Aihe: Kitara hajalla, mikä neuvoksi?
1
Bentley
18.06.2004 12:22:23 (muokattu 18.06.2004 12:34:34)

Eli siis:

On Floyd Rose kitara, jossa toinen tallankiristysruuvi ei pysy enää puussa kiinni koska siitä on mennyt kierteet. Siis se toinen ruuvi siellä takalevyn alapuolella jolla kiristetään ja löysätään tallaa.

Ilman tätä ei oikein talla pysy missään kiinni ja kitara on soittokelvoton.

Onko jotain neuvoa miten sen saisi tekohengitettyä kuntoon?

EDIT 1: Eli siis se ruuvi joka pitää sitä "claw":ta ja se claw pitää niitä jousia ja jouset vetää taas tallaa.

Nyt kyllä pitäisi tietää et mistä ruuvista on kyse.

EDIT 2: En ole voinut käyttää kampea pitkään aikaan, kiitos Musamaailman, mutta kyllä olisi tarkoitus sitä käyttää.

Jotaki neuvoa oon saanu et joku puupala sinne sisälle liiman kans ja uus ruuvi siihen kiinni sitten kun se on jässähtänyt. Se tuntuu olevan paras vaihtoehto tällä hetkellä mitä aion ruveta tekemään, kun alan sitä kunnostamaan.
For those who can't be without the music!
Antti1
18.06.2004 12:28:05 (muokattu 18.06.2004 12:30:26)
Meinaatko nyt sitä, mikä kiristää niitä jousia?

EDIT 1: Jos meinaat, niin aiaiai... Saattaa tulla vaikeampi urakka.

EDIT 2: Käytätkö sä muuten sitä tallaa kampeamiseen? Jos ei ole tarpeen, niin voithan sä sen tallan blokata sopivalla puupalikalla ja unohtaa ton huolen kokonaan. Jos tuosta jousia kiristävästä ruuvihärpättimestä siis on edes kyse.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
fox
18.06.2004 14:40:38

Meinaatko nyt sitä, mikä kiristää niitä jousia?

EDIT 1: Jos meinaat, niin aiaiai... Saattaa tulla vaikeampi urakka..

Siis jousipirran eli sen levyn jossa on 5 koukkua, puuruuvi? Jos mahdollista niin
a) isompi puuruuvi, pirran reikää voi kyllä surutta suurentaa..
Usein noissa lehmus- tms. rungoissa "kostautuu" pehmeä puuaines..

b) Varmempi konsti: porataan reikää isommaksi ja reikään kierretään sellainen kierteinen jutska nimeltään "rampamuhvi", rautakaupoista löytyy.. kyseiseen muhviin saa kierrettyä esim. 6 mm kovan konepultin. Toimii...
apuri
19.06.2004 00:06:41
Helpoin tapa korjata pikku vika on vaihtaa ruuvi isommaksi ja suurentaan reikää jousien pitimessä, niin kuin jo sanottiin.

Toinen tapa on tehdä tulppa liian suureksi menneeseen reikään ja liimata se vaikka epoksilla paikalleen ja porata uusi tarpeeksi pieni reikä ruuville.
fox
19.06.2004 11:24:39

Erittäin hyvä, parempaa olisi vaan vaihtaa lehmusrunko oikeasta puusta tehtyyn.

No tokipa näin, mutta tuolla muhvilla saa lehmus/poppeli/agathis tahi muusta pehmeemmästä puusta tehdyn kepin jonkinmoiseen kuosiin.. Totta kai tapittamalla ja uuden reiän poraamalla onnistuu myöskin. Molemmissa on hankaluutena se, millä sen reiän poraa ahtaassa paikassa....ja suht suoraan. =)
Bentley
19.06.2004 17:56:34

Materiaalista en tiedä et mikä on käytössä, sen voin sanoa et ESP Ltd. MH-100 mallista on kyse. Muistaakseni tais olla jotain pehmeämpää puuta ja eihän tämä ole kuin 610€ (Ovh) kitara.

Tuohon hintaan ei kyllä saa muuta kuin leikkikalua, jos Floikka-kitaraa meinaa saada jonkinlaista. Kaikenmaailman takkuiluja ollu koko ajan ja nyt sit vihdoin ja viimein se että sillä ei voi enää soittaa.

No, jotenki tuntuu et kitaramerkit vaa vähenee ja vähenee mitä voi käyttää.
kalkkuna
19.06.2004 17:59:42
Mulla taisi olla joskus samanlainen ongelma. Jos luulet ettet itse pysty siihen korjauksen tekoon, niin vie korjaajalle, itse tein näin. Reikä täytettiin ja uusi tilalle.
Bentley
19.06.2004 18:22:43

Mulla taisi olla joskus samanlainen ongelma. Jos luulet ettet itse pysty siihen korjauksen tekoon, niin vie korjaajalle, itse tein näin. Reikä täytettiin ja uusi tilalle.

Seuraavan kerran kun laitan rahaa palamaan kitaraan on kielet, tai uusi kitara. En jatkuvasti halua tuota keppiä viedä huoltoon / korjaajalle koska ei se siitä parane mihinkään.
Sintti
20.06.2004 22:04:11
Seuraavan kerran kun laitan rahaa palamaan kitaraan on kielet, tai uusi kitara. En jatkuvasti halua tuota keppiä viedä huoltoon / korjaajalle koska ei se siitä parane mihinkään.

Korjaa se kunnolla, niin ei tarvi olla korjailemassa.. :p heh, pieni ero noissa mihin laitat rahaa meneen; joko uudet kielet tai ihan uus kitara.. :)
George W. Bush, die! Rock Against Bush!!!
zepeteus
21.06.2004 14:29:53
Erittäin hyvä, parempaa olisi vaan vaihtaa lehmusrunko oikeasta puusta tehtyyn.

No, se kai on sitten hieman makuasia mikä sitä "oikeaa" puuta on? Meinaten että kyllähän nämä pehmeämmätkin puulajit ovat "aitoa" tavaraa, verrattuna esim. lastulevyyn.

Yksi omistani on käsittääkseni poppelia, eikä ole valittamista. Floikkaa olen käyttänyt vuosia, ei tule ruuvit rungosta irti. Jopa Steve Vait onnistuu, eli kammesta kitaraa roikottaen ylös/alas, ei tule pultit ulos rungosta eikä lähde vireestä.

Nuo pleksin pikkuruuvit kaipaavat kyllä välillä jotain tikun palaa reikiinsä, mutta samaa näyttää kyllä esiintyvän kaikilla kitaroilla ja puulajeilla.
Bentley
28.06.2004 19:47:04

Noniin!

Kaikille jotka ovat tätä asiaa miettineet niin mä sain ongelman ratkaistua!

Eli sinne takapaneelin alapuolelle toisen tallaruuvin koloon laitoin hammastikun ja sen jälkeen ruuvi kiinni. -> pysyy!

Toki voi olla että se ajan myötä lähtee sieltä, ellei jo huomenaamulla ole lähtenyt, mutta sitten se voi laittaa liiman kanssa kiinni niin varmasti pysyy.

En tiedä miten olen tullut toimeen ilman tätä keksintöä :)
jaketheanimal
28.06.2004 19:54:51

Ajattelin vaan, että jos vielä vaivaa myöhemmin, niin yks konsti on myös puukitti. Sitä vaan reikään ja poralla (kitin kuivuttua) uusi reikä tilalle. Menee kyllä aikalailla samaan kategoriaan ton aiemman "tapitus"-vinkin kanssa...
Puavali
28.06.2004 20:14:09
No, se kai on sitten hieman makuasia mikä sitä "oikeaa" puuta on? Meinaten että kyllähän nämä pehmeämmätkin puulajit ovat "aitoa" tavaraa, verrattuna esim. lastulevyyn.

Lastulevy onkin aikamoista pa..aa.

Yksi omistani on käsittääkseni poppelia, eikä ole valittamista. Floikkaa olen käyttänyt vuosia, ei tule ruuvit rungosta irti. Jopa Steve Vait onnistuu, eli kammesta kitaraa roikottaen ylös/alas, ei tule pultit ulos rungosta eikä lähde vireestä.

Poppeli onkin jo vahvaa tavaraa lehmukseen verrattuna.

Nuo pleksin pikkuruuvit kaipaavat kyllä välillä jotain tikun palaa reikiinsä, mutta samaa näyttää kyllä esiintyvän kaikilla kitaroilla ja puulajeilla.

Ei kai?
Punainen on musta, ja plussa on miinus.
Bentley
28.06.2004 21:03:12

Sitä vaan reikään ja poralla (kitin kuivuttua) uusi reikä tilalle. Menee kyllä aikalailla samaan kategoriaan ton aiemman "tapitus"-vinkin kanssa...

Eikai sitä kuitenkaan uutta reikää porata kun puusta on kyse? Ei ainakaan mun rakennuspuolen opeilla.. Kyllä mä jättäisin sen reiän poraamatta ja ruuvaisin suoraan ruuvin kiinni.
Puavali
28.06.2004 21:09:48
Eikai sitä kuitenkaan uutta reikää porata kun puusta on kyse? Ei ainakaan mun rakennuspuolen opeilla.. Kyllä mä jättäisin sen reiän poraamatta ja ruuvaisin suoraan ruuvin kiinni.

Ehkä lehmukseen voi ruuvin laittaa poraamattakin, mutta kovemmissa puissa joko ruuvi katkeaa tai puu halkeaa ilman reijän porausta.

Mänty ja kuusi ovat asia erikseen, lautatavaraan voi ruuvata/naulata melkein mitä vaan, eikä halkeamia tule kuin ihan lautojen päissä.
Punainen on musta, ja plussa on miinus.
zepeteus
29.06.2004 01:54:02 (muokattu 29.06.2004 03:01:45)
Lastulevy onkin aikamoista pa..aa.

Olen pitkälti samaa mieltä ja valitettavasti on ollut kyseenalaisena kunniana joskus soittaakin moisesta tehdyllä kepakolla.

Poppeli onkin jo vahvaa tavaraa lehmukseen verrattuna.

Jahans, täytyy myöntää etten kyllä itse tiedä noista puiden kovuusasteista juuri mitään. Kitarani luettelotiedot antavat kyseiselle mallille kaksi vaihtoehtoa; poppeli tai lehmus. Itselläni ei ole mitään tarkempaa havaintoa kumpaa se puu juuri tuossa minun kitarassani sitten on...mutta sen verran sälöille on runko jostain kulmasta auennut, että pehmoiselta tuo paljastunut tavara tuntuu.

Ei kai?

Uhmmm...sarkasmia? Pyydän anteeksi jos minulta lipesi liikaa selittelyn puolelle. Mutta löytyneekö ihan oikeasti sellaistakin puuta jossa moista ei tarvitse tehdä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)