Aihe: Voiko mandoliinin "tuunata"..
1
Rozamor
17.05.2018 21:59:43
Olen tällainen vähän erikoinen musikantti, joka soittaa tenori- ja sopraanoukulelella sekä kitaralla "vanhaa" musiikkia (keskiaika, renessanssi, barokki.. sekä kelttimusaa). Nurkassa pölyttyy mandoliini, joka olis kiva, mutta mun sormet ei oikein kestä teräskieliä.. ihan kuin soittais munaleikkuria! Pälkähti päähän sellanen ajatus, että voisko sille tarjota ns. uuden elämän? Mitä jos vaihtais siihen nylonkielet? Entä jos laittais vain 4 kieltä tuplakielten sijasta? Entäpä jos muuntais sen ukuleleksi.?
Tiedän, että se ei sitten enää kuulostaisi mandoliinilta, mutta jospa se kuulostaisi jonkin sortin luuttu-ukulelelta..?
Onko joku tehnyt jotain vastaavaa? Onko tää ihan mahdoton ajatus?
basisti1971
18.05.2018 08:19:19
Moi.

Rozamor: Onko tää ihan mahdoton ajatus?

Ei ole ainakaan mun mielestä millään tapaa mahdoton ajatus.

Maailman sivu on erilaisia kieliä soviteltu erilaisiin kielisoittimiin, eri syistä ja erilaisin lopputuloksin ;).

Kaikissa kielisoitinkonversioissa kiusaa aiheuttaa kuitenkin sopivien kielien löytäminen halutulle viritykselle.

Tietty, jos viritys voi olla mitä sattuu tulemaan, homma helpottuu huomattavasti.

Tätänykyä kun kielivalikoimakin on lähes rajaton, tuo virityksenkin saaminen halutuksi aiheuttaa ainoastaan rahanmenoa ja vaivannäköä, ja valmiin setin löytyminen voi olla mahdotonta eli irtokielistä joutuu kasaamaan.

Se, miten tietylle vireelle ja kielten paineelle valmistettu kansi ja muu kaikukopan rakenne käyttäytyy, sen joutuu aina testaamaan tapauskohtaisesti.

Jos yhtään asiaa auttaa, myös maniskassa näkee joskus ehdotettavan 1/2-sävelaskeleen vireen laskua sormenpäiden säästösyistä.

T:Samuli
Jarmo_S
20.05.2018 13:29:24 (muokattu 20.05.2018 13:40:08)
Itsekin mandoliinin mahdollisesti haluisin. Mutta vain teräskielillä. Itse aloitin mummuni mandoliinilla, mutta silloin poikana en mitään enempää tiennyt. Miten virittää, mistä kieliä jne. Joten kun kaikki oli poikki, niin siihen se jäi ;)
Johonkin ukko nooaan ja sitten slide meininkiin.

Uke on paljon herkempi soitin ja siihen muoviset kielet sopii. Mandoliiniin ei niinkään käsittääkseni.

Mandoliini soolosoittoon ja sitten ukulele säestykseen, joten olen tuomitsemassa hieman.

Joskin haluaisin sen maniskasi tai jos joku käsiin löytyy. Aktioni voi myös olla siinä korkea, kyllä ne sormenpäät myös ukessa silloin :)
Rozamor
20.05.2018 23:22:33
Katsos kun mä oon suht sirokätinen naisihminen, mulla ei oo riittävästi substanssia sormissa... motoriikkaa taas kyllä löytyy. Tämä on rasite klassisessa kitarassa, kun vasen käsi ei millään meinaa jaksaa ja ylettyä! Tenoriukulele on mulle koon puolesta optimaalinen, ja sormetkin ylettää aika kivasti eikä kipeydy niin pahasti.
En tiennyt mandoliinista tarpeeksi, kun sen nettikaupasta hankin, eikä se mikään huippuyksilö olekaan, vaan sopiva ekaksi soittimeksi. Vaan kun teräskielet vaatis sitä vasemman käden voimaa, mitä mulla ei oo. Siksi tuli tää "tuunausidea". Että josko se vois toimia neljällä nylonkielellä varustettuna, ja mun olis sitä vähän kevyempi näpertää fingerpicking-tyyliin.
basisti1971
21.05.2018 07:29:56
Moi.

Rozamor: Kiitos vastauksesta, ja kiva kun et tyrmännyt ideaani!

Ole hyvä, ja koska unohtui tuosta edellisestä vastauksestani: tervetuloa mnettiin :).

Eipä tuossa ideassa oikein ole mitään tyrmättävää, mandoliini on kuitenkin metallikieliä vanhempi soitin, joten suolikielethän noissa(kin) alunperin oli.
Lisäksi napolilainen mandoliini joka lienee useimmille se tutuin (4 paria kieliä GDAE vireessä), ei suinkaan ole ainoa mandoliiniperheen soitin vaikka populäärimusiikissa kenties se käytetyin ja tunnistettavin onkin.

Rozamor: Taidanpa ottaa asian puheeksi ammatti-ihmisen kanssa ja kysyä kustannusarviota... ja mitä ongelmia hän tässä näkee.

Ammatti-ihmisen tietotaitoon tukeutuminen ei toki koskaan ole paheksuttava asia, mutta varsin yksinkertainen tuollainen konversio on itsekin tehdä.

Sopivien kielipaksuuksien löytämisen lisäksi pienihalkaisijaiset virityskoneistot tekevät niin kielittämisestä kuin virittämisestäkin nylonkielin haastavaa, mutta mahdollista.

Joskus aikoinaan 80-luvun lopulla kun ensimmäisen reissukitarani väsäsin, tein lapansa hukanneeseen nylonkieliseen kitaraan teräskielisen lavan ja virikoneistot.
Toimi täydellisesti useamman vuoden, mutta myöhemmin 12-kielisten Landoloiden vaihduttua reissukitaroiksi kielitin tuon nylonkielille.

Rozamor: Että josko se vois toimia neljällä nylonkielellä varustettuna, ja mun olis sitä vähän kevyempi näpertää fingerpicking-tyyliin.

Mielenkiinnosta kysyin "kaikkitietävältä" Googlelta, ja tuollaisia löytyi:

https://www.google.com/search?q=nyl … mp;oe=utf-8&client=firefox-b-ab

Ja noiden joukosta Mandolincafe:sta (yllätys, yllätys :D) löytyi muunmuassa viestiketju:

https://www.mandolincafe.com/forum/ … ad.php?125728-Nylon-String-Mandolin

jossa ehdotettiin yhdeksi vaihtoehdoksi vastauksessa #6:

G= DAddario Classical Nylon Classical Guitar J2705 A=5th string (wound)
D= DAddario Classical Nylon Classical Guitar J2704 D=5th string (wound)
a=DAddario Pro-Arte Concert Ukulele J92 E string
e= DAddario Pro-Arte Concert Ukulele J92 A or G string (they are the same gauge)

Kokeilemaan vaan rohkeasti, ja nauttimaan hivenen tavallisuudesta poikkeavasta instrumentista.

oksatboys
21.05.2018 10:43:06

Rozamor: Vaan kun teräskielet vaatis sitä vasemman käden voimaa, mitä mulla ei oo. Siksi tuli tää "tuunausidea". Että josko se vois toimia neljällä nylonkielellä varustettuna, ja mun olis sitä vähän kevyempi näpertää fingerpicking-tyyliin.

Tuunaaminen on hyvä idea mutta kyllä ne sormet myös kovettuu soittaessa melko nopeasti. Soitat yhtenä päivänä sen mitä jaksaa ja kun alkaa sattumaan niin parin päivän tauon päästä uudestaan. Ohuet kielet ja jo mainittu matalampi viritys auttaa. Maniska on kyllä armottomin kielisoitin sormenpäille.

Otelaudan ja tallan kapeuden takia mandoliini ei varmaankaan ole paras fingerpickingiin muutenkaan. Toki eroja soittimien välillä on paljon.
tuskiz
21.05.2018 10:54:28
Ei astu aivoon miksei vaan hankkisi ihan vaan luuttua.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Kefiiri
21.05.2018 10:55:06 (muokattu 21.05.2018 10:56:48)
Mandoliinin kielet ovat niin piukalla, että ne saa säädettyä varsin lähelle otelautaa ilman räminöitä, eikä soitto sitten enää vaadi hirmuisia sormivoimia. Tietty satulan ja tallan viilaileminen on tässä tapauksessa tarkkaa hommaa ja tunaroinnin riski amatöörillä suuri.
En ole musiikin asiantuntija.
Klezberg
21.05.2018 14:53:09

Kefiiri: Mandoliinin kielet ovat niin piukalla, että ne saa säädettyä varsin lähelle otelautaa ilman räminöitä, eikä soitto sitten enää vaadi hirmuisia sormivoimia. Tietty satulan ja tallan viilaileminen on tässä tapauksessa tarkkaa hommaa ja tunaroinnin riski amatöörillä suuri.

Näin juuri. Mulle neuvottiin taannoin että maniska kannattaa viedä heti kaupasta tietylle nimeltä mainitulle maniskasepälle säädettäväksi, että saa sen soittokuntoon. No, tätä seppää ei enää löytynytkään mistään, enkä lähtenyt kitarasepille maniskaa viemään, joten mulla(kin) on edelleen turhan jäykkäkielinen maniska.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Rozamor
22.05.2018 02:23:50
Kiitos Samuli taas rohkaisevista kommenteista, ja kiitos muillekin!
Tuskiz ihmetteli, miksen hanki luuttua, ja voin kyllä kertoa: joo ostaisin vaikka heti, mutta kun ne maksaa aika paljon...!
Toinen juttu: Mulla on vasemmassa kädessä jo tosi kovat sormenpäät, mekein kopina kuuluu, mutta kun sitä voimaa ei kädessä riittävästi ole, se onkin sitten ihan oma ongelmansa! Varmaan jotkut oikeakätiset on niin "oikeakätisiä" että vasen käsi on huomattavasti heikompi ja kömpelömpi?
(Tekis joskus mieli kokeilla vasenkätisen kitaraa tai ukulelea...!)
basisti1971
23.05.2018 08:24:08
Moi.

Rozamor: Kiitos Samuli taas rohkaisevista kommenteista

Ole hyvä.

Rozamor: Varmaan jotkut oikeakätiset on niin "oikeakätisiä" että vasen käsi on huomattavasti heikompi ja kömpelömpi?

:)

Molempikätisiä lukuunottamatta käsien motoriikka ja/tai voima on meillä kaikilla erilainen.
Välimuotojakin toki löytyy, ja fyysiset vammat poislukien niin motoriikkaa kuin voimaakin pystyy harjoittamaan tarpeen mukaan.
Varsin monessa ammatissa ja toimessa kummallakin kädellä pitää pystyä ainakin auttavasti suoriutumaan samasta askareesta.

Voimaharjoittelussa on kuitenkin varjopuolensa, ainoastaan lihassolujen määrän kasvattaminen on mahdollista, hermosolujen ei.
Eli tarkkuus laskee sitä mukaa kun yhden hermosolun ohjattavina olevien lihassolujen määrä kasvaa.
Kane Robertsia yms. kitaristeja lukuunottamatta ei olekaan ihme että varsin moni tarkoista ja nopeista kitaristeista muistuttavat lähinnä kuivankesänoravia ;).

Rozamor: (Tekis joskus mieli kokeilla vasenkätisen kitaraa tai ukulelea...!)

Muutamia kertoja olen kokeillut, ainakin itsellä tuntuu ja kuulostaa siltä ettei olisi ikupäivänä kitaraan koskenut.
Tarkkaan en toki muista koska aloitusajoista on jo tovi jos toinenkin vierähtänyt, mutta olen melko varma että on jopa hankalampaa kuin oikeakätisenä aloittaminen.

Suorasta tallanluustaan johtuen ukulele (ja valtaosa klassisista kitaroista) on äärihelppo kielittää vasenkätiseksi, testimielessä satulan hivenen vääränkokoiset uratkaan tuskin suuremmin haittaavat.

Satulan irroitus ja uuden viilaaminenkaan eivät ole ylivoimaisia tehtäviä, mutta kannattaa toki harjoitella jollain edullisemman pään instrumentilla vaikka helposti alkuperäiseksi palautettavissa oleva muutos onkin.

tuskiz
23.05.2018 17:38:00
Rozamor: Tuskiz ihmetteli, miksen hanki luuttua, ja voin kyllä kertoa: joo ostaisin vaikka heti, mutta kun ne maksaa aika paljon...!

https://www.thomann.de/intl/lutes.html

Ei minusta mitään kamalan kalliita. Samoihin hintoihin tuskin kovin hyvää mandoliiniakaan saa, ja noita voi ehkä jopa uskaltaa käydä näyttämässä jollekkin tavalliselle soitinkorjaajalle.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Puavali
19.06.2018 11:43:35
Mandoliinin kielet voi säätää todella alas, niin että tuntuu että ei saa paksumpaa paperia mahtumaan kielen ja ykkösnauhan väliin, ja kun hankkii vielä "low tension" -kielet, niin asia helpottuu jo huomattavasti. Sitten vielä kun virittää maniskan sävelaskeleen alavireeseen, niin soitto helpottuu entisestään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)