Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5141 142 143 144 145347 348 349 350 351
Krice
28.05.2018 15:08:53

Seba: No, jannuhan on nyt palkkatöissä, mikä tarkoittaa että ulosotto raapinee kermat liksan päältä ja tilittelee niitä ripoitellen sitten uhreille

Toimiiko se noin vain onko tuo vain jonkinlainen yleinen mielikuva asiasta? Luulisi, että palkasta ei voisi ottaa kovin paljon, sehän ei ole järkevää, koska ihmisellä täytyy olla rahaa elämiseen. Pitäisi kysyä joltakin uhrilta, että onko rahoja saatu koskaan takaisin vai onko nekin menneet pääasiassa sellaisille tahoille, jotka kykenevät ottamaan omansa takaisin.
Funkånaut
28.05.2018 15:32:28

Krice: Toimiiko se noin vain onko tuo vain jonkinlainen yleinen mielikuva asiasta? Luulisi, että palkasta ei voisi ottaa kovin paljon, sehän ei ole järkevää, koska ihmisellä täytyy olla rahaa elämiseen.

Tossa oikeus.fi -sivustolta esimerkki siitä, miten otetaan rahaa ulosottoon. Velallisen palkka on 1 380 euroa kuukaudessa. Velallisen elatuksen varassa ei ole lapsia. Velallisen suojaosuus on 672,30 euroa kuukaudessa. Kaksi kertaa suojaosuus on 1344,60 euroa. Velallisen palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus. Ulosmitattava määrä on 1/3 palkan, 1 380 euroa, määrästä eli 1/3 x 1 380 = 460 euroa.

Eli näppiin jää 920€, sillä ymmärtääkseni tuo "palkka" on nettopalkka verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen. Tosta (920€) sitten maksetaan asuminen yms.

Ja sitten seuraa mielenkiintoinen vaihe. Ymmärtääkseni ulosotossa oleva voi hakea asumistukea sun muuta, jos pakollisten asumiskulujen jälkeen jää alle tietty summa kuussa näppiin. Tietty voi kysyä, miksei ulosoton summa ole pienempi ja sitä maksettaisiin vaikka pidempään sen sijaan, että maksetaan enemmän kuin mihin on varaa ja kruunu maksaa sitten velalliselle, että hän voi elää ja maksaa velkoja.

Jos jollakin on tarkempaa tietoa, niin saa korjata.
It's all very well saying "beauty is subjective" but let's face it: it's not that subjective. - David Mitchell
B-tone-flat
28.05.2018 16:58:31
Krice: Toimiiko se noin vain onko tuo vain jonkinlainen yleinen mielikuva asiasta? Luulisi, että palkasta ei voisi ottaa kovin paljon, sehän ei ole järkevää, koska ihmisellä täytyy olla rahaa elämiseen. Pitäisi kysyä joltakin uhrilta, että onko rahoja saatu koskaan takaisin vai onko nekin menneet pääasiassa sellaisille tahoille, jotka kykenevät ottamaan omansa takaisin.

Viranomaiset kuittaavat palkasta sen 1/3. Siinähän sitä "lusimista" sitten on. Kohta Eetu huomaa että liksasta ei jää "mitään" käteen ja eläminen on niukkaa vaikka kuinka tienais. Siinä sitten mitataan tämän Sankarin selkäranka ja luonteen lujuus että onko päättäväisyyttä maksaa takaisin kaikki kusetetut rahat. Velka voi olla kymmeniä tuhansia ja korko juoksee. Voi olla ettei lyhennys riitä edes korkoihin.

Velkajärjestelyyn hänen on ehkä jonkin vuoden kuluttua mahdollista päästä jos on siihen asti malttanut maksaa kiltisti.

Monella se vaan tuppaa selkäranka katketa kesken matkan kun huomataan että ollaan suht tekemättömän paikan edessä.

Siitä miten viranomaiset rahaa uhreille jakavat ei mulla ole tietoa. Luulisi että jokainen joka oikeuden päätöksen korvauksista on saanut tulisi sitä myös tätä kautta saamaan?
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Seba
28.05.2018 20:23:49 (muokattu 28.05.2018 20:26:40)

Ei se ihan suoraan 1/3 ole, monta muuttujaa on matkassa, mutta sillä nyt ei varsinaiseen aiheeseen ole mitään väliä niin turha vänkätä sitä jargonia yksityiskohtaisesti.

Ensin tietenkin maksellaan viranomaiskuluja koska valtio, jos on tarpeeksi pieni palkka niin ei siinä muuta sitten maksellakaan kuin niitä kuluja ja korkoja. Jos on tarpeeksi suuri liksa, niin sitten pikkuhiljaa tilitetään vanhimmasta merkinnästä edeten.
iec
28.05.2018 21:48:06

Ihan vain yleisenä muistutuksena näihin huijauksiin liittyen. Olkaapa varuillanne mikäli huomaatte tori-ilmoituksessa seuraavia asioita:
-Ilmoittaja on liittynyt juuri muusikoiden.nettiin
-Ilmoituksessa ei ole kuvaa
-Puhelinnumerolla ei löydy tietoja (esim Fonectan tms. haulla)
-Maksu pyydetään etukäteen ja nouto ei sovi millään tai kampe on serkkupojalla juuri nyt lainassa
-Hinta on reilusti yleistä tasoa halvempi
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Matoleka
28.05.2018 22:18:26
"Liian" halpa saa ainakin miulla kellot soimaan samantien.

Ostajalla ei pidä hermot vaan haluaa varmistaa "hyvät" kaupat nopeasti ja maksaa tuote etukäteen. Huijari pystyy pienessä ajassa kusettamaan kymmeniä ihmisiä yhden sijaan.

Näin toimisin itsekkin jos harrastelisin pikku rötöstelyä ja haluaisin nopeasti vaikka lentoliput etelään :)
santakasa
29.05.2018 09:20:49
iec: Ihan vain yleisenä muistutuksena näihin huijauksiin liittyen. Olkaapa varuillanne mikäli huomaatte tori-ilmoituksessa seuraavia asioita:
-Ilmoittaja on liittynyt juuri muusikoiden.nettiin
-Ilmoituksessa ei ole kuvaa
-Puhelinnumerolla ei löydy tietoja (esim Fonectan tms. haulla)
-Maksu pyydetään etukäteen ja nouto ei sovi millään tai kampe on serkkupojalla juuri nyt lainassa
-Hinta on reilusti yleistä tasoa halvempi

Mulla on kutina, että taisin ottaa turhan riskin, vaikka hieman hälytyskellot soivatkin kauppaa tehdessä. Jos ei mitään kuulu arkipäivinä mitään, laitan poliisille ilmoitusta.
Koska sormeni ovat lyhyet, olen keksinyt omia twistejä omalle motoriikalleni. - mace2691
Matias.
29.05.2018 10:15:07
Minulla vahingonteon jälkeen oli saatavia yhdeltä koijarilta ja eikä hän maksanut oikeuden päätöksen jälkeenkään. Laitettiin ulosottoon ja olin sitten "saamassa rahaa" 38 muun velkojan kanssa. Hän sitten "paransi tapansa" ja pääsi töihin ja velkasaneeraukseen. Sen piti kestää viisi vuotta ja minullekin tuli kaikki hänen vahvistetut budjettinsa niin tulojen, elinkustannustenkin suhteen. Ja myös kuukausittainen maksusuunnitelma. Työmatkakustannukset oli yli 250 km päivässä omalla autaolla joten maksukykyä ei juurikaan ollut laskettujen menojen jälkeen.
Erehdyin sitten suostumaan muiden velkojien mukana suunniteltuun velkasaneeraukseen. Hlö pääsi velkasaneeraukseen kun hänellä oli se vakituinen työpaikkakin. Melko nopeasti kuitenkin saneeraukseen pääsemisen jälkeen hänet yllättäen sitten irtisanottiin ja maksuohjelma meni silloin standby -tilaan eli hänelle ei tullut mitään maksuvelvoitteita työttömyyden aikana. Kun viisi vuotta meni täyteen niin velkasaneeraus päättyi ja hän on velaton mies. Otin asiasta selvää ulosottovirastosta ja he pahoittelivat että näin on mutta laki on laki. Minulla ja kellään muullakaan velkojalla ei ole mitään saatavia tai oikeuksia minkäänlaisiin saataviin häneltä koska hyväksymäni velkasaneeraus on päättynyt. Tämä ei tietenkään millään tavalla liity tämän ketjun esillä olleeseen hlöön vaan on minun oma kokemukseni nimettömäksi jääneen velallisen kanssa.
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
Sjömanni
29.05.2018 10:47:35
Matias.: Minulla vahingonteon jälkeen oli saatavia yhdeltä koijarilta ja eikä hän maksanut oikeuden päätöksen jälkeenkään. Laitettiin ulosottoon ja olin sitten "saamassa rahaa" 38 muun velkojan kanssa. Hän sitten "paransi tapansa" ja pääsi töihin ja velkasaneeraukseen. Sen piti kestää viisi vuotta ja minullekin tuli kaikki hänen vahvistetut budjettinsa niin tulojen, elinkustannustenkin suhteen. Ja myös kuukausittainen maksusuunnitelma. Työmatkakustannukset oli yli 250 km päivässä omalla autaolla joten maksukykyä ei juurikaan ollut laskettujen menojen jälkeen.
Erehdyin sitten suostumaan muiden velkojien mukana suunniteltuun velkasaneeraukseen. Hlö pääsi velkasaneeraukseen kun hänellä oli se vakituinen työpaikkakin. Melko nopeasti kuitenkin saneeraukseen pääsemisen jälkeen hänet yllättäen sitten irtisanottiin ja maksuohjelma meni silloin standby -tilaan eli hänelle ei tullut mitään maksuvelvoitteita työttömyyden aikana. Kun viisi vuotta meni täyteen niin velkasaneeraus päättyi ja hän on velaton mies. Otin asiasta selvää ulosottovirastosta ja he pahoittelivat että näin on mutta laki on laki. Minulla ja kellään muullakaan velkojalla ei ole mitään saatavia tai oikeuksia minkäänlaisiin saataviin häneltä koska hyväksymäni velkasaneeraus on päättynyt. Tämä ei tietenkään millään tavalla liity tämän ketjun esillä olleeseen hlöön vaan on minun oma kokemukseni nimettömäksi jääneen velallisen kanssa.

Kyllä näistä jää rahat saamatta useimmiten, kun varattomaksi todettu kelmi ei niitä pysty maksamaan eikä valtiokonttori maksa rikoksen uhreille tämmöisiä. Itsekin yhden rikosilmoituksen tehneenä ja 140 euroa köyhempänä jätin nämä velkasaamiset uusimatta, koska se on ihan vitun turhaa homma mokomien lanttien perässä juokseminen. Niitä ei saa takaisin kuin poikkeustapauksessa. Kekkuli sai tuomionsa kyllä. Hän oli yksi niistä kuuluisimmista sarjaukottajista, ei kuitenkaan tämä Pakkanen.

Onpahan oppirahat silloin maksettu ja osaa nyt olla tarkka. Halpa preppauskurssi, perkele.
"Pelolla odotan sitä päivää, jolloin Venäjällä tehdään löytö hyljättyjen hanureiden hautausmaasta. Sillä siellähän niitä hanureita varmimmin on, sen ydinkäyttöisten sukellusveneiden hautausmaan vieressä." - Kyllikki
Ochmo
29.05.2018 10:50:10
Matias.: Minulla vahingonteon jälkeen oli saatavia yhdeltä koijarilta ja eikä hän maksanut oikeuden päätöksen jälkeenkään. Laitettiin ulosottoon ja olin sitten "saamassa rahaa" 38 muun velkojan kanssa. Hän sitten "paransi tapansa" ja pääsi töihin ja velkasaneeraukseen. Sen piti kestää viisi vuotta ja minullekin tuli kaikki hänen vahvistetut budjettinsa niin tulojen, elinkustannustenkin suhteen. Ja myös kuukausittainen maksusuunnitelma. Työmatkakustannukset oli yli 250 km päivässä omalla autaolla joten maksukykyä ei juurikaan ollut laskettujen menojen jälkeen.

Mielenkiinnosta: jos et olisi suostunut siirtämään saataviasi velkasaneerausjärjestelmään vaan edelleen pitänyt ne siellä ulosotossa (tuohan täytyy käsittääkseni uusia väliajoin, että pysyy voimassa) niin olisiko se vaikuttanut mitenkään kýs. henkilön pääsyä velkasaneeraukseen. Jos ei, niin mielestäni turha kädenojennus.
hallu
29.05.2018 11:49:53
Kaikki sympatia Sjömännille ja Matiakselle tältä taholta. Tuli mieleen semmoinen seikka, että talousrikoksen uhrin kärsimä vahinko on eurolleen mitattavissa ja niin ollen hinnoiteltavissa. Myös riskin pystyy arvioimaan kun kyse on rahasta. Monimutkaisemmaksi homma menee väkivaltarikoksissa jossa vahingot ovat tietyllä tapaa mittaamattomia. Millä korvaat ruumiinvamman? tai miten mittaat henkistä kärsimystä joka on invalidisoivaa?

Kaupanteossa hankaluutta monesti aiheuttaa ihmisten erilainen halukkuus ottaa riskiä tai riskinottokyky. Jos ei ole riskinottokykyä, niin silloin ei kannata riskiä ottaa, vaikka se tarkoittaisi sitä että kauppa jää tekemättä. Sehän on oikeastaan se tila, jossa huijari toimii. Hän houkuttelee ihmistä ottamaan riskiä ja mitä enemmän pahaa aavistamaton uhri riskiä ottaa, niin sen isomman "voiton" huijari saa. Toisaalta, mitä isompi riski, niin sitä isompi on suhteellinen vahinko ja sitä todennäköisemmin seuraa jatkotoimia. Eli myös huijari ottaa riskin houkutellessaan uhria isompaan vedätykseen. Moni huijari kuulemma tekee sitäkin, että tyytyy tekemään määrällisesti enemmän "nappikauppaa" jolloin riskit puolin ja toisin pysyvät matalana. Nappikaupan ongelma pienemmän "tuoton" lisäksi on tietenkin se, että maine menee äkkiä ja homma alkaa vaikeutua nopeasti, mikä johtaa siihen, että pitää siirtyä markkinalta toiselle aina vain nopeammin kunnes se ei enää riitä.

Mun pointtini on, että huijaria on helppo vihata, mutta minä en usko huijarinkaan elämän olevan mitään ruusuilla tanssimista. Jos kyse on aikuisesta, niin siellä taustalla on varmasti usein läjäpäin muitakin ongelmia. Erityisen traagista minusta on jos nuori ihminen sortuu huijaamaan.

En minä erityisesti halua huijareita puolustella, mutta meidän on niin helppoa vihata kanssaihmisiämme, että vaatii ihan erillisiä ponnisteluita muistaa sen rikollisenkin olevan ihminen. Me tietenkin vaadimme täysimääräistä hyvitystä kärsimästämme vahingosta mielellään korkojen kera, mutta voitaisko me toisinaan tyytyä vähän vähempään ilman vihaa ja katkeruutta. Olisiko se sellainen hyvä teko ja käden ojennus, jolla nämä yhteiskunnan heikoimmatkin piruparat saataisiin pysymään tässä hullunmyllyssä jollain tavalla messissä?
Elämä on reiässä rattoisaa......
Sjömanni
29.05.2018 12:40:21
hallu: Kaikki sympatia Sjömännille ja Matiakselle tältä taholta. Tuli mieleen semmoinen seikka, että talousrikoksen uhrin kärsimä vahinko on eurolleen mitattavissa ja niin ollen hinnoiteltavissa. Myös riskin pystyy arvioimaan kun kyse on rahasta. Monimutkaisemmaksi homma menee väkivaltarikoksissa jossa vahingot ovat tietyllä tapaa mittaamattomia. Millä korvaat ruumiinvamman? tai miten mittaat henkistä kärsimystä joka on invalidisoivaa?

Olen myös parikymmentä vuotta sitten saanut ohikulkijalta nyrkistä yllättäen ja pyytämättä. Poskipäähän ommeltiin neljä tikkiä. Sille löytyi käräjäoikeudessa taulukkohinta, joka valtiokonttorista korvattiin: https://www.liikennevahinkolautakunta.fi/Guidelines/1135

Persaukisilta venkuloilta sen sijaan on vaikeampi saada mitään, enkä jaksa käyttää elämääni vihaamiseen. Muistaapahan kaupoilla nykyään olla hereillä. Tarkistin sen huijatun summankin papereista, oli 120 €. Tuomiolauselma oli vähän perkuleen pitkä tällä tuomitulla. Asianomaisia oli satoja.
"Pelolla odotan sitä päivää, jolloin Venäjällä tehdään löytö hyljättyjen hanureiden hautausmaasta. Sillä siellähän niitä hanureita varmimmin on, sen ydinkäyttöisten sukellusveneiden hautausmaan vieressä." - Kyllikki
seppo69
29.05.2018 13:30:16
hallu: Tuli mieleen semmoinen seikka, että talousrikoksen uhrin kärsimä vahinko on eurolleen mitattavissa ja niin ollen hinnoiteltavissa. Myös riskin pystyy arvioimaan kun kyse on rahasta. Monimutkaisemmaksi homma menee väkivaltarikoksissa jossa vahingot ovat tietyllä tapaa mittaamattomia. Millä korvaat ruumiinvamman? tai miten mittaat henkistä kärsimystä joka on invalidisoivaa?

Puhut vähän höpöjä. Itse mielummin ottaisin turpaan kuin laittaisin vaikkapa koko elämäni säästöt johonkin wincapita-huijaukseen.

Eli kyllä talousrikoksissa monesti tehdään ihan peruuttamatonta ja joskus jopa koko elämän tuhoavaa vahinkoa.
"Ei noihin Bismarckin omiin sanoihin saa kyrpää laitettua järkevästi mitenkään." -crestfall
Sjömanni
29.05.2018 13:50:08 (muokattu 29.05.2018 13:55:45)
seppo69: Puhut vähän höpöjä. Itse mielummin ottaisin turpaan kuin laittaisin vaikkapa koko elämäni säästöt johonkin wincapita-huijaukseen.

Tämä siis siinä tapauksessa, että saa vielä vaikuttaa asiaan kun kysytään: "Haluuks turpaan?"
hallu
29.05.2018 14:38:34
Sjömanni: Tämä siis siinä tapauksessa, että saa vielä vaikuttaa asiaan kun kysytään: "Haluuks turpaan?"

"EI en halua, voisistko mieluummin huijata minua...." :-D .

Joo eihän se ensimmäinen kerta ole, kun puhun höpöjä..... eikä arvatenkaan viimeiseksi jää :-).
Seba
29.05.2018 16:19:08

Juu, jos 5 vuoteen velalliselta ei saa penniäkään, eikä ole mitään ulosmitattavaa niin velka vanhenee.
tomaattiorava
29.05.2018 18:04:02
Tosimies tulee ja vetää turpaan eikä mitään kysele.
seppo69
29.05.2018 18:40:25
hallu: Joo eihän se ensimmäinen kerta ole, kun puhun höpöjä..... eikä arvatenkaan viimeiseksi jää :-).

Olet siis samaa mieltä, että talousrikokset saattavatkin olla paljon väkivaltarikoksia rankempi juttu? Tapauksesta tietysti riippuen.
"Ei noihin Bismarckin omiin sanoihin saa kyrpää laitettua järkevästi mitenkään." -crestfall
hallu
29.05.2018 19:05:19
seppo69: ............... Tapauksesta tietysti riippuen.

Juurikin tapauksesta riippuen. Minähän vain totesin, että talousrikoksessa uhrin vahinko on tarkasti määriteltävissä kun taas väkivaltarikoksessa se on aina vähän tulkinnanvaraista eikä ole helppoa tai yksiselittäistä arvottaa sitä rahallisesti. Kyllä talousrikoksenkin uhriksi joutuminen voi olla traumaattista ei siinä mitään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)