Serenity 14.05.2018 23:02:31 | |
---|
Videolla tyyppi jahtaa täydellistä AIC-soundia (menee kyllä mielestäni vähän liian pitkälle tuo touhu..). Esittää, että parilla eka levyllä oli kaapin taakse laitettu toinen mikrofoni. Eli kaappi (osittain avoin 1x12) oli ikään kuin kahden mikin välissä. Alkoi kiinnostaa, että onkohan moista systeemiä käytetty laajemmaltikin? Itselle oli ainakin ihan uusi asia. https://www.youtube.com/watch?v=w-Ew18T75VQ Kaappijuttu alkaa neljän minuutin hujakoilla. |
Antti1 14.05.2018 23:05:54 | |
---|
Kyllähän toi ihan tuttua juttua on monien studiojermujen selostuksista, mutten mä osaa äkkiseltään nimetä tiettyjä levyjä ja soundeja, jotka hyödyntäisivät tota tapaa. |
Makuasioita, ja sen mikä tuo tekee on alapään korostamisen ja tietynlaisen middle scoopin synnyttäminen, kaapin takana olevaa mikrofonia miksataan lähtösoundiin erittäin vähän eikä se ole kenenkään kitarasoundin ns. kulmakivi. Edessä oleva mikrofoni on kuitenkin se pääasia tässäkin tapauksessa ja samaan luulisi pääsevän SM57:n sekä jonkun yleisesti käytössä olevan ei dynaamisen mikrofonin sekoituksella. Mitä tuon ukon mielipiteisiin musiikista ylipäätään tulee, niin osa niistä on aika syvältä... vaikka toki tietoa ja taitoa löytyy. Ibanez-pervo. TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero |
ras ta far i 16.05.2018 21:31:58 | |
---|
|
GiovanniDiRondo 17.05.2018 07:09:13 (muokattu 17.05.2018 09:20:52) | |
---|
Kun samaa äänilähdettä äänitetään useammalla mikrofonilla, syntyy tilavaikutelma. Kitara kuulostaa "isommalta". Yhdessä omassa projektissa kitara äänitettiin kolmella mikrofonilla: yksi edessä, toinen takana ja kolmas hyvin kaukana edessä. Miksaaja oli eri henkilö kuin äänittäjä, ja mun mielestä ei efektiä käytetty hyväksi, joten näytteessä ei tosin kuulisi mitään erikoista. Psykologisesti tilavaikutelma on eri asia kuin ekvalisointi. mutta toki miksauksen kannalta taajuusprofiili täytyy myös ottaa huomioon. Samoin, kuten aiemmin todettiin, tämäntyyppisissä ratkaisuissa toissijainen signaali on voimakkuudeltaan pieni. Silloin ei synny niin paljon vastavaiheisuutta, ja soundi pysyy rikkaana ja selkeänä. edit: otin pois virheellisen kommentin eritaajuisten äänten etenemisestä ilmassa Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Th1rt3en 17.05.2018 07:43:05 | |
---|
GiovanniDiRondo:...Ilmiö johtuu ehkä seuraavasta asiasta: Äänen eri taajuudet etenevät ilmassa eri nopeudella. Taajuus ei vaikuta äänen nopeuteen ilmassa. Ei mulla muuta. =) |
GiovanniDiRondo 17.05.2018 09:11:33 | |
---|
Th1rt3en: Taajuus ei vaikuta äänen nopeuteen ilmassa. Ei mulla muuta. =) Hah, kappas vaan, ei vaikutakaan. :) Muistinpa väärin. Olikohan se sitten niin, että korkeat taajuudet sammuvat ensin. Millä tavalla tuo sitten vaikuttaa asiaan, sitä en osaa selittää. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
ras ta far i 17.05.2018 11:02:09 | |
---|
Nyt on niin paljon mutuilua ilmoilla, että kannattais varmaan hiukan opiskella äänen fysiikkaa ennen neuvojen jakamista. :) |