Aihe: Peukalo mikin päällä
1 2 3 4 5
nahkaruoska
21.09.2006 18:04:37
Minä ainakin pidän peukkua melkeen aina mikin päällä.. Paitsi tietenkin kunnon tiluttelussa..:)
Coatl
25.09.2006 01:28:46 (muokattu 25.09.2006 01:34:05)
En jaksa lukee koko threadiä, mutta ainakin vanhoissa short scale bassoissa 70-luvun alkupuolelle saakka oli usein fingerrest (ei siis mikki) siinä mikkien tienoilla ihan vartavasten siihen tarkotukseen että siinä sai peukkua pitää kieliä näppäiltäessä. Jossakin vanhassa Bass Playerissä (Flea kannessa, vuodelta '96 muistaakseni) oli pitkä artikkeli lyhyen skaalan bassoista ja siinä tuli tämmönen nippelitieto vastaan.

EDIT: Tulipa kirjotettua aika perkeleen vanhaan ketjuun :D Piti vaan pätee kun näki otsikossa virheellisyyttä. Tarkempi ens kerralla.
To talk without thinking is to shoot without aiming
isäntä01
25.09.2006 15:50:00
Herranjumala, se on ihan sama mistä basistit keskustelee nii siitä tulee aina tappelu. (:
mikko oinas
Brownie
15.05.2018 21:54:03 (muokattu 15.05.2018 21:54:24)
Mutta entäs jos käyttääkin peukaloa kielten näppäilyyn? Silloin sitä ei voi pitää mikin päällä. Ja bassokitaran soittoon ei ole kuulemma olemassa mitään oikeaoppisia sääntöjä, koska se on niin ''uusi'' soitin.
Thefish
16.05.2018 23:03:55
ituvirtanen: Eihän peukaloa saa pitää mikin päällä, kun saundi muuttuu ja hurina siirtyy aivoon ja tulee ihan sairaan hulluja juttuja.

No nyt löyty viimeinkin selitys mun uralleni basistina.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Brownie
09.02.2019 12:19:23
Oikea tekniikka on seuraava:

e-kieltä soitettaessa peukalo on G-kielen päällä.

H-kieltä soitettaessa peukalo on D-kielen päällä.

G-kieltä soitettaessa peukalo on A-kielen päällä.

D-kieltä soitettaessa peukalo on E-kielen päällä.

A-kieltä soitettaessa peukalo on E-kielen päällä.

E-kieltä soitetaan peukalolla ja tarvittaessa otetaan mukaan myös etusormi, keskisormi ja nimetön.
J.Nikkanen
09.02.2019 18:39:29
Brownie: Oikea tekniikka on seuraava:

e-kieltä soitettaessa peukalo on G-kielen päällä.

H-kieltä soitettaessa peukalo on D-kielen päällä.

G-kieltä soitettaessa peukalo on A-kielen päällä.

D-kieltä soitettaessa peukalo on E-kielen päällä.

A-kieltä soitettaessa peukalo on E-kielen päällä.

E-kieltä soitetaan peukalolla ja tarvittaessa otetaan mukaan myös etusormi, keskisormi ja nimetön.

Ei basso mikään tavan kitara ole.
ituvirtanen
09.02.2019 18:46:15

J.Nikkanen: Ei basso mikään tavan kitara ole.

Tuo Brownie vain lienee eksyksissä noitten kuuden narun kanssa. Joku päivä vielä tulee järkiinsä ja valaistuu matalien taajuuksien ihanuudesta.
hallu
09.02.2019 19:36:00
isäntä01: Herranjumala, se on ihan sama mistä basistit keskustelee nii siitä tulee aina tappelu. (:

Basistitkin on kitaristeja ;-)
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Brownie
09.02.2019 21:55:12 (muokattu 09.02.2019 21:57:06)
ituvirtanen: Tuo Brownie vain lienee eksyksissä noitten kuuden narun kanssa. Joku päivä vielä tulee järkiinsä ja valaistuu matalien taajuuksien ihanuudesta.

Olen kyllä soittanut bassoa muutamassa bändissä. Mutta viime aikoina olen soitellut enimmäkseen kitaraa. Ja yritän soittaa kitaraa kuin bassoa ja bassoa kuin kitaraa. Sillä tavalla homma pysyy mielenkiintoisena ja voi saada uusia näkökulmia musisoimiseen. Yhden hengen ''bändissä'' soitellessa pitää yrittää keksiä jotain uutta.

Niin, ja onhan niitä olemassa 6 kielisiäkin bassoja. Haaveenani olisikin vielä joku päivä hommata sellainen, ja virittää se kuin kitara, eli E.A.D.G.H.e.
J.Nikkanen
09.02.2019 22:21:12
Brownie: Olen kyllä soittanut bassoa muutamassa bändissä. Mutta viime aikoina olen soitellut enimmäkseen kitaraa. Ja yritän soittaa kitaraa kuin bassoa ja bassoa kuin kitaraa. Sillä tavalla homma pysyy mielenkiintoisena ja voi saada uusia näkökulmia musisoimiseen. Yhden hengen ''bändissä'' soitellessa pitää yrittää keksiä jotain uutta.

Niin, ja onhan niitä olemassa 6 kielisiäkin bassoja. Haaveenani olisikin vielä joku päivä hommata sellainen, ja virittää se kuin kitara, eli E.A.D.G.H.e.

No joo, sääntöjähän ei vireeseen ja soittotyylin ole eli ihan kuin vaan, saundi ja sävelet ratkaisee. Itellä kutonen on lähinnä huumoriarvon vuoksi ja ihan perus BEADGC vireessä koska basso ja tylsä minä. Toki myös soitan tylsästi bassoa niinkuin bassoa soitetaan ja kitaraa sitten kitaran tatsilla. Hyvin olen niilläkin pärjännyt.
iec
10.02.2019 14:10:01

J.Nikkanen: No joo, sääntöjähän ei vireeseen ja soittotyylin ole eli ihan kuin vaan, saundi ja sävelet ratkaisee. Itellä kutonen on lähinnä huumoriarvon vuoksi ja ihan perus BEADGC vireessä koska basso ja tylsä minä. Toki myös soitan tylsästi bassoa niinkuin bassoa soitetaan ja kitaraa sitten kitaran tatsilla. Hyvin olen niilläkin pärjännyt.

Niin joo tosiaan. Bassolla ei tarvitse välittää siitä, että soinnut olisivat helpompia sormille, kuten kitaralla. Tämän takia BEADGC on fiksu valinta 6-kielisellä ja nuotit menee tasaisin välein kieleltä toiselle . Ei tarvikaan mennä kuten kitaran E-vireessä mennään. Enpä ole tuota aiemmin ajatellutkaan, kun ei ole tarvinnut :)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)