Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanha macin läppäri äänityskoneeksi?
1
hallu
10.05.2018 16:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Mulla on lojunut komeron pohjalla joutilaana muovinen macbook vuodelta 2007 ja aloin yhtenä päivänä sitä vähän tutkimaan. Akku siinä on simahtanut (mahtaakohan tuohon edes saada enää akkuja), mutta virtojohdon päässä tuo toimii moitteitta. Oikeastaan se on oikeinkin hieno vehje kun siihen lataa oman aikansa käyttiksen (Apple lupasi, että viimeisin OsX toimisi vielä 2009 vuosimallin koneissa, mutta tää on vanhempi joten en lähde edes yrittämään).
 
Latasin tähän Leopardin ja kone rullaa komiasti. No tästä ei ole nettikoneeksi koska näin vanhaan käyttikseen ei saa noita uusimpia selaimia ja silleen, mutta toisaalta en nettikonetta tarvitsekaan koska himassa on muitakin koneita sitä varten.
 
Sen sijaan juolahti mieleen, että kun tässä on tuo Garageband ja kone toimii yskimättä, niin voisin tehdä tästä äänityskoneen reissuja varten. Eli mökillä ja treenikämpällä voisi äänitellä ja projekteja voisi sitten himassa jatkaa Logicissa. No akku olisi hyvä, vaan ei ihan välttämätön. Äänikortti tähän kuitenkin olisi välttämätön, ei tällä muuten mitään tee.
 
Kertokaapa siis minkämoinen firewirekortti tämmöisessä vanhassa rakkineessa toimisi? mietin, että jos löytäisi käytettynä esimerkiksi sen vanhemman Apogee Duetin, niin semmoinen voisi toimia ja olla hyvä. Mulla on tossa tuo Focusrite Saffire Pro 24 valmiina toisessa koneessa, mutta joku mobiilimpi voisi olla aika rock.
 
Yleensäkin onko tässä mun ideassa mitään päätä tai häntää. Lähinnä siis vaan äänittäisin audiota enkä tekisi koneella miksauksia tms. ja ehkä vähän jotain simppeliä midiä, mutta idis, että projektit varsinaisesti siirrettäisiin työstettäväksi tähän isolle koneelle eli läppärillä vaan äänitettäisiin ei muuta. Niin ja referenssinä mainittakoon, että tällä hetkellä reenikämpällä äänittelemme zoom 24 raiturilla. Aattelin että eiköhän vanhakin läppäri nyt suunnilleen samaan pysty (tai yhtä aikaisia raitoja ei tietty saa sisään yhtä montaa, mutta muuten).
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Klezberg
11.05.2018 03:59:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi minusta onnistua. Mä kirjoitan nytkin late '08 macbookilla, mutta tämä taitaakin olla ensimmäisiä mitkä on päivittynyt El Capitaniin asti. Ja Logic Pro 09 on edelleen ajoittain käytössä jossain pikku editoinneissa.
 
Mulla on tyhjän pantiksi jäänyt Presonus Firestudio Mobile, voidaan jatkaa yv:llä, pitäisi sopia juuri tuohon hommaan. Itse käytin sitä vuosia Macbook Pron kanssa ja tykkäsin. Ei siis tämän '08 macbookin, kun tässä ei ole FW:tä. Mutta miksikäs tuo ei toimisi vanhemmankin koneen kanssa.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
hallu
16.05.2018 22:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oolrait, nyt on hommaa kokeiltu ja Presonus Firestudion kanssa toimii komeasti. Tietenkin Garageband (onko tuo joku kolmonen tai nelonen (nykyinen versio taitaa olla 11)) on uuteen Logiciin tottuneelle vähän kälynen työkalu, mutta siinä on kaikki tarpeellinen äänittämiseen ja siihen mä tätä ajattelin. Eli reenikämpällä ja "kenttäolosuhteissa" tää menee ihan hyvin ja raidat voi sitten ottaa himassa isolle koneelle jatkokäsiteltäväksi jos tarvetta ilmenee. Tossa Presonuksessa on sen verran inputteja, että rumpujenkin äänitys onnistunee kohtuullisella mikityksellä (jotain seitsemän mikin mikitystä ollaan nyt käytetty), mutta ei tolla käytännössä tulla rumpuja äänittämään.
 
Lisäksi tossa tietsikalla on noi vanhat videoeditointisoftat niin itseasiassa voin käyttää tätä myös vanhojen DV-videoiden muistitikulle siirtämiseen.
 
Yhteenvetona sanoisin, että jos teillä on vanhoja tietsikoita, niin niille voi löytyä yllättävää käyttöä kun unohtaa netin ja verkot.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
mhelin
17.05.2018 07:42:57 (muokattu 17.05.2018 07:48:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuon Presonuksen mukana tule Studio One Artist? Sen päivittäminen kolmosversioon on melko halpaa (49.90 eur) joten varmaan kannattaisi käyttää sitä Garagebandin sijaan.
 
https://shop.presonus.com/products/ … or-2-to-Studio-One-3-Artist-Upgrade
 
Vanhoista koneista saa paljon tehokkaampia kun vaihtaa hitaan kovalevyn tilalle SSD-aseman. Ne ei nykyään edes maksa paljon mitään, 120GB SSD:n saa neljällä kympillä.
 
https://www.jimms.fi/fi/Product/List/000-0EE?ob=4
 
Klezberg
17.05.2018 10:01:23 (muokattu 17.05.2018 10:01:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on mun vanha interface. On siinä muistaakseni ollut Studio One Artist mukana, tosin siitä missä CD on, mulla ei ole tietoa. Eikä siitä olisko aktivointikoodi siellä laatikossa vai sen kateissa olevan cd:n päällä. Mulla on ollut useita Presonuksen interfaceja, joten jokin asennus-CD voi vielä tulla romujen joukosta vastaan. Yhden olen aktivoinut joskus, mutta se ei ole se mikä tuon mukana on tullut.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
hallu
17.05.2018 14:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo noiden softien kanssa kerkiää mulkkaamaan, mutta tuo kovalevyn vaihto on oikeasti hyvä ajatus. Tutkin asiaa lähemmin. Tää tulee puhtaasti duunikäyttöön joten tän ei tärvii olla viimeisen päälle, kunhan äänitykset hoituu.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Klezberg
17.05.2018 14:40:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No joo noiden softien kanssa kerkiää mulkkaamaan, mutta tuo kovalevyn vaihto on oikeasti hyvä ajatus. Tutkin asiaa lähemmin. Tää tulee puhtaasti duunikäyttöön joten tän ei tärvii olla viimeisen päälle, kunhan äänitykset hoituu.
 
Mä olen kanssa jossain vaiheessa vaihtanut tähän late '08 Macbookiin SSD:n, se tekee kyllä hyvää.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «