jazzmaster vibra osin ylösalaisin tai sinnepäin, "knife edge" ja bigsby tyyppinen jousi. Täältä tähän
 
basisti1971
31.05.2018 08:04:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: Tremolokoneisto on sikäli haastava tehdä itse, että sen täytyisi myös toimia eli palauttaa sävelkorkeus asiallisesti kammen käytön jälkeen. Kohtuullista tarkkuutta osien sovittamisessa siis tarvitaan.
 
Totta, vibran näköisen värkin tekeminen on varsin helppoakin, toimivan ei.
Mutta vaikeudet on tehty voitettaviksi, eikä kannata masentua jos ei ekalla kerralla vimpanpäälle onnistukaan.
 

 
Kefiiri: Hienoahan se olisi värisytellä itse tehdyllä vibrakammella, mutta vaikka tykkään kyhäillä kaikenlaista omin päin, ei sisu ole toistaiseksi riittänyt vibrakoneiston rakenteluun.
 
Mullakin on jäänyt vibraväkästelyt joskus 80-luvun lopulla tehtyyn Stratotallan ( pronssi-ibanez) veitsenreunakonversioon johon bongasin ohjeet Guitar Playeristä.
Kaksitallapalainen bassotelen talla olikin sitten ensimmäinen toimiva väkästys silloin joskus :).
Oikeaoppisesti tietty kierretangon pätkistä tehdyillä tallapaloilla varustettuna.
 
Monasti on ollut mielessä kopsata kakarana näkemäni epäkeskopalikalla toimiva vibra, mutta tekemättä on jäänyt vaikka tätänykyä metallintyöstökalustokin moiseen projektiin löytyisi.
Oli ylipitkän Kahlerin oloinen, mutta kielet eivät kiinnittyneet rumpuun vaan menivät yli.
 

 
Kefiiri: Yksi kiintoisa diy-konstruktio on Brian Mayn kitarassa. Selvästikin on _mahdollista_ tehdä toimiva ja vuosikymmeniä kestävä kampikoneisto.
 
Kiitos kun toit esille.
 
Queen, sen enempää kuin Brian Maykään ei ole koskaan oikein sytyttänyt muutamaa klassisempaa rokkipläjäystä lukuunottamatta, joten häpeäkseni on tunnustettava että vaikka kyseisestä teeseitsekitarasta toki olin tietoinen jo 80-luvulla, tuo vibrakonstruktio on mennyt totaalisesti ohi.
 
Ei mikään mahdottoman vaikea olisi tuollaistakaan väsätä käsityökaluin, etenkään tänäpäivänä.
 
T:Samuli
 
Kumiankka
31.05.2018 18:44:58 (muokattu 31.05.2018 19:34:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin lukea ketjun läpi tarkemmin kuin viimeksi. Ei näkynyt mainintaa Fender Mustang vibrasta. Ei ilman työstämistä sen kaltaisesta selviä mutta olisi ehkä aika vähän työstettävää.
 
Näitä bigsby tyyppisiä olen kaasutellut ja olen miettinyt miten alumiinivalut voisi korvata omatekeleellä, no ehkä voisi muotoilla alumiinin palasta tai valaa itse. Mosrite Vibramute ergonomia ja muotoilu kiinnostaa myös. Ei saa olla liian painava.
 
Tärkeää olisi saada oikea tuntuma kampeen ja käytettävyyteen. Vielä joku keksii vehkeen jossa voi vaihtaa tuntuman suoraveto bigsbystä startoon ja floikkaan ja niin poispäin. Riittäisikö jossain voimaservossa.
tai hydrauliikassa vääntö vai ei. Pyörrevirtajarru tai pienois iskunvaimentimet pitäisi olla kun on huono soittaja.
 
EDIT Se oli se servo bender jo keksitty
 
Rodger
04.06.2018 17:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään askartelin tremolon osista, joita löytyi kotoa. Jouset kävin ostamassa. Alumiiniprofiilia, pultteja ja muttereita. Aikaa meni nelisen tuntia.
 
Eipä tuo mikään kitaran kaunistus tule olemaan. Ääntäkin pitää enemmän kuin teollisesti valmistettu tremolo. Vielä se ei ole kitarassa kiinni, joten nähtäväksi ja kuultavaksi jää, toimiiko se soittaessa ja kuinka hyvin/huonosti.
 
Kielet lähtee 25 millimetrin korkeudelta kitaran rungosta, joten ei sovi kitaraan, jossa on matala talla, ellei sitten upota runkoon.
 
Kuvia: https://imgur.com/a/GuAfPCm
 
ituvirtanen
04.06.2018 22:32:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rodger: Steam punk-Kuvia: https://imgur.com/a/GuAfPCm
 
Rodger
06.06.2018 19:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein toisen version bigsbyn innoittamana siinä toivossa, että se olisi hiljaisempi vähempien liikkuvien osien ansiosta. Siinä alumiiniprofiili keinuu kierretangon päällä.
 
Kuvia: https://imgur.com/a/AhJ6wX1
 
basisti1971
10.06.2018 09:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Rodger: Tein toisen version bigsbyn innoittamana siinä toivossa, että se olisi hiljaisempi vähempien liikkuvien osien ansiosta.
 
Toimivuudeltaan varmasti aivan toista luokkaa kuin edellinen.
 
Aikalailla yks-yhteen aiemminmainitsemani 70's-Eko-vibran kanssa.
Jos kierteentekovälineet löytyy, tai budjetti venyy kierresarjan ostoon, kierretangon vaihtaminen päistään kierteytettyyn pyörötankoon hiljentää rakennetta entisestään ja parantaa vireenpysyvyyttä.
 
T:Samuli
 
Rodger
15.06.2018 21:08:21 (muokattu 15.06.2018 21:11:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on kolmas (ja toivottavasti viimeinen) versio. Vielä vahvemmin Bigsby B5:stä kopioitu. Minulla oli vanhasta kiintolevystä purettuja laakereita ja vähän sen jälkeen kun sain edellisen version valmiiksi, keksin miten saan niistä ja kilopulttitavarasta koottua laakeroidun akselin.
 
Laitoin M6-kierretankoon pyöreitä jatkomuttereita. Laakerien reiän halkaisija oli juurikin 6 mm ja ulkohalkaisija 15 mm, joten ne sai muttereilla kierrotankoon myös sopivasti kiinni. Laakerit kiinnitin alumiiniprofiiliin 13 mm vaijerilukoista otetuilla mutkapulteilla. Niissä on sisämitta 14 mm, joten jouduin vähän avartamaan niitä kulmahiomakoneella. Etuosaan laitoin pienemmillä vaijerilukoilla tangon kieltenohjaimeksi B5:n tapaan. Akselin tapit on paksua rautalankaa ja epoksilla liimattu reikiin.
 
Jousi saattaa olla vielä liian pitkä ja nostaa vääntövarrarren ehkä liian korkealle. Tosin tässä vaiheessa ei vielä tiedä, paljonko kielten jännitys kääntää akselia jousta vasten. Kyseinen jousi on pehmeämpi kuin mikä minulla on tehdasvalmisteisessa Bigsby-kopiossa.
 
Kuvia: https://imgur.com/a/tl4AWNc
 
Rumahan se on kuin mikä. Positiivista on se, että nyt ei kuulu mitään natinaa tai rahinaa. Kaipa minä sitten laitan tämän kiinni kitaraan kun sopiva hetki tulee.
 
Vielä pitäisi keksiä parempi varsinainen kampi. Suora alumiiniprofiili nousee liian korkealle.
 
EDIT. Puuttumaan jäi vielä nippusiteet ja jeesusteippi :)
 
Rodger
04.08.2018 00:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tremolo v3 tuli laitettua ensimmäiseksi kitaraan kiinni:
https://imgur.com/a/S9esX89
 
Valitettavasti vireeseen palautuminen näytti olevan aika pysyvä ongelma. En tiedä, olisiko pitänyt olla vieläkin jäykempi jousi vai mitä? Yritin korjata asiaa pienentämällä väliä, jossa jousi on, mutta ei auttanut. Lisäksi oli turhaa natisevaa sivuääntä. Ehkä jousesta.
 
Sitten laitoin v2 tremolon kitaraan:
https://imgur.com/a/deu6aHa
 
Tämä vaikuttaa paremmalta. Laiton vaseliinia kierretangon ja alumiiniprofiilin väliin. Ei ylimääräisiä ääniä. Palautuu paremmin vireeseen. Ei kylläkään aivan 100%:sti tämäkään joka kerta. Kammen liike vs. ääni toimii myös paremmin.
 
***
 
Tuli askarreltua myös rullatalla, joka näkyy uusimmissa kuvissa. Rullina on kielten päässä olevat "pampulat". Ei ne sitten mahtuneetkaan kunnolla pyörimään tuossa rakenteessa paikalleen asennettuna. Materiaalitkin on liian pehmeitä. Saundi menee aika tuhnuksi. Intonaatio sen sijaan meni aika hyvin kohdilleen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «